Het grote medische vragen-topic

Ik heb dit ook af en toe gehad de afgelopen weken! Geen idee hoe dit komt, inderdaad de warmte misschien?

Ik heb het afgelopen jaar vaak laat van slijm bij mijn ontlasting, kan dat kwaad?

1 like

Ik vroeg me af, ik heb ernstige bloedarmoede waarvoor ik behandeld word. Daardoor menstrueer ik momenteel niet. Maar de eisprong vindt dan toch wel nog plaats?

1 like

Ik heb al 2 jaar een bepaalde verdikking onder mijn ene oksel tussen twee plooien die aanvoelt als een zacht ‘poffertje’ en tot tweemaal toe is er een echo gemaakt en zou het niets ernstigs zijn en 1x een antibioticum (erytromycine) gehad maar dat deed niks . Buiten die verdikking ziet de huid etc er wel normaal uit. Echter heb ik het gevoel dat het ding qua omgeving is toegenomen en ik het steeds meer voel zitten zodra ik mijn arm naar beneden doe. Maandag toch maar naar de huisarts want nu maak ik mijzelf gek dat het toch iets ernstigs is.

2 likes

Volgens mij is het iets ingewikkelder dan dat, want bloedarmoede zorgt er toch niet voor dat je hormoonhuishouding verandert?

1 like

Ik ben altijd erg op mijn hoede omdat er nogal veel borstkanker in de familie is. En gek genoeg heb ik er meer last van als het warm is en rond de dagen dat ik menstrueer. Maar het stond al op de todo list om 8 uur inloopspreekuur.

1 like

Geen sorry zeggen hoor. Ik vind het alleen maar fijn dat je deelt dat je hetzelfde hebt.

2 likes

Ja dankjewel klopt helemaal wat betreft een normaal gezonde cyclus Maar soms menstrueer je toch heel licht? Nauwelijks zichtbaar? En dan heeft er dus wel een ovulatie plaatsgevonden, heeft een eicel zich gehecht in de baarmoederwand maar wordt je baarmoeder gewoon nauwelijks geleegd, waardoor er weinig bloed vrijkomt in de vagina? Sorry dit klinkt misschien te plastisch.

En ik ben ook geen onzekere weegschaal die bang is dat ze zwanger is. :wink:
Maar ik heb mijn ovulatie gewoon gevoeld, en ook de hormonale schommelingen die ik altijd heb op dat moment ervaren. Dus ik vroeg me gewoon af hoe dat dan kan. qua logica.

Kan het niet misschien dat door bloedarmoede je baarmoederwand niet dik genoeg wordt?

1 like

Ja dat moet ik misschien wel doen. Maar mijn arts is zon hele oude man ik voel me toch altijd een beetje geremd als het weer over dit soort onderwerpen gaat. Maarja in de medische wereld moet je schaamte helaas loslaten. De zwangerschap was idd, een grapje :blush:

1 like

Ik heb nu alweer twee jaar een oorpiercing en hij is vrijwel altijd korstig/prutterig/ontstoken geweest. Kan een antibioticum(zalf) hier bij helpen of moet ik gewoon nog ‘even’ geduld hebben?
(Een andere piercing duurde ook zo’n 15 maanden voor hij genezen was, maar dit duurt wel erg lang!)

1 like

Ik heb er geen ervaring mee, maar Google zegt dit:

Behandeling is moeizaam, vaak gaat het ook vanzelf over. Genoemd worden, naast camouflage, keratolytische crèmes en oppervlakkige cryotherapie. En resurfacing methoden met dermabrasie, elektrocoagulatie of laser. Ook isotretinoïne wordt genoemd, maar dat zal weinig effect hebben op de restafwijkingen.

• Skin resurfacing met CO2 laser of Erbium YAG laser.
  • Niveauverschil corrigeren met dermabrasie of elektrocoagulatie.
  • Collageen injecties.

Misschien had je dit allang zelf gevonden, maar misschien ook niet en zit er nog iets voor je tussen?

