Het geluk dat een relatie heet

tl,dr; over liefdestalen

Ik geef heel graag cadeautjes: ik word blij van het uitzoeken, het geven en het zien van de reactie. Dat gaat dus ook meer om het gebaar dan om de waarde in euro’s. Ik vind dat een goedgekozen cadeau ook laat zien dat je iemand goed kent, weet wat diegene belangrijk vindt of simpelweg dat je gewoon aan diegene gedacht hebt.

Maar mijn vriend geeft dus niet zo vaak cadeaus, en ik vond dat ie soms ook een beetje ‘lauw’ kon reageren (dan had ik zegmaar een blijere reactie verwacht). En toen vertelde iemand me over de liefdestalen, dat er dus allerlei ‘talen’ zijn waarop je de liefde het liefst uit (en vaak ook zo ontvangt). Cadeaus geven is daar een van, maar bv complimenten geven, dienstbaar zijn, lichamelijk contact of samen tijd doorbrengen ook.

En dat was zo’n eyeopener! Want zo kwam ik erachter dat m’n vriend duidelijk van de complimenten is. Je kunt een online testje doen, maar het was mij eigenlijk vrij snel duidelijk. Mijn vriend zegt bijvoorbeeld vaak ‘oh wat zie je er goed uit!’ of ‘deze outfit staat je echt mooi’ oid. En in het begin vond ik dat een beetje ongemakkelijk: ik was het niet gewend, of dacht: dat zeg je alleen maar omdat je hebt gehoord dat je een vrouw veel complimentjes moet geven. Sowieso geef ik wat minder om m’n uiterlijk en vond ik die nadruk daarop soms ook een beetje ongemakkelijk. En ja ik dacht gewoon dat het ook wel normaal was. Totdat ik er dus achter kwam bij vriendinnen dat hun vriend helemaal niet zo complimenteus was. Dat die bijvoorbeeld nooit zeiden ‘wat zie je er leuk uit’ oid. En toen ben ik het echt veel meer gaan waarderen.

Meestal is de ‘taal’ die je uit ook de taal die je graag ontvangt. Dus sinds ik dit weet probeer ik i.p.v. cadeautjes ook complimentjes te geven. Haha, klinkt best zweverig ofzo maar het is zo leuk.

Ok lang verhaal, maar ik vond het leuk om te delen en misschien heeft iemand er iets aan. Ben ook wel benieuwd naar wat jullie taal is! Hier vind je meer info en de test: https://liefdestalen.nl/

13 likes

Ja het hoeft idd niet hetzelfde te zijn, maar het komt wel vaak overeen. Sowieso: ik houd natuurlijk ook echt heel erg van tijd samen doorbrengen en knuffelen etc, uiteindelijk vind ik dat veel belangrijker dan cadeaus krijgen haha. Maar ik merk dat ik daar soms blijer van word dan een gemiddeld persoon denk ik (en bij tijd doorbrengen en knuffelen denk ik: duh, dat is toch logisch?).

Ik denk dat je daarom moet kijken wat er net even wat meer uitspringt, of waar de verschillen zitten tussen jou en je partner. Sowieso is dit pseudowetenschap he haha, maar ik vind het wel echt interessant en nuttig!

1 like

Mijn vriend en ik hebben van die puzzels van hanayama en doen er altijd wedstrijdjes mee. Al lukt een puzzel me nooit zonder hints van hem, omdat hij 'm altijd met een uur al uit elkaar heeft. Maar nu heb ik een als eerste opgelost en in elkaar gezet en nu is hij helemaal trots op me hahaha

6 likes

Ja doe ik ook altijd inderdaad! De helft lukt me ook niet, ook al heb ik hints en stiekem tutorials gekeken :joy:

1 like

Ik was een beetje gestresst en vanochtend stelde mijn vriend voor om te gaan kamperen omdat buitenlucht en camping zo goed is voor de chillheid. We zijn een kwartiertje fietsen van ons huis, maar voel me toch helemaal vakantie-zen :slight_smile:

33 likes

Om 12 uur komen mn ouders hier brunchen. Ik lig nog in bed en mn vriend staat in de keuken vanalles te maken en komt me net een zelfgemaakte versgebakken scone brengen :heart:

14 likes

Gisteravond hadden we het over een naam die we allebei mooi vinden, omdat zo een van zijn favoriete spelers van zijn favoriete sport heet en we daarnaar aan het kijken waren.

Vannacht droomde ik dat we samen drie kinderen hadden (:dizzy_face:) en de jongste heette dus zo. Mijn vriend was in die droom een geweldige vader en de kinderen waren echt leuke kinderen.

