Het grote medische vragen-topic #2

Bultjes zijn vaak niks ernstigs, maar elk bultje kan beter een keer te vaak gezien worden dan te weinig!

2 likes

Ik heb al een aantal weken op en aan last van een doorkomende verstandskies die ontzettend kut eruit komt in een soort hoek. Hij heeft dus ook moeite met doorkomen en is al maanden een soort wit vlekje met verder tandvlees erover (sorry voor de details)

Nu heb ik sinds gisteren op de plek van waar die verstandkies nog ‘verstopt’ is een bult en wat meer van die pijn als normaal. Ik dacht van nou dat is mijn verstandskies die dat tandvlees probeert weg te duwen en door te komen prima. De pijn is zeker te houden en verder ook niet problematisch.

Nu ben ik een klier en telkens in mijn mond met mijn tong er tegenaan aan het drukken waardoor het dus ook pijnlijker wordt. Ik had dus toenet besloten om even een extra poetsbeurt te doen. Toen ik dat ging doen en dus expres op de plek van die ‘bult’ ging poetsen was het wel pijnlijk maar ging het niet bloeden. Ik bleef door poetsen met mijn elektrische tandenborstel op gum care stand omdat ik dacht dat dat zou helpen. In the end ‘klapte’ die bult door het poetsen en begon het echt heel erg te bloeden. Maar echt dat ik helderrood bloed uitspuugde ipv tandpasta. Daarna werd wel de pijn aanzienlijk minder op het moment dat ik erop ging poetsen want ik besloot een tweede ronde te doen met nieuwe tandpasta op die plek onder het mom van ‘helend reinigen’ (ja echt ik ben kwakzalver herself)

Mam zegt dat het slechts de verstandskies is, die doorkomt. Klopt dat denken jullie? Of klinkt dit anders? Want anders moet ik dus wel morgen de tandarts bellen, wat ik liever niet doe voor slechts een doorkomende verstandkies.

Alvast bedankt!

TL;DR klinkt het alsof mijn verstandskies doorkomt of klinkt het anders en moet ik naar de tandarts?

Het klinkt alsof je tandvlees boven die verstandskies heel strak onder spanning stond en dat door de tegendruk van het poetsen dat tandvlees is open geknapt.

Als je er veel last van hebt dan kun je wel gewoon naar je tandarts hoor, dan kan die even kijken. Misschien kan je kies ook niet goed door komen als die in een bepaalde richting groeit. Dat is ook een reden om verstandskies te laten trekken.

1 like

Thanks ja ik probeer met alle macht de tandarts en het trekken van die verstandskies te vermijden omdat ik bang ben

Nogmaals bedankt voor je reactie!! Ik ben zo bang voor abcessen ook en wortel kanaal behandelingen krijg van het idee al een aanval :sob:

Om een opbeurend verhaal over verstandskiezen te vertellen: ik heb toen ik 24 was, 3 verstandskiezen laten trekken (in 2 sessies). En ik had na het koelen nergens meer last van. Ik kon ook meteen weer eten en alles :+1:
Het geneest ook beter en minder pijn als je dit laat doen als je begin 20 bent.

Mijn laatste verstandskies heb ik voor de kerst laten trekken, inmiddels ben ik 30. Die kies was half omhoog gekomen en was risico op ontstekingen enzo dus moest er uiteindelijk toch uit. Maar echt zoveel meer last van gehad dan 6 jaar geleden. Dus doe het als je nog zo jong mogelijk bent :sweat_smile: mijn tandarts waarschuwde me ook omdat ik er heel casual over was hahaha

1 like

Dankjewel voor de ervaringen, tevens bedankt @betty :heart: moet mezelf echt in bedwang houden om niet de hele tijd nu met mijn tong er tegenaan te duwen want doordat het open is geweest prikt het dan ook nu

Wat afschuwelijk ik hou van mijn tanden maar ik haat alles wat er verder mee te maken heeft wat ik niet zelf in de hand heb ik ben zo een eerste klas schijtbak niet te doen wat verschrikkelijk

