Het bij 1 kind houden

Soms vind ik het ook nog wel moeilijk dat wij voor 1 kind gekozen hebben. Maar dan denk ik vooral aan mijn kind, dat het voor hem mooi zou zijn om iemand te hebben om mee te spelen en herinneringen te delen. Het doet echt pijn dat hij dat niet zal hebben. Maar ik voel afweer tegen het idee weer al die jaren gestrest te zijn en me weer zoveel zorgen te maken. Ik ben nu zo blij dat mijn kind op een leeftijd is dat het allemaal wat meer vanzelf gaat. En dat we niet te gestrest zijn en daardoor ons kind in een fijne omgeving opgroeit. Ik weet gewoon dat als ik 2 kids zou hebben ik regelmatig echt explosies van woede of stress zou hebben. Zoals ik dat altijd bij mijn moeder zag. Zelf ben ik namelijk heel snel gestrest.

Er is wel iets wat mij wel blij heeft gemaakt, mijn broer krijgt namelijk onverwachts ook een kindje. Ik hoop heel erg dat dit kindje en mijn zoon een band kunnen krijgen, al zal dat misschien niet heel realistisch zijn vanwege afstand en leeftijdsverschil. Maar ik ben ook wel blij dat ik een nieuw kindje kan meemaken zonder zelf verantwoordelijkheid te dragen :face_with_hand_over_mouth: En mijn zoon is nu niet meer het enige kind in de familie.

4 likes

Ik kan dit gevoel wel enigszins begrijpen, maar zoals je hier wel vaker leest (of in dat boek De Tweede): een tweede kind is geen garantie voor een leuke band. Er zijn zoveel broers en zussen die niet door 1 deur kunnen of al gewoon op klein alledaags niveau ruzietjes hebben over vanalles, dat moet je maar net trekken. En dit heb ik al wel vaak gezegd hier haha, maar ik ben ook enig kind en ik vind het echt heeeelemaal prima. Ik zie wel dat het bij anderen leuk kan zijn en wat de toegevoegde waarde kan zijn, maar dat maakt niet dat ik mis dat ik het nooit gehad heb.

En wel super leuk dat je het zo nog een keer van dichtbij kunt meemaken!

2 likes

Ik snap je gevoel! Ik hoop stiekem ook om tante te worden hahaha… Maar nog een kindje, liever niet! Ik heb een super makkelijke zwangerschap gehad, een makkelijk en gezond kind (nu 3,5 jaar) en ik zou het niet anders willen zien. Ik krijg vaak te horen dat enig kindjes niet goed leren delen enzo, maar vanaf de leeftijd dat ze met andere kindjes ging spelen ging ze lekker 2 ochtendjes naar de peuterspeelzaal, ik heb familie met leeftijdsgenootjes en we zoeken elkaar vaak op. Mijn beste vriendinnetjes zijn enig kind en die zijn leuk opgedroogd :stuck_out_tongue:

2 likes

Ja, ik vind ook dat het geen garantie is voor een leuke band. Had zelf echt geen goede band met mijn siblings en vond het echt naar al die ruzies. Was altijd gestrest. Maar nu aan het eind hebben we wel een goede band en het is nu wel fijn om die familie te hebben. Dat is het enige wat hij wel echt gaat missen waarschijnlijk, maar ik hoop dat hij zelfstandig en sterk zal opgroeien en het niet heel erg mist.

@DaintyDream oh ons kind heeft dezelfde leeftijd :slight_smile: het helpt echt inderdaad om een kind van jongs af aan al veel met anderen te laten zijn. Dat heeft hier ook geholpen met delen. Binnenkort gaat hij na maanden thuiszitten twee dagen naar de voorschool. Hoop echt dat hij er vriendjes kan maken. Zelf hebben wij niemand dicht bij ons nu (geen familie of vrienden met kinderen) behalve mijn broer binnenkort. Ben wel bang dat mijn zoon daardoor eenzamer wordt maar ik zal mn best doen om hem sociaal te laten opgroeien.

Ook fijn om te horen dat je enig kinderen kent die prima zijn. Ik zat eens te googlen over de ervaring van enige kinderen en las echt hele nare verhalen die me bang maakten.

