Het grote menstruatiecuptopic

Ik heb het steeltje van m’n cup afgeknipt en dat was echt de beste beslissing ooit. Ik dacht eerst dat ik misschien een verkeerde soort had omdat het de vorige keren zo pijnlijk en gevoelig was, maar dat steeltje prikte gewoon in me/gaf meer druk. Nu het er niet meer aan zit, merk ik dat ik ook beter m’n best doe om het vacuüm te verbreken en dat scheelt ook erg qua gevoeligheid. Ik word ook handiger in het in- en uitdoen. Blij dat ik het toch nog een keer heb geprobeerd :blush:

1 like

Ik gebruik de mooncup type A (bevalling gehad) maar ik heb nog steeds lekken. Hij zit wel vacuüm en volgens de beschrijving zit hij goed geplaatst. Weet iemand hoe dit kan?

Vol doorlekken of druppels? Doe je ‘m in voor de menstruatie begint of als je al bloed? Het kan ook bloed zijn wat op de wanden zit en naast je cup. Dat lekt dan eruit.

Echt veel doorlekken eigenlijk. Nee niet ervoor, ik doe het altijd onder de douche. Moet wel iets zijn wat ik fout doe maar ik weet niet wat :woman_shrugging:t3:

Al vlak na het douchen of pas als ie even zit?
Vlak na is misschien bloed en water en dat het veel kan lijken. Later ineens terwijl je denkt dat ie goed zit, kan ik niet verklaren.

Nee het is echt wel een tijdje erna. Ik vraag me af of het kan door te bewegen?

Dankjewel om mee te denken!

Kan zijn dat je gewoon net niet de juiste cup hebt! Je zou eens een ander ‘model’ kunnen proberen.

Daar heb ik ook al aan gedacht… misschien past ie idd net niet.

Dankjewel voor het meedenken!

Weer iets geleerd vandaag. Ik heb 2 meluna’s: de classic en de sport. De classic was me altijd te zacht en het was me nog nooit gelukt de cup open te krijgen. Ik had allerlei folds geprobeerd behalve “die rare ingewikkelde origami folds” omdat ik me niet kon voorstellen dat dat echt toegevoegde waarde had. Vanmorgen toch de half diamond fold geprobeerd en warempel, hij klapte open. Zojuist heb ik de cup geleegd en opnieuw ingebracht met de half diamond fold en hij klapte weer in 1x open. Dus mocht iemand ook moeite hebben met de cup open krijgen: probeer ECHT alle folds, ook de rare!

1 like

Precies op het juiste moment dit. Ik kreeg vorige maand mijn Groene Cup binnen maar kreeg hem niet uitgeklapt, ben nu weer ongesteld en heb geen zin meer om het te proberen. (En ja ik ben ook teleurgesteld dat ik zo snel opgeef haha)
Ga het toch nog maar eens doen.

1 like

Ik hoop dat het lukt! Ik heb 2 jaar een spiraal gehad en durfde daardoor de cup niet te gebruiken. Dit is mn eerste menstruatie nu mn spiraal eruit is en ik ben weer zoooo blij met mn cup. Sochtends en savonds even “werk” en verder de hele dag geen omkijken naar.

Klinkt heerlijk! Ik heb wel een spiraal maar heb het overlegd met de verloskundige, die zei dat t prima moet kunnen als je voorzichtig doet. Dus ik ga het gewoon nog een keer proberen, help :see_no_evil:

Het zou ook moeten kunnen zo lang je goed het vacuum verbreekt! Maar mijn cup gaat altijd best hoog zitten waardoor ik soms toch eerst even aan het steeltje moet trekken voordat ik met mn vingers aan de onderkant van de cup kan komen om het vacuum te verbreken. Daarom durfde ik het niet aan. Rustig en ontspannen proberen. Als het nu niet lukt straks nog een keertje proberen.

1 like

Ik had dit ook toen ik nog mijn meluna gebruikte (eerst goed zitten en daarna ineens veel lekken), heb er toen veel over opgezocht en nog een keer tips gevraagd bij Cute Cotton.

Het kan dat je cup te zacht voor je is, waardoor je bekkenbodemspieren hem na een tijdje samendrukken en daardoor het vacuum verbreekt.
Maar het kan ook voorkomen wanneer je cervix laag in de cup hangt (moet je maar eens zoeken op dangly cervix) en daardoor ruimte in de cup inneemt. Oplossingen hiervoor zijn een cup met een grotere capaciteit gebruiken of de cup vaker legen.

Ik heb nu, ook op advies van Cute Cotton, een Merula (die heeft een grote capaciteit) en heb sindsdien nooit meer last van lekken gehad! Dus een ander soort cup kan zeker de moeite waard zijn om te proberen!

1 like

Hema heeft sinds kort ook een menstruatiecup. Ik ben zelf nog heel blij met mijn huidige cup maar ook wel heel nieuwsgierig en superfijn dat een winkel als Hema dit ook gaat verkopen.

5 likes

Oh wauw ! Bedankt voor je uitgebreide uitleg.

Ik ga eens kijken voor een andere grootte idd.

1 like

Wat goed van Hema!!

Nou heb ‘m dan eindelijk besteld voor € 59,78 omdat er nog verzendkosten bij komen. Wat een geld.

Maar wat een fijne Disk! Dit heet dus geen cup maar een disk heb ik ontdekt. Waar de menstruatiecup regelmatig pijn deed doet deze helemaal geen zeer. En met de cup zat ik soms wel te prutsen met in en uit doen maar deze schuif je er zo hop in. Echt top! En hij gaat er ook super makkelijk uit. Hij is heel zacht en flexibel.

Had wel steeds ongeveer een halve centimeter een doorlekplekje maar dan ter hoogte van boven m’n plasbuis. Gek plekje. En net na 6 uur dragen lekte ik echt wat meer door. Terwijl hij 12 uur in zou moeten kunnen zitten volgens hun site. Dus dat vind ik vooralsnog wel jammer. Hopelijk had ik hem net even niet goed in gedaan.

Maar ben al super blij met in en uit doen en geen pijn omdat-ie scheef zakt!

1 like

Nice! Dat is mijn ervaring ook, het doorlekken stopte toen ik na het inbrengen nog even een duwtje omhoog gaf (vastzetten achter schede?) aan de voorkant. Weet niet of ik het goed uitleg. Maar nice dat je hem ook hebt nu!
Ik had laatst dat mijn nuvaring erin zat bij het eruit halen haha dus moet daar zelf nog wel even op letten (niet vaak van toepassing gelukkig)

Ja echt een verademing hoe zacht en prettig dit is! Volgens mij heb ik dat gedaan, goed achter de schede duwen, je legt het goed uit haha. Zal er goed op letten. Dit is ook pas dag 1 voor mij sinds vanmiddag, misschien moet ik er nog iets handiger in worden.

Oh ja dat lijkt mij ook onhandig als je nuvaring er ineens in zit! Gelukkig gebeurt dat niet al te vaak bij je.