Het grote medische vragen-topic #2

Ik denk eigenlijk dat we als hele samenleving alert moeten zijn dat het leven een keer ophoudt. Dat men moet praten hoe men zijn of haar eigen einde ziet. Nadenken over advanced care planning. Te vaak wordt nog gedacht dat het alleen voor patiënten met kanker geldt, maar eigenlijk voor alle chronische aandoeningen en ook bij iemand die 85 is ga het gesprek onderling aan en leg het vast. Bij de covid vond ik het soms wel mooi dat patiënten met hun eigen visie aankomen. Van we gaan door tot hier en anders houdt het op.

6 likes

Ja ik! Bij mij waren het echt nachtmerries. Ik werd achterna gezeten, was op de vlucht en als ik dan wakker werd had ik een heel angstig gevoel. Waardoor ik inderdaad niet het gevoel had dat ik meer uitgerust was.

Ik heb het een paar keer geprobeerd maar nu ermee gestopt :sweat_smile:

Weet iemand of diclofenacnatrium aurobindo ook voor blaasontsteking gegeven kan worden?

Ik zit in Kroatië, met dus een blaasontsteking en ik ga kapot van de pijn :sob:

Deze antibiotica heeft mijn man toevallig nog in zijn tas zitten, ben in staat om alles te pakken

Dat is een pijnstiller, mag je zeker gebruiken (in de doseringen op de verpakking), maar het is geen therapie.

1 like

Maak ik het er niet erger mee ofz?

Het is AB wat je nu aangeeft. Maar een pijnstiller…

1 like

Nee, het is een pijnstiller uit de categorie ibuprofen/naproxen, te koop bij de drogist. Als je normaalgesproken geen reden hebt om die middelen niet te mogen (zoals een maagbloeding in het verleden ofzo) mag je dat nu ook hebben.
Als je koorts of pijn rondom je nieren (halverwege je rug) krijgt zou je een nierbekkenontsteking kunnen hebben en dan zou ik dit middel niet nemen, want het is niet super voor je nieren. Maar dan is het sowieso tijd om een dokter/ziekenhuis te gaan zoeken.

1 like

Dankjewel allemaal, ik ga om 14:30 proberen mijn eigen huisarts te bellen misschien dat die een recept gaan doorsturen.

En voor nu liters water drinken.

1 like

Ben ik weer (kom alleen maar hulp vragen en niks geven haha sorryyyy)

Heeft iemand ervaring met botox in het voorhoofd tegen hoofdpijn?

Oeh ik lees even mee voor partner. Zal wel een uitkomst zijn. Heb wel eens over piercings gehoord in je oor voor migraines.

Ik heb, zover ik weet, geen migraine. Gewoon heel veel hoofdpijn! En daarnaast al 2 piercings laten verwijderen door zieke ontstekingen, dus ik pas :stuck_out_tongue_winking_eye:

Een beetje tmi, maar goed dat past hier ook wel weer haha, ik ben een jaar geleden bevallen en sindsdien gaat seksen niet top. Ik ben bevallen met een vacuümpomp en een knip. Herstel was zwaar en pijnlijk. Ik heb nu in het dagelijks leven geen last meer, kan alles doen, maar seks blijft een dingetje. Ik verkramp ook heel snel. Maar wat dus ook zo is, is dat ik opeens regelmatig na de seks een heeeel klein beetje lichtbruin slijm heb. Het lijkt in de verste verte niet op rood bloed, eerder lichtbruin. Gelijk na de seks dus niet dagen erna. Herkent iemand dit? Kan het zijn dat mijn vagina zijn niet goed opschoont of zo? Ik ben namelijk weer aan de pil en slik eigenlijk altijd wel flink wat maanden door. Dus ongesteldheid was 3 maanden geleden voor het laatst. Het is ook niet dat ik weer ongesteld ga worden of krampen erbij heb. Paar maanden geleden voor bevolkingonderzoek een uitstrijkje gedaan en die was negatief.

