Het grote medische vragen-topic #2

Zij zei in eerste instantie dat als hij geen alarmsymptomen heeft het niet acuut is.

Hij is aanspreekbaar, heeft geen nekkramp, geen petechien en is niet suf.

Maar ik zei dus dat hij hoofdpijn heeft en aangezien hij dat nog nooit gehad heeft en hij 5 jaar is en kinderen vrijwel nooit hoofdpijn hebben wilt ze kijken of het geen mengitis is.

Dat denk ik niet maar ik ben geen arts.

Klopt, het is vooral het uitsluiten van wat ergers.

Maar mijn vriend zegt dat het niet erg is en ik me zorgen maak om niks.

Daarom weet ik niet zo goed wat ik moet doen.

Kind inpakken en gaan, tenzij je vriend kinderarts is.

24 likes

Is he, tho?

Ook maternale zorgen zijn redenen om een kind op de HAP te zien. Je kind is 5 dus neem aan dat hij eerder koorts heeft gehad en ziek is geweest, maar dit keer maak je je zorgen toch? Dat alleen al is genoeg.

5 likes

Ja bij mij schommelde het ook een beetje in het begin. Ben nog een jaar aan de minipil en heb alleen binnen de eerste 3 maanden wat bloedingen gehad. Daarna niet meer.

1 like

@tijgerlelie hoe is t met je zoontje?

3 likes

Goed gelukkig.
Savonds nog contact gehad met de hap en in overleg besloten niet te gaan omdat de koorts wat gezakt was en hij verder geen alarm symptomen had.

Volgende ochtend was hij weer oke en hij is gister weer naar school geweest.

Wat het nou was… geen idee, hij is verder ook niet verkouden oid.

Maar gelukkig voelt hij zich weer beter🥰

6 likes

Wat fijn om te horen! :kissing_heart:

Sorry voor het lange verhaal :pensive:

Ik weet niet of iemand misschien advies heeft, maar ik wilde het echt even kwijt. Ik heb nu sinds eind mei behoorlijk last van haaruitval. Ik merkte het op na het wassen, ik kamde er veel meer losse haren uit dan normaal. Ik was niet gelijk in paniek, ik dacht dat het vanzelf wel over zou gaan. Maar het is nog steeds niet over, en sinds 1,5 maand maak ik me er echt vreselijk druk om. Het is het ergste op de dagen dat ik mijn haar was (3 x per week ongeveer), vooral tijdens en na het wassen. Op de overige dagen tel ik ongeveer 60-80 losse haren, maar op de wasdagen is het echt veel meer. Elke ‘wasdag’ moet ik de hele dag huilen en ik heb op internet allemaal verhalen gelezen over vrouwen die kaal zijn geworden etc. Ik ben zo enorm bang en elke dag hoop ik dat ik op sta en dat het gewoon over is.

Ik ben sinds juni vitaminepillen gaan gebruiken. Ik heb een keer bloedarmoede gehad een paar jaar geleden en had nog een grote doos ijzerpillen over, die ik 2 a 3 x per dag ben gaan gebruiken. Afgelopen week ben ik bij de dokter geweest maar daar werd ik eigenlijk helemaal niet wijzer van. Ze zei dat veel mensen af en toe een periode hebben van uitval, dat het kan komen door stress maar dat het ook geen reden kan hebben ofzo. Ze heeft naar mijn hoofdhuid gekeken en zag niks geks, ze zei dat het diffuse haaruitval is. Ik heb toen bloed laten prikken en alles was goed, alleen ijzer zat op de ondergrens (10). Dat vond ik wel heel gek, aangezien ik die sterke ijzerpillen al een tijd slikte. Ik heb dat toen tegen de dokter gezegd en ze wilde me een recept geven voor nog 1 maand ijzerpillen, maar daarna moet ik het met voeding op pijl houden.

