Het grote medische vragen-topic #2

Sinds zondag op maandag ineens met enige regelmaat steken aan mijn linkerkant onder mijn borst. Het kan of mijn milt of mijn maag zijn, persoonlijk denk ik aan mijn maag. Zou het stress verbonden kunnen zijn? Ik slik omeprazol voor maagzuur al een behoorlijke tijd. Dokter bellen vind ik even niet zo fijn omdat ik daar al regelmatig geweest ben de afgelopen maand (luchtweginfectie en uitstrijkje die niet goed was) op consult en nu ben ik bang dat ze denken: heb je weer zo’n hypochonder.

Dit is echt geen terechte gedachte. Soms heb je gewoon een paar keer pech in een korte periode, dat overkomt iedereen wel eens. De vorige keren dat je daar was was er toch ook gewoon echt iets aan de hand? En zelfs als dat niet zo was geweest: huisartsen zijn er ook om zorgen weg te nemen, om suffe diagnoses te stellen, om je met een gerust hart weer naar huis te sturen.

Als ik twijfel of een bezoek nodig is dan overleg ik met de assistente of vraag ik een belconsult aan. Misschien kan je dat doen?

3 likes

Kan wel even duren! Bij verkleuring, gevoelloosheid of als de pijn erger wordt zou ik gelijk de huisarts bellen. Heb 't zelf ook weleens gehad na bloedprikken en bleef een week of 2 gevoelig. Sowieso is een zenuwbeschadiging (bv door operatie) vaak na een paar weken wel hersteld. Zenuwen groeien alleen maar 1mm per dag dus afhankelijk van hoe erg de beschadiging is heeft het tijd nodig.

1 like

En als je de zenuw voelt is dat een goed teken! Vertelde ze mij na het trekken van mijn verstandskies. Zenuw was geraakt en die ging uiteindelijk ook heel raar tintelen? Dat was een goed teken zeiden ze.

2 likes

Hallo, ik kom nog eens raad vragen hier. Ben al enkele dagen ziek en ik heb het gevoel dat het sinusitis/bijholteontsteking is, maar ik ben nog niet naar de dokter geweest.

Het evolueerde de afgelopen dagen ongeveer zo:

Donderdagavond/vrijdag: keelpijn langs 1 kant, gevoel van brok in de keel, groene slijmen die van neus naar achterin keel lopen, …
Weekend: volledige keelpijn, opgezette klieren, maar die ‘slijmdrip’ was wel minder, wel nog steeds groene slijmen, lichte maar loszittende hoest, droog gevoel
Maandag/nu: kaak-/tandpijn vooral langs 1 zijde, hoofdpijn en druk vooral langs 1 zijde, uitgedroogd gevoel, minimale loszittende hoest, wazig gevoel, moe, beetje rauwe keel maar niet echt pijn meer, beetje misselijk (maar dat is vermoedelijk door die Parasineg?)

Vooral dus door die laatste dingen dacht ik sinusitis. Bij de apotheek heb ik al een spray voor de keel (Medica menthol) gekregen en Parasineg. Verder gebruik ik een neusspray (Nasa rhinatiol). Ik ben Belg dus geen idee of namen anders zijn, ik kan meer info geven indien nodig.

Maar ik voel me echt zo shit, is het aangeraden toch naar de dokter te gaan of kunnen ze ook niet veel meer doen of voorschrijven? Ik dacht gelezen te hebben dat het uitzieken is maar het feit dat het nu toch al even aansleept en nu met die pijn in m’n gezicht erbij zorgt er echt voor dat ik moedeloos word…

Kan zeker een sinusitis zijn. Neem je al pijnstilling? 4x per dag 1000mg paracetamol en zo nodig 3xper dan 400mg ibuprofen! Wat ook kan helpen is otrivin neus spray maar misschien heb je dat al en heet het in België anders? Uitzieken, komt vanzelf goed. Als je je zorgen maakt gewoon de huisarts even bellen, die kan dan eea aan alarm symptomen uitvragen en dan zit je sowieso safe :ok_hand:t3: Beterschap!

1 like

In die Parasineg zit 500mg paracetamol en 30mg pseudoefedrine. Maar blijkbaar houd dat laatste je wakker dus ze raadden me aan niet na 18u nog te nemen. Heb net nog wat Ibuprofen gevonden dus ik zal dat nu maar nemen. Die neusspray die ik heb heeft hetzelfde bestanddeel als Otrivine denk ik!

Hoe lang denk je dat uitzieken ongeveer duurt? Vanaf wanneer is het toch beter de dokter te bezoeken?

Je mag natuurlijk altijd bellen om te overleggen (daar is je huisarts voor!) maar als je niet langdurig koorts hebt, geen zwelling/pijn van je ogen, geen dubbel/wazig zien, zwelling van je voorhoofd, uitvalsverschijnselen of sufheid, dan zou het advies in Nederland zeer waarschijnlijk gewoon uitzieken zijn. Over het algemeen is het met 2-3 weken over, antibiotica helpt niet om dat sneller te laten gaan.

