Het grote menstruatiecuptopic

Heb al veel video’s gekeken. Maar het lukt me niet om goed grip te krijgen. Het vacuüm verbreken is waar het mis gaat. Dan zit ik te wroeten, lukt niet, mezelf bij elkaar rapen (want scenario’s met dokters die ernaar moeten zoeken in mijn hoofd), weer wroeten. Als ie dan eruit is, is het best gevoelig. Dan moet ik er al niet aan denken om ‘m weer terug te moeten proppen.

Jaa misschien ben je wat te bang? Dan gaat je lichaam zich ook wat samentrekken. Je hoeft je niet druk te maken want de cup kan niks verkeerds doen in je lichaam. Zelfs al zit het er 5 dagen in dan is dat niet giftig voor je, in tegenstelling tot tampons (niet dat dit de bedoeling is haha but just saying - er kan niets gebeuren).
Dus ja, ik weet niet wat voor tips je al hebt gehad via die filmpjes dus weet niet wat ik nog kan zeggen wat nieuw is voor je :relaxed: Maar ik zou als je ongesteld bent, en je thuis bent, het gewoon een keer proberen onder de douche. Ik denk dat het het belangrijkste is om niet te stressen en accepteer het ook als het even niet lukt om 'm er uit of er in te doen! :blush:
Tis even wennen… en de cup is misschien niet voor iedereen hét product. Maar ik vergelijk de cup altijd met autorijden of fietsen. Duurt ook ff om te leren, maar meeste mensen kunnen het uiteindelijk wel en vinden het onmisbaar :blush:

Ja, eerlijk gezegd ben ik ook wel een beetje bang. Ik weet ook niet zeker of deze cup de goede is voor mij. Ga inderdaad een poging doen zodra mijn menstruatie begint.

1 like

Vanaf eergisteren ging het inbrengen en uitklappen wel goed, nu ben ik ongesteld en wil het niet meer. Zo frustrerend dit.

Nog een cup update: Ik heb hem vannacht ingehad en ik ben niet doorgelekt. :tada: Uitklappen blijft een struggle sinds gisteren, terwijl ik niks anders doe dan de voorgaande dagen toen het wel steeds (vrij vlot) lukte.

4 likes

Wat fijn dat het vannacht goed is gegaan! Het is gewoon lastig en onwennig in het begin, maar op een gegeven moment heb je door hoe hij goed zit en dan zet je 'm er zo in en uit! Hoe lang gebruik je de cup nu?

edit: Uitklappen verschilt bij mij iig ook per dag hoor, hoe dat het makkelijkst gaat. In het begin van mijn menstruatie zit 'm baarmoederhals heel laag en die kan in de weg zitten maar alles voelt ook veel “weker” dus je kunt er makkelijker bij. Gaandeweg trekt die baarmoederhals dan weer wat naar boven maar alles wordt ook wat krapper lijkt wel. Oefening baart kunst is het devies denk ik, in het begin zat ik soms wel een half uur te strugglen en nu plop ik 'm er zo in.

1 like

Een paar dagen! Ik had het zelf alleen wat onderschat hahah. Is ook wel zo, ik vind het gewoon heel frustrerend als het na drie keer nóg niet goed zit, maar het komt hopelijk inderdaad vanzelf wel!

1 like

Misschien overbodig, maar ik vond het zelf best wel een inzicht dat je de cup niet recht omhoog moet duwen maar schuin naar achter richting je billen zeg maar (ik dacht altijd dat je vagina recht omhoog loopt namelijk haha maar dat is dus niet zo).

En idd ontspannen! Even diep ademhalen en alle spieren ontspannen :slight_smile:

1 like

Er in gaat ook wel, er uit is een issue. Graven.
Nu is mijn kans om ‘m te gebruiken en dan durf ik toch niet? Merk echt dat ik denk over dat ik ‘m er niet uit krijg, graven in het bloed, vriend kan ik dan niet vragen voor hulp.

Ik heb ‘m in en nu lekt ie :worried:

Aah hmm, ik moet zeggen dat ik er altijd makkelijk bij kan (en heb het steeltje zelfs korter geknipt) maar heb wel lange vingers haha. Wat ik altijd doe is voorzichtig een beetje aan het steeltje trekken, dan 1 vinger tegen het bolle van de cup aanduwen zodat het vacuum verbreekt en dan voorzichtig eruit. Heel soms is het een bloedbad, wanneer ie eigenlijk een beetje te vol zit, maar vaker blijft alles erin en kun je ‘m dan zo omkiepen. Ik leg altijd een papiertje al klaar zodat ik direct met m’n andere hand kan deppen als er nog een bloedsliert hangt hahah (TMI)

Maar eerste week heb ik het bijna alleen maar onder de douche gedaan om te wennen, vond dat veel fijner!

