Het grote menstruatiecuptopic

Hoewel je met een cup meer vangt dan met een tampon en of maandverband moet je ook soms vaker legen. Toch blijf ik het een enorme uitkomst vinden die cup. Gewoon in, legen, en weer in. Zou voor nu vrijblijvend adviseren om te legen elke keer als je naar de wc gaat. Misschien kan je dat vaker en of sneller inschatten qua legen?

1 like

Zelf heb ik de MeLuna want dat was op dat moment de goedkoopste maar ik zou liever een grotere cup hebben maar ach, het kan ermee door. Zou inderdaad even meten tijdens je menstruatie door met een vinger in je vagina te gaan en liefst elke dag ook en kijken wanneer je iets voelt als het puntje van je neus en dan kijken bij welk vingerkootje je uitkomt. Organicup is leuk want elke drogisterijketen verkoopt hem nu wel hier in Nederland volgens mij maar wat voor de een werkt kan enorm tegenvallen voor de ander.

Tof! Het is even wennen maar ik ben blij dat ik de stap gewaagd heb paar jaar geleden! Heb nu de lunette (gewoon van de monki), die vind ik een beetje hard maar hij werkt wel heel goed. Had hiervoor die van Rosies discoveries, die was ook prima, misschien iets te zacht. Heb sinds kort een Nixit maar daar moet ik nog aan wennen! Lijkt me uiteindelijk wel ideaal ook.

1 like

Is dat zo een plattere? Knoei je daar sneller mee als je ‘m leegt? Is het inbrengen lastiger?

Ja, een disc. Ik moet er nog mee oefenen, ging eerste cyclus nog mis haha

Zou je over een tijdje een update willen geven over het gebruik? Ben heel benieuwd naar je ervaring.

Iemand ervaring met een merulacup? Ik heb nou een mooncup maar ik vind het steeltje super irritant. Ik heb hem al vrij kort afgeknipt maar het blijft irriteren, dag 1 en 2 werkt mijn lichaam de cup vanzelf omhoog en dan heb ik geen last van het steeltje, maar op dag 3 en 4, 5 lijkt de cup veel lager te zitten. Of doe ik gewoon wat fout?

Yes doe ik! Ik had nu nog dat het bloed de ene keer aan de binnenkant en de andere keer aan de buitenkant van de cup zat haha niet handig!

1 like

Ja dit heb ik dus ook. Hij lijkt goed uitgeklapt, en hij zit ook nog niet vol en toch lekt ie.

Tipje voor als iemand nog (nieuwe) cups will bestellen, bij Organicup hebben ze nu een 1+1 gratis actie ivm Black Friday! Ik heb er ook 2 besteld.

Update over de Nixit:
Zit nu aan het einde van mijn tweede cyclus. Het inbrengen gaat nu net zo snel als de lunette en het legen is veel makkelijker. Nooit pijnlijk/moeilijk om het vacuum te verbreken omdat dat er dus niet is. Je kan hem er gewoon uit trekken als je je vinger achter de rand aan de voorkant krijgt. Dus voelt wat vriendelijker allemaal, wel fijn!
Had er eerste cyclus een beetje last van dat hij tegen mijn blaas leek te drukken maar dat voel ik nu niet meer.
Heb deze cyclus maar 1 keer de lunette gepakt: een hele lange actieve dag met sport in lichte broek. Tweede dag was dat volgens mij, wilde toen even zekerheid. Maar inmiddels zou ik dat hiermee ook wel durven denk ik.
Mijn menstruatie is denk ik heel gemiddeld, ik denk dat ik een normale of iets minder dan normale hoeveelheid bloed verlies.
Seks met dat ding in nog niet geprobeerd, vind het dan een kleine moeite om hem eruit te halen en handdoekje neer te leggen. Maar lijkt me wel een leuk experiment! Hoop dat dat niet raar combineert met condoom? Denk nu bijna dat dat ‘squaky’ zou klinken maar dat is vast niet zo.
Dit was mijn spreekbeurt zijn er nog vragen?

2 likes

Hoe lang mag je een cup maximaal inhouden? Ik bloed niet zo veel, iedere 12 uur is eigenlijk niet nodig. Ik merk ook dat de cup na een tijdje pas goed zit, alsof ie even omhoog moet kruipen. Ik vind het dan zonde om hem 's ochtends opnieuw in te brengen als je net goed zit en er niks inzit. Kan ik hem maar 1 keer per dagen wisselen?

Een cup is gewoon veilig om voor langere tijd te dragen i.t.t. tampons… dus volgens mij zou je die in principe dagen achter elkaar kunnen dragen als je dan niet doorlekt (dat zou ik zelf niet snel doen tho haha). Maar 1 of 2 dagen achter elkaar dragen zonder er uit te halen is prima, doe ik ook vaker als ik nog weinig bloed

1 like

Ik draag de cup wel eens 24 uur. Dan gaat het wel meer ruiken (soms echt stinken) als ik ‘m eruit haal. Maar ik verlies niet zoveel bloed. Dus heb hetzelfde als jij. Heb verder nog geen problemen er van gehad.

1 like

:flushed:

Bedankt allemaal! Dan ga ik het gewoon proberen, kijken of de stank echt zo erg is.

Ik zit al maanden na te denken over een menstruatie cup. Maar toch durf ik niet zo goed. Is dit herkenbaar?

Ja, ook gehad en getwijfeld. Nu blij dat ik er een heb. Gewoon proberen, als het niet bevalt kan je altijd terug op wat je nu gebruikt. Inbrengen heeft wel wat oefening nodig. Dus raad je aan om ‘m wel vaker dan een keer te proberen.

Haha jaaa bah kan zo erg stinken. Ik heb dit soms al als ik ‘m er 15 uur ofzo in heb (‘s ochtends vroeg wisselen en dan ‘s avonds weer)

Hoe kun je dat het beste oefenen? Of nou ja, waar? Onder de douche ofzo? En “kan” je het alleen oefenen tijdens je menstruatie?

Misschien domme vragen :see_no_evil: