Aan beide behandelingen zitten voor en nadelen. Botox mag je iedere 4 maanden doen. Het wordt vergoed door de zorgverzekeraar vanuit de basisverzekering, hiervoor moet je wel ieder jaar opnieuw aantonen met een jodium-zetmeel test dat je last hebt van “overmatig” zweten. Je hoeft alleen je eigen risico te betalen, maar met een bedrag van €800 per behandeling valt dat nog wel mee. Naarmate je meer Botox behandelingen hebt gedaan, zal je zweet productie wel verminderen. De Botox wordt vanzelf door je lichaam afgebroken dus het heeft een korte werking (bij mij maar 2 maanden, gemiddeld is het 4 maanden). Ja het doet pijn, je oksels zijn gevoelig dus de prikjes voel je wel goed. Ik gebruik altijd verdovingscreme om het aanprikken wat te verzachten.
Ik heb inmiddels een stuk of 12x Botox gehad en heb ook echt de miradry overwogen. Ik vind het alleen een heel tegenstrijdig idee om je zweetklieren permanent te verbranden, omdat ze er wel met een functie zitten. Ook zijn de lange termijn effecten niet bekend, de behandeling is onomkeerbaar. Daarnaast is het gewoon een hele dure behandeling die je niet vergoed krijgt, een paar duizend euro ben je zeker wel kwijt om het gewenste resultaat te bereiken. Ondanks dat de Botox voor mij maar twee maanden werkt, vind ik het de pijn dubbel en dwars waard Ik ga trouwens naar de Mauritskliniek. Mocht je nog wat willen weten, let me know!