Het grote menstruatiecuptopic

Ik vond de cup de eerste paar dagen ook heel lastig in gebruik, je moet er inderdaad een beetje handig in worden.

Het klopt dat als de cup erin zit je die nog kunt induwen van alle kanten, ja. De cup blijft namelijk zacht en buigzaam.

Beetje bloed kan inderdaad, zeker tijdens de eerste dag ‘restbloed’ zijn wat nog ergens zat. Dit kan je nog iets verminderen door te zorgen dat je cup ook afgedroogd is aan de buitenkant voordat je hem inbrengt.

Het klopt ook dat je cup gedurende de dag (maar vooral gedurende de nacht) wat omhoog kruipt. Dat is helemaal niet erg, mits je er natuurlijk nog redelijk makkelijk bij kunt. Een beetje persen en pielen is niet gek tijdens het verwisselen, hoor!

2 likes

Bedankt voor jullie reacties @WhereTheLightIs en @flazeda! Wel een geruststelling dat het normaal is haha. Hopelijk word ik er steeds beter in en is het straks niet meer zo’n gedoe, want vind het verder wel heel fijn. Ik ga de komende tijd nog wat filmpjes bekijken en vouw-methodes uitproberen en dan vind ik hopelijk ook mijn weg hierin.

1 like

Ik was twee maanden terug midden in mijn cyclus begonnen met de pil. 7 dagen geslikt en ben toen overgestapt op het A-merk (microgynon 30) met dezelfde hoeveelheid hormonen. Intussen wel seks gehad en een ongelukje wat betreft het condoom wat af is gegleden. Nu zit ik in mijn stopweek en heb ik maar 1 dag bloed verloren, verder alleen wat spotting. Terwijl ik normaal tijdens mijn stopweek zelfs door tampons lekte. Dikke stress, maar de test die ik heb gedaan is negatief. Zal de kleine hoeveelheid menstruatie komen door de hormoon achtbaan, of zal ik over twee weken nog eens testen?

Wat voor menstruatie producten gebruiken jullie vlak voor je menstruatie echt doorzet? Ik heb sinds ik met de pil ben gestopt eerst last van spotting maar dat is zo weinig dat een normale tampon echt oncormfotabel is. Heb nu maar een mini gebruikt maar eigenlijk is ook dat niet echt nodig. Ik draag alleen maar string dus maandverband is dan ook niet echt een optie toch? Vind t mega kut, want mijn menstruatie is nu super onvoorspelbaar wanneer het echt doorzet en ben daardoor ook al 2 keer heel erg doorgelekt.

Door de pil kan je menstruatie wel echt afnemen/minder worden (ik ervaar nu het omgekeerde na stoppen). Hoe lang geleden was het sinds het condoom ongelukje, en hoe lang nam je toen al de pil?

2 likes

Menstruatiecup! Vind dat echt super werken, geen probleem als je toch die dag nog niet ongesteld wordt. Als het heel licht begint: er zijn wel ook inlegkruisjes voor strings.

1 like

Ik slikte de pil twee weken tijdens het ongelukje, volgens de bijsluiter ben je dan wel veilig. Echter heb ik tijdens die twee weken de snelle overstap naar microgynon 30 gemaakt, vandaar mijn twijfel. Dat is inmiddels 5 weken geleden!

Even een reactie op jouw andere post, ik gebruik meestal een inlegkruisje op dagen met spotting. Ik zou voor de zekerheid maandverband en tampons meenemen. Een tampon dragen als de menstruatie nog niet is doorgezet lijkt mij niet heel gezond.

1 like

Of menstruatieondergoed! Is er ook in string-variant

3 likes

Thanks voor de tips! Ik vind menstruatieondergoed wat spannend omdat ik heel snel een soort uitslag krijg van rare stofjes ondergoed (en kanten randjes etc) dus heb nu een menstruatiecup gekocht. Net voor het eerst geprobeerd te gebruiken zonder eerst even opzoeken hoe je dat ding nou precies in doet. Dat was niet zo verstandig haha. Moet nu heel snel een meeting inrennen maar ben echt een beetje bang dat hij verkeerd zit en als ik 'm er zo uit wil halen, ik mijn halve baarmoeder meetrek :frowning:

Hi! Naar aanleiding van alle youtubers toch maar een Organicup gekocht (aanbieding bij Holland and Barrett), ga hem zo proberen. Ben echt heel benieuwd want vind het toch wel een beetje spannend

1 like

Welk menstruatie ondergoed gebruik jij? Zie door de bomen het bos niet meer

Heb na tijden weer de cup in. Maar hij lijkt wel te groot. Alsof m’n baarmoedermond zo laag zit dat de cup half uit mij hangt. Krijgt ‘m niet dieper erin.

