Het grote medische vragen-topic #2

Een echo is meestal gewoon zoals een echo bij een zwangere buik, maar dan op je borst vanaf verschillende hoeken. Heel soms moet je andere technieken toepassen, maar dat is over het algemeen niet het startpunt, als ze dat soort dingen willen doen krijg je dat wel te horen van tevoren.

1 like

Het is echt net wat @Merel zegt, net een echo voor als je zwanger bent maar dan van je hart.
Zelf had ik wel met een vloeistof die ingespoten werd, maar daar merkte ik helemaal niks van. (Dat wist ik van te voren, dat ze die vloeistof in gingen spuiten) Behalve dat ze een infuus moesten zetten, maar ook dat was helemaal niet pijnlijk of eng (van te voren was ik wel kapot zenuwachtig, daar niet van).
Zelf moest ik zo goed als op mijn linkerzij gaan liggen en dan deden ze dat echo ding ook aan die kant, omdat je hart daar dan het dichtste bij zit.
Vervolgens gingen ze gewoon kijken en dan in mijn geval die vloeistof in spuiten. Ik kon meekijken op het scherm, maar misschien is dat niet altijd zo.
Daarna deden ze ook nog het geluid aanzetten om mijn hartslag te beluisteren.
In mijn geval was het een vrouw die dat echo ding bediende en de cardioloog was erbij voor het infuus en het bekijken van de echo.
Wel moest ik mijn bovenkleding uit doen, wellicht fijn om je daarop voor te bereiden.
Ben zelf niet medisch onderlegd, maar dit is mijn eigen ervaring.

1 like

@Negativ ik heb ook een echo gehad maar dan zonder vloeistof ingespoten. Voor de rest voor mij dezelfde ervaring. Ik zat af en toe klem met mijn tepelpiercing, dat vond ik minder haha. En dat harde duwen vond ik ook niet heel erg lekker, maar het was helemaal geen ervaring om me zorgen om/over te maken

1 like

@Indigo

Ook aantal jaren terug naar die afdeling geweest. Ik liep al een aantal weken rond met een duidelijke knikker/knobbel die niet weg ging. Maar gelukkig een goede afloop! Doorgestuurd door de huisarts. Ik was jong dus kreeg ik een echo en daar kreeg ik direct de uitslag van. Namelijk dat ze twijfelden dus hij wilde graag biopt afnemen. Dat werd ook direct gedaan. Ik herinner mij daar eigenlijk niks meer van, dus erg pijn zal het wel niet gedaan hebben. Dat werd opgestuurd voor onderzoek. Paar dagen later teruggekomen voor de uitslag. Wat ik mij nog heel goed herinner is dat voor dat ik kon gaan zitten, ze direct al zeiden: We hebben goed nieuws. Dus geen koetjes en kalfjes, wat ik zelf heel prettig vond. Het bleek bij mij een opgezette melkklier te zijn.

Bij ons liepen in de wachtkamer ook vrijwilligers rond. Zij deelden koffie/thee etc. uit. Als je wilde kon je daar een gezellig kletspraatje mee maken of je laten troosten als je bv. alleen was. Al bedenk ik mij nu, dat die er nu vanwege corona sowieso wel niet zullen zijn.

Iedereen was super vriendelijk en alles verliep vlotjes en goed georganiseerd. Je hoefde nergens te wachten.

1 like

& @Westwood

Aah dank voor het delen van de ervaringen! Ik ben nu iets rustiger, haha. Ik ben echt heel benieuwd hoelang het morgen gaat duren allemaal! Dat shirt uit vind ik ook heel naar! Lig je daar kwetsbaar in je blote memmen. Dan voel ik me dubbel rot :joy: Zo maar gelijk slapen, anders ben ik naast zenuwachtig ook nog eens moe.

Gelukkig!! Heel veel succes, sowieso al heel knap dat je gaat.
De cardioloog bij mij zei dat hij heel veel mensen gewoon niet meer zag, omdat ze het té eng vinden.
Hopelijk heb je een beetje kunnen slapen!
Overigens deden ze bij mij iets van een doek ofzo over mijn bovenlijf leggen, dus ik lag daar niet naakt te wezen. Misschien helpt dat iets. :blush:

2 likes

Ja, ik kreeg inderdaad ook een handdoekje om mezelf te bedekken! Alleen toen ik moest liggen moest het handdoekje even van mijn borsten af natuurlijk maar daarna bedekte de arts me meteen @Negativ

2 likes

& @Westwood

Het is goed gegaan! Ze ook aan mijn gezicht dat ik zenuwachtig was en ze stelde me wel gerust. Was inderdaad geen nare ervaring! (waar kan een mens zich toch druk om maken he) Ik kreeg inderdaad een handdoekje dus dat was ook wel fijn. Het vloeistof hoefde trouwens ook niet!