Edit: Thanks @Rozevarken!! Ik ga ervoor

Ik zag namelijk net dat er een soort donkerrode/paars achtige plek op de bult is gekomen nadat ik het dus open heb geborsteld :hot_face: anxiety lvl 1000 direct hahaha…

Als je zo’n flapje hebt, kunnen daar makkelijk bacteriën onder gaan zitten en kan het gaan ontsteken. Ik heb dezelfde angst als jij (joe al 10 jaar geen tandarts gezien), maar dagelijks spoelen met een zoutoplossing heeft mij al vele wonderen gedaan bij verstandskiezen. Moet je even googlen hoe je zo’n zoutoplossing maakt, want gewoon keukenzout bij water gooien is niks.

2 likes

Ik heb toevallig net een verstandskies laten verwijderen maar geloof me; je haalt hem liever eruit als er nog geen ontsteking of abces zit. Dat is dé hel! Bovendien moet het dan eerst tot rust komen voor ze hem eruit kunnen halen dus dan loop je nog dagen met pijn en antibiotica. Bel gewoon de tandarts op. Ze zullen eerst een foto maken en dan kijken hoe het eruit ziet. Ze rukken hem echt niet meteen eruit. Ligt hij gecompliceerd dan wordt je doorgestuurd naar de kaakchirurg. Ik was ook heel bang maar ik ben heel blij met mijn kaakchirurg en dat ze eruit zijn! Zeg ik met een coolpack op m’n kaak haha.

1 like

Mijn moeder had dit ook en uiteindelijk kwamen ze erachter dat het een bijwerking was van een medicijn dat zijn slikte. Ze dachten eerst ook door voeding maar dat was het dus niet. Ik weet niet of je medicijnen slikt maar anders zou je daar eens naar kunnen kijken

Omg sterkte en ik ga misschien morgen bellen

Ontzettend blij met de tip van @rozevarken want dat heeft wel echt heel veel geholpen love die zout spoeling!! Ben tevens nu aan het spoelen met chloorhexidine!

1 like

Is er iemand hier die ervaring heeft met een bezoek aan de mammapoli? Ik heb een bult in mijn borst en heb volgende week de afspraak in het ziekenhuis. Ik krijg dan meteen alle onderzoeken (mammografie, echo, evt. punctie of biopt) achter elkaar en het uitslaggesprek. En vind het natuurlijk heel spannend. Ik hoor graag ervaringen (of geruststellingen haha).

Ben wel blij dat ik naar de huisarts ben gegaan en volgende week al uitsluitsel heb. Ik volg L.in.da Hake.bo.om op Instagram, en ben door haar wel gestimuleerd om ermee naar de huisarts te gaan, maar ik hoop natuurlijk niet dat er net als bij haar iets mis is. Deze week maar proberen veel afleiding te zoeken.

1 like

Ja, dat heb ik! Zijn er dingen die je specifiek wil weten of meer mijn ervaring? Je mag me ook een dm sturen als je wil!

Edit; ja je schrijft al ervaringen haha, lekker gelezen. Ik ga even m’n bericht editten en m’n ervaring typen hier