Nu denk ik dus dat mijn ijzer wel echt te laag is geweest een paar maanden geleden, en ik hoop eigenlijk gewoon dat dat de oorzaak is. Maar ik heb ook gelezen dat je ‘telogeen effluvium’ kan hebben, en dat dat na ongeveer een half jaar over zou moeten zijn. Ik maak mezelf echt helemaal gek en denk de hele dag aan mijn haar, gewoon die onzekerheid dat je niet weet wat het is, hoe het komt en wanneer het weer over zal gaan. Ik ben in juni afgestudeerd dus het zou ook met stress te maken kunnen hebben, ik weet het gewoon echt niet :cry: :cry:

Wat vervelend! Ik herken je angst wel heel erg. Ik heb zelf al dun haar en momenteel ook heel veel last van erge haaruitval. Ben toevallig van de week bij de dokter geweest om dingen uit te sluiten. Ik ben wel anderhalf jaar geleden bevallen en 6 maanden gestopt met borstvoeding, dus dat kan een reden zijn.

Mijn dokter zei inderdaad ook dat het vaak een keer/een paar keer voorkomt in je leven dat alle haren in de gelijke groeifase zitten en dus tegelijk uitvallen. Vaak bij vrouwen. Kan inderdaad door stress zijn, door een zwangerschap, en soms ook gewoon zonder reden. Hij zei dat dit tot een jaar kan duren.

Is je Hb 10 trouwens? Dat is niet echt laag, volgens mij. Best hoog. Maargoed, als alles verder uitgesloten is qua bloed prikken is er weinig wat je kan doen. Moet zeggen dat ik ook met vitamines voor je haar ben begonnen want uiteindelijk probeer je gewoon alles.

Heb je veel overbeharing op je bovenlip etc? Haaruitval in mannelijk patroon? Denk je dat het hormonaal kan zijn? Slik je de pil? Als het bijv door hoog testosteron/androgenen komt (zie je soms bij PCOS), dan helpt de pil daar vaak bij. Zie je korte haartjes bij je inhammen enzo, tekenen dat er nieuw haar groeit? Is misschien een geruststelling?

Nouja ik leef met je mee, veel haaruitval is heel vervelend. Ik vind het ook verschrikkelijk om mijn haar te wassen, het is nog maar zo’n dun staartje en telkens trek ik er hele plukken uit. Maar het komt zelden voor dat dit ‘voor altijd’ is, daar hou ik me maar aan vast.

2 likes

Ah wat vervelend zeg dat jij er ook last van hebt. Hoop echt dat het snel stopt!
Nee, mijn Hb was 8.8 (goed volgens mij), ijzer was nu 10 (moet tussen de 10-30 zijn, toen ik bloedarmoede had was het 7.2) en ferritine was rond de 20.
De assistent zei dat ze denkt dat mijn ijzer een paar maanden geleden heel laag is geweest, omdat ik al sinds juni 2 a 3 x per dag 200 mg ijzer slik. Nu heb ik die pillen dus nog maar een maandje maar hoop dat het dan goed op niveau blijft.
De dokter zei dat vitaminepillen waarschijnlijk niet zullen helpen, maar inderdaad je probeert gewoon echt alles.

Ik heb altijd wel wat zichtbare haartjes gehad op mijn bovenlip bijvoorbeeld, maar ik heb donker haar en een lichte huid dus je ziet dat nou eenmaal beter (zijn wel dunne haartjes). Ik heb jarenlang de Diane pil geslikt, maar daar moest ik een paar jaar geleden abrupt mee stoppen toen die niet meer voorgeschreven mocht worden (en omdat trombose voorkomt in mijn familie). Ik slik nu al een aantal jaar de Lovette (ethinylestradiol/levonorgestrel) en ik merkte helemaal geen verschil met de Diane. Denk je dat de Lovette ook zou helpen als je mannelijke hormonen aan de hoge kant zouden zijn?

Ik heb aan de huisarts gevraagd of het misschien aan de pil zou kunnen liggen - ze zei dat de pil het meestal juist remt en een positief effect heeft op haartuitval, omdat er veel vrouwelijk hormoon inzit. Toen zei ik dat ik de Lovette gebruik en die bevat in verhouding meer mannelijk hormoon dan vrouwelijk hormoon. Toen zei ze ‘oh euh ja je zou ook kunnen overwegen om te stoppen met de pil en te zien wat er gebeurd’. Toen kreeg ik al helemaal stress want had het gevoel dat ze maar wat zei…

Ik heb wel heel veel babyhaartjes aan de voorkant en bij mijn scheiding, maar ik heb dat echt mijn hele leven al gehad. Dus ik ben er wel heel blij mee, maar weet nooit zo goed of dat nou echt nieuwe haren zijn of dat dat gewoon bij mij hoort haha.

