Zo zien onze konijntjes er nu uit (bijna 3 maanden oud). Ze moeten nu nog ongeveer 2 maanden apart, totdat ze gecastreerd worden. Zo fijn als ze straks samen kunnen rondrennen . Vandaag hebben we de tandjes van onze voedster weer na laten kijken bij de dierenarts, en het ziet eruit zoals het eruit hoort te zien, haar tandjes stonden eerst recht op elkaar.
Shame on me! Nooit gereageerd. Sorry!
Dankjewel voor je tip, ik heb gelijk knaagsticks gekocht en het lijkt iets te werken. Puck happy, me happy
Nou, het kwaad is geschoten. Na meerdere stiekeme nachtelijke ontmoetingen tussen Snuf en Poekie, is Snuf bevallen van minstens 7 kleintjes. Niet echt super leuk, want dit wilden we niet en hadden niet voor niets Poekie apart gezet. Maar Snuf had een weg gevonden om toch stiekem bij Poekie, een 9jarig ongecastreerde ram, te komen. Poekies hok is inmiddels aangepast om dit in de toekomst te voorkomen.
Maar nu is de vraag: hoe moeten we dit aanpakken?? Ik kwam er vanmorgen bij toeval achter dat ze had geworpen, maar ik vermoed dat dit al 2-3 dagen geleden is geweest. We hebben moeders en kinderen nu in een apart hok en hebben het gehele nest in 1x kunnen verplaatsen. Maar nu? En moeten we ze allemaal laten inenten voor ze weggaan? En hoe weet ik dat ze op een plek komen waar ze goed worden verzorgd? Is er een Tinder voor babykonijnen?
Is het normaal dat een konijn echt veel poept? Ik was me daar nooit zo bewust van eigenlijk. Ik heb 'm alwel geleerd het beneden te doen en op zijn potje (en dus niet z’n hok met zaagsel te bevuilen) maar kan haast wel 2x per dag poep ruimen haha.
Oh dan klopt dat wel haha.
Ja, doe ik inderdaad. De poepjes die hij buiten de bak doet, doe ik in het bakje. Als ik 'm verschoon, gooi ik er altijd weer wat poepjes in. Ik ben al lang blij dat ie niet meer in zijn slaaphoek poept! Nu nog zorgen dat hij meer hooi gaat eten. Even wat smaakjes proberen.
Ons konijn is nu bijna 7 weken geleden bevallen. We wilden 1 nestje en daarna het mannetje laten castreren. Mama en baby’s zaten binnen (en papa buiten) in afwachting van de castratie van het mannetje en omdat we ze moesten bijvoeren. Maar mama is 1 keer (naar buiten) ontsnapt en blijkbaar is ze toen opnieuw gedekt hoewel ze maximum 10 minuten buiten geweest is. Waarom denk ik dit: ze is dikker geworden, verzamelde eergisteren en gisteren gras in haar bek en maakte hier dan een nestje mee in het hok. Sinds gisterenavond en vandaag is ze weer pels aan het uittrekken. Ik schaam me hiervoor want ze was pas bevallen maar de kindjes hebben de deur 1 keer niet goed dicht gedaan en dat was blijkbaar genoeg. Dus het eerste nestje wordt vrijdag 7 weken en ik denk dat er heel snel een tweede nestje zal zijn.
Hij krijgt nu van dat lossere hooi en dat wil ie wel eten. Dus ik meng het met dat supermarkt hooi en dat gaat nu goed. Voer krijgt hij een keer per dag een beetje. Inderdaad maar beetje uithongeren. Thanks voor de tips!
En jep ze is net bevallen… Papa is er daarna terug opgekropen. Letterlijk twee minuten na de bevalling . We wilden even afwachten om mama geen stress te bezorgen plus papa is gecastreerd en negeerde het vrouwtje kompleet sinds ze terug samen mochten.
Nu papa en de oudere kleintjes toch maar weggehaald. Die zetten we apart. Man man wat een farce. Vind het zo erg voor mama.
Edit: Ben nu trouwens bang voor veroordelende reacties maar we hebben echt heel erg ons best gedaan om dit te voorkomen.
Hi lieve forummers,
Mijn beste vriendinnetje heeft twee cavia’s maar gaat binnenkort samenwonen met vriend, hond en poes. Het breekt haar hart maar de cavia’s er bij is te veel om de twee knagers voldoende aandacht te blijven geven. Eentje is 1 en de andere is al wat ouder (6 geloof ik). Ze zijn heel lief, niet angstig en gelukkig met zijn tweetjes.
Ze zoekt een ander huisje voor ze en had ze even op Facebook gezet maar de meeste mensen die reageren zijn mensen die ze aan slangen willen voeren.
Is er wellicht hier iemand die interesse heeft of die iemand kent die deze twee zou willen overnemen. Ze mogen met alle toebehoren en al zo mee, als ze maar samen blijven. Geen kosten oid.
Ik pas op dit moment op een konijn ipv mijn gebruikelijke katten dus ik ben nogal buiten mijn comfortzone. Konijn is in de rui en nu zag ik vanochtend een kaal plekje op zijn rug. Is dit erg?
Oh gelukkig! Ik pluk hem inderdaad wel, probeer het zo zachtjes mogelijk te doen. Vind hem ook zo sneu in zijn dikke wintervacht met dit weer.
Wat doen jullie momenteel om jullie binnenkonijnen koel te houden? Ik houd de rolgordijnen dicht, heb een icepod, coolpod en een koelsteen. En ik ververs het water drie keer per dag. Het is hierbinnen nu 30 graden en morgen is er niemand thuis en daar maak ik me wel een beetje zorgen om. Opzich lijkt het alsof ze het goed doen, ze zijn een stuk rustiger dan normaal, maar spelen wel nog even in de ochtend en/of de avond, ze eten en drinken goed etc. Het vrouwtje ademt wel snel. Dat doet ze vaker, maar het lijkt nu wel erger te zijn. Ze voelt verder niet warm aan ofzo. Ze is trouwens ook in de rui.
Ik heb inderdaad ook een bevroren fles in het hok liggen. Als hij te veel ontdooid is, wissel ik hem met een nieuwe fles uit de vriezer. Ik heb de ventilator ook op een afstandje op het hok gericht, vindt ze ook prettig volgens mij. Oh ja, en ik geef regelmatig een plakje komkommer. Ik werk vandaag vanuit huis, maar gisteren was ze overdag alleen en had ze het (volgens mij) prima uit gehouden. Even blij aan het rondrennen als altijd
Kan je geen contact opnemen met een cavia of knaagdierenopvang?
Ik zal het haar als tip geven! Thanks.
Van het tweede nestje zijn 6 van de 9 konijntjes gestorven . Waarschijnlijk een combinatie van de hitte en te weinig drinken. De drie overlevenden hebben we nu binnen in huis en voeden we met speciale konijnenmelk. Ze zijn klein maar doen het wel goed.
Ahhh nee wat heftig zeg.
Nee dit lijkt meer op een rus, maar dan wel met lichtere en kleinere vlekken.
Volgens mij zijn die deels albino (hoe dit werkt weet ik niet) maar hebben donkere vlekken op het uiteinde van het lichaam.
Maar niet alleen (witte) albinokonijnen kunnen rode ogen hebben, hoe het precies zit weet ik niet maar hier kun je plaatjes zien. http://www.kaninchenwissen.de/knowledge/kb_show.php?id=34
Hun mama is een Vlaamse reus en papa Vlaamse reus en nog een kleiner ras maar welk?
Ik ga de link eens lezen. Bedankt!