Het grote menstruatiecuptopic

Volgens mij gaat dat een stuk beter dan bij een tampon! Een cup is natuurlijk glad. Ik merk wel dat het bij mij soepeler gaat aan het begin van mijn menstruatie dan aan het eind (maar doet geen pijn, helemaal niet), maar het is niet onmogelijk hoor! Ik zou lekker proberen!

Oke thanks! Dan ga ik binnenkort even proberen :grin:

Zeker wel handig om even te oefenen voordat je ongesteld bent, ik zou het met glijmiddel proberen.

1 like

Beetje glijmiddel kan ook helpen als je wilt oefenen

1 like

Ik heb net de Organicup gekocht bij het Kruidvat, is nu 50% korting! Moet nog niet ongesteld worden dus kan het nog niet echt proberen, maar ik ben benieuwd.

2 likes

Ik ben zo aan het twijfelen wat ik moet doen. Ik wil geen hormonale anti conceptie meer gebruiken dus wilde een koperspiraal laten plaatsen. Ik kan dus mijn menstruatie niet meer regelen en die kan zwaarder worden. Dat vind ik niet zo erg als ik maar wel mn cup kan gebruiken. Maar ik ben zo bang dat ik die spiraal er dan uit trek? Ik heb wel gelezen dat de nixit geen vacuum maakt en goed kan met de spiraal maar die kost 56 euro en moet uit amerika komen

Nog maar eens een vraagje (sorry als het al aan bod is geweest, ik vond op internet geen eenduidig antwoord).

Ik ben altijd wat dwangmatig aangelegd geweest wat betreft hygiëne. Daarom gebruik ik eigenlijk al jaren iets tegen afscheiding, die verder wel normaal is, maar ik kan gewoon niet tegen het nattige gevoel. Als tiener deed ik dat met inlegkruisjes maar daar kreeg ik op een bepaald moment schimmelinfecties van dus daar ben ik mee gestopt. Daarna heb ik het jaren met tampons gedaan (ik weet het, heel slecht), en ik betrap mezelf er nu soms op dat ik weer die neiging heb omdat ik het gewoon té irritant vind. Maar tampons zijn natuurlijk niet de oplossing.

Nu is mijn vraag, zou de cup in theorie dagelijks - dus de hele maand - hiervoor gebruikt kunnen worden, of is dat echt af te raden? Ik heb namelijk afgelopen week als test een DivineCup XS hiervoor gebruikt een aantal dagen, die is echt heel mini. Het bevalt eigenlijk heel goed tot nu toe! Maar ik vraag me af of het slecht voor de cup of voor je ‘milieu down under’ is als je dit altijd zou doen.

Heb ook wat wasbaar maandverband besteld voor bij de cup als ik ongesteld heb
 ben benieuwd. Hele wereld gaat voor me open na stoppen met de pil, lol.

Heb ook dezelfde vraag als
@WhereTheLightIs, ik overweeg ook serieus een spiraal, maar nu ben ik dus net die cup aan het ontdekken, kan het nu wel of niet veilig samen

Ik weet niet het fijne er van, maar ik zou dan wel vaker de cup uitkoken! Maar dat had je misschien zelf ook al bedacht.

1 like

@WhereTheLightIs Ik heb ook een koperspiraal, en als je gewoon het vacuĂŒm verbreekt voor je hem eruit trekt (dus erin knijpt zachtjes), is er geen probleem volgens de HA.

@Sexy_Lama Een cup is juist hygiënischer dan een tampon, omdat het geen bacteriën absorbeert (en daarom ook minder kans op TSS)

3 likes

Welke app gebruiken jullie om je cyclus bij te houden? Ik gebruik nu Clue maar ben benieuwd of er handigere apps zijn. Ik heb Android.

Flo! Ik heb verder nooit iets anders gebruikt maar het doet alles wat ik wil.

1 like

Is zo’n staafje in je arm een goed alternatief misschien?

Zelf ben ik fan van Clue.

Heel veel cyclusapps verkopen je data door voor marketingdoeleinden. Aan iemand die (mogelijk) zwanger is, is veel geld te verdienen. De data is ontzettend waardevol (en persoonlijk). Ik had begrepen uit de podcast van Damn Honey waar Esther Crabbendam van Bits of Freedom te gast was, dat Clue de beste optie is. Zij verkopen je data ook door, maar de data wordt alleen voor medisch onderzoek ingezet. Als jij daar toestemming voor geeft.