Ik heb dus dat als ik de zijkant van de bolling voel, daar tegenaan duw. Dat ie dan wegschuift. Dus zit ik de hele binnenkant te roeren.

Ok. Heb ‘m nu wel makkelijker er uit gekregen. Er in is nu lastig omdat ik kan voelen dat ie aan een kant niet goed zit, maar bewegen helpt niet. Dus het lekte een beetje.

Waar ik niet op voorbereid was is wat eruit komt. Ik dacht dat ik tegen bloed kon, maar :nauseated_face: moest nog net niet kotsen. Was ook bang dat het overal zou zitten, want ik trok gewoon. Zoals ik ook deed toen ik oefenende, maar toen zat er niks in natuurlijk.

Wat bij mij helpt om hem goed uit te laten klappen is hem er opgevouwen indoen (obviously), vervolgens een beetje in de cup knijpen met twee vingers zodat hij open gaat, maar hem daarna even een stuk naar beneden trekken (zodat hij echt heel laag zit), checken of hij echt helemaal open is en hem dan omhoog duwen (naar binnen). Dan weet ik zeker dat hij helemaal open is, kan ik er goed bij om dat te checken / hem open te duwen en dan gaat hij ook goed om mijn baarmoedermond heen zitten daarna.
Ik heb wel eens gehad dat hij anders iets te diep zat, half voorbij mijn baarmoedermond en dat vond ik pijnlijk en hij zat toen ook niet goed vacuüm.

Wat betreft het er uit halen en het vieze: het went allebei ontzettend. De eerste paar keer werd ik ook helemaal naar van dat bloed, maar dat is inmiddels echt over. En doordat ik al langer (een paar jaar nu) een cup gebruikt voel ik ook precies aan hoe ik hem goed in kan brengen en er weer uit kan halen.
Al heel snel werd ik er handiger in en ging het allemaal veel meer ontspannen!

3 likes

Aah dat lijkt me erg lastig ja. Mijn 2e dag is meestal mijn ergste dag en dan moet ik ook een aantal keer de cup legen maar niet zo vaak als jij. Maar met tampons kan ik me herinneren dat dit toen ook een hel was en ik steeds doorlekte die dag…
Misschien dat je ook (wasbaar) maandverband er bij kan doen als back up? Of inderdaad een grotere cup… Ik kan je er verder niet mee helpen helaas :disappointed: Ik hoop altijd dat ik die dag toevallig vrij heb en thuis kan zijn haha maar dat is ook vanwege buikpijn enzo.

1 like

Meluna heeft volgens mij een ‘xl’ cup voor heftige menstruaties. Kan ik me herinneren van de website https://www.menstruatiecup.nl/Webwinkel-Page-849579/Welke-cup-heb-ik-nodig.html

Edit: Ik bedacht dat de letters volgens mij niet klopte. Dus ik ging zelf even op de pagina zoeken en het is merula. Niet meluna.

1 like

Ben net ongesteld geworden en heb een organicup hier liggen maar nu durf ik niet :joy::joy:

Verdomme light zet je er ff overheen

1 like

Verdomme light zet je er ff overheen!!

Succes :muscle:

Hahah ja ga het morgen onder de douche proberen. Beloofd!

Ben vooral bang dat als ik m eruit haal mn spiraal mee trek? Of dat het pijn doet? :woman_facepalming:

Nou ik had echt hele erge krampen in de nacht dus ik ging naar de wc om mijn cup eruit te halen, om te kijken of het daar aan lag. Zat mijn cup helemaal onderste boven, kon hem er niet uit krijgen want het steeltje was niet te vinden. Nou uiteindelijk toch gelukt dat ding eruit te krijgen en toen was de pijn ook meteen weg.

Ik vind het heel erg helpen om te ‘duwen’ als ik hem eruit trek, als in kracht zetten alsof je moet poepen. Ik deed hem altijd al wel eerst een klein stukje, dan inknijpen en dan verder eruit trekken, maar dat duwen heeft het voor mij echt 100x comfortabeler gemaakt om hem eruit te krijgen! Succes morgen :grin:

1 like