Het geluk dat een relatie heet

Voor mij zijn dat:

• Respect voor elkaar en ook voor elkaar eigenaardigheden zeg maar. Hiermee bedoel ik dat je het niet altijd met elkaar eens hoeft te zijn, over dingen anders kan denken, dingen anders kan doen etc en dat je dit van elkaar accepteert en respecteert.
  • Plezier hebben met elkaar, dat je met (en soms ook om) elkaar kan lachen en het leuk hebt samen.
  • Je geluk niet van elkaar af laten hangen. Ik zeg altijd dat mijn vriend iets toevoegt aan mijn leven en dus ook een stukje geluk toevoegt, maar ik was altijd al gelukkig voor hem. Klinkt hard, maar ik had hem niet nodig om gelukkig te worden, maar ben nu met hem wel gelukkiger zeg maar.
  • Elkaar ook los kunnen laten en dus nog je eigen dingen kunnen doen. We hoeven niet alles samen te doen en laten elkaar daarin vrij, spreken dus regelmatig met onze eigen vrienden af, sporten los van elkaar, ik ben veel bezig met mijn sport en dat is okee. We zorgen wel dat we het altijd overleggen, zodat het niet zo is dat we elkaar 2 weekenden achter elkaar amper zien zeg maar en maken daarom soms ook echt even tijd voor elkaar.
  • Praten met elkaar en niet opkroppen en uitpraten, maar sommige kleine irritaties ook laten gaan. Mijn vriend en ik weten van elkaar dat we kleine irritaties hebben naar elkaar en daar zijn we ons bewust van naar de ander, maar dit benoemen we niet continu en dat werk voor ons goed.
5 likes

Ik zou goede seks ook benoemen in mijn rijtje. Hangt ook weer samen met aantrekkingskracht, je best doen voor elkaar, samen iets leuks doen, de ander verwennen, tijd voor elkaar nemen. En een goede beurt is bij ons altijd een stoot endorfine voor de relatie.

6 likes

Leuke vraag. Eens met wat al gezegd is. Ik zou eraan toe willen voegen dat je in ruzies niet het gevoel hebt dat je tegenover elkaar staat (hij versus ik / dat we allebei zelf de ruzie willen ‘winnen’) maar dat je samen een oplossing zoekt voor een probleem (wij versus probleem / dat we allebei er samen uit willen komen). Voor mij vertaalt zich dat naar niet schreeuwen, niet flauw doen (“jij ook altijd weer met je X gedrag”), niet schelden, niet het gevoel hebben dat de ander je naar beneden haalt.

In die zin moet er ook vertrouwen zijn: het vertrouwen dat je partner ook in ruzies het beste met jou voorheeft.

Als ik dit zeg dan vind ik dit heel logisch klinken maar met mijn ex konden we allebei nog wel eens “vals” ruziemaken, maar mijn vriend doet dat echt nooit en ik heb het bij hem ook heel erg afgeleerd en dat vind ik zelf heel fijn.

6 likes

@Falkor Sluit me ook heel erg aan bij het voorgaande. Mijn relatie van 13 jaar ging mis, maar heel van de bovenstaande punten zaten enorm goed bij ons. Wat ik voornamelijk miste, was ook kunnen levelen op zelfde interesses (of iig kunnen meedoen als de ander dat wilde) en samen groeien ook al klinkt dit als een echte dooddoener. Oprecht durven reflecteren op eigen rol/aandeel. Stukje emotionele volwassenheid miste ik bij hem, maar was zelf ook niet altijd een top partner

2 likes

Door jouw bericht bedenk ik mij nu ook dat het fijn is als je op hetzelfde niveau met elkaar kan praten. Mijn vriend en ik hebben niet hetzelfde opleidingsniveau (hij hoger), maar we hebben wel dezelfde en veel interesses en omdat ik ook veel wil weten en over veel dingen lees, kunnen we goed met elkaar praten. Zou het denk ik lastig vinden samen met iemand te zijn die dat niet heeft en je daardoor niet ‘‘op niveau’’ kan praten

4 likes

Ik sluit me aan bij de rest sowieso, maar ik zou echt geen racistische, seksistische of liberaal kapitalistische partner willen.

7 likes

Ja ik heb ergens gelezen dat koppels die veel dezelfde dingen leuk vinden, de meeste kans van slagen hebben! Dus dat opposites attract hoeft niet altijd zo te zijn.
En @Calabasas ik vind het idd ook belangrijk om ongeveer hetzelfde wereldbeeld te hebben.

2 likes

Ik heb geen relatie, dus misschien is het een illusie dat ik al deze dingen in 1 partner ga vinden, maar dit is wat ik heel erg hoop:

-Dezelfde humor hebben, dus dat we heel veel kunnen lachen als we samen zijn
-Dat ik volledig mezelf kan zijn. tot nu toe heb ik me altijd alleen maar ongemakkelijk gevoeld bij iemand waar ik verliefd op was, maar lijkt me een verademing om gewoon helemaal je ontspannen zelf te zijn
-dat je je lichamelijk tot elkaar aangetrokken voelt
-goede gesprekken, dus dat je echt levelt met elkaar zoals je dat met weinig mensen doet
-dat je dingen voor elkaar doet zonder erom te vragen (dus gewoon lief zijn voor elkaar)

12 likes

Geen illusie hoor, hoop dat je ‘em snel tegenkomt :heart:

3 likes

Absoluut geen illusie, sterker nog eerder het bare minimum! Settelen voor minder is echt jezelf tekort doen.