1 like

Ik had hetzelfde met mijn oorlel piercing (dus nieteens in kraakbeen) en bij mij hielp een ‘no pull disk’ heel erg. Kun je veel online over vinden, maar soort siliconen schijfje wat je achter of voor je piercing doet. Eindelijk is ie nu een beetje normaal aan het doen!
Verder zou ik zelf niet met zalfjes enzo aan de gang omdat piercers dat altijd afraden…

1 like

Wat heb je tot nu toe gedaan om het schoon te houden? Mijn piercing deed er ook 1,5 jaar over om te genezen, al had ik al snel geen last meer van ontstekingen gelukkig. Als een week 2x per dag zoutbadje niet helpt zou ik persoonlijk sterilon gaan proberen. Wordt door iedereen afgeraden maargoed antibiotica dood ook alles. Als dat ook niet helpt zou ik overleggen met de assistente of dat een oplossing zou kunnen zijn. Piercings kunnen echt zo frustrerend zijn!

1 like

Ik ben m’n pil vergeten (thuis laten liggen fml) maar ik snap dit advies niet helemaal?

U bent slechts 1 tablet vergeten in week 3:
Alleen als u de tabletten gedurende de voorafgaande 7 dagen op de juiste manier heeft ingenomen, zijn geen verdere anticonceptiemaatregelen nodig. Als u de tabletten niet op de juiste manier heeft ingenomen, moet u een van de onderstaande twee adviezen opvolgen en gedurende de volgende 7 dagen niet-hormonale anticonceptiemiddelen nemen, zoals condooms.
1.Neem de vergeten tablet onmiddellijk in, ook als u dan 2 tabletten tegelijk moet innemen. Neem de volgende tabletten volgens het gebruikelijke schema in. Sla de tabletvrije periode over en begin met de volgende strip. Waarschijnlijk treedt geen bloeding op, maar bloedverlies of bloeddruppels of –vlekjes zijn wel mogelijk tijdens inname van de tabletten van de tweede strip.
Of
2. Stop onmiddellijk met de huidige strip, en neem gedurende maximaal 7 dagen geen tabletten in, inclusief de dag dat u de tablet vergeten was. Begin daarna met de nieuwe strip; als u wilt kunt u de tabletvrije periode verkorten.

Ik heb m’n vorige pillen wel correct ingenomen maar moet ik dan alsnog 1 van die 2 adviezen volgen? En ik begin ook met een nieuwe pil, dus kan ik die er gelijk achteraan slikken of dan eerst een stopweek?

Alleen als u de tabletten gedurende de voorafgaande 7 dagen op de juiste manier heeft ingenomen, zijn geen verdere anticonceptiemaatregelen nodig.

Dus als je in die situatie zit hoef je niks te doen, geen van die beide adviezen.
Je begint met een nieuwe pil als in een andere soort? Dan zou je waarschijnlijk wel in 1x door kunnen gaan, maar ik denk dat de kans op doorbraakbloeding dan wel groter is door de wisseling.

1 like

Andere soort ja! Dan heb ik liever een stopweek, maar die mag ik nu ook al inlassen of moet ik nu weer de pil slikken op de normale tijd vandaag en die ik heb gemist overslaan?

Nu een stopweek inlassen (en dus de laatste paar van je oude strip helemaal niet meer innemen) mag ook, dan kun je volgende week fris aan je nieuwe pilsoort beginnen, dan volg je eigenlijk advies 2 op, hoewel dat technisch gezien niet nodig zou zijn om beschermd te blijven.

2 likes

Dan ga ik daar denk voor, heb wel echt net een doorbraakbloeding van 5 dagen achter de rug dus ben benieuwd of ik iets van bloedverlies ga krijgen. Super bedankt!!

Ik ben nog niet zo lang zwanger en voel me soms duizelig. Na googlen blijkt dat het ijzerstekort kan zijn. Nu heb ik roosvicee ferro gekocht, maar kan ik dit eigenlijk wel zomaar drinken? Op de site van roosvicee zie ik dat je voor de dosering contact met huisarts/diëtist moet opnemen. Het gekke vind ik dat je het dus wel gewoon in de supermarkt kan kopen?

1 like

Bijzondere aanbeveling. Als je echt denkt dat je een prop in je oor hebt kun je best even naar je huisarts gaan! Wij raden patiënten aan een weekje iedere avond te druppelen met olie voordat ze het komen laten uitspuiten (zou zeker geen waterstofperoxide aanraden)! Maar het kan dus geen kwaad om eerst er even heen te laten kijken voordat je er dingen in gaat druppelen :wink: (sorry die stomme smiley is niet sarcastisch bedoeld, hij ziet er zo sarcastisch uit ofzo)

2 likes