(een gratis app bestaat trouwens nooit, je betaalt met je data en privegegevens)

3 likes

Ik moet nu eerst weer een of twee menstruaties afwachten voordat ik uberhaupt die spiraal kan laten plaatsen. Dus ik ga weer even mn cups langs en extra goed letten op vacuum verbreken, soort van droog oefenen haha.

@Parasol zo’n staafje valt ook onder hormonale anticonceptie en daar ben ik voor nu echt klaar mee.

@FrauHelga ik gebruik al jaren Clue, hele fijne app. Doet inderdaad niets geks met je gegegens en na een paar cyclussen tracken, klopt ie bij mij heel goed.

3 likes

Ik gebruik Flo als reserve, ik gebruik 2 apps voor het geval 1 data verliest. En nu ben ik van telefoon geswitcht en is mijn Flo dus leeg. Clue heeft mijn gegevens wel meegenomen zag ik.

Clue voorspelt het inderdaad goed bij mij. Ik gebruik het niet zozeer om vruchtbare dagen bij te houden (aangezien mijn man verminderd vruchtbaar is en we alleen met ICSI zwanger kunnen worden) maar ik vind het wel fijn om te weten wanneer mijn menstruatie ongeveer is.

Betalen jullie voor Clue?

@Falafel Dat wist ik niet. Interessante informatie zeg, dank je wel voor het delen!

2 likes

Ik heb een hele tijd geleden een keer een cup geprobeerd maar het was niet zo’n goede ervaring. In totaal heb ik hem waarschijnlijk 4-6 dagen geprobeerd en op twee daarvan bleek mn cup helemaal naar boven gegaan en horizontaal gedraaid te zijn toen ik hem wou legen :dizzy_face:. Na die tweede keer hem eindelijk eruit gekregen te hebben besloot ik het nooit meer te proberen. Nu zijn we maanden, zo niet een jaar, verder en zit ik er toch weer aan te denken om het te proberen. Het zou zo handig zijn als ik een cup kon gebruiken! Ik heb een organicup A (al heb ik geen idee waar die nu is :thinking:) van de kruidvat.
Is er iemand met een vergelijkbare ervaring? tips? ik zou ook best een andere cup willen kopen maar er zijn er zo veel dat ik niet zou weten welke mijn probleem zou kunnen voorkomen.

Het klinkt alsof er iets niet goed is gegaan bij het ‘uitklappen’ van de cup. Als het goed is klapt de cup zo uit dat hij om je baarmoederhals heen zit, zich vacuum kan zuigen, en het bloed opvangt. Als je hem niet helemaal goed inbrengt kan hij inderdaad gaan draaien en zich ergens anders nestelen.

In dit filmpje vanaf ongeveer 3:40 zie je goed wat ik bedoel:

Omdat de ligging van de baarmoederhals bij iedereen weer anders is, kun je het beste ook even verkennen door bij jezelf te voelen en in te schatten hoe diep alles bij jezelf zit. Het zou goed kunnen dat jouw baarmoederhals wat hoger zit, waardoor het inbrengen met een korte cup wat lastiger is.

Deze youtuber heeft ook heel veel fijne videos gemaakt over menstruatiecups:

1 like

Dank je wel! Interessant, ik heb de hele avond video’s zitten kijken op YouTube. Ik denk dat ik het komende maand weer ga proberen.

1 like

Ik ben nu voor de tweede keer ongesteld na mijn bevalling 4,5 maand geleden, dus wou m’n menstruatiecup weer eens proberen. Alleen ik kan hem nu helemaal niet diep naar binnen brengen, het steeltje zit nu veel lager waardoor ik hem voel zitten
 iemand die dit herkent? En hebben jullie een andere cup moeten gebruiken na de bevalling? Of duurt het gewoon even voordat alles weer normaal wordt?

Geef het de tijd na je bevalling.

Ik heb een iets zachtere gekocht dan die ik voor de bevalling gebruikte, dat vind ik nu iets fijner. En ook maar gelijk een andere maat. Maar ik zou zeker niet gelijk van alles aanschaffen, ik ben begonnen met tampons toen ik weer iets durfde in te brengen na de bevalling en pas daarna weer m’n cup gaan gebruiken.

1 like