Het grote medische vragen-topic #2

Het jeukt soms een klein beetje. Maar het zit er al veel langer. Ik verwacht niet dat het van een beestje is.

Van wat ik kan zien zou ik eerder zeggen eczeem dus zou langs je huisarts gaan, dan kan je gelijk de goede zalf krijgen.

1 like

Waren het eerst een soort blaasjes?

Yes! Soort wettige puist ofzo

Ja ik denk echt voetschimmel…
Ik heb dat laatst ook gehad, droogde het uit naar hoe het er nu uitziet.
Ik heb gewoon bij de apotheek iets voor voetschimmel gehaald, was vrij snel weg daarna.

1 like

Dank! Ga ik ook even rondje apotheek doen.

Twee vragen voor mensen met migraine met aura:

1. Is jouw aura wel eens veranderd of altijd ongeveer op dezelfde manier?
  2. Zie je de aura nog als je je ogen dicht doet?

Ik heb vannacht rare beelden gezien waarvan ik denk dat het aura was, maar niet zeker weet (sowieso heb ik wel vaker aura zonder hoofdpijn). Normaal zie ik een soort kaleidoscoopeffect met steeds groter wordende zwarte vlekken en gaat het weg als m’n ogen dicht zijn. Vannacht zag ik een soort snelbewegend blauwgroen noorderlicht van de zijkanten naar het midden en het bleef dus toen m’n ogen dicht waren, vreemde ervaring was dat (en ook niet goed geslapen)

Ik heb het ook met mijn ogen dicht. Het lijkt iedere keer wel heel erg op elkaar, ik heb nog nooit gehad dat het ineens heel anders is.

1 like

Bij mij altijd ongeveer hetzelfde en inderdaad ook als ik mijn ogen dicht doe.

1 like

Bij mij begint het altijd met een blinde vlek en daarna zo’n knipperende lichtflits in een zigzag vorm. Locatie wisselt wel eens maar verder hetzelfde. Zie het idd ook met m’n ogen dicht.

Vervelend dat je er zo’n last van had!

1 like

Als het echt helemaal dicht en genezen is: Cicaplast van la roche posay om de huid soepel te houden. Hersteld dan een stuk mooier. En factor 50 zonnebrandcrème als je de zon in gaat.

2 likes

Ik weer niet hoe je een foto als spoiler doet sorry! Maar ik heb heel vaak een allergische reactie op kou en regen? Dit was nadat ik 40 minuten had gefietst en weer binnen was. Het trekt ook binnen paar minuten meer weg. Heb het ook wel vaak op mijn gezicht en oren gehad. Ik ben gewoon allergisch voor het klimaat in dit land :joy::joy::joy:

1 like

Ik slik nu een tijdje melatonine en heb het idee dat het slapen al iets beter gaat.

Alleen heb ik echt intense dromen! 🥲🥲 herkent iemand dit? Echt alsof ze heel echt zijn met superveel details… hierdoor wordt ik voor mijn gevoel nog niet echt uitgerust wakker.

1 like

Hoe kan je het beste een brandwond behandelen met een blaar die is open gegaan? Moet ik hier een normale pleister op plakken of juist niks mee doen?

Ik zou geen normale pleister plakken. Die gaat namelijk aan je huid vastzitten.
Een vet gaasje ertussen kan wel. Dan plakt het niet aan de pleister vast als je huid indroogt.

2 likes

Is er al een oplossing? Wordt er nu wel gekeken naar een plek voor dr ergens? Hier een paar weken terug soortgelijke situatie. Mn moeder zag savonds laat dat er overal licht brandde bij buurvrouw en dit is nooit zo dus ze ging kijken. Trof ze buurvrouw flink ziek aan. Huisartsenpost gebeld, die vonden t niet erg genoeg. Toen is iemand van de wijkverpleging gekomen (toen was t al na middernacht) nou toch een dokter erbij. Die dacht dat ze dr heup gebroken had, wat nergens op sloeg, maar daardoor kon ze wel naar t ziekenhuis, met ambulance die pas om 4 uur snachts kwam. Toen heeft ze de avond erop in het ziekenhuis dr schouder gebroken, dus nu ligt ze al 4 weken op de herstelafdeling daar en zijn ze bezig om een plek te zoeken voor dr want is wel duidelijk dat ze niet naar huis kan. Uiteindelijk soort van geluk wel want thuis ging t echt niet meer oke al vond ze zelf van wel. Je zou eigenlijk net als voor een huurwoning ook gewoon als je oud wordt alvast moeten inschrijven, al weet ik niet of dat zo werkt.

Heel veel ouderen staan daar niet stil bij. Denken vaak tot aan hun dood in bv een eengezinswoning te kunnen wonen met trappen. Het is juist belangrijk om na je pensioen alvast 10 jaar vooruit te denken. Op tijd naar een senioren een-laagse woning of naar een aanleunwoning waarin zorg in de toekomst mogelijk is. Ad hoc een plek regelen is heel moeilijk en dat blijkt maar weer uit het verhaal. Er is ontzettend veel bezuinigd op verzorgingshuizen en verpleeghuizen dat het te triest is voor woorden.

1 like

We zijn toevallig vandaag gebeld dat er een plekje voor dr is! Jeej. Mn moeder is ook al wezen kijken en zei, zet mij ook maar op de wachtlijst :joy:.
En op zich is t ook vrij belachelijk dat een oud vrouwtje een hele gezinswoning bezet houd. Maar ja om zo iemand zomaar eruit te zetten kan natuurlijk ook niet. Maar hallo 95. Ben heel benieuwd hoe ze op het nieuws gaat reageren morgen. Ze wilde eerder ook absoluut niet, zijn eerder dit jaar nog gesprekken over gevoerd, ook over dat ze eigenlijk niet meer veilig kon koken maar ja oud en eigenwijs. Hoop dat ze zich prettig gaat voelen daar.

4 likes

Wat fijn dat je buurvrouw is opgenomen en dat ze een nieuwe plek krijgt. Was die ‘diagnose’ van de huisarts een noodgreep om haar in het ziekenhuis te krijgen of dacht hij het echt? Ja, het is moeilijk. Deze dame wilde absoluut in haar huis blijven, en de overheid wil dat ook eigenlijk wel, ze vinden verzorgingstehuizen niet meer van deze tijd. Maar dan moet er met nood wel hulp zijn, denk ik dan, dat hoort bij zulk beleid.

Voor wat betreft deze dame, mijn moeder en ik wisten al wat er aan de hand was, dat ze stervende was. Maar de professionals, huisarts en thuiszorg zagen dat niet zo. Haar halfzus was er de nacht, de thuiszorg is 's nachts 3 keer langs geweest en heeft de volgende ochtend een ambulance gebeld. De huisarts riep nog: “binnen een paar dagen bent u weer thuis!”, hij zag het echt niet. Ze is een half uur nadat ze in het ziekenhuis kwam overleden. En dat is goed zo. Eigenlijk een mooi kort einde. Tot 2 jaar geleden speelde ze nog tennis. Vorige week zondag speelde ze nog bridge met haar hartsvriendinnen. En op woensdag overleden. En zo lang zelfstandig. Ik teken ervoor! Maar ik vond het ook een emotionele rollercoaster, want je staat ineens, zonder voorbereiding, aan iemands sterfbed. Terwijl niemand dat in ziet. Maar goed, ik zal haar missen, as dinsdag de begrafenis.

5 likes

Tegen iemand in de 90 kan je echt niet zeggen :grimacing: en daarom luister je altijd naar de naasten.

1 like