Het grote medische vragen-topic #2

Ja heb idd alleen mijn pink en ringvinger, als ik met nagel over mijn vingers ga voelen ook alleen die 2 vingers anders.

@Merel hmm ik zit wel heel veel achter mijn bureau en dan vaak ook wel idd met linkerelleboog op tafel beetje mijn hoofd ondersteunen haha. Dat zou best een goeie theorie kunnen zijn. Zijkant van hand voelt idd ook beetje slaperig ofzo, kan het slecht uitleggen wat voor gevoel het echt is.

Bedankt voor het meedenken allebei! :heart:

2 likes

Zou het mogelijk kunnen zijn om allergische reactie te krijgen op de wenkbrauwverf die ik al maanden gebruik? Ik heb mijn wenkbrauwen donderdag gekleurd en ik werd vanmorgen wakker met een giganitisch opgezet ooglid. Het is gevoelloos, rood en dik. Er is niks met mijn wimperrand aan de hand en ik heb ook geen last van mijn oog zelf. Lijkt me vrijwel onmogelijk om ineens een allergie te ontwikkelen?

Het kan wel helaas, zo’n allergie bouwt zich namelijk op.
Ik heb een PPD-allergie en die stof zit in haarverf (dus ook wenkbrauwverf).

1 like

Kun je zelf je oren uitspuiten? Ik had al een tijdje last van af en toe een plopje in mn oor, maar vandaag is het echt een concert en ik krijg ook tranende ogen van het is vreselijk

Snap ik, is ook irritant. De beste manier om het te laten doen is bij een huisarts of huisartsassistente. Die kunnen er echt goed inkijken (of alles ook echt weg is).

Maar je kunt ook altijd zelf eerst proberen een paar dagen er een beetje (olijf)olie in druppelen en dan op de derde dag bijv, als het wat weker is, met de douchekopstraal erin spuiten terwijl je je oor naar beneden houdt.

1 like

Oke ik ga meteen olie doen. Dankje!

1 like

Ik heb denk ik mijn duimnagel gestoten en hij is los aan één kant. Nu denk ik dat het ontstoken is, wat kan ik hier tegen doen? Gewoon vaak ontsmetten en wachten tot het er vanzelf afvalt/uitgroeit?

Kun je foliumzuurtekort hebben als je Hb en erytrocyten normaal zijn? Of is dat dan uitgesloten?

Kan wel, maar als je genoeg foliumzuur hebt om rode bloedcellen te maken dan heb je genoeg, dus dan is het niet zinnig om dat te meten/suppleren (tenzij je zwanger bent natuurlijk, dan neem je extra om heel zeker te weten dat je genoeg hebt, want voor de foetus is het essentieel).

1 like

Dankjewel! Ik weet niet zeker of ik het begrijp. Bedoel je dat je ondanks normale Hb en normale erythrocytes een tekort kunt hebben maar blijkbaar nog steeds ‘genoeg’ voor rode bloedcellen dus dan maakt dat tekort niet uit, tenzij je zwanger bent?

Als je naar de huisarts gaat om je oren uit te laten spuiten zeggen ze (bij mij iig) ook altijd dat je dan de dagen ervoor olie in je oor moet druppelen. Dus als het zelf niet lukt gewoon door druppelen met olie voordat je naar de huisarts gaat. Hoop dat het snel opgelost is, zo irritant als je oor dicht zit.

Ik ben idd aan het druppelen en woensdag ff de huisarts binnenstappen!

1 like

Ja precies. De waarde in je bloed zou te laag kunnen zijn, maar wat zegt dat dan, als het voor jouw lijf genoeg is om rode bloedcellen mee te kunnen maken, dan heb je geen suppletie nodig, dan zou je alleen maar suppletie starten omdat je zo’n getalletje gezien hebt, terwijl je lijf dat blijkbaar niet nodig heeft.

Ja okee. Eigenlijk was mijn vraag dus: kun je symptomen hebben van een foliumzuur tekort als je Hb en erytrocyten normaal zijn, en het antwoord daarop is dus nee als ik het goed begrijp

1 like

Nee, het symptoom van foliumzuurdeficientie is anemie (te laag Hb), dus dat symptoom heb je dan niet.

1 like

Thanks!

1 like

Is het normaal om verhoging (37.8) te hebben na bijv het doen van de afwas? Of heb je dan echt verhoging.

Neehoor, verhoging is officieel bij 38+
Je hebt over het algemeen vaker een hogere temperatuur in de avond en zeker na activiteit

1 like

Sinds gisteravond last van hele pijnlijke buikkrampen en diarree. Verder niet misselijk en hoef ook niet te braken, maar kan dit voedselvergiftiging zijn? En heeft iemand tips tegen de kramp? Heb al paracetamol op.

Kan ook een gewoon darm virus zijn. Maar voedselvergiftiging kn zeker ook. Diclofenac wil wel eens helpen tegen kramp-klachten, maar dat kun je geloof ik alleen op dokters recept krijgen. Je kunt altijd naast je paracetamol nog ibuprofen nemen (elke 6 uur 1000mg pcm, elke 8 uur 400mg ibuprofen), en een warm bad, warme kruik, ect proberen. Vaak zijn dit soort virussen snel voorbij, dus is soms ook een kwestie van even “uitzitten”… sterkte!!