Het grote medische vragen-topic #2

Ik vind het wel uitzien als erythema migrans (wijst meestal op tekenbeet) en zou het wel laten controleren bij de huisarts die dit veel vaker ziet dan mij.

5 likes

Eens met @Krabsalade, in het ergste geval krijg je een behandeling antibiotica van 1 tablet teveel.

2 likes

Ik krijg over een aantal weken een MRI met contrastvloeistof. MRI heb ik wel ooit gehad, maar nooit met contrastvloeistof.

Nu ben ik banggemaakt door ome Google (had ik niet naar moeten zoeken, eigen schuld) over dat sommige mensen heftig reageren op de vloeistof en dat er volgens de nieuwste onderzoeken blijkt dat vaak een beetje van dat spul in je lichaam blijft als je het te vaak doet en ze niet zeker weten of het schadelijk is of niet.

Iemand eerder een MRI met contrastvloeistof gehad? :grimacing:

1 like

Ja, voor mijn hart. Ik heb er toen totaal geen last van gehad. Was tijdens het onderzoek wel gekkig, ik kreeg een warm gevoel tussen mijn benen alsof ik moest plassen. Werd van te voren ook verteld dat dit zou gebeuren.
Verder echt niets niets van gemerkt. Ik ga er overigens van uit dat je het onderzoek alleen krijgt als het echt nodig is toch? MRI is best duurt om te doen.

1 like

Heb je wel eens eerder een bepaald vorm van contrastvloeistof gehad? Ik heb al heel vaak mri en per-scans gehad zonder problemen. Zou er niet te druk om maken. Bij een evt reactie hebben ze een protocol die ze snel kunnen toepassen. En idd mri krijg je pas als het noodzakelijk is.

1 like

Ja! En met zoals de twee boven mij totaal geen last van gehad

1 like

Een allergische reactie op gadolinium komt in 0.01% van de toedieningen voor, en van die zeer kleine groep mensen heeft het overgrote deel (>90%) een milde reactie, waarbij even observatie of een anti-histamine-pilletje voldoende is.

2 likes

Als ik knipperlichten zie ben ik er minimaal 5 secondengewoon niet bij met mijn hoofd, ik val neer of wordt mega angstig. Ook krijg ik regelmatig schokken door mijn lijf of staar ik een paar seconden lang in het niets.

Ik heb de huisarts gebeld omdat ik bang ben dat dit vroege symptomen van epilepsie zijn. De assistentie wil me eigenlijk niet doorlaten omdat ze er van overtuigd is dat dit mijn paniekstoornis is.

Ik ben heel erg gefrustreerd en voel me niet serieus genomen. Kan dit echt allemaal een teken zijn van mijn langdurige stress?

Ik wil gewoon getest worden eigenlijk, wil er helemaal niet mee bezig zijn of dit mijn paniekstoornis is of niet.

Heeft ze gelijk? Wat moet ik doen?

Edit: dit zit me echt mega dwars, ben vandaag op het werk flauwgevallen omdat ik een knipperlicht in mijn gezicht geschenen kreeg. Schaam me dood

1 like

Je hoeft geen reden te geven voor je afspraak, je mag gewoon een afspraak maken met de huisarts zonder de doktersassistente aan de telefoon over je klachten vertellen. Als jij bang bent voor epilepsie, zou ik zeker een afspraak maken met je huisarts.

4 likes

Goeie, misschien moet ik dat maar doen. Dankjewel voor de tip

Ik voel me er echt heel rot over, alsof alles maar aan de kapstok paniekstoornis te hangen is.

1 like

@JanHagel @Broodrooster @Twijfelkont Ah fijn om te horen, dankjulliewel! Stelt me toch iets gerust. Ik krijg het omdat mijn moeder borstkanker heeft en ik positief ben getest voor het BRCA1-gen (borstkankergen). Ik moet het dus goed in de gaten houden. De oncologisch chirurg wil daarom een jaarlijkse MRI doen met contrastvloeistof. Normaal doen ze een mammografie, maar omdat mijn borstweefsel wat ‘jonger’ is, ook qua dichtheid, is het beter zichtbaar op een MRI.

@Merel Daar maakte ik me vooral zorgen om haha. Maar als een anti-histamine pilletje al genoeg is, dan zal het vast niet zo erg zijn. Dankjewel voor je uitleg!

Sterkte! Lijkt me heel pittig.

Ah nou ik heb dan jammer genoeg op precies dezelfde plek als jij contrastvloeistof gehad voor de MRI’s. Probeer je vooraf niet te druk te maken, het gaat vast goed komen en als er wel iets zou zijn zijn er heel veel lieve mensen daar om je te helpen! Sterkte :hugs:

Ben vandaag onder narcose geweest voor het verwijderen van cin3. Ben inmiddels weer thuis maar heb voor mijn gevoel een snelle hartslag. Is dit normaal na narcose en een ingreep?

Update: ik doe dit nu 3 nachten en ze beginnen al zwart te worden! Zelfs de wrat die wat dieper ligt reageert. Doet verder geen pijn, wel gevoelig met lopen maar niet extreem. Tot zo ver geslaagd haha, ben benieuwd!

1 like

Super om te horen! Het is bijna niet voor te stellen, maar het werkt echt ja.
Leuk dat je ook even laat weten hoe het gaat, had ik nog willen vragen :grin:

Ik denk dat ik gordelroos heb (aan de binnenkant van 1 been/lies, allemaal rare bultjes en blaasjes. En m’n hele been en heup en bekenbodem doet zeer, soort extreme spierpijn/beurs/kramp).
En was gisteren en eergisteren beetje duf/koortsig.
Ik dacht eerst extreme muggen aanval, maar dat is het gewoon niet. Doet zo’n pijn ook.

Maaarrrr er heerst dus waterpokken op het kdv. Maar de kids hebben niks? Kan het dat ik het eerder van hun oppik dan dat zij er ziek van worden :face_with_monocle:? Of kan dat qua incubatie tijd niet?

Gordelroos is een reactivatie van het waterpokkenvirus dat al sinds dat je zelf waterpokken hebt doorgemaakt in je lichaam zit. Die reactivatie is plaatselijk, in het verzorgingsgebied van 1 zenuwwortel, vaak rondom je borst of buik (vandaar ‘gordel’), maar het kan ook in je gezicht op op armen/benen voorkomen.
Gordelroos is dus ook geen besmetting, jij hebt het niet nu ergens opgelopen, het is al jaren in je lichaam aanwezig en om een bepaalde reden (slechtere weerstand) komt het nu terug opzetten. De blaasjes bevatten wel waterpokkenvirus, dus jouw blaasjes zijn wel besmettelijk voor mensen/kinderen die nog nooit waterpokken hebben gehad.

2 likes

Ooh ik dacht dat die reactivatie dan kwam door dat ik opnieuw ermee in aanraking kwam… ja ik heb geen idee of dat het is natuurlijk, maar die beschrijving van blaadjes - aan 1 kant - zenuwpijn - koorts klopte wel

Gisteren onder narcose geweest. Vandaag een warme rode kop. Mijn temperatuur is 37.2 dus geen koorts. Heb wel tramadol gehad, daar kwam de snelle hartslag van gisteren.