Het grote medische vragen-topic

Als je zeker wil weten of je je zorgen moet maken om een moedervlek zou ik gewoon naar de huisarts gaan! Mijn moeder twijfelde ook om die reden maar dat bleek een melanoom te zijn. Ik wil jou of anderen niet bang maken maar als een moedervlek verandert dan is dat een goede reden om naar de huisarts te gaan!

3 likes

Toch de eierstok ontsteking. Halve apotheek nu in huis.

Misschien ook warmte uitslag? Ik poste gister ook 2 foto’s en daar lijkt dit wel op. Is nu helemaal weg dus denk dat het bij mij echt door de warmte kwam.

1 like

Dit zal wel echt een domme vraag zijn. Maar ongeveer tien weken geleden heb ik mijn teen echt superhard gestoten. Maar ik heb er nu nog steeds last van? Niet heel veel, maar doet nog steeds pijn en voelt raar aan. Is dat normaal dat het zo lang duurt?

Goede tip dit! Als ik weer eens ver op vakantie ga (want ja dan heb ik altijd wel een keer diarree haha) dan moet ik dit echt onthouden. En diarreeremmers zijn inderdaad geen aanrader, kon toen vijf dagen niet schijten en zag me al in een vies ziekenhuis liggen met een verstopping :worried:

1 like

De teen naast de kleine teen. Ik had hem ook wel heel hard gestoten. Volgens mij heeft de hele stad mij horen vloeken toen :joy:

1 like

Nee huisarts, nu twee weken twee soorten antibiotica en als het morgen niet zakt naar de HAP.

Ik heb vanuit het ziekenhuis een diagnose meegekregen waar ik, bij nader inzien toch een beetje aan twijfel. Nu heb ik maandag een nieuwe afspraak en wil ik dat gaan zeggen en vragen of ze toch een echo willen maken van mijn buik. Zijn medici daar “makkelijk” in of is het dan waarschijnlijk meer zo’n geval van “ja mevrouw de thuisarts dat gaan we dus niet doen”.

Sowieso best raar; ik slik vanaf ongeveer november medicatie en nu zat ik de bijsluiter te lezen omdat het van een nieuw merk was en stond er bij “niet gebruik bij ontstekingen in de darm / ziekte van Crohn etc.” maar er is pas 2 weken geleden vastgesteld dat het geen ziekte van Crohn was #confused

Lief dat je er even naar wilt kijken!
Nu is de diagnose PDS gesteld maar ik heb zoiets van uh ja weet niet of dat wel het juiste is. Een aantal klachten komen wel overeen maar toevallig had ik het er met iemand pas over en die begon over endometriose - dus ik thuisarts die ik ben online natuurlijk even kijken en eigenlijk kon ik bij alle symptomen ‘ja’ invullen.
Nu vraag ik me sowieso af of een buikecho (of iets anders) dus geen meerwaarde heeft - heb nu 2 jaar last van m’n buik bijna dagelijks en hoe kunnen ze nou weten of het niet m’n lever, darm, eileider, nier o.i.d. is.

1 like

Vanwege minimaal verhoogde leukocyten weet mijn huisarts niet waar het vandaan komt. Wel dat het spiraal het misschien ineens kon op laten vlammen. Weet je trouwens of mijn koperspiraal er asap uit moet? Zo iets zei de dienstdoende huisarts, maar omdat ik niet tegen hormonale anticonceptie kan is dit mijn enige redmiddel.
En die grotere kans op een BBZ vind ik ook echt heel ruk.

1 like

Vanaf wanneer is het verstandig om langs de huisarts te gaan wanneer je griepsymptomen vertoond? Ik voel me inmiddels al een week beroerd (snotverkouden, hoofdpijn, keelpijn, spierpijn en afwisselend koorts). Het meest nare is dat mijn brein niet meer meewerkt? Ik ben zo afwezig en in mezelf gekeerd. Ik omschrijf het al ‘een wattig gevoel’. Mijn vriend vind het een beetje eng worden omdat ik steeds niet op deze planeet ben ;p

Weet iemand iets om warmtebultjes te laten verdwijnen of het er iig niet niet meer te laten worden? Zijn er andere opties dan warmte ontwijken?

1 like

Ik heb 2 jaar geleden een helicobactor bacterie gehad. Het is goed behandeld en na de kuur nog een test gehad en de bacterie was weg. Maar sinds ik die bacterie heb gehad heb ik enorm snel last van mijn maag. Caffeine, vettig eten, alcohol is allemaal funest, maar ook een paar dagen slecht slapen geven mij maagklachten. Het meeste last heb ik van een opgeblazen gevoel, oprispingen bij bukken en een enorm hongergevoel. Vooral dat laatste is enorm vervelend. De klachten heb ik ongeveer 1 week per maand (niet gelijk met mijn cyclus, heel willekeurig) en ik bestrijd ze met omeprazol. Ik merk dat ik steeds meer omeprazol nodig heb om (even)klachtvrij te zijn. Nu vind ik het geen probleem om omeprazol te skikken, maar ik graag me af of dit a) kwaad kan en b) normale klachten zijn na zo’n bacterie?

Ik herken je verhaal, ook wat @Krabsalade zegt.