Ik werd vanochtend zo wakker: :heart_eyes::heart_eyes::heart_eyes:

9 likes

Mijn vriend kwam gisteravond bij me in bed liggen en zei echt zo gelukzalig: “Wat ben ik toch blij dat ik met jou ben. Weet niet wat ik zou zijn zonder jou”

Naaahhh :heart_eyes::heart_eyes::heart_eyes::heart_eyes:

12 likes

We hebben net heerlijk burgerlijk de was buiten gehangen in onze Metallica en Guns ‘n roses shirts :heart:

3 likes

Krijg m’n vriend met zulk weer niet snel naar buiten maar nu had ik hem toch overgehaald mee te gaan picknicken eventjes. Toch 'n uurtje buiten geweest en lekker in de zon gezeten :heart:

4 likes

Mijn vriend is niet romantisch normaal gesproken en ik hou daar ook eigenlijk niet van. Hij had gisteravond wel extra zijn best gedaan om het naar mijn zin te maken. Op de trap kaarsjes neergezet richting overloop en badkamer boven. In het bad had hij allemaal bloemetjes gedaan uit onze tuin en drijvende waxinelichtjes… Wijn en bier stond klaar met een schaaltje chips (mijn lievelingssmaak). Hij stond zelf naast het bad te wachten en voelde zich een beetje opgelaten ofzo hahahah. Love him!

21 likes

Een maand geleden liepen we in het land waar we elkaar ontmoet hebben om half 6 dagelijks nog half lam de berg op naar ons verblijf en gister waren we heerlijk degelijk samen het bed aan het opmaken om half 10 om vervolgens vroeg te gaan slapen :joy::heart:

3 likes

Wij gaan morgen onze eerste grote mensen auto ophalen i.p.v. een afgetrapte roestbak. :smiling_face_with_three_hearts:

20 likes

Ik heb hier wel eens verteld dat vriend zo ontzettend druk is met z’n eigen bedrijf, nu had hij voor tweede paasdag vrij genomen, zijn we naar het strand geweest en het was ZÓ fijn!! We hebben elkaar echt weer ff gevonden volgens mij. We hebben echt een paar uur op een terras gechilld, in het zand gelegen, geknuffeld… En zo onwijs hard gelachen met elkaar, we hebben zo’n kuthumor samen, die niemand snapt. Hij was op een gegeven moment even stil, keek in het luchtledige en zei opeens: “Ik heb opeens zo’n realisatiemomentje, ik vind je écht heel leuk en ik hou zoveel van je. Ja, ik vind je echt heel leuk. En we gaan op een dag echt kindjes krijgen en ik heb zoveel zin in het nieuwe huis met jou” En toen moest ik janken, haha!

Het is zo fijn om verliefd te mogen zijn op je beste vriend. <3 Ik vind dat echt een lifehack hoor, om te daten met het soort mannen dat gefriendzoned wordt, dat zijn de liefste.

34 likes

Ik had echt niet verwacht dat ik na 3,5 jaar nog zo gelukkig met iemand kon zijn :heart:

We wonen nu sinds een maand samen en het is echt zo leuk en gezellig. Het gaat zelfs nog beter dan eerst! Het scheelt ook wel dat we een half jaar zo ongeveer hebben samengewoond in zijn studentenkamer van 14 vierkante meter, dus we kenden elkaars (rare) gewoontes al. Zo fijn!

11 likes

Mijn vriend was vrij vandaag dus hij lag nog op bed toen ik naar werk ging, en toen ik doei ging zeggen was het eerste wat hij zei toen hij zijn ogen opendeed een hele oprechte en enthousiaste ‘wat zie je er leuk uit!’. Nu kom ik net thuis, staat er zelfgemaakt knoflookbrood op tafel en is 'ie lasagne aan het maken. Ik vind t wel wat, zo’n huisman :blush:

29 likes

Klinkt goed :heart:

Wij gaan vanaf nu op zoek voor een appartement om in samen te wonen en ik heb er zoveel zin in!! Ok als ik eerlijk ben heb ik vooral zin in een grotere woning, het inrichten etc haha maar wel ook fijn dat onze afstand dan van 3 uur naar hooguit 10 seconde gaat haha.

9 likes

Iemand een idee voor een cadeautje voor m’n vriend voor zodra we 3 jaar samen zijn? Ik ben echt inspiratieloos :sweat_smile:

1 like

Misschien een activiteit? Ik weet natuurlijk niet wat je budget is.
Mijn vriend en ik zijn in mei een jaar samen. Ik heb het hele jaar lang (als de stalker die ik ben) de dingen die hij leuk vindt of wil doen, opgeschreven in een lijstje. Ik heb alvast een stormglas gekocht, dat stond ook op het lijstje haha. En ik koop kaartjes voor de bios erbij denk ik :blush:

2 likes