Het grote medische vragen-topic

Mijn oren zijn dichtgegaan door het vliegen (al een tijd geleden, maar nu word ik het zat :sweat_smile:) en welke neusspray kan ik dan het beste proberen zodat het open gaat? Ik heb zoutoplossing geprobeerd, maar dat werkt niet. Dus ik zat nu te denken aan xylometazoline, maar op het doosje staat dat het is voor neusverkoudheid :thinking:

1 like

Ja dat is gewoon neusspray voor als je een volle neus hebt maar dat werkt ook zeker voor je oren

1 like

Dankje! Dan ga ik dat eens proberen :grin:

1 like

Bedankt voor je berichtje. Zo irritant, ik had juist het idee dat ik mijn balans weer een beetje gevonden had qua ontspanning en een hele drukke periode die eraan komt dus was mezelf al flink schouderklopjes aan het geven :sweat_smile:

Ik kijk het nog een paar daagjes aan en dan ga ik even langs de huisarts. Ik hoop dat het “gewoon” iets lichamelijks is :smiley:

1 like

Hmm weet niet of het dan met knarsen te maken heeft. Mijn tandarts zag direct op foto’s dat ik mijn kaken klem omdat er een soort van mini kneuzingen te zien waren in mijn kiezen? En dat is dan ook aan beide kanten. Misschien een verkeerde beweging in je slaap waardoor je spier of kaak overbelast is of er een zenuw iets verkeerd zit?

1 like

Niet echt een medische vraag, maar ik ben altijd zo bang dat ik zwanger ben. Nu ook, heb een soort pijn in m’n onderrug en denk nu gelijk dat ik zwanger ben. Ik slik wel de pil, maar heb er behoorlijk wat gezeik mee gehad (met doorbloedingen en dat dan vervolgens in m’n stopweek m’n bloeding niet kwam) en ik heb gewoon elke keer echt zieke angst als ik iets voel…

Ter geruststelling: ik heb pijn in m’n onderrug na een dag slenteren, als ik blaasontsteking heb, als ik ongesteld ben en als ik verkeerd lig te hangen in de bank. Er zijn zoveel oorzaken! Ben geen dokter maar als je echt altijd bang ervoor bent zou ik gewoon thuis zwangerschapstesten houden zodat je meteen kan testen. En misschien een afspraak maken bij je dokter om een andere pil te bespreken?

2 likes

Testen? En spiraal laten plaatsen of condooms gebruiken als je het echt niet wil.

Ik zal je zeggen, ik heb mijn dochter via ICSI gekregen en ik wist dus dat ze teruggeplaatst was. Dat ik zwanger zou kunnen zijn (kon ook niet blijven zitten natuurlijk) en ik voelde NIETS. Pas later, na weken zwangerschap, begonnen de eerste klachten. Als eerst voel je je of je ongesteld gaat worden, pijnlijke borsten, hoofdpijn, weet ik veel. Zonder bloed, de menstruatie zelf blijft dan uit.

Nou ja, heel verhaal haha maar wat ik er mee wil zeggen is eigenlijk: better safe than sorry en gebruik goed je voorbehoedsmiddelen, test als je echt denkt dat je zwanger bent (menstruatie blijft uit) en vaak krijg je de eerste symptomen pas weken later en nog niet meteen. Dus die klachten hoeven niks te zeggen.

1 like

Ik vind het het meeste klinken als overbelasting van het kaakgewricht. Dat kan door verschillende dingen komen, maar onder andere door parafuncties (kauwen, klemmen, knarsen) wat mensen vaak onbewust doen, vaak ook 's nachts.

Je kan er eigenlijk niet heel veel aan doen, dan ervoor zorgen dat je je kaakgewricht niet onnodig belast en zo wat rust te geven. Liever kauwen aan de kant waar het pijn doet. En je zou eventueel oefeningen kunnen doen.

2 likes

Lijkt mij dat je gewoon beschermd bent omdat je dezelfde ‘pil cyclus’ aanhoud om het zo te zeggen. En als je echt veilig wilt zijn zou ik deze strip een condoom gebruiken zoals @Eenhoorn zegt en in de komende stopweek testen. Meer dan dit kan je niet doen en ik zou het voor de komende weken proberen los te laten, anders maak je jezelf wel gek denk ik.

