Het grote medische vragen-topic #2

Gewoon ff bellen. Waarschijnlijk kan de assistent je vragen wel beantwoorden.

1 like

Thuisarts is een goeie en betrouwbare site voor dit soort dingen:

• Bij kapotte blaren groter dan een 2 euro munt kunt u de losse vellen eventueel met een klein schoon schaartje weg knippen.
  • Dek een kapotte, weggeknipte blaar af met een parafinegaas en een pleister of verband.

Als je twijfelt gewoon bellen hoor, daar zijn ze voor.

Misschien staat er iets over in het medische vragen topic? Daar wordt altijd veel besproken! Sterkte, klinkt pijnlijk

Toevallig heb ik dit vrijdag in m’n EHBO cursus gehad. Wat @Lemongrab zegt over het afdekken en zonder twijfel even gezien worden door de huisarts!! Belangrijk dat het nu op de goede manier behandeld wordt.

1 like

@Ferngully @Lemongrab @Kees @Stofdoek
Ik heb toch gebeld dankzij jullie! Idd vooral voor de bevestiging. Ze gaat het overleggen en ik hoor vanmiddag meer.
Toen ik 'm goed ging inspecteren zag het er trouwens vooral uit als zo’n wondje op je knie die gewoon goed geneest.

4 likes

Ik zou echt heel gauw naar een opticien gaan als ik jou was. Het feit dat je al niet weet of je zachte of harde lenzen in je oog hebt (en harde lenzen kunnen helemaal niet binnenstebuiten want die zijn hard) geeft wel aan dat je er weinig van af weet. Je ogen zijn echt kwetsbaar en zoals hierboven al gezegd wordt kun je vrij gemakkelijk iets beschadigen zonder dat je er erg in hebt. Vind het echt een beetje onverantwoordelijk en ondoordacht dat je zomaar iets in je ogen geduwd hebt terwijl je geen idee hebt ‘omdat je het even snel nodig had’, zo werkt het gewoon niet met lenzen.
Maar goed, jouw ogen jouw keuze uiteindelijk.

11 likes

Allereerst beweer ik nergens dat ik er veel vanaf weet, daarnaast duw ik ook helemaal niets zomaar in m’n ogen. Ik heb de lenzen bestelt adhv een handleiding op een specifieke website en alle aanwijzingen voor het bestellen van de juiste lenzen, het indoen, uitdoen en opbergen gevolgd. Een beetje aardigheid zou je sieren. N.a.v. de vorige antwoorden had ik al een afspraak gemaakt, maar toch bedankt joh.

1 like

Ja ik was een beetje hard wel ja, maar heb zelf al genoeg geneuzel met m’n ogen gehad door lenzen en kan me jouw positie gewoon niet zo goed voorstellen. Maar dat had ik niet zo heftig hoeven verwoorden indd.
Goed dat je een afspraak gemaakt hebt, hoop dat je goeie info zult krijgen en dat het verder niks akeligs is waardoor je last had van de lenzen.

6 likes

Oh wel herkenbaar. De eerste 2/3 jaar dat ik met kleuters werkte was ik echt van november tot maart gewoon continu verkouden, sinusitis, keelontsteking,… echt de hele rimram. Wat mij wel helpt is om tijdens die maanden mijn neus te spoelen met fysiologisch water (helpt vooral tegen die verdomde verstopte neus) en vanaf ik me weer wat verkouden voel neem ik rhinofebryl. Helpt niet meer als je echt al ziek bent maar een opkomende verkoudheid kan ik er goed mee onderdrukken.

1 like

Oké inmiddels heb ik ruim een week verder bijna geen koortslip meer, maar wel nog steeds die pijnscheuten in m’n wang :face_with_raised_eyebrow: Ik was op de site van thuisarts al terechtgekomen op aangezichtspijn, maar dat kan schijnbaar veroorzaakt worden door van alles en nog wat, en de oorzaak schijnt ook niet altijd gevonden te worden. De pijnscheuten komen redelijk regelmatig en zijn echt wel vervelend, maar niet zodanig dat ze m’n dagelijkse doen en laten beïnvloeden. Zit nu dus heel erg te twijfelen of het zin heeft om de HA te bellen, of dat ik het nog even aankijk (en hoe lang dan?). Iemand hier toevallig ervaring mee of advies?

Ik heb al weken last van hoofdpijn (zo extreem ook dat ik wel paracetamol wil slikken) en ook steeds zo moe. Kan 's ochtends bijna niet uit bed komen, terwijl ik daar nooit eerder last van heb gehad.

Heb mij laatst al eens laten testen op corona, was toen ook verkouden, maar was negatief. Ook zo’n drie weken terug weer begonnen met vitamine d, na een maand dat niet meer te hebben gehad (potje was leeg :wink:) , maar het lijkt (nog) geen verschil te maken.

Vind het zo vervelend, het is nu half 9 en kan echt al naar bed en slapen…

Mijn zus heeft ooit pfeiffer gehad en dit ging naast vermoeidheid ook gepaard met erge hoofdpijn. Maar dit is maar een wilde gok hoor!

Enkel in zéér grote hoeveelheden kunnen ze mogelijk gevaarlijk zijn. Zoetstoffen zijn echter zo zoet dat er telkens maar kleine hoeveelheden in producten verwerkt zijn, daar hoef je dus niet bang voor te zijn (natuurlijk is het wel belangrijk om zo veel mogelijk ‘natuurlijke’ producten te eten, maar af en toe een cola light kan dus echt geen kwaad).
Bepaalde zoetstoffen kunnen wel laxerend werken, dus daar moet je mee oppassen.

