Het grote medische vragen-topic #2

Is dit herkenbaar voor iemand? Ik heb al een aantal jaren een dof plekje op mijn huid ol mijn rug. Als je eroverheen wrijft voelt het op een paar centimeter een soort van gevoelloos. Ben er ooit mee bij de huisarts geweest maar die zag er niks ergs in maar had ook geen verklaring. Je voelt op dat plekje ook niks van bultjes en niks roods.

Maar nu sinds een paar dagen prikt het daar af en toe, of een soort vab tinteling. Ik zal nog eens naar de huisarts gaan maar wellicht weet iemand dit hier?

Weet iemand hoe lang het duurt na het stoppen van de pil (Yasmin in mijn geval) totdat je geen verhoogd risico meer hebt op trombose?

Volgens mijn gynaecoloog is “de pil” binnen de twee dagen weg uit je lichaam, dus zou zeggen dan. Let wel op met zwanger worden, want risico op trombose is dan veel hoger dan wanneer je de pil neemt.

1 like

Dankjewel!

Heeft iemand van jullie ervaring met de Miradry behandeling tegen heftig zweten?

Geen ervaring mee, wel overwogen. Maar ik houd het voorlopig bij Botox. Heb je dat al geprobeerd?

1 like

Oh wil je delen wat je overwegingen zijn? Ik heb botox ook overwogen, maar ik vind het vrij prijzig om elke 4/5/6 maanden opnieuw te doen. Miradry is een meer permanente oplossing, maar ik ben vooral benieuwd naar of het ook echt blijvend werkt, maar twijfel ook omdat de effecten op de lange termijn ook nog niet bekend zijn

M’n moeder is apothekers assistente dus als het een vraag is over medicijnen kan ik die eventueel doorspelen en helpen?

Ik lees bijna nooit in dit topic dus dit moet het lot zijn, maar yes :raising_hand_woman:

@Trademark thanks beide. Ik heb de apotheker al zelf gesproken :slight_smile:

1 like

Aan beide behandelingen zitten voor en nadelen. Botox mag je iedere 4 maanden doen. Het wordt vergoed door de zorgverzekeraar vanuit de basisverzekering, hiervoor moet je wel ieder jaar opnieuw aantonen met een jodium-zetmeel test dat je last hebt van “overmatig” zweten. Je hoeft alleen je eigen risico te betalen, maar met een bedrag van €800 per behandeling valt dat nog wel mee. Naarmate je meer Botox behandelingen hebt gedaan, zal je zweet productie wel verminderen. De Botox wordt vanzelf door je lichaam afgebroken dus het heeft een korte werking (bij mij maar 2 maanden, gemiddeld is het 4 maanden). Ja het doet pijn, je oksels zijn gevoelig dus de prikjes voel je wel goed. Ik gebruik altijd verdovingscreme om het aanprikken wat te verzachten.

Ik heb inmiddels een stuk of 12x Botox gehad en heb ook echt de miradry overwogen. Ik vind het alleen een heel tegenstrijdig idee om je zweetklieren permanent te verbranden, omdat ze er wel met een functie zitten. Ook zijn de lange termijn effecten niet bekend, de behandeling is onomkeerbaar. Daarnaast is het gewoon een hele dure behandeling die je niet vergoed krijgt, een paar duizend euro ben je zeker wel kwijt om het gewenste resultaat te bereiken. Ondanks dat de Botox voor mij maar twee maanden werkt, vind ik het de pijn dubbel en dwars waard :smiley: Ik ga trouwens naar de Mauritskliniek. Mocht je nog wat willen weten, let me know!

Heb ik wel eens gehad, helemaal Kut (pun intended)

2 likes

Oei beterschap!

1 like

Kan het kwaad als je een keer 2x 500mg paracetamol met bijvoorbeeld een tussenpoos van 3 uur neemt ipv 4 a 6 uur?

Kan een enkele keer geen kwaad maar het heeft niet zoveel zin. Handigst om een spiegel op te bouwen en 3-4x per dag er 2 te nemen.

1 like

Ik ben weer enorm duizelig zodra ik op mijn linker of rechter zij ga liggen (dat ogen echt ronddraaien, alles extreem draait en zodra ik ga zitten is alles normaal). Iemand tips hoe je daar sneller vanaf komt (helpt pijnstilling)?

Elke keer last van linkerkant hoofd, gevoel van “plopjes”, gevoelig linker gezicht (aangezichtspijn) en dan dit weer nu. Lijkt wel getriggerd door sporten ofzo, maar volgens dokter migraine.

Dat eerste klinkt een beetje als een BPPD, positieafhankelijke duizeligheid. Komt dan omdat de ‘steentjes’ in je evenwichtsorgaan verkeerd zitten en bij bepaalde bewegingen krijg je die draaiduizeligheid. Bij veel mensen is gaan liggen idd de grootste uitlokfactor. Ben je er wel eens mee naar een huisarts geweest? Zijn namelijk bepaalde oefeningen/ behandelingen voor die vaak goed helpen om die steentjes weer terug te krijgen. Pijnstilling zal daar niet veel bij helpen, als dit het is.

3 likes

Ik zou nog een keer naar de huisarts en je laten doorverwijzen. Klinkt inderdaad als wat hierboven wordt gezegd, zeker omdat je het alleen hebt als je ligt maar dat zal een arts natuurlijk veel beter weten.

2 likes

Niet specifiek voor dit, maar ga morgen meteen even bellen. Dankje! Hoop dat het vanavond nog wegtrekt zodat ik kan slapen vannacht :pensive:

Misschien kun je online tips of oefeningen vinden? Al helpt het maar ietsje dat je wel gewoon kunt slapen!