Het grote menstruatiecuptopic

Wat vervelend zeg! Heb je wel het gevoel dat de maat goed voor je is? (niet te groot zodat ie niet helemaal kan uitvouwen, en niet te klein zodat het er langs kan druppelen?)

En is er een van de vier die beter past dan de anderen? Dan is het wellicht een idee om te kijken of je van dat merk een ander model kunt testen?

Nee er komt ook zeker bloed in de cup, die raakt ook netjes vol. Maar er loopt dus eigenlijk altijd ook een stroompje langs.

@Alocasia Daar twijfelde ik bij mijn vorige cups dus over dus ik heb voor deze de hoogte van mijn baarmoedermond gemeten en deze nieuwste cup is een stuk groter/hoger dan de vorigen. Maar het probleem is nog steeds. Ik heb nu 3 merken gehad en 3 verschillende formaten/soorten en dus nog steeds hetzelfde probleemā€¦ Ik begrijp er echt niets van.

Op welke manier breng je hem in?

Ik merk zelf dat als ik mijn cup op een andere manier inbreng dan met de c-fold, dat ik dan doorlek.

1 like

Oh ik gebruik altijd de punch down fold omdat ik hem dan van onder door duwen open kan klappen als hij dat zelf nog niet doet. C fold werkt beter voor jou dus?

Ik heb vooral problemen met doorlekken wanneer mijn baarmoedermond laag hangt (1e en 2e dag van de menstruatie meestal). Als ik hem echt goed om de baarmoedermond heen doe (dat kan dus deze dagen) is het goed. Als die er half tegen aanzit lek ik door. Komt ook bloed in de cup, maar ook behoorlijk wat er naast. Misschien is dat bij jou ook het probleem?

Heb er overdag minder last van dan 's nachts en heb nu voor de zekerheid ook een menstruatie onderbroek voor de eerste 2 dagen. Is fijn deze extra bescherming. Gelukkig ging het deze menstruatie helemaal goed.

1 like

Hoe doe je hem er goed omheen? Door hem extra hoog te plaatsen of juist niet?

Juist niet. Ik plaatste hem eerst ook altijd extra hoog, maar dan gaat hij er bij mij een beetje naast zitten ofzo.

Doe hem vrij laag in en laat hem uitklappen en rond draaien. Daarna druk ik hem zelf nog een stukje omhoog. Als ik dan gewoon beweeg enzo gaat hij daarna vanzelf goed op zijn plek zitten.

Is echt super irritant als hij niet goed zit. Heb er pas na mijn zwangerschap last van gekregen, daarvoor zat hij altijd goed.

Voor wat het waard is: ik gebruik zelf al bijna 5 jaar een koperspiraal samen met een menstruatiecup en hij zit er nog steeds in (hoop ik :eyes:). Ik was er in het begin ook wel wat bang voor, maar wat @Plantengekkie ook zegt: als je het vacuĆ¼m verbreekt, komt er in principe geen druk/zuigkracht op het spiraaltje te staan.

Na wat googelen kom ik wel een recente Amerikaanse studie tegen die vond dat bij cupgebruikers vaker expulsie optreedt dan bij niet-cupgebruikers: https://www.medpagetoday.com/meetingcoverage/acog/86150. Maar effecten van het soort koperspiraal en soort cup zijn niet onderzocht, dus dat zal denk ik wel uitmaken. En ook je eigen anatomie waarschijnlijk, en of je de cup er voorzichtig uit haalt.

Je zou eventueel een check in kunnen plannen na een paar maanden cupgebruik om te zien of ie er nog (goed) in zit.

Ja, voor mij werkt de c-fold het beste! Ik heb weleens de punchdown geprobeerd maar dat zorgde alleen maar voor lekkage.

OkƩ dan ga ik die even oefenen! Thanks ik hoop echt dat dit werkt.

Gebruiken jullie allemaal de cup tijdens het zwemmen /strand dagen en zo? Of dan toch een tampon?

Hmā€¦ik dacht idd net als @Hacienda dat je de cup dan misschien naast de baadmoedermond had zitten. Maar als er wel iets in de cup komt, lijkt me dat niet. Ik heb wel eens gelezen dat als je baarmoedermond erg laag in de cup hangt, er niet veel ruimte meer is voor bloed en je dan doorlekt. Maar je hebt ook al grotere cups geprobeerd toch?