1 like

Heeft iemand hier een goede tip voor oogdruppels die fijn zijn om tussendoor te gebruiken bij zachte lenzen?

Ik draag zachte daglenzen (Acuvue Moist) en ik heb ook last van hooikoorts. Na een uur of zes krijg ik veel last, terwijl ik dat vroeger niet had. De lenzen zitten dan tegen mijn ogen aangeplakt, en ik voel ze dan echt zitten. Ik heb Hypromellose oogdruppels al geprobeerd maar die lossen het probleem niet op en ik ga dan troebel zien.

Ah wat verveld is dat toch hè.
Ikzelf ben ook bevallen met een vacuümpomp en niet geknipt dus gescheurd. Binnenin ook aan beide kanten en een flinke scheur in mijn pereneum. Dat is nu 11 jaar geleden en sec blijft bij mij helaas pijnlijk in het begin. Ik heb gewoon last van die littekens.
Ook na de sec heb ik nog altijd roze of bruine afscheiding. Ik denk ook dat het snel beschadigd die huid.
Ik moet ook mijn pereneum goed insmeren want anders jeukt het litteken erg en dan gaat het ook snel bloeden.

Heel gevoelig en dunne huid dus littekens.
Wel eens bij de gynaecoloog geweest. Maar die doet er niets meer aan als je geen kinderwens meer hebt.
Genoeg glijmiddel gebruiken en ik heb een tijdje een verdovende zalf gehad.
Die je een half uur tevoren moet opsmeren. Haha dag spontaniteit!

Edit: Sec = sex

Mijn opticien adviseerde allergo comod druppels. Deze kunnen met zachte lenzen gebruikt worden.
Ik heb ook hylo comod gebruikt, met hyaluron erin. Vond ik ook een fijn product, bij de Etos hebben ze ook oogdruppels met hyaluron. Deze werkten net zo goed alleen vond ik die verpakking iets onhandiger met druppelen.

2 likes

Och jeetje 11 jaar lang al :frowning: wat idioot ook dat ze daar niets aan doen als je geen kinderwens meer hebt. Je hebt er zo te horen heel veel last van. Klinkt wel logisch van dat littekenweefsel, daar had ik nog niet aan gedacht. Ik denk dat ik het ga aankaarten bij de huisarts en een doorverwijzing vraag voor de gyn. Wellicht kunnen ze daar zien waar ik last van heb. Hebben ze jou toen ook gezegd waar dat bruine slijm na de seks van komt? Schoont het van binnen dan niet zo goed op na een menstruatie door dat litteken? Pff bevallen is één ding, maar klachten erna vind ik toch wel minstens zo kut :frowning:

Hier ook vacuüm en knip gehad. De eerste maanden. Bijna wel een jaar last gehad van pijn bij seks. Maar het is daarna wel spontaan overgegaan. Er was bij mij geen littekenen zichtbaar wat afwijkend uitzag (zelf gekeken met spiegel). Misschien idd aankaarten of bij de gynaecoloog of bij de huisarts. Misschien is je pil te licht?

Ja verdacht ook nog even de pil ervan. Ik heb een hele lichte en voor kinderwens nooit last mee gehad, maar ik las wel dat die nog weleens voor problemen kan zorgen. Wellicht dat mijn lijf zich (hormonaal) anders gedraagt na een fertiliteitstraject en zwangerschap…

Edit: mercilon, wellicht zegt dat je wat.

1 like

Ah super bedankt! :blush: Wat fijn dat het voor jou werkt. Ik ga eerst de druppels van Etos maar kopen, en als die niet voldoen dan weet ik wat ik verder nog kan proberen!

1 like

Weet je dat ik dat niet meer weet wat we toen allemaal besproken hebben?
Ik kijk er in ieder geval niet meer van op.
Ik heb ook een lichte pil. Die slik ik door en nooit last van doorbraakbloedingen.

1 like