Het grote medische vragen-topic #2

1. heeft iemand dé tip om je stoelgangsritme te veranderen? ik moest eigenlijk altijd rond 8u en dat kon precies qua werktijden (ga het liefst voor ik moet douchen 's morgens) maar nu heb ik een nieuwe baan waar ik om 5.00u moet opstaan. ik kan dan echt nog niet naar het toilet, maar tegen 8.00/9.00 komt de aandrang maar ben ik op werk, niet ideaal dus. iemand de tip hoe ik dit kan verplaatsen/naar voren kan halen?

2. ik heb al een tijdje een stink oksel (rechts). het ruikt dan opeens echt naar uien, zo vies. ik douche elke dag, netjes wassen etc, gebruik odaban als het echt heel erg is maar na een week is de zwoksel weer terug. heb niks aan m’n eetpatroon veranderd, ben niet zwanger, gebruik al 100 jaar dezelfde pil, draag katoenen kleding etc. wat zou ik hier aan kunnen doen?

Nummer 2 heb ik ooit opgelost door dit spul te gebruiken. En dan deppen met keukenrol of wattenschijfjes. Mijn huid reageert er goed op, ze hebben ook 70% die is denk ik milder.
En ik gebruik daarbij geurloze Sanex deo.
https://www.kruidvat.nl/kruidvat-96-alcohol-ketonatus/p/2640051

1x per kwartaal merk ik weer dat het een beetje begint te stinken en dan doe ik weer een beetje erop deppen. Je kan 4x met zo’n potje doen. Soms stinkt het gelijk na de douchebeurt/een dag later nog en dan herhaal ik het gewoon. Na 2x is de geur dan gewoon weg.

Van onze forumhuisarts kreeg ik een keer als tip Hibiscrub te proberen toen ik om tips vroeg voor een stinkende oksel. Het spul is hier te koop bij de apotheek. Maar daar heb ik geen ervaring mee, wel gekocht maar nog steeds niet gebruikt.

En eet jij rijstwafels? Ik was daar ooit verslaafd aan en stonk toen ook heel erg. Sindsdien eet ik dat niet meer.

1 like

Heb je ook last van overmatig transpireren? Ik doe al een jaar of 4/5 iedere 4 maanden een botox behandeling bij beide oksels. Ik had dan vooral last van vocht en daardoor geur en sinds dat ik deze behandeling doe is mijn zweet productie met zo’n 60% afgenomen (en m’n klachten en ongemak dus ook).

2 likes

@Stofdoek wauw, dan heb je dat al minstens 12 keer laten doen dus? Ik heb het 2 jaar geleden eens gedaan en het beviel wel supergoed. Ik zweet nooit overmatig maar het leek me heel erg fijn, in de zomer. Het heeft 5 a 6 maanden gewerkt.

Merkte alleen wel dat ik op andere plekken extra ging zweten. Heb jij dat ook?
Onder m’n borsten ineens… nooit eerder last van gehad. En ik was zo’n 800 euro kwijt :exploding_head:

1 like

Bij mij is het wel al na 2 maanden “uitgewerkt”, het slaat minder goed aan dan wat ze gemiddeld zien bij anderen. Ik ben dus ook blij als die 4 maanden over zijn. Vergeleken met voor de behandeling, komt het zweten minder erg terug na de Botox. Bij mij wordt het vergoed omdat ik ieder jaar een jodium-zetmeel test moet doen bij de dermatoloog om aan te tonen dan het “overmatig” zweten is. Betaal alleen m’n eigen risico en de rest van de behandelingen in het jaar zijn dus “gratis”. De behandeling kost inderdaad €800 zonder vergoeding, komt omdat je zo’n 30 prikjes per oksel krijgt dus er gaan zo’n 4 spuitjes Botox doorheen bij 1 behandeling!

Ik zweet overigens ook bij m’n handen en voeten, kan ook nooit open schoenen/slippers aan in de zomer :slightly_frowning_face: Dus is moeilijk te zeggen of ik ergens anders meer ben gaan zweten!

nee, dat niet! ik zweet juist heel weinig, maar aan die ene oksel stinkt het gewoon heel erg, ook al is het amper vochtig zeg maar. denk niet dat botox het dan voor me is!

@FISSA thanks voor je tips! ik ga beginnen met de hibiscrub, die kan ik hier zo bestellen dus wie weet helpt dat wel heel goed! zal tzt een review sturen.
rijstwafels eet ik overigens niet, dus geen idee waar het van komt. had het vandaag ook weer, ik rekte me uit achter m’n bureau en toen rook ik het alweer :face_vomiting: zo vies

1 like

Mijn man heeft hem vorige week dinsdag gekregen en heeft nu nog een gevoelige arm.
Hij is verder een dag koortsig geweest en daarna nog wat moe, maar het viel mij mee.
Maar ik ken ook iemand die er helemaal niets van merkte, dus je hebt waarschijnlijk gewoon geluk.

Bij Astrazeneca schijnt de eerste prik het ergste te zijn, dus lijkt me alleen maar fijn.

De gynaecoloog heeft in een brief naar mijn HA gezet: hormoonprofiel who2 B. Weet iemand wat dit betekent?

Klopt is ook fijn! Alleen ik dacht even: ik wil een signaal dat mijn immuunsysteem iets doet ofzo :sweat_smile: maar is ook onzin en komt idd echt wel vaker voor dat mensen geen klachten hebben, ik maak me weer druk om niks waarschijnlijk.

2 likes

Ja heb PCOS, dat weet ik en heb ik al vaker op het forum gedeeld.

