Sorry voor het lange verhaal
Ik weet niet of iemand misschien advies heeft, maar ik wilde het echt even kwijt. Ik heb nu sinds eind mei behoorlijk last van haaruitval. Ik merkte het op na het wassen, ik kamde er veel meer losse haren uit dan normaal. Ik was niet gelijk in paniek, ik dacht dat het vanzelf wel over zou gaan. Maar het is nog steeds niet over, en sinds 1,5 maand maak ik me er echt vreselijk druk om. Het is het ergste op de dagen dat ik mijn haar was (3 x per week ongeveer), vooral tijdens en na het wassen. Op de overige dagen tel ik ongeveer 60-80 losse haren, maar op de wasdagen is het echt veel meer. Elke ‘wasdag’ moet ik de hele dag huilen en ik heb op internet allemaal verhalen gelezen over vrouwen die kaal zijn geworden etc. Ik ben zo enorm bang en elke dag hoop ik dat ik op sta en dat het gewoon over is.
Ik ben sinds juni vitaminepillen gaan gebruiken. Ik heb een keer bloedarmoede gehad een paar jaar geleden en had nog een grote doos ijzerpillen over, die ik 2 a 3 x per dag ben gaan gebruiken. Afgelopen week ben ik bij de dokter geweest maar daar werd ik eigenlijk helemaal niet wijzer van. Ze zei dat veel mensen af en toe een periode hebben van uitval, dat het kan komen door stress maar dat het ook geen reden kan hebben ofzo. Ze heeft naar mijn hoofdhuid gekeken en zag niks geks, ze zei dat het diffuse haaruitval is. Ik heb toen bloed laten prikken en alles was goed, alleen ijzer zat op de ondergrens (10). Dat vond ik wel heel gek, aangezien ik die sterke ijzerpillen al een tijd slikte. Ik heb dat toen tegen de dokter gezegd en ze wilde me een recept geven voor nog 1 maand ijzerpillen, maar daarna moet ik het met voeding op pijl houden.
Nu denk ik dus dat mijn ijzer wel echt te laag is geweest een paar maanden geleden, en ik hoop eigenlijk gewoon dat dat de oorzaak is. Maar ik heb ook gelezen dat je ‘telogeen effluvium’ kan hebben, en dat dat na ongeveer een half jaar over zou moeten zijn. Ik maak mezelf echt helemaal gek en denk de hele dag aan mijn haar, gewoon die onzekerheid dat je niet weet wat het is, hoe het komt en wanneer het weer over zal gaan. Ik ben in juni afgestudeerd dus het zou ook met stress te maken kunnen hebben, ik weet het gewoon echt niet