Het grote medische vragen-topic #2

Ik vermoed dat ik acute bronchitis heb, maar eigenlijk is het aan de beterende hand. Heeft het dan nog nut om naar de dokter te gaan?

Normaal zou ik wel bellen om te overleggen maar het is zo druk nu.

Nee niet meer bellen :slight_smile:

2 likes

Bedankt!

Ik heb afgelopen zomer een ongelukje gehad. Flinke klap gemaakt en daarbij mijn bovenbeen gekneusd (denk ik).

Duurde een paar weken voordat ik weer helemaal lekker kon bewegen.

Ik denk dat door de heftigheid van de val het weefsel wel wat beschadigd is, want er bleef een soort deuk achter in mijn been en het bleef een beetje voelen als een blauwe plek als ik erop drukte. Maar geen disfunctie verder dus prima.

Echter sinds een paar dagen voel ik een soort knobbel, een bult van binnen. Ik kan het zelfs een beetje vastpakken en het doet weer veel meer pijn dan de afgelopen tijd…

Ik ben na de val overigens niet naar de huisarts geweest, want wat kon die hieraan doen? Ik voelde duidelijk dat er niks gebroken was. Moest gewoon herstellen. Maar is dit wel iets om mee naar de huisarts te gaan? Wat is er gaande binnen in mijn been, haha?

Onderhuids littekenweefsel?

2 likes

Hm ja, heb wat zitten googlen en dat zou het wel eens kunnen zijn. Die pijn kan daar ook bijhoren. Toch maar even afspraak gemaakt bij de huisarts. 3 jan was de eerste mogelijkheid. Duurt lang.
Ik word overigens niet blij van wat ik lees, het klinkt niet als: ‘we masseren het een paar x los en daarna bent u er vanaf’. Iemand ervaring? :sweat_smile:

1 like

Ik heb zo’n last van m’n amandelen. Heb de hele tijd het gevoel alsof m’n keel dik is en ik vind de amandelen er ook rood uitzien. Een paar maanden geleden wel naar de huisarts geweest die toen ook zag dat ze vergroot waren, maar er was niet echt iets aan te doen.

Als ik erop zoek dan zie ik vooral dingen over keelontstekingen en koorts etc. Ik heb dat niet, ik heb alleen keelpijn bij m’n amandelen + amandelstenen. Wil de huisarts daarom ook niet bellen, maar weet niet wat ik eventueel wel kan doen.

Als het pijn doet proberen te verlichten. Ik slik nu bv trachitol daar zit lidocaine in en dat verlicht wel goed de pijn. Kan dan weer slikken en slapen. Thee drinken. En je kunt wel de huisarts bellen, misschien m heeft die het niet druk. Er worden ook nog normale spreekuren gedraaid.

1 like

Trachitol heb ik ook wel in huis, goeie. Slik al paracetamol.
Twijfel ook om de huisarts te bellen omdat die vorige keer zei dat er niks aan te doen was behalve amandelen eruit en dat is zo heftig dat gebeurt niet zomaar. Maar ik kijk het nog even aan met medicatie.

1 like

Iemand hier bekend met TBC? Ik ben vandaag bij mijn jaarlijkse screening positief getest op tbc, en ik snap niks van mijn waardes. Een rondje Google levert me ook geen referentie waardes op…

Oh bij de IGRA?
Weet je van je zelf of je wel eens een bcg vaccinatie hebt?
Ip moet je nu door de longarts gezien worden om na te gaan of je een actieve infectie (dan heb je klachten van hoesten, afwijkende foto), een doorgemaakte infectie of een latente infectie hebt (dan zit het ergens en is er een risico van iets van 5-10% om een actieve infectie te krijgen). En daar een plan voor opstellen. Opgelopen op je werk denk ik zo ?