Even nog een edit met meer info: we hebben eens wens voor een 2e kindje, ben door de HA doorverwezen naar de gyn, omdat ik de eerste keer dmv clomid zwanger ben geworden.

Oké thanks! Denk dat ik die B al snap, hoort niet bij who 2, maar staat voor beleid (expectatief)

1 like

Nou ik ben net weer bij de dokter geweest. En ik vind sowieso dat dokters vaak naar mentale oorzaken wijzen bij klachten…

Na een uitgebreid bloedonderzoek en een formulier waar ik mijn symptomen moest invullen, vindt de dokter mijn symptomen heel erg vallen in een profiel. Ze denkt aan spanning en stress als oorzaak van mijn klachten. En vindt dat ik met iemand moet praten om te kijken wat me energie geeft en wat energie van me trekt.

Maar mentale klachten als oorzaak van fysieke klachten, daar heb ik zelf niet echt heel erg een verband in gezien . En nu vraag ik me af of ik zelf er gewoon blind voor ben of dat mij iets aangepraat wordt wat ik niet heb.

1 like

Het komt echt vaker voor dan je denkt! Denk aan bijvoorbeeld spanningshoofdpijn of maag-darm klachten bij stress/depressieve klachten, pijn op de borst bij angst/verdriet (zoek eens op Tako-Tsubo, prachtig voorbeeld).
Ik vind het juist goed dat als alle andere dingen zijn uitgesloten dat het mentale deel niet wordt vergeten door je dokter. Maar als je dit bij jezelf niet kan rijmen of toch verder wil kijken dan zou ik je adviseren om ergens anders een second opinion te laten doen? Ik ken natuurlijk je klachten niet dus ik weet niet of alleen bloedonderzoek uberhaupt voldoende zou kunnen zijn om somatisch uit te sluiten.

3 likes

Aha vandaar. Jeetje wat heftig :worried:
En inderdaad: enorm veel prikjes per oksel. Ze tekenen het eerst af met een stift herinner ik me nog.

Maak je je nooit zorgen over het feit dat het gif is? Ik wil je niet bang maken uiteraard, maar bij mij spookt dat wel door m’n hoofd. Heb bij m’n ogen ook een paar keer botox laten doen en je lever zal het wel afbreken (althans dat lijkt me het orgaan maar ik ben geen arts) maar het blijft wat vaag in mijn optiek.

Heb jij trouwens ook ‘putjes’ onder je oksel nu? Ik zag na korte tijd in 1 oksel een verdieping zeg maar, die er eerst niet zat.

Ja inderdaad met zo’n stift maken ze een raster en in elk hokje wordt geprikt. Nee ben ik eigenlijk niet bang voor, Botox wordt vanzelf afgebroken door je lichaam. Er is ook nog een heftigere behandeling, de MiraDry en daarmee verbrand je permanent je zweetklieren. Dat vind ik wel echt te ver gaan aangezien die zweetklieren er niet voor niks zitten, dus zoiets zou ik nooit doen ondanks het ongemak (ook omdat de lange termijn effecten niet bekend zijn). Naarmate je ouder wordt, zal de zweetproductie ook afnemen. Ik ben begonnen aan het einde vd puberteit dus het verschil is daardoor duidelijk merkbaar!

Dat van die putjes herken ik niet, misschien omdat ik het al zo vaak gedaan heb dat ik er niet meer op let!

2 likes

Je mentale gesteldheid heeft een enorme invloed op hoe je je fysiek voelt. Stress zorgt bij mij per definitie voor lichamelijke klachten. Zou het dus niet te snel afschrijven, ze proberen je niet af te wimpelen!

7 likes

Ik heb heel vaak last van lichamelijke klachten die een psychische oorzaak hebben. Zelfs klachten waarvan ik dacht; huh maar dit kan toch gewoon niet komen door stress e.d. bleken dus wel te komen door spanning/mentale klachten.
Ik weet natuurlijk niet wat je klachten zijn, maar het komt echt echt vaker voor dan je denkt. Je lichaam en je brein staan zo met elkaar in verbinding.

3 likes

Ik heb psychologie gestudeerd en kan vooral beamen wat anderen zeggen hier. Ik denk dat je ‘lichaam’ en ‘psyche’ niet per definitie twee verschillende dingen zijn, maar juist heel erg in elkaar verweven zijn. Psychische klachten kunnen een lichamelijke grondslag hebben (bijvoorbeeld depressie als gevolg van defect in de aanmaak/overdracht/respons van neurotransmitters), net als dat lichamelijke klachten een psychische oorzaak kunnen hebben (spanningshoofdpijn). Ik denk dat het goed is om open-minded naar die wisselwerking te kijken, en beide mogelijke oorzaken goed te onderzoeken. Hopelijk vindt je snel wat er aan de hand is!

3 likes

Hebben jullie ook wel eens enorme rugpijn zodra je ongesteld moet worden? Gisteravond had ik het ineens, op een ‘al zwakke plek’. En vanochtend strompelde ik als een vrouw van 80 jaar oud :face_with_raised_eyebrow:

Menstruatie zette niet echt door, misschien dat het daar aan lag. Pijnstillers helpen gelukkig wel maar ik vond het vreemd dat je blijkbaar zo’n mega rugpijn kunt krijgen.

1 like

Ik heb een vraag! Mijn moeder krijgt morgen een darmonderzoek en nu mag ze niets meer eten. Ze mag wel ‘heldere bouillon’ we hebben alleen van die kippenbouillon blokjes, weet iemand of ze die gewoon mag?