Ja daar hoop ik ook op! We hebben gelukkig ook een vrij jonge buurt en straks op een teamsport (hopelijk vindt ze dat leuk), dat helpt ook heel veel!

1 like

Haha ja ik kom hier eens in de zoveel tijd ook weer terecht en meestal post ik niks.
Er zijn nu best wel veel mensen die nu zwanger zijn van de tweede en mijn vriend denkt dan af en toe “moeten wij dan niet ook” (hij heeft die hele podcast serie geluisterd @Wonderland)
Maar ik ben echt heel tevreden zoals het nu is. Denk niet dat het leuker wordt met nog een kindje erbij. Nog steeds. Ik wil het niet uitsluiten maar ik denk dat t echt gewoon goed is zo.

@DaintyDream ik ook een hele gemakkelijke zwangerschap en makkelijk kindje! Ik vond zwanger zijn ook echt heel leuk.
Maar nog een keer hoeft gewoon niet eigenlijk.

3 likes

Ik zou dus best nog een keer zwanger willen zijn en willen bevallen, maar ik weet gewoon niet of ik nog een kind er bij wil? Ik denk dat als het bij mij of m’n man opeens wel begint te rammelen dan staat de ander daar wel voor open. Alleen voor nu denk ik: nee hoeft niet.

3 likes

Precies dat! Het is jammer dat weinig mensen dit niet snappen, ik merk dat als mensen horen dat we het bij 1 kindje houden, ze er een reden achter zoeken anders dan, zo is het goed.

2 likes

Hahahaha ja herkenbaar. Ik “mis” mn kleine baby wel maar ze blijven toch geen baby en ik denk dat je toch minder kan genieten als er een slopende dreumes/peuter rondloopt (dat is toch vooral wat ik mis, de hele dag knuffelen en tv kijken :joy::joy::joy::see_no_evil:)

Ik zou het trouuwens serieus best wel kut vinden als mijn man toch wel echt graag nog een tweede wil. Ik sta wel open voor de gesprekken maar omdat ik moet bevallen en alles vind ik dat ik wel vetorecht heb :see_no_evil::see_no_evil:

Edit @DaintyDream ja zo raar, iedereen gaat er ook best wel vanuit dat er een tweede komt ofzo. En dat t anders te zwaar was qua alles?

1 like

Hier nog een moeder die even komt spuwen. M’n vriendinnen van het babygroepje zijn de afgelopen 6 maanden bevallen van hun tweede. Ze kunnen heel veel vergelijken en weer ervaringen uitwisselen. Merk dat dat wel weer een lastig moment is. Dat ik nooit meer een eigen baby zal hebben. Ik ben met liefde voor iedereen suikertante, maar het is gewoon anders.

Weer even een dagboekpost in dit topic, want ik weet niet waar ik het anders op het forum kwijt kan.

Ik las de laatste post van Elise Joanne over hun proces naar een derde kind toe. Ik gun het ze van harte en kijk uit naar de video’s etc., maar het doet ergens wel pijn dat zij (en met haar andere bloggers) wel van ‘niet’ naar ‘wel’ kunnen gaan in hun kinderwens.

Wij hebben, door de omstandigheden, gekozen om het bij 1 kind te houden, maar dat voelt niet als echt mijn eigen keuze. Ik weet dat nog een kind niet te doen is voor mezelf en m’n gezin. En ik wil ook helemaal niet zwanger worden en weer een baby hebben. Was vanmorgen bij een vriendin met new born en schoot in paniek toen ze begon te huilen. Maar de vraag hoe ons leven eruit gezien zou hebben bij een normale kraamtijd blijft me verdrietig maken. Het voelt heel erg alsof dat me ontnomen is. Zit er nu bijna om te huilen.

Heel veel herkenning. Mijn zoontje is nu 3 en veel mensen in onze omgeving krijgen een tweede kind. Het kan niet , maar ik wil het ook niet. Toch herken ik mij enorm in wat je omschrijft.

1 like

Ik antwoord normaal niet op het forum maar dit is een heel herkenbaar gegeven voor mij en iets waar ik ook een beetje mee worstel.

