Het grote medische vragen-topic #2

Ik kan tot dinsdag sowieso niet terecht bij de huisarts en eigenlijk wil ik ze ook niet lastig vallen met ‘onzin’ in deze drukke periode, maar ik heb een vraag over het litteken van mijn keizersnede. Dat is nu bijna 4 maanden geleden en het litteken is nog best paars en gevoelig. Niet pijnlijk, maar ik kan het wel altijd ‘voelen’ en het jeukt ook af en toe. Ik vraag me af of het normaal is dat het zo lang gevoelig is. Ik zie ook vaak foto’s van vrouwen met een baby’tje van een paar maanden die dan al een heel licht litteken hebben. Maar ik heb nooit zo’n groot litteken gehad dus ik heb geen idee wat normaal is.
Dus iemand enig idee of het normaal is, of is het toch slim om er even naar te laten kijken?

Allereerst, ik ben geen arts. Maar ik heb een groot litteken (niet van een keizersnede) en die was na 4 maanden nog absoluut niet geheel genezen. En hoor dat ook wel meer dus denk dat je je niet druk hoeft te maken. Maar als je het niet vertrouwt kan je altijd even bellen natuurlijk. Nogmaals, dit is eigen ervaring en niet medisch onderbouwd :relaxed:

2 likes

Misschien is het ook verstandig om je ogen eens na te laten kijken.
Deze klachten kunnen van alles zijn natuurlijk (bv ook Pfeiffer inderdaad), maar die hoofdpijn en vermoeidheid kunnen ook komen omdat je een (andere) bril of lenzen nodig hebt (en niet alleen vanwege de sterkte, er kan ook iets met je oogdruk of je oogspieren zijn). Dat gaat ook niet weg als je er niets aan doet, dat hoeft trouwens niet altijd een bril te zijn, soms kun je ook oefeningen krijgen.
Je huisarts kan je doorverwijzen naar een optometrist of oogarts die dat na kan kijken.

Als je er twijfels over hebt of het ziet er echt anders uit (open wondjes etc) zou ik zeker naar de huisarts gaan. Mijn eigen ervaring met een groot litteken is dat juist jeuk betekende dat het aan het genezen was. Evt goed insmeren met olie oid om de huid soepel te houden?

3 likes

Een groot deel van de huisartsbezoeken gaat over iets waar mensen zich zorgen om maken maar niets is. Covid aantallen dalen, ik zo sowieso gaan. Je bent je huisarts niet tot last (en als hij/zij doet alsof dat wel zo is → nieuwe huisarts zoeken)

1 like

Doen ze absoluut niet! Maar nu met de vaccinaties enzo lijkt het me zo druk.
Ik heb trouwens al een foto gestuurd in de app van mijn huisarts maar nog geen reactie gekregen.

@kleinmeisje @feather bedankt voor de reacties, dat stelt al wat gerust!

Oké even een domme vraag maar ik heb micozanol (merkloos) van de arts gehad voor vaginale schimmel maar ik lees nergens iets over inbrengen… alleen uitwendig gebruik. Is toch allemaal hetzelfde als die dure canesten? Mijn bijsluiter gaat over voeten en nagels en nu ben ik in de war

Nee canesten voor vaginale schimmelinfectie is clotrimazol, dat mag wel vaginaal gebruikt worden. Miconazol mag zover ik weet niet vaginaal gebruikt worden. Clotrimazol mag wel gebruikt worden voor voetschimmel, als iemand bijvoorbeeld geen miconazol mag hebben in combinatie met hun medicijnen. Is er een bepaalde reden waarom je arts miconazol voorgeschreven heeft ipv clotrimazol? Aangezien clotrimazol/canesten het voorkeursmiddel bij vaginale schimmelinfectie is.

Ik vind wel iets over toepassingen van miconazol vaginaal maar dan zit er ook echt zo’n applicator bij… in mijn bijsluiter staat er niks over. Eerst maar eens bellen, dankje. Geen idee waarom ik deze krijg!

2 likes

Ik heb het even opgezocht in mijn standaarden voor de zelfzorg boek, maar miconazol mag wel vaginaal toegediend worden, maar dat lijkt mij wel lastig om te doen zonder applicator. Bij de canesten zit wel standaard een applicator, omdat dit specifiek bedoeld is voor vaginale schimmelinfectie

Ik zou gewoon je arts vragen of je eventueel los een applicator kan krijgen, want het kan dus wel gewoon met miconazol.

1 like

Dankjewel, lief van je!

1 like

Ik heb sinds gisteren zo’n witte laag op mijn tong en het is ook best gevoelig. Las online dat het te maken kan hebben met een lage weerstand bv als je verkouden bent. Nu ben ik niet verkouden, pre-Covid wel regelmatig maar toen had ik dit eigenlijk niet. Nu heb ik dinsdag een vaccin gehad waar ik behoorlijk ziek van ben geworden en nog niet echt helemaal van genezen ben. Zou het daar van kunnen komen?

De huisarts had er bij moeten zetten dat er een applicator bij moest. Maar mag het wel inwendig gebruiken inderdaad!
Ze gaf aan dat ik de dokter kon bellen voor een andere tube met applicators omdat zij ook niks hadden liggen, maar dat vind ik zonde. Dan maar een weekje klooien :upside_down_face:

1 like

Zorg in ieder geval dat je dan 's nachts een handdoek onder je hebt en niet je mooiste onderbroek/pyjama aanhebt, want het kan eruit lekken 's nachts op je kleding en matrashoes, vooral als je het niet zo diep in kan brengen als met een applicator

2 likes

Ik had een dik week geleden ineens rechts pijn in mijn nek wat doortrok naar mijn hoofd, nu zit het sinds 2 dagen aan de linkerkant (tot die tijd deed rechts pijn) en is rechts weer normaal. Iemand een idee hoe dit kan en wat ik eraan kan doen behalve hele tijd ibuprofen slikken. Ibuprofen werkt wel goed maar ja wil dat liefst niet dagelijks nemen.

1 like

Misschien wat yogaoefeningen speciaal voor nekpijn proberen? Yogawithadrienne heeft er wel een paar.

1 like

Sinds een paar weken zwelt mijn buik gigantisch op na elke maaltijd. Het maakt ook echt niet uit wat of hoeveel ik eet. Wat kan dit zijn? Kan dit door stress komen?

@Jip waarom boos?

1 like

Oeps, ik heb de laatste tijd vaker dat wanneer ik scroll dat ik per ongeluk op een emoticon druk. Sorry! :blush:

2 likes

Heel herkenbaar, vaak valt het me op en kan ik het nog weer verwijderen maar soms mis ik het dus blijkbaar ook wel eens, haha.