Ik probeer ook echt de hoop te houden dat het zal stoppen, maar vooral het wassen is echt zo confronterend inderdaad… :pensive:

Echt heel fijn om te horen dat het bij jou goed is gekomen! Mijn studie was ook echt enorm stressvol en het gekke is dat de haaruitval begon op het moment dat ik mijn laatste tentamencijfer terugkreeg (toen wist ik dat ik zou afstuderen, omdat mijn scriptie ook zo goed als af was). Dus misschien toch na een periode van stress.

Ik probeer het nu los te laten maar af en toe heb ik echt een mental breakdown.
Roosvicee ferro ga ik zeker proberen, bedankt voor de tip!
Is het bij jou ook helemaal teruggegroeid uiteindelijk?

1 like

Lovette is toch ethinylestradiol en levonorgestrel? want dat zijn eigenlijk de synthetische variant van oestrogeen en progesteron. Beide zijn gewoon vrouwelijke hormonen. Volgens mij klopt dat dus niet.

2 likes

Je dokter heeft inderdaad wel gelijk, de pil helpt er altijd bij als het met hormonen te maken heeft tenminste. In mijn geval wel, ik heb nog nooit zulk mooi vol haar gehad als toen ik aan de diane-pil zat! Ik ga dus zsm ook weer starten met de pil (gewone pil, niet Diane) onder andere hiervoor (niet alleen voor mn haaruitval hoor, ook andere klachten). Maar ik merk bijv ook dat mijn snor sneller groeit en ik vaker haartjes uit m’n kin trek. Dus in mijn geval hoop ik dat het tenminste iets helpt.

Het is inderdaad gewoon zo rot allemaal. Toen ik stopte met de pil 4/5 jaar geleden vond ik het ook zó erg (ik had toen ook wat meer haaruitval) en was ik er heel erg mee bezig. Maar ik ben uiteindelijk niet kaal geworden. Op een of andere manier kan ik het nu beter loslaten allemaal, echt kaal wordt bijna niemand, ook dit gaat voorbij. Behalve tijdens het wassen en conditioner in m’n haar doen en ik de plukken eruit trek, dan paniekeer ik wel even.

Hopelijk gaat het snel voorbij en merken we ineens dat we al een tijdje geen plukken meer eruit halen!

1 like

Oh gelukkig! Dan heb ik waarschijnlijk in mijn paniek iets van een onbetrouwbare bron opgeslagen. Ik lees het nu ook inderdaad, dan blijf ik hem voorlopig maar gebruiken.

1 like

Ik was ook altijd erg blij met de Diane-pil, mis hem wel een beetje. Ik hoop dat de gewone pil ook heel goed zal helpen bij jou!

Ja het is echt zo vervelend. Het is mentaal ook heel zwaar, je bent er toch steeds mee bezig en het is zo confronterend als je je haar wast en er weer zoveel haren aan je vingers zitten.
Ik probeer ook steeds tegen mezelf te zeggen dat het voorbij gaat, dat ik niet verdrietig moet zijn. Het kan ineens weer over zijn en het leven gaat ook gewoon verder.
Er zijn volgens mij ook best wel wat oplossingen, mocht het echt te erg worden.

Maar daar wil ik nog niet aan denken, ik ga er gewoon vanuit dat het vanzelf over zal gaan en hoop dat deze periode heel snel over is voor ons!

1 like

Wat moet een dreumes minimaal aan vocht binnen krijgen om niet uitgedroogd te raken?

Ze is ziek en weigert alles. Limonade, eten , melk.

Heb haar door de dag heen een heel klein beetje kunnen laten drinken en ze heeft wat yoghurt op.

Ga zo maar een waterijsje proberen…

Maar hoe hou je dit in de gaten?

Nou waterijsje moet ze ook niet.
Fles melk wilt ze niet…

Ik zou de HAP bellen als je je zorgen maakt.

Als ze blijft weigeren ga ik dat ook doen.
Maar hoop haar aan het drinken te krijgen