14 likes

Oh sowieso. Maar ik denk dat ik met zo iemand al niet verder kom dan een paar dates.

Ik vind het, sinds we kinderen hebben, ook erg belangrijk dat we daarin een team vormen. Als ik bijvoorbeeld de oudste streng toespreek, dat hij dan niet zegt: ach joh, kom maar hier, wat is je moeder toch weer streng. En dat geldt andersom ook. Maar ook dat we de kinderen echt samen hebben, dat niet alles op mijn schouders terecht komt. Ik ben recent meer uren gaan werken, dus dat betekent meer opvang voor de kinderen. Maar hij begrijpt me en steunt me in m’n keuze en vindt het logisch dat ik ook voor mezelf kies.

Daarnaast vind ik het prettig om (een deel) dezelfde interesses te hebben. Dat geldt eigenlijk ook voor politieke voorkeur.

Aantrekkingskracht! Als ik naar m’n man kijk dan denk ik nog steeds: wat ben je leuk!

Ik had altijd al een super leuk leven, kon me niet voorstellen dat ik een partner zou vinden waarbij ik zo mezelf kon zijn en waarvoor ik m’n fijne vrijgezellenbestaan zou opgeven. Inmiddels heel wat jaar verder kan ik me geen leven zonder hem voorstellen, maar hij is dan ook wel erg leuk!

15 likes

@iedereen wat tof dat mijn vraag zoveel goede antwoorden heeft gekregen, bedankt allemaal! Ik heb er ook echt veel aan gehad, naast dat het leuk is om iedereens visie hierover te horen. Het heeft erg geholpen met alles op een rijtje zetten in mijn hoofd.

Gisteren hebben we gepraat en het was echt fijn, ook over wat minder leuke dingen kunnen praten maar ook vooral besproken wat we wél echt belangrijk vinden. En hij benoemde voor zichzelf ook al veel wat hier genoemd werd!

Aan het eind zei hij, zullen we gewoon elke week een momentje inplannen om het over ons te hebben? Haha, dat is natuurlijk misschien overdaad maar hij meende het wel dat we dit gewoon een structureel iets moeten maken. Vind ik heel fijn. Wat ik ook mooi vond was iets dat hij zei; dat hij misschien eerst alsnog (te) vaak naar onze relatie keek als iets statisch, wat hetzelfde is/zou blijven, maar dat het juist goed is er naar te kijken als een pad dat we samen bewandelen en deze gesprekken ons daarin kunnen helpen. Dat we ons kunnen blijven aanpassen aan elkaar en fouten blijven oplossen.

Overall geeft het wel echt een fijn gevoel, te weten dat we er hetzelfde in staan er ruimte is voor dit soort reflectiemomenten. Dus, al met al 10/10 would recommend other couples!

21 likes

Gisteravond kwam de trouwambtenaar langs om de ceremonie te bespreken en het was zo leuk.

In 2 uurtjes onze hele relatie in vogelvlucht doorgenomen. Eigenlijk ook wel grappig omdat je dat eigenlijk nooit zo doet en dat nu ook weer echt de dingen ter sprake kwamen over waarom we met elkaar willen trouwen.

Einde van het gesprek waren we allebei helemaal in de wolken en verliefd :smiling_face_with_three_hearts:

30 likes

Ik had honger en nu staat mijn vriend pannenkoeken voor mij te bakken.

11 likes

Toen mijn vriend en ik net gingen daten (wat zeer moeizaam allemaal was) trad een van mijn favoriete bands op. Hij kon toen niet mee. Maart volgend jaar zijn ze er weer en hij heeft 2 kaartjes gekocht :cry:

10 likes

Mijn vriend heeft gisteren een taart gebakken. Uit het niets, doet ie nooit. Ook niet uit een pakje ofso nee helemaal from scratch, 4 uur mee bezig geweest. Ik wist niet dat ik na 9 jaar nog nieuwe talenten van hem zou ontdekken :joy:

137 likes

Wauw wat een prachtige taart! Ziet er vet professioneel uit.

1 like

Wow ik denk dat je vriend naar het baktopic moet! Ziet er echt heel goed uit!

9 likes

We zijn zo druk (geweest) met klussen en verhuizen waarbij het denkwerk en regelen iets meer bij mij lag maar jeetje deze man kan maar blijven gaan als het op fysieke arbeid aan komt. Zo mega aantrekkelijk en hij is zo vrolijk tijdens alles. We zijn iedere avond mega moe maar wel voldaan en zo trots op elkaar. Super fijn om te merken dat we in zo’n toch wel stressvolle periode echt een team zijn en elkaar ondersteunen en aanvullen.

10 likes