Het grote medische vragen-topic #2

Ons kindje van 9 en n halve maand is net uit haar kinderstoel gekropen en gevallen. Ze huilde wel meteen, wel een pak krachtiger en langer dan we gewoon zijn van haar. We zien niet meteen builen oid, ze wilde na een tiental minuten de borst (normaal neemt ze die meteen als troost) en begint nu in slaap te vallen. Kunnen we dit gewoon aankijken of ‘hoort’ ze wel alert te zijn oid?

Met zoiets zou ik persoonlijk wel even de huisarts bellen, degene aan de telefoon kan meestal goed inschatten of het handig is om voor de zekerheid langs te komen!

3 likes

Ah wat naar!

Ik kijk voor dit soort dingen altijd even op thuisarts:

Maar alert zijn is wel een belangrijke indicator.

Wat mijn buurvrouw een tijd terug hoorde na een val: als het meer is dan 2x de lichaamslengte dan vaak even willen zien. Beter een keer teveel dan te weinig.

Sterkte!

1 like

En @DahliaDavin bedankt voor jullie snelle hulp!

Heb inderdaad maar even gebeld gisteren, advies was vooral haar goed in de gaten houden en wekken om de 2u 's nachts. Ze is gelukkig heel alert gebleven en heeft niet overgegeven oid.

Ze doet ook gewoon alles, alleen als ze achter haar loopwagentje loopt loopt we wat raar dus ik denk dat ze op haar billen gevallen is. Dat houden we dus nog even in de gaten.

2 likes

Ik zie dat je al goede adviezen hebt gekregen van de HAP, maar wat inderdaad het aller belangrijkste is is dat ze alert blijft en wekbaar. Na een val, met veel huilen, pijn en verdrietig mag ze daarna best in slaap vallen. Als je haar maar gemakkelijk wakker krijgt en als ze verder zichzelf is, goed drinkt en eet en niet braakt. Spannend, dit soort dingen hoor! Fijn om te horen dat het goed met haar gaat :kissing_heart:

1 like

Sinds een aantal dagen heb ik meerdere van dit soort bultjes op mijn benen en armen zitten. Als ik druk op de rodeo gevang voelt het beurs (beetje als op een blauwe plek) het lijkt mij geen muggenbultjes vanwege het witte puntje. Maar ook geen pukkeltje vanwege de hoeveelheid en de gekke plek…

Samenvatting

D

Heb je nieuwe medicatie ofzo? Zou een allergische reactie kunenn zijn

1 like

Misschien door de warmte verstopte talgkliertjes (dus talgbultjes)?

1 like

Ik heb echt precies dezelfde plekjes. Ben nu ook benieuwd wat het is…

Ik heb sinds deze week giga jeuk op mijn bovenarmen en bovenbenen. Ga proberen morgen naar de huisarts te gaan, maar dacht misschien is het herkenbaar voor iemand hier? Het zijn een soort witte plekjes, beetje verheven op de huid met als je heeeel goed kijkt bij sommige plekjes een klein rood puntje erin. Ik ben wel bekend met netelroos/galbulten, dan heb ik soms gewoon ineens 1 zo’n bultje in m’n gezicht en dat trekt dan binnen een paar uur wel weg. Die had ik de afgelopen weken wel steeds vaker, dus vraag me af of dat het daarmee te maken kan hebben?

Hieronder foto’s van m’n linker bovenbeen/knie en rechter bovenbeen. M’n armen kon ik lastiger fotograferen :sweat_smile: het jeukt dus echt ontzettend. Heb crème gehaald bij de drogist die volgens haar zelfs hielp tegen jeuk van de processierups, nou dat spul doet NIKS. Heb gister ook een anti histamine tabletje genomen, dat doet ook niets :frowning:

Samenvatting

Ik heb de laatste tijd last van een droge mond. Sochtends het ergst, maar gedurende de dag ook nog wel. Is dit iets waarmee ik naar de huisarts/tandarts moet en zo ja welke van de twee?

Ik heb het ook in periodes. Een droge mond

Tandarts zegt vooral heel goed poetsen nu en flossen want minder speeksel betekend meer bacteriën.
Naar de huisarts ging ik toen ik uiteindelijk veel pijn in mijn mond kreeg. Toen kreeg ik als tip om te spoelen met chloorhexidine. Dat werkt wel.

Eigenlijk kunnen ze er beiden niet veel aan doen blijkbaar.
(Ik ben wel getest op sjogren door de reumatoloog)

Kauwgom met xilitol, en xilimelts vind ik ook wel fijn om te gebruiken.

1 like

Dat zou wel kunnen eigenlijk! @the.rebel.club geen nieuwe medicatie of iets anders veranderd…

Als dat het is, dan zou je de huid met bultjes erop eens kunnen wassen met een reinigingsgel of schuim voor je gezicht. Liefst een exfolierende reiniger of heeeeeele milde scrub (gezichtsscrub zou ik dan doen). Ik heb er weleens last van gehad op mijn borst en rug, en kreeg toen die tip.

2 likes

Zou wel kunnen dat het nog steeds urticaria / galbukyen zijn. Een anti-histaminica tabletje voor zoveel galbulten is onvoldoende. Je moet dan een spiegel opbouwen. Je kunt ook menthol gel of koelzalf probeer en morgen met de huisarts bellen. Ik gebruik regelmatig 3-4 antihistaminica op een dag (2 soorten).

1 like

Ohhh Thanks voor je reactie! Ik begin echt wanhopig te worden van de jeuk. Ga morgen ochtend wel even de huisarts bellen. Wat gebruik jij qua anti histamine tabletten? Ik heb 10mg Cetrizine, maar daar staat op 1 per dag?

Ik neem cetrizine 2x per dag 10mg in. Mag gewoon. Ik gebruik daarnaast om het erger te maken ook 2x per dag loratadine erbij. Soms kan ik het weer afbouwen naar 1 tablet van elk.

Heb je evt vaseline in huis? Even in de koelkast zetten om koud te laten worden en opsmeren.

1 like

Dankje! Heb nu net m’n 2e cetrizine van de dag genomen. Morgen hopelijk naar de HA en ga ook even op pad voor dat loratadine

Zou dat loratadine wel kortsluiten met je huisarts. Ze zijn wel gewend om twee soorten anti hist voor te schrijven en soms zelf een kuurtje van prednison als hecht niet uit te houden is.

Veder pas ik heel erg op met douchegels die veel parfum bevatten.

Beterschap

1 like
Niet lezen als je bang bent voor naalden

Ik heb vorige week donderdag bloed moeten laten prikken en toen raakte ze per ongeluk een zenuw. Vanaf dat moment is m’n arm t/m dit moment sowieso wat stijf gebleven maar heb ik ook soms, vooral ‘s nachts, dat vanaf het punt waar ze het raakte het gevoelig wordt (een soort van strak trekt/ lichtjes brand / beetje tintelt. Moeilijk te beschrijven) tot aan het begin van m’n duim ongeveer. Pijn kan ik het niet noemen, maar vervelend wel! Zeker omdat het bij al andere (rest) klachten nu weer komt.

Maar kan ik hier iets aan doen of gaat dit vanzelf nog wel over?