Het bij 1 kind houden

Ohja dat is natuurlijk bij iedereen anders en je hebt nog een baby dus logisch. Ik heb geen baby meer en mijn jongste is bijna 3.

Ik begin nu terug meer tijd te krijgen voor mezelf. De kindjes kunnen zich bezig houden en spelen soms samen ( ook vaak ruzie hoor ). Ik kan ook met hun naar een speeltuin gaan en babbelen met andere ouders of naar een koffiebar gaan met de kindjes ( met een kinderhoek ). Ik had dit zelf nooit kunnen denken hoor, als ze klein waren heb ik vaak gedacht dat het me nooit zou lukken.

Dit dus. Ik heb dan 5 jaar tussen de 2 zitten, maar hen nu al zenuwen voor de komst van de baby. Ook hoe het later gaat. Als ik zie wat S allemaal extra doet naast school. Wat ook aangeraden wordt: judo en voetbal. Hij wil ook nog een extra taal bijleren. Zowel m’n partner als in hebben hier al eigenlijk moeite mee en dat wordt alleen maar zwaarder. (Klinkt negatief maar ook leuk, maar snap wel waarom mensen bij 1 kindje houden)

1 like

Ik heb dit ook wel, nu zwanger van de tweede. Maar heb nu de eerste goed slaapt enzo ineens zoveel vrije tijd. Had dat het eerste levensjaar van hem gewoon bijna niet. Nu heb ik de avonden vrij en kan ik voor m’n gevoel veel meer ondernemen/plannen. Ook m’n ouders kunnen vaak te hulp schieten of halen hem dan een middagje op om naar de boerderij te gaan oid.

Nu de tweede eraan komt, weet ik dat dit allemaal veel gecompliceerder wordt. Geen vrije avonden meer de eerste tijd en m’n ouders zullen ook minder snel oppassen op twee kindjes onder de twee jaar, omdat dat gewoon te druk is (wat ik volledig snap).

Hier zie ik wel ‘tegenop’, maar alsnog was het weer zwanger zijn/newborn/broertje of zusje voor W voor mij meer reden om toch voor een tweede te gaan.

1 like

Oja, dat geruzie dat genoemd wordt is ook iets waar ik bij een tweede tegenop zou zien. Dat gezanik de hele dag dat iemand iets afpakt enzo haha. Er is maar 1 iemand die iets afpakt in ons huis, en dat is mama.

17 likes

De meeste argumenten die ik hier lees gaat over de eerste jaren en weer tegenop zien ivm slapeloze nachten enzo. Dat is nu natuurlijk wel zo ! Is zwaar, en je bent al moe van je eerste.

Maar ik vind dat de tijd zoveel sneller gaat en die dingen gaan allemaal terug voorbij. Dus als je hiervoor twijfelt dan zou ik ( heb dit ook gedaan ) dit eventjes proberen vergeten. Want het is ook weer gewoon een fase, een hele zware dat wel. En dat van hobbies enzo herken ik niet echt want mijn kinderen willen helemaal geen hobbies :grinning:.

Maar waarom zou je dat even moeten vergeten als dat je reden is.

Ik moet er ook echt niet aan denken om die eerste jaren weer te doen.
En hoewel ik echt zielsveel van mijn kind houd vind ik die eerste jaren echt niet al het gedoe, ellende en de moeite waard om dit nog een keer te doen.

En zelfs zonder hobby vind ik dat mijn kind echt best bepalend is voor mijn/onze agenda.
School, zwemles, spelen met vriendjes en kinderfeestjes.

En als je heel erg tevreden bent met 1 kind en geen zin hebt in de eerste jaren nog een keer weer mee te maken is dat ook gewoon helemaal prima.

21 likes

Omdat die eerste jaren maar een heel kort stuk is van het leven samen met je kind. Dus als je echt graag meerdere kinderen wilt dan VIND IK PERSOONLIJK dat dat niet doorslaggevend mag zijn.

Maar dit topic gaat over bij 1 kind blijven dus ik wil hier ook niet verder over uitwijken. Ik snap overigens evengoed dat je maar ik kind wilt.

Het lijkt een beetje of je mensen hier probeert te overtuigen om toch voor een tweede te gaan. Lijkt me niet helemaal de juiste plaats hier. 1 kind is ook prima (of nul, of 3, of 5 :stuck_out_tongue_winking_eye:)

12 likes

Nee je hebt gelijk, zo lijkt het maar dat is het zeker niet ! En natuurlijk is 1 kind prima.

Ik had mijn eerste berichtje in een spoiler gezet maar daarna niet meer bij nagedacht. Ik wou gewoon eventjes de ouders die twijfelen mijn mening laten horen maar idd mss niet het juiste topic voor.

2 likes

Nee prima hoor om mee te posten :slight_smile: leuk als er een beetje discussie ontstaat!

