Weet iemand of dermatologen in Nederland Spironolacton voorschrijven voor huidaandoeningen? Ik woon in het buitenland en heb dit voorgeschreven gekregen, maar verhuis volgend jaar misschien naar NL en wil nu niet iets beginnen waar ik misschien niet mee door kan gaan.
Eerste link op google
Ja het is een bekend medicijn wat veel wordt voorgeschreven tegen een hoge bloeddruk. Maar mijn vraag was of dermatologen het voorschrijven bij huidaandoeningen.
Op farmacotherapeutisch kompas kan je zien voor welke indicaties het wordt voorgeschreven
Ik zie hier in ons farmacotherapeutisch kompas geen indicatie voor huidziekten (alleen dingen met hart en leverfalen enzo), maar ik ben geen dermatoloog, dus of het hier ook helemaal niet off-label zo gebruikt wordt weet ik niet.
Ja ik heb daar al gekeken maar ik krijg het nu off label voorgeschreven, wellicht doen ze dat ook in Nederland.
@Merel Ja hier krijg ik het ook off label voorgeschreven, ligt misschien ook aan de dermatoloog die je treft.
@Huismus goed idee, dat ga ik proberen
Misschien kun je een kliniek aanschrijven of informeren bij de Nederlandse Zorgautoriteit, een van hen zou je wel antwoord moeten kunnen geven.
Zojuist zit ik op de Televaag een artikel te lezen over HPV en zelftests. De overheid wil stimuleren dat vrouwen eventueel thuis zo’n test afnemen.
Maar ik lees dit: (zou gevoelig kunnen zijn, bijvoorbeeld etc. vetgedrukt)
Alleen, HPV krijg je toch (kun je krijgen…) juist door seks en door geen enkele andere oorzaak, dacht ik?
Zo gebruik je de zelfafnametest voor HPV
„De afnameset bestaat uit een borsteltje dat in een huls zit. Deze huls is gebaseerd op de inbrenghuls van Tampax. Een vrouw kan deze zelf inbrengen en het borsteltje uitduwen. Dit borsteltje bevindt zich dan in een minder gevoelig gedeelte van de vagina, waardoor dit vaak geen pijn doet. Het inbrengen van de huls zou gevoelig kunnen zijn, bijvoorbeeld bij vrouwen die nog geen seks hebben gehad. Het slijm dat is afgenomen wordt per post naar het laboratorium gestuurd.”
„Het enige puntje van kritiek dat ik wel eens hoor over dit systeem is dat niet alle vrouwen de huisarts opzoeken nadat de uitslag aangeeft dat er HPV in de cellen van de baarmoederhals is aangetroffen. Er is een groep vrouwen die gemotiveerd moet worden om alsnog een afspraak te maken om de cellen waar het HPV aanwezig blijkt te zijn verder te laten onderzoeken.”
Door seksueel contact inderdaad, maar niet alleen door penetratie. Het kan ook overgedragen worden bij orale seks, bij aftrekken of vingeren, of als iemand bijvoorbeeld eerst heeft gemasturbeerd en je daarna aanraakt.
Ik krijg echt een error van het thuis zelf doen, als ik al zag hoeveel moeite de huisarts had om op de juiste plek te komen.
Hoe had ik dat in hemelsnaam dan thuis zelf kunnen doen en was de uitslag dan wel betrouwbaar.
Het is wel echt belangrijk dat je het doet!!
Ik ben het nog nooit tegengekomen op werk(werk in een apotheek)
Je kunt het bijv ook krijgen als je een nog natte handdoek deelt met iemand, niet erg waarschijnlijk maargoed
Bij de zelftest kijken ze niet naar cellen, maar alleen naar de aanwezigheid van hpv. De huisarts moet zeker weten dat hij cellen van je baarmoedermond afstrijkt, dus die moet dat ding recht in zicht hebben. Bij de zelftest hoef je eigenlijk alleen maar slijm uit de buurt van je baarmoedermond te hebben, dus als je ergens in die richting roert is het goed genoeg, je hoeft er ook niet naar te kijken (knappe vrouw wel, die dat zou kunnen :p).
Ik heb een onderhuidse ontsteking (lijkt op een ontstoken snee of haarzakje) aan de binnenkant van mijn knie. Het is echt een ei, en bemoeilijkt lopen.
