Gelukkig ben ik niet de enigste
Ik denk dat ik er binnenkort ook een ga aanschaffen! Iemand nog tips voor een fijne eerste cup?
Ik leg mijn cup eens in de paar maanden een paar dagen in een glas water met een klein scheutje waterstofperoxide erin. Alle verkleuringen en geurtjes verdwijnen dan helemaal!
Ik heb een Ruby Cup en ik denk dat het een goede cup is voor beginners en voor elke cup die gekocht wordt, doneren ze er ook een.
Ik ben m een keer vergeten te legen in de avond en kwam daar de volgende ochtend pas achter. Rook echt niet frisā¦ Ik heb m toen een dag en nacht in waterstofperoxide laten staan (liefst een potje met deksel) daarna rook ik het nog steeds n beetje en heb ik m op de vensterbank laten luchten in de zon, die tip had ik van youtube. Daarna was de geur helemaal weg gelukkig.
Ik heb vandaag voor het eerst een cup geprobeerd en volgens mij is hij te kort? Volgens de gebruiksaanwijzing moest ik nog een keertje draaien na het inbrengen om vacuĆ¼m te zuigen maar dat lukte helemaal niet meer? Ik kon er amper nog aan met mijn vingers laat staan er aan draaien. Voelde de cup wel niet zitten dus dat was positief. Merkte een uurtje later dat ik toch nog een beetje lekte en hem proberen uit te doen dat was ook een bevalling op zich ik kon er gewoon niet goed bij om de vacuĆ¼m te verbreken met twee vingers zoals beschreven word.
Ik weet niet of hij echt te kort is, hij moet namelijk ook diep genoeg zitten, anders voel je hem zitten. Draaien na inbrengen zou mij ook helemaal niet lukken, denk ik. En ik moet ook toeren uithalen om er met 2 vingers tussen te kunnen. Ik heb een cup met een ringetje aan (geen staafje) en daarmee trek ik hem meestal eruit, gecombineerd met wat prutsen met mān vingers .
Ik heb ook een hoge baarmoedermond waardoor de cup soms hoog zit. Ik krijg m wel n stuk lager door te hurken en de cup omlaag te persen. Vacuum verbreken doe ik vaak door er 1 vinger langs te doen en de cup te āplettenā tegen de vaginawand.
Hebben jullie ook dat je baarmoeder kramperig en pijnlijk is na het in of uit doen van de cup. Dus niet je vagina en baarmoedermond, maar echt je baarmoeder.
Dan doe ik de cup uit (omdat ik denk dat de ellende over is). Gaat probleemloos en nu zoān 10 min later ineens krampen.
Ik ben sinds drie maanden na 17 jaar gestopt met de pil om te kijken of dit helpt migraine te verminderen. Ik was vroeger, dus voordat ik aan de pil ging, nooit zwaar ongesteld, eerder aan de lichtere kant, wel wat onregelmatig. Nu lijkt het andersom te zijn: regelmatig maar heel zwaar. Wel kort, maar immobiliserend hevig.
Vorige maand met de menstruatiecup begonnen, ik heb de MyCup, beide maten geprobeerd. Uit milieu-overwegingen en omdat ik dus ineens zoān heftige menstruatie heb. Ik had echt heel goede hoop, omdat ik overal las dat je zoveel minder moet verwisselen dan met tampons. Deze cup krijgt ook goede beoordelingen.
Het is me toch een beetje tegengevallen. Met beide maten overigens. Het inbrengen vond ik niet zo moeilijk, en had ook wel het idee dat hij goed uitklapte na wat gedraai en mijn vinger langs de rand halen. Voelde hem ook absoluut niet zitten. Het eruit halen vond ik wel veel lastiger dan verwacht. Op de zwaardere dagen kreeg ik gewoon heel moeilijk grip erop, het was te āgladā en het steeltje floepte gewoon uit mijn vingers. Uiteindelijk kreeg ik het uiteindelijk steeds wel voor elkaar om hem in te drukken zodat het vacuĆ¼m verdween, maar zeker niet van harte (kostte tijd) en door het (waarschijnlijk te harde) indrukken leegde de cup zich al half terwijl hij er nog in zat. Een bloederige bedoeningā¦ Maar ik kreeg hem anders echt niet eruit.