Ok edit 2; helaas dus ervaring op de mammapoli en om met de deur in huis te vallen, bij mij was het mis. Ik zelf ging enkel voor een echo, maar moest meteen blijven voor een biopt en daarna kreeg ik direct de uitslag. Dat was dus even heel anders dan hoe ik dacht dat het zou gaan (echo en weg). Dus ergens fijn dat jij al weet wat je kunt verwachten. Wil overigens niet meteen zeggen dat het bij jou ook mis zou zijn hè! Later heb ik zelf nog een mammografie gehad. Mammografie valt heel erg mee hoor. Het is niet super prettig nee, en ik zou niet voor m’n lol nog een keer m’n borst onder zo’n ding liggen vandaag omdat ik me verveel bij wijze van, maar echt in the end stelt het niks voor en is het echt een paar seconden en klaar! Online lees je vaak van die hele heftige uitspraken als ‘tosti ijzer’ en ‘borsten pletten’, nou dat valt best mee. En serious Gerda, het is je gezondheid… dus overdrijf niet zo. Echo stelt niks voor, is gewoon een echo dus daar voel je niks van. Met het biopt nemen ze een stukje weefsel weg, maar dat wordt uiteraard verdoofd! Heel prettig vond ik het niet, en dat is niet eens per se qua pijn (want; het wordt verdoofd en die prikjes stellen weinig voor vond ik), maar meer het idee en zicht dat ze daar met een redelijk lange naald bezig zijn op die plek. Als ze het biopt nemen dan werkt het als een soort ‘nietmachine’ van binnen en dan lijkt het alsof ze dus klikken / schieten maar dan nemen ze dus een stukje weefsel weg. Pleistertje erop en klaar! Een paar dagen daarna was het bij mij nog wel wat gevoelig en af en toe voelde ik daar dan een soort van steken, dat was wel even vervelend. Ook werd het een blauwe/gele/paarse plek en die heeft er een week of 3 gezeten. Maar ook hierbij is het me achteraf toch wel meegevallen moet ik zeggen.

Wat bij mij vooral het zo beladen maakte was het mentale aspect en de toen nog onwetendheid, dat was killing. Nou mijn gesprek daarna was dus niet goed, en dan ga je heel de medische molen in. Hoe moeilijk het voor jou nu ook is: probeer echt niet op zaken die nog helemaal niet bekend zijn vooruit te lopen, want daar heb je niks aan! Voor hetzelfde geldt is er niets aan de hand. Dus goed dat je afleiding zoekt. Verder zijn de mensen, enkel vrouwen bij mij, op de mammapoli echt zo lief en steunend. Zij weten echt wat ze doen en hoe ze goed met je kunnen praten etc. Dus dat heb ik zelf als heel fijn ervaren.
Verder super goed dat je door die L. inda bent gegaan! Maar wil je ook wel meegeven dat alles super persoonlijk is en iedereen het op haar eigen manier ervaart. En heel eerlijk, ik vind zelf van haar dus dat zij alles wel heel negatief naar buiten brengt. En je kan zo’n situatie en traject nooit vergelijken want per persoon is het zo verschillend, maar zij zegt of brengt dingen soms zo stellig waarbij ik dus denk; nou zo ervaar ik het niet. En als je haar stories gaat bekijken zie je daar zij er helaas heel veel last van heeft telkens in het traject, wat super kut is, maar ik ervaar dat (gelukkig!) dus 180 graden anders. Dus laat je vooraf niet te veel beïnvloeden voor zover dar lukt, en nouja wellicht komt het bij jou überhaupt niet zover.

Mocht je trouwens meer willen weten of erover willen praten of wat dan ook, je mag me echt altijd dm’en

5 likes

Ja ik heb heel veel ervaring!

Vier jaar geleden ging ik voor het eerst met een knobbeltje (bleek een cyste te zijn gelukkig) in mijn borst naar de huisarts. Die vertrouwde het niet helemaal en stuurde mij de gelijk door naar het ziekenhuis. Daar kon ik die zelfde week nog terecht.
Ik was mega zenuwachtig. Op de mamma poli aangekomen waren ze allemaal heel erg lief. Ik was de jongste (19 jaar) daar van de patiënten. Er waren veel vrouwen met borstkanker, die chemo (gehad) hebben.
Dat vond ik heel confronterend.
Ik moest eerst naar de arts toe. Dit was een jonge vrouw die ontzettend lief was en mij geruststelde. Toch wou ze voor de zekerheid een echo laten maken. Omdat ik zo jong ben, maken ze geen mammografie. Ze kunnen in verband met het weefsel bij jonge vrouwen niet goed in de borst kijken.
Ik werd opgeroepen voor een echo en daar waren ze ook heel aardig. Ik moest mij van boven uit kleden en liggen op een soort massage tafel. Ik kreeg een handdoek over mijn borsten omdat het koud was en ik moest wachten op de persoon die de echo maakt.
Toen hij kwam begon hij vrijwel meteen. Hij zij in het begin niet veel en ik kon mee kijken. Ik kon er natuurlijk niks op uit maken. Uiteindelijk zei hij dat het een cyste was, die leeg gezogen moest worden met een punctie. Verdoven kon niet. Ik vond het erg pijnlijk, maar dat komt ook omdat ze bij mij in mijn tepelhof moesten prikken. Gelukkig duurt het niet heel erg lang. Daarna moest ik mijn bh weer om. Ik vond het de gehele dag nog gevoelig. Daarna moest ik terug naar de dokter om het na te bespreken. Ze hebben het vocht wat er in zat opgestuurd naar het lab. De uitslag kreeg ik later maar die was goed.