Ja inderdaad opgelopen op mijn werk waarschijnlijk. Ik ben wel even langs de dienstdoende longarts gelopen maar ze had het heel druk. Morgen gaan ze me bellen inderdaad om een foto te maken en vanuit daar verder te kijken.
Ik liet mij waardes zien aan de longarts en ze zei: oei oei dat is hoog.
En nu ben ik zeg maar mijn begrafenis aan het plannen 🥲

Oh geen bcg vaccinatie gehad.

1 like

Ik ben denk ik een giga puist aan het krijgen in mijn neus, mijn hele neusvleugel is dik, doet pijn en klopt. Ik kan alleen niet zien of dat de kop van die puist zich aan de buiten of binnenkant van m’n neus zal gaan vormen. Het is echt het plekje waar je normaal gesproken een piercing zou nemen, maar heb het idee dat de bult vooral aan de binnenkant zit. Iemand enig idee wat hiermee te doen? Ik was het een beetje aan het masseren, maar dat doet echt zo veel pijn dat ik het maar met rust laat.

Toen ik zocht naar wat tips om die druk te verlichten of sneller te laten ‘rijpen’ zag ik dat een puist daar super gevaarlijk kan zijn?? Met bacteriën die naar je hersenen kunnen gaan enzo? Echt nooit geweten… en geen idee of dat een serieus gevaar is of wel meevalt? maar ik weet dus niet echt wat ik er mee moet doen? Is dit iets voor de huisarts of gewoon lekker z’n beloop laten?

Nee joh! Het is hoog omdat de besmetting Wrs niet zo lang geleden is. Wij doen nog altijd erg mantoux en een foto. Als dat afwijkend is, ben je klaar. Dan is het helaas een actieve infectie en start je zsm met behandeling. Als de foto goed is en je verder gezond bent (en niet zwanger) kun je de behandeling ook afwachten, dan screen je wel elk half jaar met een foto gedurende 4 jaar. Juist in die eerste jaren heb je kans dat een latente infectie actief wordt. En begrafenis nergens voor nodig hoor :wink: het is gewoon heel vervelend! Hoop dat het meevalt en een goed te behandelen besmetting is.

3 likes

Ik heb nu een tijdje, denk een week ofzo, een soort van kriebel in mn longen. T is niet altijd aanwezig, maar t voelt dan alsof er een sneeuwvlokje hard ronddwarrelt in mn longen. Ben niet benauwd, behalve af en toe als ik t denk maar dan is t meer een halve spanningsaanval want even later (nadat ik op mn borstbeen gedrukt heb en dat pijn doet) gaat t ook wel weer weg. En als ik diep inadem heb ik geen gepiep over t algemeen.

Aan de ene kant denk ik lekker laten gaan, de huisarts heeft t druk en veel meer dan longen luisteren zal die ook niet doen. Aan de andere kant heb ik in mn hoofd alweer iets engs.

Ik heb dat ook weken gehad zo af en toe, ik had een fikse verkoudheid met wat rochels/slijm in m’n longen. Die ging dan kriebelen soms, en soms kon ik m eruit hoesten. Ben je verkouden geweest onlangs?

Nee, hoest wel chronisch slijm op. Maar heb altijd t idee dat dat slijm hoger zit, in mn keel ofzo. Ik kijk t sowieso wel even aan want zolang ik t niet benauwd heb zal t wel loslopen hoop ik.

1 like

In korte tijd veranderd er heel veel voor mij, en mijn lichaam reageert er heel erg heftig op. Hoofdpijn, ongesteld (door minipil heen), mastopatie, buikpijn, oneindig veel slapen, sloom.

Is er iets wat je kan doen om je lichaam wat rustiger te krijgen? En dan specifiek als het kan betreffende de langdurige menstruatie door de pil heen.

1 like

Slik je die pil al lang? Ik gebruikte ook een pil waar ik altijd doorheen bloedde, die pil was gewoon echt geen match voor mij

1 like

iemand dé tip om een blarenpleister sneller los te krijgen? ben morgen vrij en wil de blaar dan het liefste laten luchten maar de pleister laat (na 48 uur) nog niet los.

1 like