3 likes

Kan heel erg verschillen. Soms een paar dagen, soms een paar weken haha. Ook niet met zekerheid te zeggen wanneer je nou echt de dokter moet bellen. Zeker niet zo over t internet. Maar de tips van @Merel hierbiven vatten de alarmsignalen wel goed samen. Zoals ik al zei: ik zou het doen als je je zorgen maakt of t graag wil bespreken. Dat kan vandaag, maar ook over een week. Ik kan jou niet voelen, en de huisarts is er júist voor overleg, niet per se pas voor als t helemaal gescaleerd is.

2 likes

Heeft een van jullie een idee wat dit is? Heb sinds gisteren een rood/roze plekje naast mijn iris op mijn oogwit. Ik kan mij herinneren dat zo’n gesprongen adertje echt felrood is, maar dat is dit niet.
Heb geen pijn of jeuk aan mijn oog, enkel het idee dat het wat droger is dan normaal.

Ik draag overigens geen lenzen, wel een bril. Heb ook al zeker een week geen mascara of andere make-up gedragen.

Foto's oog

Ik heb dit ook wel eens, soms heb ik dan net even te fanatiek in mijn oog lopen wrijven.
Gaat vanzelf weg, bij mij meestal na een dag of twee.
Zolang het geen pijn doet of je zicht belemmerd, zou ik me niet teveel zorgen maken :slight_smile:

3 likes

@jigglypuff Dit zijn voor mij wel bekende verkoudsheidsklachten met bijholteontsteking. Ik ben dan meestal een week echt ziek/beroerd en daarna nog wel een week niet echt 100%. Voor al het snot weg is, duurt nog wel langer.
Die pijn op de tanden komt van de druk van het snot in je holtes. Dat gaat vanzelf wel weer weg, maar dat kan wel een paar weken duren.

Dit is wel een fijne website om je klachten op te zoeken en goed advies te krijgen. Is ook van het Nederlands Huisartsen Genootschap.

1 like

Hebben er meiden ervaring met een echo/onderzoek naar cystes op de eierstokken? Ik ben vanmorgen door de huisarts doorverwezen hiervoor. Heb 1,5 maand geleden een aantal uur zulke heftige “menstruatiekrampen” gehad, dat ik de hap gebeld heb. Volgende dag m’n spiraal laten controleren, maar die was goed. Sindsdien heb ik af en aan krampen en spotting. Al twee keer urine laten checken, maar ook daar was niks mis mee. Nu is er ook een uitstrijkje gemaakt. Ik vind het wel spannend, wil ook meteen de opties voor sterilisatie bespreken.

Ik heb sinds vorige week maandag last van mijn maag, misselijkheid, darmkrampen en diarree. M’n menstruatie was ook ineens 4-5 dagen eerder. Ik denk dat ik gewoon een buikgriepje heb. Had gehoopt er nu wel vanaf te zijn, maar het blijft echt op en af gaan. Volgens Google duurt een buikgriep meestal 4-7 dagen maar ik zit nu al op dag 10. Naar de huisarts gaan voelt overdreven, maar vind het ook wel echt vervelend worden nu. Iemand een idee of er iets heerst of dat ik hier toch iets mee moet doen?

Ik heb een dermoid cyste gehad/laten verwijderen. Als je meer info wil of vragen hebt, pb me dan!

2 likes

Ik heb meerdere inwendige echo’s gehad inmiddels, waaronder een waterecho (waarbij ze wat water in je baarmoeder spuiten) om te zien of er poliepen waren die het bloedverlies kunnen verklaren. Ik had geen cystes dus ik weet niet hoe dat verdere traject eruit ziet, maar als je meer wil weten over gynaecologisch onderzoek/echo’s kan ik daar best wat over vertellen inmiddels :sweat_smile:

Er staat ook al eea over in het PCOS topic, ik heb rond mei/juni dit jaar ook gevraagd naar ervaringen en toen zijn er heel veel fijne dingen gedeeld! Daar zou je ook nog even naar kunnen kijken. Ik vind zelf inwendig onderzoek met een eendenbek niet per see super prettig, maar een inwendige echo valt echt alleszins mee. Voel je nauwelijks iets van.

1 like

Als je langer dan 7 dagen diarree hebt kun je zeker de huisarts bellen. 10 dagen is wel echt lang voor een ‘gewone’ buikgriep. Het zou ook een parasiet kunnen zijn die niet vanzelf overgaat. Heb je ook koorts? Of bloed bij de ontlasting? Let vooral op dat je niet uitgedroogd raakt als je waterdunne diarree hebt en/of ook braakt. Lukt het nog om genoeg water te drinken op een dag?

2 likes

Ja, ik. Ik heb een gewone echo gehad om de cyste op te meten. Ik ben toen geopereerd, want hij was zo groot als een sinaasappel en ik had veel pijn. Mijn eierstok en eileider zijn toen verwijderd.

1 like

Een rhinohorn is heel fijn bij een bijholteontsteking. Spoelt alles fijn door!

Haha ik ben hier altijd degene die een rhinohorn of nasofree aanraadt, moet eens een affiliate link maken