Het grote medische vragen-topic #2

Ik heb een wrat onderop mijn grote teen. Ik denk al iets van 8 jaar. De pedicure waar ik altijd heen ga kan er niks mee, ze heeft het weleens ingepakt met een zalf en tape oid maar dat doet niks. Huisarts stipt wratten (in elk geval voorlopig) niet aan. Nu boek ik regelmatig een massage ivm rugklachten en ik vind het zo genant dat mijn voet er dan zo ranzig bij ligt. Weet iemand een oplossing? Kan een persoon anders dan een huisarts hier verder nog iets mee?

1 like

Waarom wil je huisarts dat nu niet? Vanwege covid?

1 like

Zelf aan de slag met kleine stukjes wat en appelciderazijn.
Als je googlet vind je er vast wat over. Ik heb zo wratten van >10 jaar onder mijn voeten/tenen en een wrat onder een nagel weggekregen zonder littekens. Vergt wat doorzettingsvermogen, maar dat is zeker de moeite waard.
Als je niets kunt vinden wil ik je wel uitleggen hoe het werkt.

1 like

Heb je wel eens wrattentinctuur geprobeerd? Kun je krijgen bij de drogist. Het is een oplossing met salicylzuur en dat is bewezen effectief. Het hielp bij mij om kleine wratjes weg te krijgen. Het is wel even volhouden. Ik gebruikte Formule W. Andere verkrijgbare opties zijn middelen om de wrat zelf te bevriezen met ether uit een spuitbus. Daar heb ik geen ervaring mee.

1 like

Kaart het een keer aan idd, maar ik denk dat het gewoon door je werk op de kinderopvang is. Veel verkoudheden komen elk jaar terug en op de kinderopvang komen die sowieso allemaal voorbij.

1 like

Pijn in je zij klinkt niet als blindedarmontsteking, dat is meer in je onderbuik. En bij mij was dat meer een zeurende, constante pijn. Ik herken wel wat je omschrijft en het lijkt me inderdaad eerder dat je iets verrekt hebt. Maar als het aan blijft houden dan kan het natuurlijk geen kwaad om naar de dokter te gaan.

2 likes

Ik draag sinds kort lenzen, heb ze op internet besteld adhv mijn brilsterkte etc. Maar hoor je lenzen te voelen zitten? Of heb ik nu gewoon lenzen die niet passen bij mijn ogen? Ik kan ze gewoon dragen en het doet geen pijn, maar ik merk wel dat er iets in mijn ogen zit zeg maar.

Als je zachte lenzen hebt en je niet hele droge ogen hebt oid dan voel je ze als t goed is niet meer zitten na een tijdje.

Zal vast niet de eerste zijn die dit zegt, maar als je voor het eerst lenzen gaat dragen zou ik wel echt 1x naar de opticien gaan om ze aan te meten. Dingen qua bolling van je oog enzo kan je denk ik niet afleiden uit je brilsterkte.

3 likes

Ja, al dit soort spreekuren zijn uit het rooster gehaald.

@Huismus Ik ga dit proberen! Heb watjes in huis en appelazijn, dus ik ga hier vandaag meteen mee aan de slag.

@TanteBetje Heb ik nog niet geprobeerd. Ik ging er eerlijk gezegd vanuit dat het niet voldoende zou werken voor een wrat die er al zo lang zit. Geen idee waarom ik het niet gewoon geprobeerd heb.

Thanks voor jullie reacties

2 likes

Nog steeds? Bij mijn huisarts is dat niet… Hopelijk vind je snel een oplossing

1 like

Zitten ze niet binnenstebuiten? Dan voel je het randje namelijk, heel irritant.

afbeelding

1 like

Ja het hoort er ook bij helaas. Alleen ik vind het wel opvallend dat ik er altijd meer last van lijk te hebben dan mijn collega’s bijvoorbeeld. Ik werk nu 4/5 jaar met jonge kinderen en het wordt niet minder. Het is niet dat mijn weerstand verbeterd.

Ongevraagd advies: de sterkte voor een bril en voor lenzen is meestal niet hetzelfde. Omdat de glazen van een bril wat verder van je ogen af zitten, hebben deze meestal een grotere sterkte nodig dan lenzen omdat die direct op je oogbol zitten.

Zachte lenzen voel je in principe niet zitten.
Misschien heb je lenzen nodig die meer zuurstof door laten, als je ogen heel droog aan voelen. Echter dat je ze niet voelt, is ook het ‘gevaar’ van zachte lenzen, je voelt kleine vuiltjes op je lens ook niet altijd zitten, en deze kunnen wel je oog beschadigen. Volgens mijn opticien zijn dag lenzen de beste optie als je zachte lenzen wil dragen, ook omdat je dan altijd schone lenzen in doet, minder kans op infecties/verontreiniging etc…

Als je lenzen gaat dragen is in elk geval een halfjaarlijkse controle bij de opticien wel echt verstandig.

2 likes

Via de huisarts eventueel via de internist/longarts kun je het eea laten onderzoeken. Soms is het gewoon pech doordat je in een KDV werkt, maar soms is het toch iets onderliggend. En wat dat is, is erg uiteenlopend.

1 like

Ja echt rot. Het is wel zo dat de meeste milde verkoudheidsvirussen niet voor immuniteit langer dan een jaar zorgen dus daarom is iedereen elk jaar weer aan de beurt met verkoudheid.

Maar het kan nooit kwaad om het te laten checken oid!

1 like

Maar, misschien een beetje stomme vraag, de griepprik kan hier ook niet bij helpen zeker? Ik weet dat we vanuit ons werk de griepprik vergoed kunnen krijgen. Maar het is natuurlijk niet echt griep wat ik heb. Geen echte koorts ofzo maar wel extremere verkoudheden.

1 like

Misschien is 1 van die verkoudheden de griep, dus je weet maar nooit! Gewoon doen, niet geschoten is altijd mis

3 likes

@appa @Acquiesce @Skadi

Dank voor jullie antwoorden! Ik had de lenzen idd zelf besteld adhv van zo’n diagram, zonder naar een opticien te gaan. De sterkte etc is dus wel goed, maar of ze hard of zacht zijn en bolling van het oog inderdaad niet op gelet, dus zal zeker nog even langs gaan. Ik had ze heel snel nodig voor iets wat ik niet met bril kon doen icm mondkapje, dus vandaar dat ik ze zelf moest bestellen. Ik ga morgen ook gelijk even checken of ik ze ook niet binnenstebuiten draag haha en of ik harde of zachte lenzen heb.

1 like

Klinkt misschien gek, maar is je ovulatie misschien net geweest? Ik heb dit wel eens na mijn ovulatie gehad aan de kant waar ik ovuleer. Ik heb normaal ook ovulatiepijn, maar dus ook wel eens gehad dat er een soort pijn bleef hangen daarna die als een verrekte spier aanvoelde.

Ik heb een tweedegraads brandwond (ter grootte van een erwtje) en de blaar erop is na 2 dagen open gegaan doordat ik de handdoek erlangs haalde.
Maar ik kan gewoon niet vinden wat ik moet doen voor het genezingsproces want overal op internet staat: prik je blaar niet door!! En thats it dan als advies.
Ik doe nu een vet gaasje met betadine en een pleister. Maar dan kan het toch eigk niet dicht groeien?
Het jeukt nu ook supererg maar volgens Google geneest het dan dus dat is mooi.
En ik wil eigk m’n huisarts niet bellen want dit voelt echt als kul.

Edit : ik heb gebeld ze gaat 't overleggen