Het grote medische vragen-topic #2

Ik heb sinds vanacht een bijholte ontsteking. Nou ben ik in de veronderstelling dat het vanzelf wel weer over gaat ( ik spoel, stoom, gebruik druppels)
Maar nou zegt een vriendin van mij dat het gevaarlijk is, dat het door kan slaan naar je hersenen etc.

Imo hoef ik morgen geen huisarts te bellen maar zij raad het wel aan.
Moet ik haar advies opvolgen of zijn er hier meiden die dit ook hebben gehad en waarvan het vanzelf over ging.

Het doet wel tering veel pijn btw. :confounded:

1 like

Dat is inderdaad een complicatie, maar een zeer zeldzame en eentje die naar mijn weten pas later in het beloop komt en wat nu ook niet te voorspellen of voorkomen is.

Je kan ook altijd (niet alleen nu) even bellen om te vragen wat alarmsymptomen zijn: wanneer moet je wel echt contact opnemen? Thuisarts zegt daar ook iets over: Ik heb een bijholteontsteking | Thuisarts.nl

1 like

Wilde net dezelfde link typen.

@tijgerlelie
Sowieso is het meestal een virus infectie.
Pas bij complicatie zoals langdurig koorts, suf raken is de kans op een bacterie groter en zou er een kleine kans kunnen zijn op een hersenvliesontsteking. Maar over het algemeen dus zeker niet. Zou daar dus ook niet bang voor zijn. Gewoon doorgaan met stomen, neusspray en evt wat pcm.

Edit: zelf 2 weken terug ook gehad. Was vervelend.

2 likes

Klopt, het is een staartje van het rs virus waar mijn oudste 2 weken terug mee thuis kwam van school.

Hele familie ziek geweest en ik dacht als laatste nu klaar te zijn maar heb helaas nu dit erbij.

Maar bedankt voor jullie reacties. Ik heb een zoutoplossing met een spuitje ingespoten en dat heeft de druk er al grotendeels afgehaald dus ik hoop op een spoedig herstel :smiling_face_with_three_hearts:

Ja hier ook agv RS door mijn zoontje via z’n school. Echt vervelend. Beterschap!

Complicaties van een gewone sinusitis zijn zeer zeldzaam. Je mag natuurlijk altijd bellen om te overleggen (daar is je huisarts voor!) maar als je niet langdurig koorts hebt, geen zwelling/pijn van je ogen, geen dubbel/wazig zien, zwelling van je voorhoofd, uitvalsverschijnselen of sufheid, dan is het advies zeer waarschijnlijk gewoon uitzieken. Over het algemeen is het met 2-3 weken over, antibiotica helpt niet om dat sneller te laten gaan.

Edit: Oh even gemist dat er al meer mensen gereageerd hadden. Maar gelukkig zeggen we allemaal hetzelfde :wink:

2 likes

Ja is heftig he… het begint heel mild maar dan na een paar dagen echt goed beroerd.
Gelukkig is mijn jongste ook goed hersteld, die is 1.5 maar zelfs mijn man was goed ziek.

Stom virus, hele school loopt ermee op het moment :pensive:

1 like

Lief jullie reacties dankjewel! Ik dacht het ook wel hoor en google stelde me ook wel gerust maar die reactie van haar vond ik een beetje beangstigend.

Nogmaals dankjewel

3 likes

Ja, lastige is dat iemand dan het beste met je voor heeft maar vooral onrust zaait. Ik vind dat hier altijd meevallen!

Als je citroensap, suiker en gekookt water met elkaar mengt krijg je iets wat vrijwel hetzelfde smaakt!

@Hippe_kikker ik heb ook een litteken wat niet zo mooi heelt en mijn dermatoloog zei dat er wel dingen aan te doen zijn. Zij had het over een bepaald soort injecties die kan helpen, ik weet alleen niet precies wat er in zit. Het kan misschien wel lonen om eens naar te informeren bij een dermatoloog!

1 like

@DikkeKip ook, update: ik ben bij de huisarts geweest en heb een verwijzing naar de plastisch chirurg. Daar is alleen de eerste afspraak telefonisch? :rofl:

2 likes

Hmm misschien is het erg druk en willen ze eerst de klachten telefonisch aan horen. Een vriendin van mij moet naar de gynaecoloog, maar had eerst ook een telefonische afspraak om haar klachten te bespreken. Vier weken daarna had ze een afspraak in het ziekenhuis. Tegen haar zeiden ze dat dat komt door corona en de drukte die het met zich mee brengt… Hopelijk hoor je snel meer en kom je er uiteindelijk van af :kissing_heart:

1 like

Met een spiraal kan je wel een eisprong krijgen. Voel die van mij ook wel eens!

1 like

Ja idd. Wordt goed bedoelt maar werkt helaas niet echt…

Ik heb gister mijn neus gespoeld met een spuitje en water met zout. Dit werkt echt als een tierelier!!
Soort neusdouche zegmaar.
Ik merkte meteen dat de druk in die holte veel minder was doordat het snot eruit was.

Nu voelt het eigenlijk al bijna weer normaal, beetje pijn in mijn kies nog maar het meeste is weg. Zo blij mee
#nospon

3 likes

Weet iemand of je na een Gastroscopie direct de uitslag krijgt? Mijn vader heeft al een hele tijd last van de slokdarm waar eten/drinken in blijft hangen en het is nu zo ver dat hij niks meer kan eten en drinken, doet pijn en moet direct erna braken. Morgen krijgt hij een onderzoek maar hij kan moeilijk dagen zonder eten en drinken.

In principe niet, maar die gastroscopie gaat het probleem niet verhelpen (de uitslag ook niet), dus het lijkt me eigenlijk dat ze hem als het echt zo slecht gaat misschien wel in het ziekenhuis willen houden om vocht te geven en eventueel iets van sondevoeding.

Als je een gastroscopie krijgt voor controle van iets ofzo krijg je een briefje waar globaal opstaat wat ze gezien hebben en een poliafspraak een week later om uitslagen van eventueel genomen hapjes en het vervolg te bespreken.

2 likes

Dankjewel voor je snelle reactie!

Vanavond een afspraak bij de fysio (eerste keer) voor intake en een behandeling direct. Nu zie ik dat ik bij iemand zit die in opleiding is. Prima, iedereen moet leren maarja ik betaal wel de volle bak. Is dat normaal? Ze hebben het niet aangegeven maar ik zie het nu op de website

Ik merk sinds een maand ofzo dat ik soms blauwe plekken uit het niets heb. Tot nu toe heb ik er minimaal drie gehad op plekken waar ik sowieso niks heb gestoten (heupbot, pols, bovenbeen). Die op m’n heupbot lijkt ook wel een spatader ofzo? Er loopt iig een paarse lijn doorheen haha.
Het internet verteld me dat ik trombose heb maar dat zal wel niet, al zou ik wel graag willen weten vanaf welk punt ik me zorgen meot gaan maken 🥲 de plekken gaan ook niet tot nauwelijks weg overigens

1 like

Ik zou even een afspraak maken bij de HA, het kan wijzen op een ernstige oorzaak, maar kan ook onschuldig zijn. Het is wel belangrijk dit goed uit te zoeken

1 like