Uiteindelijk heb ik veel pech gehad met cystes die terug kwamen en waaraan ik meerdere malen aan geopereerd ben, maar dat komt bijna niet voor. Het is onwijs spannend omdat je nu nog van niks weet. Heel goed van je dat je actie hebt ondernomen en ik duim voor een goede uitslag!

1 like

@DikkeKip en @Twijfelkont onwijs bedankt voor het delen van jullie ervaringen! Een idee hebben hoe zo’n dag kan lopen scheelt al heel veel spanning merk ik. Ik zie indd meer op tegen de onzekerheid dan de onderzoeken an sich. Maar een onbekende situatie, plek en mensen geeft me altijd wel wat zenuwen, dus een beeld erbij kunnen vormen scheelt nogal. Goed ook om te horen dat de medewerkers bij jullie allemaal zo lief waren. En je hebt gelijk Twijfelkont, ik heb besloten van goed nieuws uit te gaan tot het tegendeel waar blijkt te zijn. Wel heftig om te horen dat het bij jou niet goed was. Ben je inmiddels weer gezond? (Als je het wilt delen).
En lief dat je inbox openstaat. Ik laat het voor nu maar gewoon op me afkomen. :slight_smile:

2 likes

Zeker ook doen! Je hebt er niks aan om op voorhand je er al druk om te maken, en helaas heb je er ook geen invloed op, dus enige wat je kan doen is op je af laten komen. En we duimen voor een goede uitslag!

Zelf momenteel helaas nog bezig met het hele traject, dus dat is gewoon zwaar kut en heel spannend en onzeker en ik ben er klaar mee, maar ja zo werkt het niet. Hoop dat ik in ieder geval snel positief nieuws ga krijgen :crossed_fingers:

2 likes

Wat heftig zeg! Hoop dat je snel een positief uitslag hebt. Ik heb het helaas met m’n mamma het e.e.a. meegemaakt. Dus is nu gelukkig helemaal in orde.

1 like

Ik ben vorig jaar door mijn huisarts naar de mamma poli gestuurd omdat ik uit 1 borst melk-achtig vocht lekte (niet zwanger en geen kinderen geen borstvoeding, dus zou niet moeten gebeuren).
Ik vond het zelf super spannend omdat je gewoon niet weet wat er aan de hand is. En ik kwam er achter dat ik zo lastig met die onzekerheid kan omgaan. Wat ik dan wel fijn vond aan de mamma poli is dat alles gewoon op 1 dag is.
Ik was net 30 geworden en dat is blijkbaar het afkap punt waarop je geen echo meer krijgt maar een mammografie. Nouja was niet prettig natuurlijk, want mijn borsten waren ook super super gevoelig, maar is even tanden op elkaar en snel voorbij. En toen die verpleegkundige die plaat naar beneden schroefde, spoot er natuurlijk ook vocht uit die borst :sweat_smile: en daarna bij de andere ook.
Alle verpleegkundigen vond ik super fijn, ik had ook aangegeven dat ik het heel erg spannend vond en dat vonden ze ook allemaal logisch en ik voelde me wel op mijn gemak door hen.
Uiteindelijk was er op de mammografie niks te zien en ben ik doorgestuurd naar andere afdeling .(een endocrinoloog om hormoon waarden te bepalen + een contrast mri van mijn hersenen. En het bleek een goedaardige hypofyse tumor te zijn die prolactine aanmaakt, waardoor je melk gaat maken )

Ik was wel ook een brok spanning voorafgaand aan de afspraak. Ik denk dat dat wel normaal is. Het is heel makkelijk om tegen anderen te zeggen: probeer rustig te blijven, je krijgt toch pas dan een uitslag. Maar ja dat vond ik zelf echt lastig.
Ik had wel afleiding door werk. En soms moest ik gewoon even huilen van de spanning, dan was ik er weer even van af.