2 likes

Wat fijn om te horen! En logisch dat je het spannend vond hoor. Komt gewoon omdat het onbekend is.
Hopelijk valt de uitslag mee, is denk ik vanwege een mogelijk erfelijke aandoening toch? Als ik het goed onthouden heb van eerdere posts.

1 like

Dat klopt inderdaad. De echo gaan ze doorsturen naar de klinisch geneticus dus ik ben heel benieuwd hoe en wat. De eerste stappen zijn genomen iniedergeval :blush:

1 like

@Negativ fijn dat het je is meegevallen! Ik kan me vantevoren ook altijd ontzettend druk maken om dingen en uiteindelijk blijkt het allemaal mee te vallen. BEter zo dan andersom, toch?

1 like

@Negativ fijn dat het is meegevallen! Hopelijk valt de uitslag ook mee.

Ik kreeg trouwens geen handdoekje, dus lag daar wel gewoon bloot.
En nog leuker was de fietstest met blote borsten. Dat vond ik ongemakkelijker.

2 likes

Mijn ene hechting zit dus net onder de navel, met pleister vervangen (na het douchen) zag ik in mijn navel allemaal bloed dat uit de wond komt neem ik aan. Dat durfde ik niet weg te halen :sweat_smile: hoe kan ik dat morgen het beste doen? Wattenstaafje leek me niet zo verstandig en in de folder stond dat je pas na het douchen pleister mocht losmaken/vervangen.

Een gaasje nat maken en voorzichtig weg vegen.
Mocht je al wel officieel douche?

Als de wond niet dicht is, even je poli bellen en de wond laten checken.

Ja, ik mocht vandaag douchen (water langs de pleister gespoeld, dus niet rechtsstreek erop, volgens instructies).
De wond/hechtingen lijkt dicht, het lijkt gewoon oud bloed ook (het is wat bruinig). Ik zag al hele tijd dat er bloed in de navel zat (hele pleister was aan bovenkant rood ipv wit) maar vind het allemaal maar spannend dus niet heel lang gekeken ernaar.

Ik ga morgen met gaasje proberen, heb vandaag maar gewoon nieuwe pleister opgeplakt wat de instructie was. Misschien niet heel slim :no_mouth:

De eerste dag wat ‘nabloeden’ uit een wond is best normaal toch? Ik heb geen ervaring met jouw ingreep (dus bel zeker de poli als je je zorgen maakt!) maar met bewegen etc komt er toch wat spanning op en is een beetje bloed niet gek.

1 like

Ja dat zou ook goed kunnen.
Ik ga er morgen na het douchen beter naar kijken en de navel schoonmaken met nat gaasje. Het bloed zat alleen in de navel niet op of onder de hechtingen. Dus ik maak me niet zoveel zorgen dat ik de poli ga bellen. Het was even spannend gewoon met pleisters vervangen.
Bedankt voor de geruststelling allebei

Heb je dit altijd? Ook als je slaapt? Of bij de tandarts ofzo?

Krijg je wel genoeg magnesium binnen?

Magnesium! En dan wel de goede! Magnesium citraat is een goede maar er zijn ook andere soorten die beter opgenomen worden door je lichaam. Twee jaar geleden had ik elke keer als ik ging slapen en bijna sliep een soort van schok in mn spier. Vaak schouder of buik. Geen oog dicht gedaan die nacht. Huisarts kon er eigenlijk niks van maken. Behalve magnesium slikken. En dat werkt! Heb af en toe periodes dat ik t ook overdag heb dat ik een trillende spier in mn been heb af en toe. Dus denk ik meer wat jij hebt, en dan inderdaad op rustige momenten als bankhangen. Als ik een paar dagen geen magnesium slik komen mn spiersamentrekkingen ook terug.

Ben af en toe nog bang dat t een enge spierziekte is maar dan had ik na 2 jaar wel meer last gekregen denk ik?