Update: ik ben fan. Dat ding zit helemaal prima.

Ik heb alleen soms het idee dat als ik 'm inbreng, hij niet ‘uitklapt’. Heeft iemand een tip? Ik gebruik de c-fold en het lijkt alsof hij wel uit de c gaat maar dan niet open klapt.

Update: ik voel waar mijn baarmoedermond zit maar ik krijg die cup met geen mogelijkheid zo ver omhoog… hij klapt ook niet helemaal uit en ik heb echt alle vouwtechnieken geprobeerd volgens mij :pensive:

Tampons gaan wel altijd prima dus lijkt me dat dit dan ook moet lukken.
Iemand tips?

Ik ben nog niet heel erg een cup kenner (zelfde uitklap probleem ook), maar zou het kunnen dat je cup te groot is? Of gebruikte je eerder deze cup ook al? Of onbewust je spieren aanspant waardoor hij niet verder gaat?

Heb je de A of B gekocht? De organicup is sowieso aan de langere kant, volgens mij is het een cup voor als je baarmoedermond hoog zit tijdens de menstruatie.

Modibodi! Heb in het verleden ook Thinx gebruikt, is heel vergelijkbaar maar ik vind de stof van Modibodi fijner (die is zachter).

Er zijn tegenwoordig ook Nederlandse merken maar die hebben voornamelijk zwart en omdat ik graag kleurtjes wil blijf ik gewoon bij mn vertrouwde Modibodi :slightly_smiling_face: Maar ik zie steeds meer merken opduiken idd, snap dat je niet weet welke je moet kiezen!

Ahh dankjewel! Dan ga ik daar kijken. Ja en bij influencers zie ik dan weer allerlei merken langskomen en die prijzen ze allemaal weer aan maarja wie moet je geloven.

Ik vind een cup niet fijn en tampons tja als ik het kan vermijden… Gebruik al wasbare luiers voor m’n kind dus dit is niet veel anders, en telkens dat maandverband huil ik van het afval. Gebruik jij het ook op de zwaarste dagen?

Nou inderdaad, het is sowieso makkelijk in gebruik, maar als je wasbare luiers gewend bent helemaal fluitje van een cent lijkt me!

Ik gebruik ze op lichte dagen alleen en op zwaardere dagen samen met de cup. Alleen menstruatieondergoed zou ook moeten kunnen maar durf ik niet aan (plus dat het dan toch wel snel nattig blijft aan de binnenkant). Ik vind het wel fijn om van alles wat te hebben, dus light-moderate, moderate-heavy, overnight, etc.

1 like

Oké ik ben om! Ik wil even mijn vreugde delen haha.

Ik wilde zo graag dat ik een menstruatiecup fijn vond, maar tot nu toe had ik er geen goede ervaring mee. Jaren geleden wel vaker van die zachte dingen gebruikt en die vond ik wel fijn maar daar lekte het altijd toch een beetje langs en dat waren ook wegwerpdingen (ook nog duur) dus dat stond me toch een beetje tegen.

Hele tijd terug (meer dan een jaar) een cup gekocht, maar die vond ik niet prettig. Paar keer geprobeerd, maar voelde het te goed zitten (kreeg extra krampen) en het lekte ook een beetje. Had wel (na het volgen van zo’n schema) gekozen voor maat M, dus wist dat er een kans was dat het daaraan lag. Eergisteren liep ik door een drogist en een bepaalde cup was in de aanbieding en ik besloot hem toch eens in S te proberen. Die avond geprobeerd: geen succes, zelfde probleem. Volgende dag nog een keer geprobeerd en toen ik hem hoger inbracht was het opeens prima. Eruit halen ging ook super goed de eerste twee keren, alleen vanochtend lukte het echt niet en toen vreesde ik dat een huisgenoot moest gaan vragen om te helpen en dat wilde ik écht niet. Uiteindelijk gelukt (en nu een nieuwe tactiek voor als het moeizaam gaat). Ben zo blij dat het eindelijk gelukt is en fijn is! :star_struck::heart:

9 likes