Wij hebben 1 dochter van 4.5j. Dacht altijd dat ik 2 kindjes wilde maar eenmaal ze geboren was zat dat idee meteen in de kast. Ik had een horror bevalling en heb pas nadien beseft dat ik zo blij mag zijn dat ze er gezond is uit gekomen want ze had evengoed gehandicapt kunnen zijn door een gebrek aan zuurstof tijdens de bevalling. De relatie met mijn vriend is vanaf de geboorte de dieperik in gegaan omdat hij het heel moeilijk had met de nieuwe levensstijl en heel erg in zichzelf is gekeerd vanaf toen. Wij zijn gegaan van super happy koppel naar twee mensen die tegen elkaar waren ipv een team.

Mijn dochter was als baby ook heel vaak ziek (geen erge dingen, verkouden, aerosollen, etc), bijzonder slecht slapen en over het algemeen een moeilijk kindje en dat vrat behoorlijk wat energie. Ik mocht niet denken aan een tweede kind. Dus je ziet, niet echt cloud nine voor ons.

Sinds ze 3 jaar is, is alles beter beginnen gaan en gaat alles meer vanzelf. Minder ziek, beter slapen, ze is zelfstandiger. Nu ze ondertussen 4.5 jaar is zie ik wat een grote meid het is geworden, zo volwassen precies. Nu is ze echt geen kleintje meer. En hoewel het plaatje voor ons ‘compleet’ is en het gezellig is met drie, knaagt het soms bij mij dat ze geen broer of zus zal hebben. Het is een erg dubbel gevoel.
Als ik vriendinnen zie die zwanger zijn of baby’s hebben denk ik: jakkes, al dat gedoe, slecht slapen, papjes maken, groentepap, pampers, … ik word moe als ik er aan denk.

Maar het gevoel of de wens om echt voor een tweede te gaan is er niet of toch niet genoeg. Dat heeft ook deels te maken met mijn relatie. We zijn al door serieuze ups & downs gegaan. En hoewel het nu terug een pak beter gaat, zit de angst er bij mij in als we voor een 2e gaan dat het helemaal misloopt en dan wil ik niet met 2 kinderen zitten om alleen voor te zorgen.

Mijn carrière speelt ook deels mee. Ik hou enorm van mijn job en geef me daar 200 %. Ik heb ook best een hoge functie. Hoewel het een bijzonder flexibele job is (thuiswerk, flex uren etc) neemt het niet weg dat als je voor een 2e gaat dat dat sowieso impact heeft (vaker ziek zijn, minder aandachtig want moe …).

En ja soms vind ik het jammer dat ze geen broer of zus zal hebben maar je moet het niet doen om een speelkameraadje te hebben. Komen ze goed overeen: fijn, super zelfs ! Maar ik heb geen goeie voorbeelden in mijn omgeving van goeie broer-zus relaties. Mijn vriend heeft 2 broers en zij zien of horen elkaar zelden tot nooit dus daar hebben we niet veel aan. Ik heb zelf een broer en zus die meer aan elkaar hangen dan dat ze met mij een band hebben. Mijn ouders hebben beide een broer of zus waar we ook heel weinig mee contact hadden vroeger.
Als kind voelde ik me thuis ook het buitenbeentje in vergelijking met mijn broer en zus.

Om te concluderen: het plaatje klopt zeker voor mij als gezin van drie. Ik zie ook meer en meer gezinnen van drie dan vroeger. Ik vind het ook heerlijk om uiteindelijk als mama ook genoeg tijd voor mezelf te hebben en ik vind het echt gezellig om samen met mijn dochter op stap te gaan, als vriendinnetjes. En ja dat kan je best ook met meerdere kinderen maar laten we wel wezen, dat is minder evident. Ik hoor vaak genoeg van vriendinnen die 2 kinderen hebben dat ze toch spijt hebben van de 2e omdat het zoveel drukker is en de kids vaak ruzie maken.

Soms voel ik ook dat ik me precies moet verantwoorden voor de keuze om het bij eentje te houden. Het is deels niet echt een keuze geweest. Het is een gevolg van omstandigheden (nl. een heel moeilijke baby die vaak ziek was, ik zat soms te wenen op mijn werk van de vermoeidheid) en mijn relatie die er onder heeft geleden tot op het punt dat ik er bijna klaar mee was. Wat maakt dat ik een 2e niet aan durf en daarnaast er ook onvoldoende zin in heb.