1 like

Dan ben je toch ook niet zwanger (ALS je al een ovulatie zou hebben gehad dan zou die nu ergens moeten zijn en zou de kans om te bevruchten er ook nu pas zijn)? Of je zou al maanden zwanger moeten zijn en dan kun je nu testen :stuck_out_tongue_closed_eyes:

Herkenbaar!!! Mijn beste vriendin bleek al ruim 5 maanden in verwachting te zijn toen ze erachter kwam, en sindsdien (inmiddels 6 jaar terug, we waren 19 en haar kind gaat al een jaar naar school) maak ik me heel erg vaak druk. Sindsdien heeft een andere vriendin ook een kind gekregen, ondanks ze een Mirena had :frowning:. Het enige dat voor mij helpt is regelmatig testen: ik heb van die hele goedkope zwangerschapstests zonder plastic omhulsel op internet gekocht die ik braaf iedere maand gebruik op de dag dat ik met een nieuwe pilstrip begin. Ik vind het alsnog vrijwel altijd heel spannend, maar hierdoor weet ik wel zeker dat zelfs als er iets aan de hand zou zijn, ik er vroeg genoeg van op de hoogte zou zijn.
Het negatieve gevoel proberen te onderdrukken werkt voor mij persoonlijk helemaal niet, want hoewel ik rationeel gezien weet dat de kans miniscuul is, ben ik toch altijd bewust van de uitzonderingen.

1 like

Dan voor je eigen gemoedsrust maar een test doen elke maand, zoals anderen hier al zeiden. Die van action zijn bijvoorbeeld ook goedkoop em betrouwbaar.

1 like

Wellicht is je kaak uit de kom gegaan.

Mijne kan dat heel gemakkelijk en heb periodes niet kunnen eten van de pijn. Dat bleef lang nazeuren.

Ik ben daarvoor bij de kaakchirurg geweest.

Leg je handen eens onder je oren op je kaakgewricht? En doe dan voor je gevoel zo recht mogelijk je kaak open en dicht.
Rechts gaat mijn kaak veel meer uit de kom. Er is een groot verschil zeg maar.

Wat ik moest doen.

Eet met beide kanten gelijk. Dus verdeel je eten over links en rechts gelijkmatig.
En ik moest een oefening doen.
Om mijn kaken te trainen

Ik denk dat het nog wel even tijd kost, mocht het weer gebeuren dan wellicht naar de kaakchirurg hij maakt een serie foto’s en geeft je juiste oefeningen.

Daarna nooit meer die pijn gehad.
Dat is al 20 jaar geleden! Haha

Ik had zelf misschien net iets anders, op een gegeven moment mijn mond slecht kunnen openen omdat dan (aan één kant) mijn kaakgewricht behoorlijk pijn deed en over een soort moeilijk punt heen moest. Ik bleek best wel te klemmen als ik nerveus was (vaak), heb het toen aan de huisarts gevraagd toen ik er een keer was voor andere klachten want dacht dat ze er toch niets mee zou kunnen maar ze noemde het temporomandibulaire dysfunctie (TMD), lees net dat dat eigenlijk meer een verzamelnaam is voor verschillende stoornissen (zie hier https://www.isala.nl/patienten/folders/5405-kaakgewrichtsklachten en ook voor de meest voorkomende klachten).

In ieder geval, ben geen arts en weet niet zeker of dit op jou van toepassing is maar wellicht als het aanhoudt en dit het inderdaad is, zou je eens naar een fysiotherapeut kunnen gaan die met kaken werkt (orofaciaal), ik heb echt heel veel baat gehad bij een paar behandelingen en nu een stuk minder last van mijn kaak.

Mijn man heeft ineens een rare plek op zijn hand.
Lijkt op een blaar maar is het niet. Tenminste geen activiteiten gedaan waarmee je een blaar op kan lopen.
Verdikking in de huid doet geen pijn en hij voelt er weinig van.

Ikzelf heb veel urticaria/netelroos en dat lijkt er echt niet op.

Foto

Deze tekst zal worden verborgen

Add images

Wat zou dit nou weer kunnennzijn?
vooraf opgemaakte tekst met 4 spaties laten inspringen
1 like

Ik moet sinds een dag of 5 continu plassen. Ben ik net geweest, moet ik alweer. Geen kleine beetjes en het doet geen pijn, dus leek me geen blaasontsteking. Ik drink niet veel. Wat kan dat zijn? Het enige dat ik kan vinden onderhand is zwangerschap maar ehhh mag hopen dat er nog andere redenen kunnen zijn.

Ik voel me vandaag sowieso niet top maar is dus al paar dagen. Na sushi ofzo herken ik het wel, maar zoveel dagen…?

1 like

Ik heb ook twee keer (vrij snel) achter elkaar blaasontsteking gehad zonder echt duidelijke klachten. Ik had als enige symptoom dat het sterk rook.

2 likes

Nee het is een zachte bobbel.

1 like

Lijkt een beetje op een brand blaar, maar als hij zich niets kan herinneren over een voorval lijkt me dat niet waarschijnlijk. Eelt kan het idd ook zijn of een blaar door wrijving? Werkt ie met z’n handen?

1 like