Het grote medische vragen-topic #2

Lief dat je het vraagt :slight_smile:

Ze heeft eigenlijk bijna geen last, of laat dat in ieder geval niet merken. Ze is zelf heel voorzichtig en houdt haar handjes goed schoon en vet. Ik heb vanmorgen contact gehad met onze eigen huisarts en die wilde foto’s zien van gisteren en vandaag dus die heb ik vanmorgen doorgestuurd. Ik wacht nog op antwoord maar ze gingen ons in ieder geval uitgebreid advies geven over hoe we het moesten verzorgen.
Vandaag op school heeft ze wel nieuwe pleistertjes gekregen, gelukkig niet van die plastic dingen maar goede ademende pleisters. Er was tijdens het buitenspelen allemaal vuil op gekomen en dat vond de juf toch niet zo’n fijn idee dus hebben ze daar nieuwe geplakt. Ze is nu heel trots op haar pleister handje maar heeft zelf al bedacht dat ze vanavond af moeten om ‘uit te luchten’ :joy:

5 likes

Ohhhh wat een kanjer en wat is ze stoer! :heart:
Ook dat ze zelf zegt dat het moet luchten.
Hopelijk geneest het snel en goed en heeft ze er niet al te veel last (meer) van!

1 like

Ik had dit iedere winter, en deze creme is het enige dat helpt (en het nu gewoon voorkomt).
Je moet iets hebben dat voedt en repareert en niet alleen afsluit.
Te koop bij de apotheek of online (goedkoper).

1 like

Dankjewel voor de tip!

1 like

Dochtertje van 1 heeft 38.5 en 2 opgezette klieren in de nek.
Zoontje gaat sinds vorige week weer naar school dus kan wat meegenomen hebben maar heeft zelf geen klachten.

Is dit eerder oorontsteking of eerder verkoudheid?

Ik denk niet aan corona want wij hebben niks en ook niemand in de omgeving die positief is.

Ik weet niet of opgezette klieren ook wijzen op een verkoudheidje of echt alleen bij ontsteking opkomen.

Ik weet niet goed of dit het juiste topic is voor mijn vraag maar geen idee waar ik er anders mee terecht kan.

Ik ben altijd al een onrustige slaper geweest, ik praat/brabbel in mijn slaap, lig te woelen en heel af en toe durfde ik wel eens slaapwandelen. Maar de laatste weken loopt het echt de spuigaten uit. Ik zit rechtop in mijn bed, ik sla op mijn dekbed met mijn vuisten, gil midden in de nacht het huis bij elkaar,… ik weet zelf van niks maar zowel mijn vriend/ouders/broer/… vertellen allemaal deze verhalen. Vorige nacht is mijn vriend ‘s nachts ‘boos’ geworden op mij want ik was opnieuw bezig en hield hem dus ook weer wakker. Gewoon zoiets als alsjeblieft ga nu toch slapen. Het is midden in de nacht, ik ben moe… Opeens was ik klaarwakker, durfde ik bijna niet meer slapen om hem wakker te houden en ging ik apart liggen. Nu ben ik zelf na mijn nachtelijke avonturen vaak moe maar dat ik mijn vriend er mee wakker maak/hou vind ik helemaal vervelend. Iemand ervaring, tips,…? Hoe kan ik er mee omgaan, is dit iets waarmee ik naar een huisarts kan of kan die weinig voor mij betekenen?

Via de huisarts naar een slaaparts. Die kan het verder uitdiepen wat er precies gebeurd tijdens je slaap want het heeft blijkbaar ook invloed overdag.

2 likes

Ik heb sinds deze ochtend ineens last van mijn, denk ik, achillespees. Het begon met een beetje pijn tijdens het lopen, maar na rust werd de pijn bij het volgende stukje wandeling steeds meer. Nu voel ik ook een zeurend pijntje terwijl ik op de bank lig. Ook m’n voet omhoog en omlaag buigen voel ik. Geen mega pijn, maar wel een heel stijf gevoel ofzo.

Heb niet duidelijk gemerkt wat er precies is gebeurd waardoor dit is, maar zal ergens gisteren zijn geweest tijdens fysio (daar ben ik voor conditie en ik krachtopbouw, geen specifieke klacht). Ben daar naartoe gewandeld (35 minuten), heb daar op de loopband hardgelopen (3 rennen - 2 wandelen afgewisseld voor 17 minuten), heb even geroeid en leg press gedaan (80 kilo, beide benen tegelijkertijd). Dat is alles waarbij ik m’n benen / voeten heb gebruikt. Daarna zo’n 45 minuten terug gewandeld.

Wat kan ik nu het beste doen? Rust houden? Of juist wel in beweging blijven? En moet er iets omheen ter versteviging of gewoon laten voor wat het is?

