Het grote menstruatiecuptopic

Ik snap echt niet hoe ik die cup elke keer uitvouw? Ik loop maar een beetje te drukken en te draaien haha, maar die methode die in de gebruiksaanwijzing staat werkt niet bij mij hoor? Iemand nog tips? Ik gebruik de c-fold methode.
En koken jullie die cup elke dag uit? Ik wel, maar weet niet of dat nou moet?

Ik kook 'm alleen uit als ik niet meer ongesteld ben! En soms doe ik de cup ook koken als ik 'm weer ga gebruiken, de eerste dag van mijn ongesteldheid. Maar dat doe ik niet elke keer. Verder gebruik ik gewoon water tussendoor om 'm schoon te maken, dat is volgens mij meer dan voldoende. Lijkt me ook veel gedoe, iedere dag die cup koken haha.

En ja dat uitvouwenā€¦ Wat bij mij vooral werkt is er in knijpen. Soms helpt het bij mij ook om 'm heel even naar beneden te trekken (dus niet uh uit jezelf, maar gewoon iets lager) en dan weer wat naar boven zodat de cup zichzelf dan hopelijk wel vacuĆ¼m zuigt. En inderdaad rustig rond draaien. Maja ik zie dat je dat al geprobeerd hebtā€¦

Ja haha vond het al best een gedoe telkens dat ding koken. Maar dan weet ik dat!

Oke thanks voor je tip dan ga ik dat naar beneden trekken nog even proberen, klinkt wel logisch. Wat een gedoe vind ik het soms haha, maar ben er al met al heel tevreden over. Zonder dit topic had ik het nooit gevonden. Mensen in mijn omgeving vinden een cup ook heel raar?

1 like

Ja weet je, het is ook echt een gedoe aan het begin. Maar je moet er even door heen want als je het eenmaal kan dan wil je niet meer zonder! Met het uitklappen van de cup werkt het bij mij soms ook om het even te laten. Dus als ik thuis ben en het lukt niet, dan laat ik het even (je kan bijvoorbeeld even gaan douchen of je make up doen in de badkamer of iets) en daarna weer rustig proberen. Anders zit je helemaal gefrustreerd aan die cup te raggen haha, dat werkt ook niet.

En ja same! Niemand in mijn omgeving, waarvan ik dan weet, gebruikt het. Terwijl het zo goed voor het milieu en kostenbesparend kan zijn (als je direct de goede cup hebt). Vind het echt heel zonde dat zo weinig meiden dit gebruiken/het idee vies vinden :frowning_face:

1 like

Oh nee balen @Hectometer! :frowning:
Maar dan ben je ook wel zwaar ongesteld altijd of niet? Of hij was niet de goede maat voor je (maar ik snap wel dat je niet 10 cups wilt kopen voordat het fijn is). Ik hoef 'm op de 1e dag maar 1x overdag te legen en verder altijd 's ochtends en 's avonds. Een normale tampon moest ik vaak om de 6 uur verwisselen ofzo.

1 like

Het gaat al beter met uithalen. Lijkt wel of hij soepele is dan de vorige keer. Hoop niet dat ik hem te lang heb uitgekookt ofzo :stuck_out_tongue:

Ik merk alleen dat het vacuĆ¼m soms verdwijnt als ik heb geplast, waarschijnlijk door de druk die ik dan zet. Heb hem dus al een paar keer opnieuw moeten inbrengen nadat ik naar de wc was geweest en ik merkte dat ik ā€œlekteā€.
Ook had ik gehoopt dat ik met een cup in wel lekker kon doorplassen, maar net als met het gebruik van tampons is mijn plasstraal heel licht en kan ik niet goed uitplassen/duurt het heel lang. Alsof mijn plasbuis van binnenuit wordt dichtgedrukt. Hoopte dat het bij een cup anders zou zijn maar helaas. Echt een groot vervelend onderdeel aan ongesteld zijn.
Ben benieuwd wanneer ik zonder maandverband de deur uitdurf, want het is tot nu toe wel nog nodig geweest.
Zou er ook niet zo snel mee gaan sporten, als het vacuĆ¼m nu al soms uit het niks verbreekt wil ik niet weten wat er gebeurt als ik heftig aan het squatten ben.

Aaah wat super vervelend :disappointed_relieved:. Snap dat je daar totaal geen zin in hebt!
Misschien dat je de cup nog zou kunnen combineren met maandverband? Dus tegelijkertijd maandverband gebruiken. Want misschien dat die cup toch niet helemaal goed vacuĆ¼m zat? In het begin lekte ik namelijk ook vaker door omdat die toch niet helemaal goed zat, terwijl ik dat nu eigenlijk nooit meer heb.

Maar ik wil het niet op je pushen hoor!! Als je er klaar mee bent, ben je er klaar mee. Kan ik goed begrijpen!