Gezond klinkt 4l niet idd (water is uiteraard de betere keuze), maar bewezen gevaarlijk is iets anders. Dit vind ik ervan terug:
Sucralose: Is sucralose gezond of ongezond? Gevaren en bijwerkingen | Mens en Gezondheid: Dieet

Hier zie je een tabelletje met hoeveelheden zoetstof je kan innemen per dag per lichaamsgewicht: Is sucralose gezond of ongezond? Gevaren en bijwerkingen | Mens en Gezondheid: Dieet

1 like

Water met vriesfruit misschien? Citroen? Thee?

2 likes

4 liter klinkt als veel, maar 4 liter limonade is natuurlijk niet hetzelfde als 4 liter siroop. De website van Slimpie gaat uit van een verhouding van 1 deel siroop tegenover 11 delen water, laten we het iets anders inschatten en ervan uit gaan dat hij limonade maakt met een verhouding van 1:9. Dat is natuurlijk een schatting, maar het verandert de cijfers niet heel veel als het iets meer of minder is.
Als hij 4 liter limonade drinkt, is 1/10 (9 delen water + 1 deel siroop) daarvan daadwerkelijk siroop, dus 400 ml siroop per dag. Ik kan niet direct vinden hoeveel zoetstof precies in een fles Slimpie zit, het staat wel op de ingrediëntenlijst onder natuurlijk aroma, waarvan er 0,6% in zit. Het is dus minder dan dat, maar omdat we met grammen moeten gaan rekenen voor de maximale toegestane hoeveelheid hebben we daar niet zoveel aan. Volgens de EFSA mag er maximaal 200 mg aspartaam in een blikje frisdrank zitten, dus 200 mg per 330 ml = ongeveer 61 mg per 100 ml. Zij geven ook aan dat in frisdrank meestal 3 tot 6 keer minder aspartaam zit dan de maximale hoeveelheid, maar laten we uitgaan van het worst case scenario. Limonadesiroop is zoeter dan cola, dus het ligt voor de hand dat er ook meer zoetstof in zit.
61 mg per 100 ml dus, bij benadering natuurlijk. Als je vriend 4 liter siroop drinkt met een verhouding van 1:9, drinkt hij 400 ml siroop, dus 4 x 61 mg = 244 mg aspartaam per dag. Volgens de EFSA mag je 40 mg aspartaam per kg lichaamsgewicht en volgens de American Cancer Association zelfs 50 mg per kg, dus tenzij je vriend 244 / 40 = 6,1 kg weegt, zit hij helemaal safe. Zelfs als hij de 4 liter siroop puur zou drinken, zit hij nog goed, zolang hij meer dan 61 kg weegt.
Puur water is natuurlijk gezonder dan limonade, maar als hij dat echt niet drinkt, is suikervrije siroop altijd nog een veel beter alternatief dan helemaal geen water of veel frisdrank drinken. Hopelijk ben je zo een beetje gerustgesteld!

55 likes

Haha I LOVE deze reactie
Ik krijg helemaal wiskunde examen vibes en ook het triomfantelijke gevoel als er dan een logisch getal uit je som komt :star_struck:

14 likes

Hahaha ja zo voelt het ook wel een beetje :star_struck:

4 likes

Ah dat verandert de nummers een beetje, van die stoffen mag je per dag iets minder binnen krijgen (15 mg per kg lichaamsgewicht per dag voor allebei), maar ze worden bijna altijd samen gebruikt en zijn zoeter dan aspartaam, dus zal er per zoetstof minder inzitten dan van aspartaam. Als er de helft tot een derde minder inzit dat er van aspartaam in zou zitten (redelijke schatting op basis van hoe zoet ze zijn) en je vriend drinkt nog steeds 400 ml siroop per dag, krijgt hij ongeveer 122 tot 165 gram zoetstof per dag binnen. Maximale hoeveelheid per dag is 15 mg per kg voor beide zoetstoffen, dus 30 mg per kg voor de combinatie. Ervan uitgaande dat de combinatie van de twee gelijke delen van de twee zoetstoffen bevat zit je vriend in dit geval nog steeds safe zolang hij meer dan 165 / 30 = 5,5 kg weegt. Zelfs als we uitgaan van een worst case scenario van 244 mg zoetstof per 400 ml (evenveel als bij aspartaam) en een maximale hoeveelheid van 15 mg per kg lichaamsgewicht voor de combinatie van de zoetstoffen (dus niet voor beide afzonderlijk), is hij safe zolang hij meer dan 244 / 15 = 16,3 kg weegt.
Conclusie: het zit ook in dit geval wel goed :smiley:

15 likes

Ja ik werk nu 4 jaar in de kinderopvang maar het wordt niet echt beter tot nu toe. Ik gebruik ook wel veel zoutoplossing.

Inmiddels gisteren naar de huisarts geweest en ik heb nu een neusspray met prednison en bloed geprikt. Maar dat was allemaal goed. Dus de conclusie is nu eigenlijk dat het ‘mijn zwakke plek is’. Ik vind het wel moeilijk want dat betekent dus 3 maanden in het jaar je belabberd voelen en daarmee dealen :sweat_smile:. Of een andere baan zoeken.