Het grote medische vragen-topic #2

Ik heb nog steeds last van hoesten en dikkig (af en toe groen) snot en volle holtes. Maar sinds gisteren voelen mijn oren heel vol. Gisteravond had ik links een stekende pijn, maar nadat ik op mijn rechterkant ben gaan slapen is die pijn maar rechts gegaan.
Ik vind alles qua oren toch best wel eng, dus is die steek een normaal gevoel of uh ga ik doof worden?

Ik ga sowieso even bellen naar de huisarts hoor, maar dat kan nog niet.

Vaak krijg je last van je oren omdat de verbinding tussen je neus en oren dichtzit. Ik zou je holtes spoelen met zoutoplossing met bijv een nasofree en netipot. Hopelijk helpt dat met de druk.
Daarnaast kan je ook met de assistente overleggen wanneer het belangrijk is om langs te komen. Op een gegeven moment kan je namelijk wel beter af zijn met een antibioticum, maar ik weet niet of je daar al bent.

1 like

Bedankt voor je snelle antwoord!

Ja ik ga even overleggen met de assistente.

1 like

Ja bijna een jaar nu denk ik, in het begin er 2x kort doorheen gebloed maar nu toch al dik 7 maanden niet meer

Ik weet niet of dit het juiste topic is, maar misschien weet iemand dit.

Maakt het voor een brca mutatie uit welke mutatie het is, dus of het stukje x of stukje y van bijv het brca1 gen is?

1 like

Ik heb zelf het BRCA1-gen en van wat ik ervan heb begrepen heb je qua mutatie-mogelijkheden alleen BRCA1, BRCA2, CHEK2, PALB2, MEN1, CDH1. Het is dus een foutje/mutatie in je genetische ‘code’ waardoor het risico op borstkanker hoger is dan bij mensen die de mutatie niet hebben. Alle mutaties hebben hun eigen ‘eigenschappen’ en risico’s. Hier kun je meer hierover lezen: https://oncogen.nl

3 likes

Ik heb dit zelf ook gehad, ook tijdens een screening (werk in de zorg). Op X was gelukkig niets te zien. Ik ben toen wel behandeld voor die latente infectie (omdat ik niet wilde dat die een probleem zou worden tijdens een eventuele zwangerschap of bij bepaalde medicatie).
Ik ben toen 3 maanden behandeld met antibiotica. Het jammere is dat er 2 jaar later een auto-immuunziekte bij mij werd vastgesteld en ik hiervoor moest gaan starten met immuunsupressiva. Hierbij was het de richtlijn dat je 4 maanden behandeld bent met antibiotica voor de infectie, dus toen kon ik het nog een keer 4 maanden helemaal opnieuw slikken…Laat je dus goed voorlichten over de eventuele behandelduur ;)!

2 likes

Dat richtlijn is helaas ondertussen veranderd. Eerst was het 3 mnd en nu 4mnd. Heel vervelend!

1 like

@Blush ik vroeg me toen ik dit topic zag af hoe het met je gaat!

Ik ben vanochtend heel oké opgestaan, nergens last van, voelde me gewoon goed. Nu 3 uur later ben ik ineens mega verkouden, zwaar hoesterig, rillerig. Kan dit überhaupt in enkele uren zó omslaan? Hebben anderen dit ook weleens gehad of is hier een verklaring voor. Ik ben echt al jaren niet meer ziek geweest (denk 6 jaar ofzo niks) maar ik kan me herinneren dat als ik ooit ziek was dit met een soort van aanloop ging.

1 like

Ja dat heb ik ook wel eens gehad. Wat vervelend voor je, beterschap!

1 like

Ja dit heb ik juist altijd, het komt dan in één keer. Spierpijn, moe, koud, hoofdpijn. Is bij mij 1 dag heel heftig en dan nog een dag mwehhh en daarna voel ik mij weer prima.
Beterschap! :kissing_heart:

Hier thuis man ook ziek sinds gisteren, kwam ook in 1 keer.

1 like

Heeft iemand nog een tip wat helpt tegen een koortslip? Heb het gelukkig twee jaar niet gehad, maar nu een dikke bult op mijn lip en voel een tweede plekje opkomen.
Sinds gisteren aan de l lysine pillen (slikte ik eerst preventief, maar omdat ik zolang geen last had, mee gestopt) als dat nog iets doet… Vannacht zinkzalf gesmeerd, maar heb niet het idee dat dat iets deed.
Niks helpt echt natuurlijk, maar als iemand nog iets weet wat enigszins verlicht, hoor ik het graag :blush:

Tandpasta! Prikt als de neten maar werkt wel

1 like

Goeie! En fijn, wat dat heb ik gewoon in huis (goh), winkels zijn hier dicht vandaag.

En @June dankjulliewel! Ja ben dus echt al jaren niet ziek geweest dus ik was ontzettend verbaasd hoe dit in enkele uren zo om kon slaan joh. Fit wakker en enkele uren later zo ziek als wat.
Hoest nu zo hard dat ik er steeds van moet kokhalzen. Echt naar. Net een GGD test gehad uiteraard (heb geen mensen gezien buiten collega’s op het werk waar niemand klachten had) dus ben benieuwd waar of hoe ik dit heb opgelopen.

Heb je toevallig gebruik gemaakt van een… lift?

Geen lift wel supermarktje enzo :kissing:

Ah oké want ik begreep dat liftknopjes verraderlijk kunnen zijn :grinning_face_with_smiling_eyes:

Als de winkels weer open zijn (sommige supermarkten zijn dat wel), raad ik Akolip aan. Het is een ieniemienietubetje maar het werkt heel goed!

1 like