Het grote menstruatiecuptopic

Even zachtjes aan het steeltje trekken?

Heb je al andere vouwen geprobeerd? Toen ik een zachte cup had, gebruikte ik de z-fold, dan vouw je hem dubbel in een Z. Als hij dan niet openklapte, kon ik hem makkelijk open duwen.

Nou jeetje ik heb mā€™n cup (MeLuna Classic Medium) altijd met veel plezier gebruikt terwijl ik de pil slikte. Nu ben ik gestopt en ik bloed ineens veel meer? Eerder zat hij nooit voller dan 1/2 eigenlijk, maar nu zat ik gisteravond en vanochtend echt op 3/4 of 7/8e. Toen ik vanochtend na het plassen (voor het uithalen van de cup) afveegde, zat er ook bloed aan het papier terwijl hij gisteravond echt goed vacuum leek te zitten. En je beweegt toch best wat met het uithalen (plus dat hij natuurlijk iets indeukt) waardoor dat ook niet echt vlekkeloos verliep. Hebben jullie nog tips hiervoor, zijn er handigheidjes om er niet zoā€™n bende van te maken? Of moet ik overwegen om een grotere cup aan te schaffen?

Ik heb de Selena up, gekocht bij de Dm in Duitsland, weet dus niet of deze verder bekend is.

Ook al geprobeerd, maar lijkt niet te werken.

Hoe vouw je hem als een Z? Is dat hetzelfde als de 7-fold maar dan met een extra vouwtje?

Oh, heb het even nagekeken en het is inderdaad hetzelfde als de 7-fold. Die van mij is wel een vrij schuine 7 zodat hij dunner is.

1 like

Ga deze wel even proberen. Heb het nu maar weer opgegeven en weer even terug naar tampons. Door al dat gepor van mezelf is mā€™n vagina nogal gevoelig nu, dus over twee dagen ga ik het proberen.

Misschien volgende keer even iets naar beneden en dan naar boven duwen? Soms helpt het bij mij ook om de cup een kwartslag te draaien, waardoor die goed uit klapt/seal krijgt

1 like

Weet niet welke cup je hebt maar ik kan die van mij met koud water wat steviger maken wat zorgt dat hij makkelijker uitklapt eenmaal ingebracht :slight_smile:

1 like

Met pil bloed ik nu ook minder dan zonder en de enige tip: vaker legen. Hoe vaak dat is moet je echt zelf met oefenen achter komen maar je kan om te beginnen kijken elke keer als je naar de wc gaat?

1 like

Even een update van mij. Gebruik nu de 7-fold en daarmee klapt hij gelukkig goed uit. Iniedergeval beter dan eerst!

Nu heb ik hem vandaag 5 uurtje ingehad en ben ik er toch nog best flink doorheen gelekt. Dus hij zat waarschijnlijk toch niet helemaal goed. Ik blijf proberen, mag van mezelf nog niet zo snel opgeven.

Zijn er menstruatiecup gebruikers die na een bevalling een andere maat nodig hadden? Ik heb het gevoel dat ik nu een ondiepere nodig hebā€¦

Zat er echt bloed naast of was hij wel vol inmiddels? Zonder pil moest ik elk uur legen en nu verlies ik misschien de hele cup over die paar dagen dat ik bloed. Moet zeggen dat het nog steeds heel erg onwennig is :joy:

Geen ervaring met bevalling maar het kan wel dat je baarmoedermondhoogte anders is nu. Zou niet gelijk naar een grotere maat gaan ondanks merken dat wel proberen te pushen. Heb je de quiz al geprobeerd die hier gelinkt staat? Sowieso kan het ook even duren dat de boel daar weer zo goed als vanouds is na een bevalling.

Wat ik altijd doe is eerst mijn spieren gebruiken alsof ik mijn plas inhoud, dan gaat de cup altijd iets omhoog, naar de juiste plek. En daarna doe ik juist alsof ik kracht probeer te zetten bij het plassen, en daardoor klapt hij dan open. Misschien helpt dat jou ook nog?

Ik vouw hem altijd gewoon dubbel trouwens, de c-fold heet dat denk ik? En de vouw zit dan naar achteren als ik hem heb ingebracht.

Ik ben ook aan het overwegen om een menstruatie cup te kopen. Scheelt een boel afval. Welke hebben jullie? Ik overweeg de organicup

Het was een combinatie. Het bloed ging er sowieso al naast, vlak nadat ik hem had ingebracht. Toen ik 'm na vijf uurtjes uit haalde zat hij ook al erg vol. Combinatie van beide dus!

Had na alle verhalen wel gedacht dat ik ook wel een dag doorkon zonder legen, maar daar klopt dus helemaal niks van.

Dit klinkt heel ingewikkeld hahah, ga het wel proberen, bedankt!

Volgens mij is dat een fijne cup die veel mensen prettig vinden. :slight_smile: Ik heb zelf de Rubycup, waar ik zeer tevreden over ben. Het is wel belangrijk om even te meten hoe diep je baarmoedermond zit, zodat je niet een cup koopt die te lang is voor je.

Ah thanks. Zal eens kijken. Die ken ik nog niet!