Ik gebruik de cup ook voor zwemmen inderdaad, heerlijk! Dan hoef ik niet na te denken over gedoe met verwisselen en niet bang te zijn dat er een touwtje uit mn broekje hangt :sweat_smile:

Ja heb korte en hoge cups gehad en allemaal zelfde effect. Mā€™n cup vult gewoon tot zowat de rand dus het meeste komt er wel in alleen toch nog genoeg ernaast :sweat_smile:

@Hacienda ik vind het wel een geprop die vouw, mā€™n coochie was net een grabbelton vanmorgen maar nog wel helemaal lekvrij tot nu toe :scream:
Als dit het oplost ben je wel mā€™n lifesaver hoor :smiling_face_with_three_hearts:

1 like

Ik wist dit trouwens (tot nu) niet en gebruikte cup icm koperspiraal. Nooit gekke dingen gehad. Spiraal zat er januari nog toen ik 'm liet verwijderen. Ik heb de organicup (die voor na vaginale bevalling) breng 'm met een c fold in. Denk als je vacuĆ¼m verbreekt je nooit ook je spiraaltje kunt meetrekken hoor. Cupje was in het begin erg wennen maar wil nu echt niet meer anders.

@cozycute die c fold is ff wennen en wat je beschrijft maar na een tijdje gaat het echt smooth :slight_smile:

Hahahah maar wat fijn! Nog steeds lekvrij?

Ja
afbeelding

2 likes

Ik gebruik ook altijd de c-fold (ook gewoon met zwemmen/sauna enzo) dus hoop dat dit ook voor jou de oplossing is :crossed_fingers:

Was dit helemaal vergeten maar probeerde in het begin idd de folddown maar vond het zo ā€œagressiefā€ als hij dan omhoog popt en de keren dat ik doorlekte was het met die vouw. Dus nu al jaren de c-fold!

Misschien nog een vouw tip. Ik voel me soms net een origami-vrouwtje in het toilet, maar voor mij werkt de ā€˜double sevenā€™ vouw het beste: klein bij inbrengen en klapt (bij mij) goed uit.
Vouwen waarbij je een stukje in de cup vouwt (zoals de punch down) zijn bij mij ook garantie voor problemen.

image

En hier de uitleg vanaf 1:57.

3 likes

Oke, help! Ik heb nu voor het eerst een menstruatie-cup gebruikt, maar ik vind het zoā€™n gedoe om hem in te brengen. Ik heb een earth-cup (want lekker goedkoop en dan kan ik kijken of het iets voor me is) dus misschien dat dit niet de cup voor mij is?

Ik vouw de cup in een c en pak die dan tussen wijsvinger en duim vast, maar het lukt me dan niet om zowel mn duim als wijsvinger mee naar binnen te brengen, dus dan duw ik hem uiteindelijk alleen met mn wijsvinger en dan zit ie dus heel laag. Ik probeer wel rondom te voelen of ie goed zit, maar ik kan hem overal nog induwen, klopt dat? Ik voel hem verder niet zitten, maar bij het afvegen zie ik nog wel wat bloed. Kan zijn dat dit bloed al lager zat dan de cup, maar heb voor de zekerheid ook nog maar een inlegkruisje ingedaan. Ben zo bang dat ie gaat lekkenā€¦
edit: net bovenstaand filmpje bekeken en de punch-down is misschien makkelijker om in te brengen met 1 vingerā€¦ Wat vinden jullie makkelijk?

Het er uit halen vind ik ook nog heel moeilijk, het wordt zoā€™n kliederboel :see_no_evil:. Hij lijkt dan ook wel naar boven gekropen oid, want ik moet echt een beetje persen om hem te pakken te krijgen.

Waarschijnlijk is dit gewoon even wennen en hopelijk ben ik straks helemaal om, maar misschien kunnen jullie me nog tips geven of geruststellen dat dit beter wordt haha.

Ik gebruik altijd de half diamond fold (put a cup in it heeft fijne filmpjes) dan kan ik met mn wijsvinger naar binnen om de cup te laten opklappen door dat ā€œpuntjeā€ omhoog te duwen. De cup zelf gaat op die manier ook wat hoger zitten.

1 like