Het grote menstruatiecuptopic

Voor zover ik weet niet, ik heb niet zo veel verstand van scheikunde, maar wat ik er online over gelezen heb is dat de waterstofperoxide al het vuil er af vreet, maar het materiaal van de cup zelf niet aantast. Zo lijkt het bij mij ook, alle vlekken en geurtjes zijn verdwenen maar verder merk ik niks geks.

Ik heb hem inderdaad na afloop nog een keer uitgekookt.

Mogen hier ook vragen over wasbaar maandverband? De cup is denk ik toch niet mijn cup of tea (hehe). Daarom dacht ik nu aan wasbaar maandverband. Heeft er iemand ervaringen, tips, aanraders?

Ah super! Beetje algemene info en ervaringen, verschilt het erg qua gevoel met gewoon maandverband? Hoeveel heb je er nodig om Ć©Ć©n menstruatie te overleven? Houdt het 's nachts ook vol of lekt het makkelijker door? Heb je aanraders qua merk of webshop (of misschien wel fysieke winkel)? Ik lees online ook heel uiteenlopende dingen over wassen (welke temperatuur, uitspoelen, laten weken of juist niet), ā€¦ Oja en bevalt het je, natuurlijk :biggrin:

Wow fantastisch, bedankt dat je de tijd hebt genomen om dit allemaal op te zoeken en uit te typen! Ik denk dat ik er een paar uit jouw lijstje ga bestellen en dan eens een dag ofzo kan testen of ik het wat vind, en daarna eventueel bijbestel.

Ik heb inderdaad de laatste maanden ook plots last van normaal maandverband, heel vervelend, had ik vroeger niet. Ik hoop dat ik dezelfde ervaring als jij hebt :smiley: Nog bedankt voor de handige tips over onderbroeken enzo, echt handig!

Nog Ć©Ć©n vraag, maar hoe doe jij dat met verwisselen als je niet thuis bent? Ik lees dingen over ziplockzakjes, maar weet niet of ik dat zo fris vind?

1 like

Oh ja klinkt handig, zeker als je het erbij krijgt! Top, dankjewel :blush:

@Madrid @shortandsmiling De meeste van mijn pantyliners komen van een verkoper van Etsy (Lingonveckaclothpads). Deze zijn echt mijn favoriet door de pasvorm. Ze heeft de meeste met katoenen bovenkant maar ook wel eens met cotton Flannel, crushed velvet of bamboo velour en dat is zooo zacht! Ohja en ik ben een sucker voor leuke printjesā€¦
Edit: ze heeft ook maandverband is wat ik eigenlijk wilde zeggen! :sweat_smile:

2 likes

Nou ik heb sinds kort een organicup, heb m nu voor de tweede keer in. Vorige ongesteldheid maar 1x gebruikt en heb er niet mee geslapen en ook niet mee van huis geweest. Heb m nu voor het eerst in met slapen. Krijg dat ding bijna niet naar binnen joh? En hij zit helemaal niet diep. Ben benieuwd of ie goed zit en of het niet gaat lekken vannacht.

Oke Thanks!

Ik ging hem er net uithalen maar hij was al niet meer vacuĆ¼m? En hij zat ook een stuk dieper ineens. Dus alles zat ineens onder het bloed. Heb nu maar weer een tampon ingedaan, doe hem vannacht wel weer in denk ik.

Aah ja het kan wel even wennen zijn! Voor mij hielp het om wat youtube filmpjes te kijken voor tips. Toen kreeg ik het inbrengen en zorgen dat ie vacuum is beter onder de knie

https://m.youtube.com/results?search_query=troubleshooting+menstrual+cup

1 like

Bij de kruidvat is de organicup nu ā‚¬ 19,99 , vanavond is er een speciale koopavond waarbij je nog 20% korting krijgt over de actie prijs.

Ik denk dat ik nu maar overstag ga en er eentje haal.

1 like

Die vond ik fijn! Goor detail: nadat mijn katten hem van de tafel hebben gevist omdat ik hem daar (na schoonmaken) 's nachts had laten liggen, heb ik hem weggegooid. Ze hadden er echt aan zitten kauwen.

Nu heb ik sinds een paar maanden een Lunette, die zit goed omdat hij wat harder is, maar soms drukt hij teveel tegen mijn blaas aan. Heb daarom vorige maand ook een Meluna gehaald maar deze blijft niet zo goed zitten heb ik het idee, hij lekt soms door. Misschien is dat omdat er twee gaatjes inzitten in plaats van vier bij de Lunette. Ik voel nu al dat ik morgen ongesteld ga worden :slightly_frowning_face:

1 like

Haha dat van die katten was ik al op voorbereid , mijn kat kauwt. Op alles van" plastic "

1 like

Sinds ik mijn spiraal heb laten zetten ben ik niet meer ongesteld geweest, maar ik durf mijn cup niet zo goed meer te gaan gebruiken als ik dat wel weer eens gebeurd. Ik ben veel te bang dat ik dan te veel aan die touwtjes zit met de cup en er dan iets verschuift. Iemand tips of ervaringen? Huisarts zei dat het wel gewoon kan maar ik voel me er toch niet goed bij.

Misschien heb je een grotere maat nodig? Wat voor merk gebruik je?

Ik ga straks naar yoga en draag mn cup. Ik twijfel of ik die in kan houden of dat een tampon toch beter is. Iemand advies?

Ik ga zo ook sporten en twijfel ook een beetje

Welke sport ga jij doen?

Ik twijfel omdat ik houdingen aanneem waardoor de cup wellicht leeg looptā€¦

Ik sport altijd met mijn cup, vind het veel prettiger dan toen ik nog tampons had (dat schuurde soms zo irritant met sommige poses). De cup vormt gewoon mee naar je lichaam, het is me nog nooit gebeurd dat het vacuĆ¼m ā€œuit zichzelfā€ verbrak.

Anders mss maandverband eronder als backup zodat je het kan testen? Als het bevalt kun je dan volgende keer zonder maandverband doen en mocht er wel iets misgaan dan lek je iig niet door

2 likes

Dat heb ik me ook wel eens afgevraagd, wat gebeurt er als je op zā€™n kop gaat staan met die cup in? :sweat_smile: Loopt het dan terug je baarmoeder in of zo, gaat het dan klotsen?

1 like

Ja, dat vroeg ik me ook afā€¦ Kan niet echt gezond zijn