Het knaagdierentopic

Ik volg jullie allebei! Geen speciaal konijnen-account, maar post wel veel over mijn konijntje op mijn persoonlijke account. Die begint met een L en eindigt op een n.

Mijn konijn ligt lekker bij me op de bank studio sport te kijken, en zit mijn voeten de hele tijd kinnetjes te geven. :joy:

Leuk, heb je een verzoek gestuurd!

Ik had ooit, heel lang geleden, gelezen dat half wilde konijnen ook moeilijk te houden waren. Maar zo te zien gaat het goed, wat fijn! Merk je veel verschil tov huisdier konijnen?

Klopt idd van dat prooidier zijn. Gisteren heb ik wel op het punt gestaan om de dierenarts te bellen, ze had echt een slechte dag, maar leek op een gegeven moment toch wel weer beter te gaan. Vannacht nog 2x naar beneden gegaan om bij haar te kijken en toen leek ze het alleen maar gezellig te vinden om me te zien :sweat_smile: (Er staat een nachtlampje bij haar kooi dus ze zit niet echt in het donker) en vandaag gedraagt ze zich echt weer als een hond zoals ze altijd doet, blij als ze je ziet, achtervolgd je van links naar rechts door haar kooi, eet en drinkt goed. Tsja, het blijft echt van dag tot dag kijken hoe het gaat en wat m’n gevoel erbij zegt.

@inezweski Dankjewel :heart:

1 like

Gaat goed inderdaad! Mijn vorige konijnen waren allemaal vrij oude dwergkonijnen, dus misschien niet heel goed te vergelijken met deze jonge bunnies. Ze hebben in ieder geval meer ruimte en beweging nodig. Verder vind ik ze ook wel een stuk nieuwsgieriger dan mijn vorige konijnen. Ze hoppen de trap bijna tot boven op en zitten in een vrij hoge vensterbank haha, en ze maken meer gebruik van tunnels, dozen en ander speelgoed. Er zijn al een paar plinten en kozijnen gesneuveld, dus als iemand tips heeft om dat te voorkomen, ik hoor het graag :hugs:

@inezweski zo schetig :smiling_face_with_three_hearts: Toch gekozen voor een mannetje en vrouwtje, en dat is uiteindelijk een goede keuze geweest denk ik zo (:

1 like

Vanmiddag ging het heel hard achteruit met mn cavia. Lag ineens op haar rug te spartelen (OMG voelde me zo’n rotbaasje toen ik het zag, heb haar de laatste 2 weken zoveel op schoot gehad en voelde gewoon alsof ik er op dat moment niet voor dr was :sob::broken_heart:) dus gelijk bij me genomen en toen ging het wel weer even, maar comfortabel was ze echt niet. Gelijk wat pijnstilling gegeven, heel even aangekeken want het leek wel alsof ze het niet lang meer zou trekken. Toen werd ze toch weer wat nieuwsgierig en ging ze komkommer eten. Ondertussen was mn vriend de dierenarts aan het bellen, want dit wilden we niet voor dr dat ze zo oncomfortabel was. Konden gelukkig een half uur later al terecht en toen is ze heel rustig ingeslapen daar :heart: Ik mis dr echt enorm, ze was altijd zo super vrolijk en aanhankelijk, zelfs vanmorgen nog. Mn kleine kneusje, echt mn zorgencaafje maar heb het altijd met liefde dag en nacht voor dr gedaan.

2 likes

Sterkte :heart:

Veel sterkte, zo naar om een huisdier te moeten missen :heart:

1 like

Heel veel sterkte :heart:

1 like

@Nori @Bathwater Dankjulliewel :heart:

Heel veel sterkte :heart:

Mijn konijn heeft de laatste twee weken soms diarree, geen blindedarm keutels maar erg plakkerige poep/diarree (geen water).
Vandaag weer. Ze eet gewoon goed, drinkt ook zover ik kan zien. En poept ook gewoon normale droge keutels. Wat moet ik ermee? Ik maak haar kontje soms schoon, maar meestal zorgt ze daar zelf voor. Ze ziet er verder niet ziek uit, kom naar deurtje als ik wil voeren. Rent door het huis in de avond. En oja qua voeding krijgt ze alleen brokjes (science selective) en hooi.

Dank je voor je reactie, hier heb ik wat aan! Dan krijgen ze inderdaad teveel brokken. Ik zag net dat de ander het ook had. Ze hebben geen overgewicht zei de dierenarts de laatste keer. Ik ga de brokken minderen en vooral hooi geven. Groenvoer pakt ook niet altijd goed uit namelijk. Ik heb timothy hooi en hooi met gedroogde paardenbloemen in, dit mix ik altijd. Of kan ik beter gewoon normaal hooi halen?

Andijvie, boerenkool en sla in kleine hoeveelheid. Nog geen handje. Als ik het ze geef, vinden ze het niks en krijgen ze ook soms plakpoep. Maar dat kan natuurlijk komen door de brokken, daar doen ze een moord voor namelijk haha. Ik denk dat ik nu vooral hooi ga voeren en straks groenvoer ga proberen als het weer iets beter gaat… in ieder geval minderen met de brokken @inezweski

Oke dankjewel voor je heldere info en hulp!!

@inezweski ik ben trots! Ze zijn al een halfuur hooi aan het eten op hun gemakje. Telkens als ik voorbij kom denken ze brokjes te krijgen haha, maar ze blijven lekker door eten.

5 likes

Toen ons konijn hier last van had voor lange periode zei de dierenarts dat dit vaak ook wijst op gebitprobleem, als in tanden te lang oid. Weet niet of het echt waar is of ons konijn n=2 was, maar toen we langs kwamen om het te checken bleek het ook het gebit te zijn. Weet jij hier mee over @inezweski

2 likes

Duidelijk! Bij mijn kleine is er wel sprake geweest van haaktanden zei de dierenarts ooit. Maar nog niet zo erg dat ze er veel last van kan hebben. Ik hou het in de gaten!

Mijn meisje heeft weer iets nieuws ontdekt, ze komt om kusjes vragen. Als ik op de bank lig komt ze voor me zitten en duwt ze haar hoofd tegen mijn gezicht aan. Ik ben echt een slaaf van mijn konijn denk ik. :eek:

Maar tegen haar lieve gezichtje kan ik gewoon geen nee zeggen.

11 likes

Oliver (8 maanden) is vandaag ingeslapen :cry:

We zijn gisternacht met hem naar de spoed geweest omdat hij zich wat raar gedroeg. We dachten dat hij misschien verstopt zat. Maar vanmorgen hoorden we dat hij een niersteen van 1 cm had. Ze hebben hem nog geprobeerd te opereren, maar dat is helaas niet gelukt.