@Boondigga
Ik ben op dit moment ongesteld en daarnet lukt het niet de eerste met de cup dus dacht omg nu even opletten wat ik doe om dit te fixen haha. Maar wat ik deed is dit:
Ik duwde met een vinger tegen de niet helemaal uitgeklapte cup aan (dus er een beetje in knijpen), dan haalde ik 'm iets naar beneden en duwde 'm toen weer naar boven en draaide 'm tegelijk een beetje. En toen ging de vacuĆ¼m direct goed. Dus ik combineerde schijnbaar alle technieken haha. Misschien helpt dat voor jou ook wel :woman_shrugging::blush:

Thanks voor de uitleg! Haha die uitleg is zo grappig als je geen flauw idee hebt waar het over gaat.

1 like

Ik denk dat ik dit ook ga proberen, normaal eigenlijk altijd tampons en 's nachts maandverband. Vond zoā€™n cup eerst een beetje een gek idee, maar spreekt mij steeds meer aan!

1 like

Ik krijg die cup niet goed uitgeklaptā€¦ :tired_face:

OkĆ© ik geef het (voor nu) op. Ik dacht alvast het inbrengen te oefenen, ik ben nog niet ongesteld. Inbrengen zelf wil wel, geen probleem. Ruim een uur geprobeerd de cup goed uit te laten klappen, maar het wil gewoon niet. :unamused: Nu voelt het erg ā€œuitgerektā€ en geĆÆrriteerd aan, echt top haha.

Weet niet of je dit al geprobeerd hebt, maar als je lang bezig bent wordt de cup best wel warm en daardoor ook iets flexibeler. Als het bij mij na een paar keer niet lukt spoel ik hem altijd even om met koud water, dan is hij weer wat stugger en klapt hij makkelijker open! En er zijn bepaalde vouwtechnieken waarbij hij extra makkelijk openklapt, volgens mij heeft PreciousStarsPads daar een goede video over, misschien dat je daar wat aan hebt nog!

Maar als je nu niet ongesteld bent en de boel is geĆÆrriteerd zou ik het lekker even laten en het op een later moment nog een keer proberen.

Ik heb tussendoor inderdaad gespoeld onder een koude kraan. Ik laat het nu maar even gaan en zal die filmpjes eens bekijken! Dankjewel. :slightly_smiling_face:

1 like

Hoe weet ik nou dat dat ding goed zit?

Ik was vorige week ongesteld, dus ging het maar weer eens proberen. Hij zat erin alleen ik voelde hem heel goed zitten, hij leek ook niet recht te zitten en toen haalde ik hem er maar weer uit en kreeg ik hem er niet meer in. En een andere keer toen ik hem in had zat ie ook niet goed, want toen ik naar de wc ging zat er bloed op het papier bij het afvegen. Ik baal er echt van dat het maar niet lukt telkens? Ik vraag me ook af of het de goede maat is. Ik denk echt dat ik het op ga geven haha.

Vandaag een Organicup aangeschaft, gewoon bij de Kruidvat om eens te kijken of het iets is. Ben erg benieuwd, klinkt echt ideaal!

1 like

Ik ben sinds 9 maanden gestopt met de pil. De eerste twee maanden werd ik na 28 dagen ongesteld maar nu duurt het steeds langer. Vorige maand was ik pas ongesteld op dag 62 en nu heb ik op dag 48 ook nog niets.
Ik hoorde al wel dat het best lang kan duren voor je lichaam weer ā€˜normaalā€™ is maar ik heb verder niet echt een idee wat normaal is. Een cyclus van 62 dagen is wel langer dan gemiddeld maar is het iets waarvoor je naar een dokter moet gaan? Is het iets waar je je zorgen over moet maken mocht je ooit zwanger willen worden? (Geen idee of ik dat wil maar ik heb liever wel dat alles werkt.)

Ik heb een Yuuki cup soft. Maar ik voel die van mij ook zitten. Een soort drukkend gevoel op mijn blaas. Is dat wat jij bedoelt met voelen zitten? Of zit ie te laag?

Ik heb mijne nog niet tijdens een menstruatie geprobeerd. Wel in gehad. Krijg ā€˜m soms ook niet in. Bovendien is eruit ook gedoe. Kan er wel bij, maar geen grip.

Ja ik denk idd dat ie tegen mā€™n blaas aandrukt, ik had ook het idee dat ik minder goed kon plassen (dat heb ik ook wel als ik een tampon in heb, maar nu was het erger).

Ik wil het nog wel een paar keer proberen maar ik vind het zooo frustrerend dat het niet lijkt te lukken.

Dat heb ik ook! Moet dan heel vaak kleine beetjes plassen.

Ben eerlijk gezegd ook al ontmoedigd dat de keren dat ik ā€˜m testte, eruit zo moeizaam ging. Hoe doe je dat dan tijdens de menstruatie? Wordt het dan een groot bloedbad?

Als je ongesteld bent ā€˜glijdtā€™ het allemaal een stuk makkelijker. Net zoals een tampon in je vagina stoppen een stuk stroever gaat als je niet ongesteld bent.
En je kan onder de douche staan als je bang bent voor bloed. Ik zou vooral een aantal videoā€™s gaan kijken over hoe je het beste de cup er uit haalt, want het hoeft geen bloedbad te zijn :slight_smile: (bij mij iig nooit gebeurd, ook niet toen ik net de cup had)