Het grote menstruatiecuptopic

Beetje te laat nu, dus hopelijk is het je inmiddels gelukt! Maar zo niet: mij helpt het om het liggend op bed in te brengen en dan mijn knieën zo dicht mogelijk richting mijn hoofd te trekken. Naar mijn idee gaat hij dan dieper en klapt hij open.

2 likes

Ik heb vandaag voor het eerst een cup gebruikt (organicup) en het inbrengen ging best makkelijk! Net met uithalen zat er echt bijna niks in terwijl ik op dag 2 zit van mijn menstruatie, ook wel interessant. Ik voel alleen de hele dag een soort lichte druk, ik denk rond mijn baarmoedermond of zo? Is dat wennen of zit ie misschien toch niet goed? Hij zit goed vacuüm en ik heb het vacuüm verbroken voordat ik hem eruit haalde.

Hoe is het verder gegaan? Ik vond het ook altijd weinig, in tampons leek het altijd veel meer. Tampons kunnen ook maar weinig ml aan in vergelijking met de cup en onttrekken verder natuurlijk ook meer vocht waardoor ze sneller “vol” zitten.

Inbrengen en uithalen ging echt top, ik heb ermee gesport (incl touwtjespringen) en dat ging ook goed dus ik vind het echt een uitkomst ipv smerig verband of tampons. Dit was mijn eerste menstruatie na verwijderen van mijn Mirena-spiraal dus ik denk dat de boel nog niet helemaal is zoals het zou moeten zijn en dat ik daarom een lichte menstruatie had. Ik had de eerste dag nog wel dat gevoel van druk en het volle-tampon gevoel, maar daarna niet meer eigenlijk!

2 likes

Fijn he! Ik ben er ook ZO blij mee en voel me zo veel fijner gedurende de dag. Ook met warm weer. Dat druk gevoel heb ik ook altijd de eerste dag maar dat het ik ook zonder cup. Dat ligt eerder aan mijn baarmoeder denk ik.

1 like

Hoi! Ik heb ook een cup aangeschaft en ben nu even een paar dagen aan t oefenen voor het moment suprême, maar ik heb het gevoel dat het te makkelijk gaat? Ik krijg de cup er zo gemakkelijk uit dat ik twijfel of het vacuum wel goed is. Heeft iemand tips om de cup vacuum te krijgen? Ik heb gelezen dat je aan de cup moet draaien, maar dit lukt me niet. Ook heb ik het gevoel dat de cup al begint uit te vouwen terwijl hij nog niet ver genoeg zit, echt al bij de ingang zeg maar. Kan ik ‘m dan gewoon toch nog verder naar boven duwen of zit het dan dus niet vacuum? Dat is wat ik nu doe namelijk! Hopelijk weet iemand goede tips!

Ik ben mijn cup kwijtgeraakt (vraag niet hoe, hij is vast ergens in huis maar kan hem nergens vinden) en zat al een tijdje met het idee een nieuwe aan te schaffen omdat ik last had van doorlekken. Ik gebruikte een MeLuna en weet niet precies meer welke, maar ik denk de standaard en dan maat M ofzo. Inbrengen en uithalen ging altijd prima maar sinds ik een koperspiraal heb, kreeg ik het idee dat ik meer bloedde en dus ook sneller doorlekte. Als ik nu voor een nieuwe ga weet ik niet precies waar ik voor moet gaan. Grotere maat, steviger of juist zachter? Iemand die hier ervaring mee heeft?

@Croque Ik doe het juist op die manier (eerder openen, dan duwen), omdat ie anders niet openvouwt bij mij. Dus dat kan gewoon, duwen en trekken totdat je voelt dat ie goed zit.

@Alopex Haha, ik dacht even dat je de cup na het inbrengen was kwijtgeraakt. Qua hardheid hangt het er een beetje vanaf of hij normaal makkelijk openklapt, de MeLuna is redelijk gemiddeld geloof ik. Hoe harder, hoe makkelijker dat gaat. Dus als je normaal gesproken moeite hebt om hem open te laten klappen kan je een hardere gebruiken.

Op YouTube heb ik wel eens video’s van PutACupInIt, die geven wel goeie tips, en ze hebben een tabel met bijna alle cups die er zijn om te vergelijken. Zou daar eens kijken!

Haha ik snap de verwarring! Naar mijn idee had ik geen problemen met inbrengen of openklappen, maar na verloop van tijd had ik dus meer problemen met lekken. Dan ga ik twijfelen aan of ik het wel goed doe. Maar voor mijn spiraal had ik nooit problemen daarmee, vandaar dat ik aan een andere maat dacht.
Bedankt voor de tip van de video! Ga ik zeker even bekijken.

1 like

Ik had eerst ook een cup die slecht uitklapte. Hij moet overal uitgeklapt zijn, ook de rand bovenin. Je zou wat andere vouwen kunnen proberen, soms helpt het ook om hem wat naar beneden te trekken zodat hij meer uitklapt.
Bij mij hielp het om een andere te gebruiken, heb nu een lamazuna en die klapt altijd gelijk uit.

Ik had dat ‘te makkelijk’ gevoel ook, vooral inbrengen ging echt moeiteloos. Inmiddels gebruik ik hem al bijna een jaar en het gaat nog net zo makkelijk haha

Het is gelukkig ook gewoon gelukt!! Dus ik ben toch wat minder onhandig dan ik mezelf inschatte vooraf haha, super fijn ding!!

1 like

Ik ben zooo blij met mn cup tijdens dit weer! Geen gebroei en niet bang zijn dat mn tampon touwtje uit mn bikinibroekje hangt. Ongesteld zijn is zo ontzettend veel draagzamer voor mij met die cup. :heart:

8 likes

Ik ben om, morgen ga ik er één halen. Hoelang kan je met zo’n cup doen? Een halfjaar of een jaar.

10 jaar meen ik

Ohhh kijk eens aan. Thnx

Net zo lang tot die uit elkaar valt. En met koud water wassen, anders verkleurt ie snel :ok_hand:

1 like

Tot nu toe was ik super blij met mijn cup. Had de mooncup (uk) in de kleine maat voor mijn zwangerschap en erna dus de grote. Ging tot deze cyclus ook goed.

Helaas was het deze keer 1 grote kliederboel.

heb niet positief getest, maar heb denk ik wel een chemical pregnancy gehad nu, dus denk dat het eventueel hormonaal geweest kan zijn

Dus moet toch kijken of ik nog wat anders vind, want ik wil eigenlijk niet terug naar tampons enzo. Iemand een goede tip voor een die iets wijder is?

1 like

Ik heb een tijdje in een cupgroep op fb gezeten en daar waren ze over het algemeen negatief over de MoonCup: te hard, te klein, achterhaalde maattabellen en ik weet niet meer wat.
Ik heb daar de LaliCup in maat M aangeraden gekregen toen mijn RubyCup S niet meer voldoende voor me was nadat ik met de pil stopte, en daar ben ik heel blij mee, maar ik weet natuurlijk niet of die voor jou ook goed zou kunnen helpen. Misschien heb je iets aan de quiz op de website CupKiezer?

Ik heb de cup gehaald, maar het lukt volgens mij niet zo goed :joy:. Ik stond net en voelde het gewoon lopen, gaan kijken en het kwam er gewoon uitgelopen. Moet ik gewoon meer oefenen of heeft iemand nog tips? +