Het grote medische vragen-topic #2

haha door deze paniek en verwarring gelijk al mn bek verbrand

4 likes

Vond je het beter in thee/koffie of nog steeds kut?

In thee was het echt beter ja, dank voor de tip! Helaas nog steeds geen oogst :poop:

Ik heb onder beide voeten een wratje wat helemaal ingekapseld is, zit heel veel eelt overheen. Ik ben een tijd geleden met dat aanstipspul aan de gang gegaan (geen stikstof maar vloeistof) en toen ging het goed (in de zin dat de bovenste laag losliet), maar het zit een soort heel diep. Kan ik dit zelf of zal ik toch naar de dokter moeten?

Met appelciderazijn moet dat zeker wel lukken, maar dat is wel volhouden.

Haha zijn dit van die zakjes met sinaasappel achtige smaak? Toen ik deze van de huisarts kreeg zei hij dat ik er gewoon meteen meerdere moest drinken (toen ik thuis kwam dacht ik kut, hoeveel zal hij bedoelen???). Ik merkte er ook pas na een dag iets van, terwijl ik daarvoor één zakje van een of andere stoelgang thee dronk en dat was meteen raak :laughing:

Bij mij werd het water trouwens helemaal niet dik :thinking:

Nee dat zijn psylliumvezels denk ik. Werkt hetzelfde, het zorgt dat je ontlasting soepel blijft. Daardoor krijg je een soort natuurlijke stimulans voor wat er vast zit en het duurt dus even. Sommige mensen gebruiken het chronisch en dat is prima, je darmen worden er niet lui van oid. Die blijven lekker aan het werk :clown_face::poop:

Movicolon heeft ook wel zo’n viezige sinasachtige smaak toch? Ik deed het wel met koud water maar zorgde dan wel dat ik er niet teveel water bij deed zodat ik het na goed roeren wel echt in een paar slokken weg kon tikken.

Rotspul vindt ik het want ik blijf maar scheten laten maar ontlasting ho maar (of moet dit in het TMI-topic) :grimacing: Voor mij werkte lactulosestroop beter, dat is juist wel een dikke stroop maar die vond ik wel goed weg te krijgen.

1 like

Ik keek net even het was macrogol/elektrolyten

zo'n doos

maar misschien minder sterk spul want ik vond het helemaal niet zo heel vies (maar dronk het wel direct op, beetje als die zakjes ibu) 🥲

2 likes

Ik heb een dik, hard litteken in mijn onderlip. Ik masseer het af en toe maar het blijft hard en stram.
Weet iemand of er dingen zijn die ik kan doen om het soepeler te krijgen?

Ivm mijn borstoperatie moet ik een tubigrip dragen, maar mijn huid is daardoor geïrriteerd op sommige plekken. Hoef hem nu alleen nog maar ‘s nachts aan, maar word dan gek van de jeuk en de soort schuur/irritatieplekken blijven. Wat kan ik het beste doen zodat die huid weer normaal wordt? De ergste plekken smeer ik nu in met baby bodylotion, maar blijkbaar werkt dat ook niet want het wordt niet beter

Kan je niet een wattenschijfje insmeren met crème en er tegenaan plakken met tubigrip er overheen?? Wel een beetje onhandig maarja nood breekt wetten denk ik

1 like

Klein beetje talk poeder? Of idd watten/pluksel; Ligt er aan hoe geïrriteerd de huid is!

1 like

@Nevermind @Eilish die wattenschijfjes zijn voor ‘s nachts wel goed idee! Of ja, als het beste is om die plekken dus vet te houden? Ik doe dat wel, maar geen idee of dat goed is😅

Kan je er niet een heel dun hemdje tussen dragen zodat er minder wrijving (en dus irritatie) ontstaat? Of mag dat niet?
Mij helpt bepanthen zalf/creme goed tegen schuur/irritatieplekken.

2 likes

Ik zou even naar het ziekenhuis bellen of naar je huisarts. Je kan er wel dingen zelf op smeren, maar vaak hebben hun hele handige tips hiervoor :relaxed:
Hun vertellen dan ook of je het vet moet houden of juist wat droger

3 likes

Dat is zeker wel zo ja, ik denk te snel ‘simpele vraag, daarvoor kan ik beter niet bellen’

3 likes

Snap ik! Ik ben net zo. Maar ik heb een keer iets verkeerds op een wond gesmeerd (iets vets terwijl het moest drogen) dus sindsdien bel ik altijd voor de zekerheid. Stom dat we er zo over denken. De dokters/verpleegkundigen zijn er voor om je te helpen. Hopelijk kun je er snel wat voor krijgen of dat er een andere oplossing voor is :kissing_heart:

3 likes

Je kan even het ziekenhuis/SEH bellen en vragen om een gipskousje? Dat is een soort kous wat ze onder gips doen om jeuken/huidirritatie te voorkomen.

Heb vanmorgen idd nog gebeld, nog beter bericht; tubigrip hoeft ook ‘s nachts niet meer :tada: en de plekjes dus vet houden in mijn geval haha

Maar thanks voor het meedenken iedereen

6 likes