Kan ik hem sneller laten rijpen? Ik wil weer normaal lopen
Ps: warmte doet niet zoveel
Ik heb sinds een tijdje dat mijn rusthartslag na een dutje overdag veel hoger is. Normaliter is deze tussen de 58-64 maar als ik even heb gelegen is dit tussen de 80 en 90. Ik voel me ook opgejaagd dan, alsof ik niet lekker door kan ademen. Het gaat na ca. een uur weer over. Na een nacht slapen het ik er geen last van, echt alleen als ik overdag even ga liggen. Omdat het niet drastisch hoog is, heb ik niet het idee dat het een ritmestoornis is, maar ik vraag me wel af wat zoiets kan veroorzaken?
Wel een sidenote is dat ik de laatste tijd weer veel last heb van mijn angststoornis en daarom mijn hartslag ook wel eens wat hoger ligt. Maar ook als ik me een dag goed voel, heb ik er last van dus ik weet niet of het daar mee te maken heeft. Heeft iemand hier, hier een mogelijke verklaring voor?
Ik heb de laatste paar dagen best veel stress en paniekaanvallen. Nu begint mijn knie ook steeds te kloppen? Alsof er iets wordt aangespannen en ontspannen. Herkent iemand dit? Heel irritant, word er nog onrustiger door
Ja dit herken ik denk ik! Al is t vaak mn kuit of een andere spier. Is gewoon een spier die m tript. Is op zich wel bekend probleem bij stress, net als je oog die trilt. Mijn tip slik magnesiumcitraat. Als je stress hebt verbruik je t sneller en kunnen je spieren wel gek gaan doen. Tenminste dit heb ik. En anders is t iets simpels om te proberen.
Vorige week ging het hier op het forum over of je wel eens een algehele gezondheidscheck laat doen, en omdat ik bijna nooit wat laat testen was ik wel benieuwd naar de resultaten. Ik heb een verzoekje gestuurd naar mijn huisarts en die heeft laten weten dat het over het algemeen niet nodig is om zo’n check te doen, tenzij je een verhoogd risico hebt op bepaalde aandoeningen. Kan ik alsnog zo’n onderzoek afdwingen? (eventueel tegen eigen betaling?)
Ik weet dat hier altijd veel kritiek is op die betaalde gezondheidschecks waar regelmatig voor geadverteerd wordt, maar ik snap eerlijk gezegd wel dat mensen daar gebruik van maken. Er wordt altijd gezegd dat je zoiets ook via een huisarts kunt regelen, maar vaak krijg je echt geen doorverwijzing als je geen hele duidelijke/heftige klachten hebt, en het is toch wel fijn om gewoon af en toe een check te doen ondanks dat er niet direct een hele duidelijke aanleiding is. Weet niet hoe anderen hiermee omgaan?
Waarom zou een doorverwijzing dan nodig zijn? De rol van de huisarts is om als poortwachter op te treden om te zorgen dat wie het nodig heeft, de juiste zorg op de juiste plek kan krijgen. En er daarmee mede voor te zorgen dat de zorgkosten niet enorm oplopen. Sommige ‘preventieve’ (dwz: standaard uitvoeren ook bij mensen zonder symptomen) checks hebben wel degelijk heel veel nut (daarom ook bevolkingsonderzoeken) omdat je er zo meer mensen sneller uitpikt met een vroeg stadium van een ziekte. Maar random een jaarlijkse preventieve check als je 0 klachten hebt lijkt me echt onnodig veel druk op het hele zorgsysteem leggen. Als je dat wel per see wilt, vind ik het zelf helemaal prima en logisch dat je dat dan ook zelf regelt en betaalt.
Edit- al denk ik zelf nu dus wel, ja maar er zal altijd wel iets uitkomen dat zo’n test niet uitlegt en dan zegt “ga maar naar je huisarts” (a la Grip Fertility) of anderszins nodeloos tot zorgen en daarmee zorg lijdt. En ik reageer nu specifiek op als je GEEN hele duidelijke/ernstige klachten hebt. Huisartsen die milde klachten die jou belemmeren niet serieus nemen vind ik ook iets van.
Waar ben je bang voor? Waar wil je naar kijken en is daar een reden voor?
Kijk je kan als vegetariër die menstrueert best eens laten kijken hoe het zit met ijzer, B12 en Hb. Dat laatste doe ik nu via de bloedbank. Maar er moet wel een reden zijn en je moet vooral ergens naar op zoek zijn.