Het grote medische vragen-topic #2

Ik weet niet hoe lang je op je zij hebt geprobeerd te liggen, maar vaak is het probleem dat er ‘ineens’ een snelle beweging wordt gemaakt. Je evenwichtsorgaan loopt als het ware iets achter bij je oogbewegingen, waardoor je dus die duizeligheid ervaart. Bij een BPPD is het vaak zo dat die duizeligheid na een paar minuten wegtrekt en dat je dan gewoon zou kunnen liggen (tot je weer een nieuwe beweging maakt dus).

Zelf oefeningen doen zou ik overigens afraden omdat er drie soorten BPPD zijn, afhankelijk van in welk kanaaltje van je evenwichtsorgaan die steentjes zitten. Voor alle drie de soorten zijn andere oefeningen. Dus stel je doet oefeningen voor type 2, maar je hebt type 1, dan kunnen die steentjes nog dieper verkeerd gaan zitten. En daar wordt de behandeling weer moeilijker van.

Niet lang! Echt maar 10 seconden denk ik want ik vind het echt best wel eng. Haha ben een beetje een angsthaas. Als ik dan weer rechtop ga zitten duurt het echt best een tijdje voordat het stopt met duizelen.

Maar dus wel proberen paar minuten op die zij te liggen? Jij hebt dit dus ook gehad ?

Ja is ook super eng! En als je weer rechtop zit heb je idd weer een beweging, waar je evenwichtsorgaan op wil reageren, maar dat loopt niet lekker en dus blijf je een tijdje nog duizelig. Als het idd een BPPD is gaat het vaak wel over na een paar minuten. Omdat je evenwichtsorgaan zich uiteindelijk wel aanpast aan je nieuwe positie (maar dus te traag).

Ik heb het zelf niet gehad, maar duizeligheidsonderzoek is onderdeel van mijn functie in het ziekenhuis. Dus ik moet altijd kijken of mensen een BPPD hebben en welk type aan de hand van een aantal testen.

2 likes

Oke bedankt! :blush:

1 like

Ik krijg morgenochtend een holterrecorder voor een week om te kijken waar mijn hartkloppingen vandaan komen. Heeft iemand dat weleens gehad en is dat een beetje oké te doen voor een week? Ik las iets over een keycord om je nek haha maar dat gaat misschien wel veel vragen oproepen op kantoor :sweat_smile:

Ik heb dat vaak moeten doen (heb een hartritmestoornis), maar altijd alleen maar voor 24 uur. Ik kreeg die holter dan mee in een rugtas die ik de hele dag moest dragen, maar heb het ook weleens als heuptasje/riem meegekregen.

Is nu wel al een poosje geleden omdat we nu weten wat het uitlokt en die monitoring niet meer nodig is, dus misschien zijn ze tegenwoordig wel kleiner en valt het minder op… Maar ik ontkwam er destijds eigenlijk niet aan om aan mensen uit te leggen wat ik bij me had. Verder is het irritant om op die draden te letten telkens, maar prima te doen vond ik! Ik kon alleen niet douchen, maar als je hem een week hebt zal dat voor jou wel anders zijn denk ik.

Irritantste van alles vond ik nog dat dagboekje bijhouden haha maar verder is het echt geen big deal! Komt vast goed.

1 like

Oh wow een rugzak haha. Ja ik moet ‘m dan zelf af doen als ik ga douchen en weer opplakken blijkbaar! Nou ben heel benieuwd! Kun je nog een normale bh aan met die plakkers enzo, of is een sportbh handiger?

Ik had altijd een gewone beha aan maar kan me wel herinneren dat dat soms net onhandig was met die plakkers die net onder je borst zitten. Die dokters waren daar altijd heel handig in, maar als je het zelf na het douchen weer op moet plakken is een sportbeha handiger, denk ik!

Toevallig een cardioloog hier of iemand met extreem veel kennis over het hart? :grimacing:

Mijn ma heeft corona, al 6 dagen hoge koorts en al 5 dagen letterlijk niets gegeten door misselijkheid… De dokter heeft pillen gegeven tegen misselijkheid en die helpen nauwelijks. We mogen pas maandag weer bellen als ze dan nog koorts heeft… Ik zit echt met mijn handen in mijn haar. Dat niet eten en de misselijkheid zitten me zo dwars, is dat niet heel gevaarlijk?

Aah wat naar zeg :frowning: naar wat ik weet kunnen mensen wel een maand zonder eten, dus daar zou ik niet heel bang voor zijn. Maar het is wel belangrijk dat ze goed drinkt! Misschien kun je haar ook iets van bouillon geven zodat ze toch wat zout binnenkrijgt?

Oh, goed om te weten. Bouillon wil ze echt niet, zo misselijk is ze. Maar niet eten verergert de misselijkheid juist

Mag ik (bij heftige menstruatiepijn die ik niet weg krijg met Feminax / paracetamol / ibuprofen) 400 mg ibuprofen en 500 mg paracetamol tegelijk gebruiken? En zo ja hoe vaak per dag?

Ja, juist paracetamol + NSAID samen nemen als paracetamol niet voldoende werkt. De combinatie werkt altijd beter.

Dus: 1000mg paracetamol 4x per dag icm met 400mg ibuprofen 3x per dag max.
Ik heb ook heftige menstruatiepijn en neem ipv ibuprofen 2x per dag 500mg naproxen (zelfde als feminax maar dan gewoon etos merk, is veel goedkoper). Naproxen lijkt wat beter te werken voor deze pijn.

Oh en 500mg paracetamol nemen heeft sowieso niet zoveel zin (tenzij je leverproblematiek hebt en niet meer mag dan dat). 500mg is de dosering voor een kind en zal voor een volwassen iemand weinig doen.

6 likes

Altijd bellen tussendoor als je je zorgen maakt! Dit soort uitspraken zijn geen goede zorg.

1 like

Oh echt? Kan ik voor mijn moeder bellen denk je? Mijn moeder denkt dat ze toch niks kunnen doen nu.

Ja sowieso doen. Als jij met je handen in het haar zit omdat je je zorgen maakt over je moeder zou ik altijd bellen. Het kan zijn dat ze niets kunnen doen tegen de misselijkheid of er niets nodig is, maar dan kunnen ze je dat uitleggen of je geruststellen.

1 like

Dank!

Ik meende me te herinneren dat ik na het trekken van mijn verstandskiezen ook ibu en paracetamol tegelijk gebruikte, en mogelijk na mijn keizersnede ook, maar ik wist het niet meer zeker. En overdoseren wil ik ook niet.
Ik ga wat jij beschrijft aanhouden, heel erg bedankt!

1 like

Kleine slokjes water de hele dag door en dan een beetje bijhouden hoeveel ze op een dag binnenkrijgt, als dat nog 1.5L is en ze plast niet supergeconcentreerd dan gaat het nog goed. Zo niet of als je je zorgen maakt gewoon weer bellen met de huisarts(enpost), daar zijn ze voor.
Sportdrankjes zoals AA kunnen ook fijn zijn, dan krijg je toch nog wat zout en suiker binnen, maar ik vind dat in goede gezondheid al vies, dus kan me ook voorstellen dat je er juist misselijker van wordt.

1 like

Als ik misselijk ben is het enige dat ik nog een beetje binnenhoud een beetje cup a soup kip. Misschien te proberen.
Sterkte met je moeder. Hopelijk gaat het snel beter.

1 like