Samenvatting

Het was altijd vrij onvoorspelbaar, maar ik zag wel een lijn qua zuivel en toen ik een maand stopte met alle melkproducten werd het veeeel minder (en daarbij had ineens helemaal geen last meer van m’n eczeem waar ik al m’n hele leven mee liep…). Toen ik naar de dokter ging, omdat ik het wilde checken met een allergietest, stuurde ze me weg met de melding dat het PDS was en een printje van thuisdokter.nl over PDS en dat was het. Anyhow, zodra ik weer melkproducten eet, komen al m’n klachten weer terug, dus ik weet genoeg…
Helaas zijn m’n darmklachten niet helemaal verdwenen, maar ik probeer wel wat lijnen te vinden… Groene appels zijn geen goed idee, te kruidig eten niet, rauwe uien etc. Maar ook vlak voor m’n menstruatie heb ik veel meer last. Ik houd symptomen bij in een app (Maya) en daardoor kan ik ook beter inschatten of het komt door m’n menstruatie of iets anders…
Ik heb verder niet veel tips omdat 75% bij mij komt door een bepaalde voedselgroep en die moet je eerst maar zien te vinden… maar het heeft mij een paar jaar ook echt heel erg beïnvloed in mn dagelijks leven (en nog steeds in mindere mate), en ik merk hoe beter ik me voel nu. Ik denk dat een diëtiste best een goed idee is, die kan denk ik eerder lijnen in je eetpatroon zien dan jij. Ik zit er eigenlijk zelf ook over na te denken om dat alsnog te doen, want ik doe nu maar wat en ik denk dat er nog wel wat te winnen is…

Samenvatting

Ik vind het zo vreemd dat doktoren je dan zo weer weg sturen met een printje. Volgens mij mag ook de diagnose PDS pas gesteld worden als al het andere is uitgesloten, maar dat weet ik niet helemaal zeker.
Het lastige is natuurlijk ook dat wat voor de 1 werkt, helemaal niet voor een ander hoeft te werken. Wat dat betreft is het (helaas) een echte zoektocht.
Ik ga is kijken naar die app, misschien dat ik dan ook een bepaald patroon kan ontdekken.
Heb jij trouwens ook veel meer last in periodes van stress/spanning? Want ik heb het idee dat dat bij mij ook een enorme boosdoener is.
Best heftig trouwens dat er in korte tijd al 3 mensen zijn die zich in mijn verhaal herkennen, maar dat het toch een lastig onderwerp blijft om over te praten in het dagelijks leven.
Bedankt dat je ook je ervaringen deelt. Ergens is het toch ‘fijn’ om te weten dat er meer meiden zijn die hiermee moeten dealen.

Samenvatting

Ja, het debiele was ook dat op dat printje letterlijk stond dat een PDS diagnose pas gesteld kan worden als verder alles uitgesloten is. En dat ik ook aangaf andere klachten te hebben, die ze gewoon negeerde met haar ‘diagnose’. Het kostte me best veel moeite om met die klachten naar de dokter te gaan, dus was best een beetje uit het veld geslagen door haar reactie en ben ook gewoon weggegaan met dat printje zonder er tegenin te gaan.
Ja, stress is niet bevorderlijk en zenuwen slaan ook altijd op m’n buik… Plus het zit soms ook tussen m’n oren, vooral op plekken waar ik dan niet in de buurt van een wc ben, denk ik bij elk pijnscheutje in mn buik dat ik moet rennen, terwijl dat helemaal niet zo is, heel vermoeiend…

Alsnog dank voor je antwoord! Klopt het dat het alleen niet direct werkt? Ik merk er pas na 2-3 dagen wat van en vind het echt lastig om die dagen door te komen.
Nu net een high tea gehad met vriendinnen en het speelt ook direct weer op. Voel me nu echt niet lekker en nu maak ik mij dus zorgen dat de klachten niet voor mijn vakantie (dinsdag) over zijn want het duurt dus een aantal dagen voordat het medicijn werkt…

Mijn buik tr ilt sinds kort. Ik voel me daarnaast ook al een week niet lekker en ik ben af en toe ineens bang dat ik al heel wat weken zwanger ben. Testen (wel van 1 merk) zijn negatief. Ik heb vorige week bloedonderzoek gedaan om te kijken of er iets met schildklier/ijzertekort/nieren/ontstekingswaardes etc zou zijn, dat was allemaal goed. Ook urineonderzoek gedaan om dingen uit te sluiten. Stel dat ik zwanger zou zijn, was dat daar dan uitgekomen?

Mijn dochter van 8 heeft al stinkende oksels en krijgt al schaamhaar. Kan dat al op deze leeftijd?

Ik ben geen medicus en weet dus niets van officiële onderzoeken e.d.
Ik heb het zelf allemaal moeten doorstaan en ondervinden met behulp van een darmfloratherapeut.
Toen ik me erin ging verdiepen en ik leerde hoe je dit kunt aanpakken heb ik na jaren geklooi met mijn darmen eindelijk rust gekregen.
Ik ga nog wel in de fout… mooi weer wijntje ijsje etc.
Maar dan pak ik mijn map erbij en weer even goed focussen op mijn hele spijsvertering.