Dit was dan tot daar aan toe als het maar 3x per dag moet zoals ze beloven. Maar dit was bij mij totaal niet het geval. Zeker om de 2-2.5 uur moest ik hem eruit halen en dan dus weer die hele procedure opnieuw. Anders lekte ik gewoon door. Ook met de grote cup. (Hij zat dan niet hĆ©lemaal vol maar wel ver vol.) Dit bevestigde voor mij dus wel dat ik nu echt heftig ongesteld benā¦ Of doe ik nu echt iets fout?
Ik geef het niet zomaar op en ga het een paar maanden proberen, maar in ieder geval heb ik nu toch maar weer maandverband gekocht voor erbijā¦ (En tampons voor als ik lange tijd niet thuis ben en geen tijd heb voor het āoefengedoeā.) Zo ga ik namelijk echt niet met een gerust hart de deur uit!
Meer mensen met dit probleem? Ik hoop dat mijn cyclus nog stabiliseert, maar ik vrees ervoor, las op verschillende plekken dat je menstruatie na je dertigste heftiger kan zijn.
Hoe werkt dat ringetje voor jou? Vind je het makkelijker dan een steeltje?
Dit deed ik ook zo, maar dan leeft de cup zich al voordat je hem eruit hebt? (Wat toch niet de bedoeling is lijkt meā¦). Sorry voor de spam jongens, voel me echt zoān noob. :ā)
Geen idee of het gemakkelijker is, ik heb nooit een steeltje gehad, maar ik vind het zelf wel goed werken, want ik kan er mijn vinger aan āhakenā om goed grip te hebben.
Als ik je andere berichten lees, klinkt het inderdaad alsof je echt heel hevig ongesteld bent. Op de eerste dag zou ik nog wel eens doorlekken (maar niet na 2-3 uur zoals bij jou, eerder na 8-10 uur) en dan gebruik ik meestal een maandverband (of menstruatieslip), omdat het dan vaak niet zo hevig lekt en ik meestal toch bijna thuis ben. Ik vind het de eerste dagen zelf fijner om onder de douche te doen (omdat mān cup dan voller is en om een bloederige bedoening te vermijden ), maar dat is uiteraard niet te doen als je hem iedere 2-3 uur moet legen.
Begrijp ik het goed dat er bloed vrij komt als je in de cup kijkt/het vacuum verbreekt? Dat zou wel kunnen als de cup echt vol zit, door het knijpen knijp je het bloed eruit. Ik denk dat je inderdaad een hevige menstruatie hebt. Er zijn wel ook cups met een grote capaciteit. Merula heeft een grote cup en femmycycle is ook groter.
Bedankt voor reacties en voor de tip! Ik bedoelde inderdaad dat er bloed vrij komt als je het vacuĆ¼m verbreekt, sorry, beetje snel getypt. Ik heb een beetje zitten zoeken en heb net de grote Merula besteld. Ga dat eens proberen. Deze heeft ook een hengseltje waar je je vinger achter kunt haken zoals die van @Hinkje. Ben benieuwd!
Dit heb ik inderdaad ook!
Maar ik herinner me dat ik dat ook altijd had na het verwisselen van een tampon.
Kan jij verklaren waardoor dit komt?
Nee ik heb geen flauw ideeā¦
Ik heb dit dus ook, hij āstijgtā bijna op waardoor hij daarna heel hoog zit zonder (volgens mij) uit te klappen. Ik voel ook echt dat het een soort van naar binnen wordt gezogen als ik hem inbreng (haha), kan er dus ook niet echt langs met mān vingers daarna op te voelen hoe hij zit. Vervolgens kan ik er bijna niet meer bij als ik hem eruit wil halen.
Ik vraag me af of een langere/hardere cup de oplossing is?
Ik wil binnenkort voor het eerst een cup gaan proberen, maar kan je het inbrengen ook oefenen als je niet ongesteld bent? Want tampons bijvoorbeeld is niet handig om te oefenen als je niet ongesteld bent omdat het dan heel moeilijk glijdt, maar ik weet niet hoe dat bij een cup zit?