Je gaat natuurlijk liever niet naar de mamma poli, maar beter ga je een keer teveel dan te weinig. Dus het is goed van je dat je je hebt laten doorsturen ipv het te negeren.

1 like

Ik ben een paar jaar gelden ook doorgestuurd door de huisarts vanwege een knobbeltje in mijn borst. Ik vond het al met al geen vervelende ervaring. Was niet heel nerveus voor de afspraak omdat de huisarts me al grotendeels gerustgesteld had, maar moest na binnenkomst vrij lang wachten voordat ik aan de beurt was en toen werd ik wel zenuwachtig. Ik was er alleen naartoe gegaan en had geen boek ofzo meegenomen, dus had weinig afleiding en vond het toen best confronterend om de andere patiënten te zien (tip is dus om afleiding mee te nemen maar hopelijk gaat het bij jou sneller).

Toen ik eenmaal aan de beurt was ging het wel razendsnel. Ik kwam de behandelkamer binnen via een klein kleedhokje, daar moest ik mijn bovenkleding uittrekken en dan kon ik doorlopen naar de behandelruimte. De verpleegkundigen legden uit wat er ging gebeuren en toen kwam de radioloog voor een echo. Die zag al snel dat het knobbeltje dat ik voelde een fibroadenoom was (goedaardig), wel dacht ze aan de vorm te zien dat er een kleine kans was dat het een type fibroadenoom was dat zou blijven doorgroeien. Dit komt eigenlijk zelden voor op mijn leeftijd (toen begin 20) maar om het zeker te weten stelde ze voor om een biopt te nemen. Ik mocht kiezen of ik dat meteen wilde laten doen of er een andere keer voor terug wilde komen. Heb het toen maar meteen laten doen, werd verdoofd en toen namen ze met een soort pen een stukje weefsel weg van het knobbeltje in mijn brost. Het deed helemaal geen pijn, voelde wel vreemd maar vond het niet vervelend. Ik mocht na het biopt een paar dagen niet tillen/sporten maar heb er verder ook helemaal geen last van gehad, ben 's avonds gewoon een weekendje weg gegaan. De huisarts zou een week later bellen met de uitslag en die was goed, het fibroadenoom kon gewoon blijven zitten (de snelgroeiende vorm zou operatief verwijderd moeten worden maar gewone fibroadenomen laten ze liever zitten omdat verwijderen littekenweefsel oplevert dat het later moeilijk maakt om mammografieën te beoordelen bij het bevolkingsonderzoek).

Ik kijk er niet slecht op terug! Alles ging razendsnel en iedereen was super vriendelijk en geruststellend.

Sterkte volgende week, ik duim voor goed nieuws!

1 like

Heel erg bedankt voor het delen van al jullie ervaringen :heart: Fijn om mijn spanning te kunnen delen en ergens ook om te horen dat meer mensen die onderzoeken hebben gehad (liever niet natuurlijk! Maar het maakt het wel iets ‘normaler’), en ook met geen slechte uitslagen. Mijn vriend mag volgende week gelukkig mee, en de afleiding van werk werkt tot nu toe goed. Ik zal jullie volgende week nog even op de hoogte houden.

Heel veel sterkte @Twijfelkont. Ik hoop dat je behandeling goed gaat en wens je heel erg toe dat je gauw weer gezond bent. Sterkte! :kissing_heart:

3 likes

Iemand een idee hoe een hartfunctietest/ echo in zijn werk gaat? Ik lees ineens online shit zoals contravloeistof wat ze in gaan spuiten. Klopt dit? Of is dat niet altijd? Ik durf niet meer eigenlijk