5 likes

Ik heb 1 kind en ik houd het heel hoogst waarschijnlijk ook bij 1 kind omdat ik de eerste jaren gewoon heel erg zwaar vindt en dat niet meer opnieuw zou willen, ook al is het een fase die blijkbaar overgaat. Ik leef in het hier en nu, en in dit nu ben ik zielsgelukkig met mijn ene kind en de relatieve vrijheid die ik nog heb voor mijn hobby’s en passies die perfect combineren met 1 kind. Misschien verandert dat uiteindelijk nog en komt er wel een tweede bij ons ooit maar ik snap niet zo goed waarom de norm lijkt dat je maar moet accepteren dat er een hoop jaren zijn waarin je amper slaap hebt, geen tijd voor jezelf noem het maar op. Ik reageer nu op jou maar bedoel het ruimer want zie hier juist in dit topic waar het om het bij 1 kind houden draait allerlei het is maar een fase argumenten langs komen. Dat en de verhalen van vrouwen hier over de druk in de omgeving laat zien dat er toch een bepaalde norm is terwijl zoals @Ikgebruiklievergeennaam zegt, waarom is die reden niet gewoon genoeg om maar 1 kind te willen?

2 likes

Omdat jij duidelijk niet twijfelt en ik vind jouw redenen natuurlijk prima en heb daar respect voor. Ik kan me voorstellen als je hele zware jaren hebt gehad, je daar zeker nier staat voor de springen om dat nog eens te doen.

Mijn berichtje was eerder bedoeld voor de ouders die twijfelen.

Edit ; ik beweer ook nergens dat er een reden moet zijn om meerdere kinderen te hebben. Totaal niet.

1 like

Ik begrijp je en dan is het natuurlijk een ander verhaal en fijn meerdere kanten belicht te hebben. Ik reageer denk ik zo ‘heftig’ omdat de druk vanuit de, laat ik het maar even maatschappij noemen, zo groot is dat ik soms bijna ga twijfelen of ik niet raar ben of iets fout doe dat ik mijn keuze onder andere baseer op deze fase nu.

Ik had laatst een gesprek met een vriendin, die het nu gigantisch zwaar heeft met twee kids kort op elkaar en ‘jaloers’ was op mijn leven. Toen gaf ik aan dat en waarom wij geen tweede willen en toen kreeg ik de vraag maar houdt je dan wel genoeg van hem of blij met hem want de drukte en hevigheid is toch alles waard?!

Dat liet voor mij weer zien hoe gevoelig dit onderwerp is en soms niet ‘geaccepteerd’ wordt door de omgeving

1 like

Wow vind het wel spijtig dat je dat te horen krijgt. Ik heb zat vriendinnen die maar 1 kind hebben en ik vind dit persoonlijk niet “raar” of wat dan ook. Ik snap het zelfs heel goed !

Ik vond het ook echt heel zwaar met meerdere kinderen. Zwaar onderschat !

Sorry maar dit slaat ook nergens op ? Heeft toch niets met houden van de maken.

1 like

Ik snap je helemaal.
Zo raar dat mensen dan gaan twijfelen aan je liefde voor je kind, alsof je alleen van je kind houd als je er meerdere wilt.

Ik hou echt heel veel van mijn kind en heb echt een heel erg leuk en makkelijk kind maar dat betekent niet perse dat je er dan meer moet. ik vind mijn vriend ook de aller leukste man die ik ken maar ook daar hoef ik geen tweede van.

Het lijkt soms wel of mensen met meerdere kinderen niet kunnen(of willen) begrijpen dat 1 kind gewoon een optie is waar je vrijwillig voor kan kiezen.

8 likes

Precies dit, je verwoord echt helemaal perfect hoe ik het ook voel en denk!!

Mijn man moest hard lachen toen ik dit stuk voor las hahah

7 likes

“Mijn eerste kind is zo leuk dat ik geen tweede nodig heb om het goed te maken” :slightly_smiling_face:

15 likes

Hahaha ja!
Als er gevraagd wordt of wij nog een 2e willen zeg ik ook vaak: nee, de eerste is meteen goed gelukt.

16 likes

Wij krijgen juist van (vooral mijn schoon)ouders te horen dat we het bij 1 moeten laten omdat ik dus een hele moeilijke eerste 3 maanden heb gehad en soms (mijn kind is bijna 2) nog steeds.

Ik ben opgenomen samen met mijn kind vanwege mijn depressieve gevoelens waarvan later dat jaar bleek dat ik autistisch ben, dit is dus vorig jaar pas gediagnosticeerd…

Wij hebben nu besloten geen tweede te nemen, mede door deze reacties, maar natuurlijk ook omdat het voor mij waarschijnlijk heel zwaar gaat zijn, terwijl onze wens wel héél groot is voor een tweede.

3 likes

Wow, ik schrik wel van zo’n vraag. Bij ons woog de aanwezigheid van al een kindje mee in de keuze om niet meer kinderen te willen. Ik heb psychische klachten gehad na de bevalling en de kans op herhaling is groot. Bij onze dochter wisten we dat nog niet. Maar we willen niet ons gezin ontwrichten en de oudste meesleuren in dat hele circus. We willen haar juist uit liefde beschermen tegen.

@Johan Ik heb hetzelfde meegemaakt als jij. Alleen ben ik in de kraamweek zonder kind opgenomen. Mocht je willen sparren, voel je welkom. :heart:

2 likes