Voelt het alsof het stijf wordt bij een tijdje niet gebruiken (bv smorgens), en alsof het dan een soort van kraakt? Kan overbelast en daardoor ontstoken zijn misschien? Dat had ik eens door op verkeerde schoenen een lange afstand te hiken. Ik vond het zelf een soort van voelen alsof mijn achillespees een verstorven dikke rubber elastiek was geworden. Als het dit is, kun je denk ik best wel zacht blijven bewegen, niet zwaar belasten maar wel soepel houden + koelen en eventueel Ibuprofen oid slikken (als je door de pijn anders niet meer zou bewegen?). Ik merkte dat het door het stil te houden nog strakker werd en dan deed bewegen alleen maar meer pijn.
Op hele platte schoenen maakte het ook erger maken, schoenen met een hiel vond ik comfortabeler. Of in je sneakers een los zoontje enkel bij je hiel leggen, dat hielp ook

Maar da’s puur mijn ervaring trouwens, heb er verder geen onderbouwde kennis over

1 like

Ja na een tijdje niet gebruiken wordt het inderdaad stijf! Dat kraken herken ik niet, maar het is nu ik wil opstaan van de bank dus dusdanig stijf dat ik m’n voet niet meer buig en afwikkel maar echt als platte stap neerzet. Als ik eenmaal even loop dan trekt die stijfheid op een gegeven ogenblik wel wat weg, maar ik blijf wel enigszins kreupel lopen en die voet niet helemaal buigen. Heb wel echt aangemeten hardloopschoenen, maar wellicht is het toch ineens zo een te grote inspanning geweest na een paar weken niet gelopen te hebben.

Ga ik in ieder geval in beweging blijven met een goede schoen aan!

Je kunt je via de huisarts laten doorsturen voor slaaponderzoek! Ik werk in het ziekenhuis in een functie waar o.a. slaaponderzoek wordt verricht. Dit soort aanvragen krijgen wij best regelmatig en kan met zo’n onderzoek aangetoond worden wat het precies is en in welk moment van de slaap het optreedt etc. Een neuroloog kijkt dan naar de uitslagen van het onderzoek en bespreekt de behandelopties hiervoor.

1 like

Ik was aan het lezen en @Indigo ben je al geweest? Hoe is het gegaan? En hoe gaat het?

1 like

En hoe gaat het inmiddels? Hopelijk zijn de klachten een beetje verminderd.

Ohh dat is een goed idee! Ik denk inderdaad dat het ook onbewust gaat. Fijn dat de fysio bij jou snel goed geholpen heeft!

@visual ja de buitenkant van mijn heup. Dat is het rare, ik heb vaker lange afstanden achter elkaar gewandeld, maar had er nooit last van (hooguit van mijn conditie, niets fysieks). En nu met een klein prutstukje in mijn eigen omgeving wel. Denk dat ik een fysio opzoek!

1 like

Lief dat je het vraagt (en nog weet!). Eigenlijk is het al een week of twee drie stabiel. Ik eet helemaal niks 3/4 uur voor het slapengaan en probeer scherp/vet eten te vermijden. Heel toevallig gisteren voor het eerst weer last, maar eigen domme schuld (ongesteld geworden) had scherp eten gegeten zonder omeprazol. Was geen succes. Maar verder prima! :heartpulse:

1 like

Ja, moest er opeens aan denken! Maar echt heel fijn dat het langzaam weg aan het trekken is! Kan namelijk best frustrerend worden als het een tijd aanhoudt. Plezier in eten verdwijnt dan behoorlijk.

1 like

Ha, lief dat je 't vraagt, ik zou het ook nog even laten weten. Het was goed! Er hoefde geen punctie genomen te worden, uit de röntgen en de echo leek het gelukkig hoogstwaarschijnlijk een goedaardig bultje. Ik moet wel over zes maanden voor de zekerheid even terug om het nog een keer te laten controleren.

Ik ben sindsdien ook zo vaak ineens bewust heel erg dankbaar en blij dat ik niet ziek ben.

9 likes

Aaah wat super super fijn zeg. Gelukkig maar!

1 like

Mijn zoontje van 11 maanden heeft opeens wat rode vlekken in zn gezicht gekregen. Voornamelijk op zijn slapen en bij zn oog. Het is vandaag op komen zetten en hij heeft er zoveel jeuk aan.

Hij blijft maar met zn hoofd langs dingen schuren en met zn handen wrijven. Hebben wel koelzalf in huis maar lijkt weinig te helpen. Vind het echt zo zielig. Kan er ook niet echt wijs uit worden wat het nu is. In ieder geval geen waterpokken of iets in die richting? Zijn ook geen bultjes maar het is echt een plek.

Iemand misschien nog tips tegen de jeuk? Ik kan inmiddels om de 5 minuten naar boven omdat hij er ook zo van moet huilen. :pensive:

Ik denk dat het juist wel waterpokken kunnen zijn. In eerste instantie zijn het vlekken en pas later blaasjes. Alternatief is eczeem of misschien een andere virusinfectie. Havermout badje en vlekken hydraterend houden. Morgen iets verkoelend kopen van de apotheek? Sterkte!