Ik bewonder mensen die met gemak de keuze maken om voor een 2e of zelfs 3e gaan zoals Elise Joanne. Dan denk ik: hoe ?? Hoe weet je het dat je dit echt wil ? Maar ik denk dat je dit pas zelf weet als het zo ver is en dit is er nu niet bij mij.
Een vriendin van mij heeft sinds kort een tweede. Ik begreep het niet zo goed want ze zei me dat ze er altijd alleen voor stond en dat de papa altijd weg was, gaan werken of op café etc en zij alleen achter bleef met de kleine… Dat zou voor mij genoeg zijn om er niet voor te gaan. Maar zij voelde zich niet compleet zonder nog een kindje en dan denk ik ja, dan kies je er toch ook zelf voor, goed wetende dat je er opnieuw heel vaak alleen voor staat. Prima, als dat jouw keuze is.

In elk geval, het is voor mij geen vanzelfsprekende keuze en hoewel ik al jaren roep dat ik het bij ééntje zal houden zit ik ergens de laatste tijd met een knoop in de maag. Ik denk dat het eerder is omdat de zgn. ‘norm’ nog altijd 2 of meer kinderen is en mijn kind nu echt wel niet meer onder de categorie baby/peuter valt, eerder dan dat ik echt een tweede wil.

Ik ben nog jong genoeg dus ik kan zeker nog voor een tweede gaan. Al zal er dan wel een groot leeftijdverschil zijn met mijn dochter.

Zo een hele boterham :smile: !

11 likes

Bedankt om hier te delen, herken me wel in de keuze en de afweging m.b.t carrière en eigen ontspanning. Ik heb dan wel een heel gemakkelijke baby en had het allemaal zwaarder verwacht, maar heb de keuze nog niet gemaakt. Met leeftijdsverschil zit ik niet zo. Het lijkt me ook wel leuk als het ene kind een heel stuk ouder is dan het andere. Ik denk er nog een paar jaar over na en beslis dan om eventueel voor een tweede te gaan.

2 likes

Zo blij om dit topic te lezen. Precies waar ik naar opzoek was! 2 jaar geleden moeder geworden. Dit was ongepland maar zeker niet ongewenst. Vriend en ik hadden al 6 jaar relatie, alles voor elkaar, maar absoluut nog niet de keuze gemaakt ervoor te gaan. Voorheen dacht ik dat ik 3 of 4 kinderen zou willen, maar kom daar nu op terug. Opzich was zoon een makkelijke baby (op het slapen na) maar toch heb ik vooral dat eerste jaar wel als heftig ervaren. Vind het juist nu na 2 jaar alleen maar leuker worden en voel een soort medelijden met vriendinnen die aankondigen zwanger te zijn, schaam me daar echt voor want tegelijkertijd is ons zoontje het beste wat ons overkomen is.

Ergens denk ik dat we ooit wel voor een 2e zullen gaan, maar aan de andere kant denk ik dat we daar dus écht een bewuste keuze voor moeten maken (wat we dus nooit hebben gehad/gedaan) en we dat ook nooit gaan doen ofzo juist omdat het nu relaxter is.

Herkenbaar iemand? Als ik dan denk aan hoeveel makkelijker 1 kind is, hoeveel rustiger in huis en meer tijd je zelf hebt. Tegelijkertijd zie ik als zoontje met andere kindjes speelt hoe lief en leuk dat KAN zijn. Wat ik nu eigenlijk zoek/vraag? Geen idee, meer ervaringen/aanvullingen over hoe je dit hebt ervaren en wanneer je daar een keuze in maakt. Ook het evt leeftijdsverschil? Hoe lastig is het om bijv na 4 jaar weer helemaal opnieuw in de luiers te zitten? Het houdt me onbewust veel bezig, ook omdat er mensen naar vragen en ik dan merk dat we daar echt niet uit zijn…

4 likes

Ik herken dit wel denk ik. Onze dochter is 1,5 nu en we zeggen eigenlijk al sinds de zwangerschap dat we niet weten of we meer kinderen willen. Ik heb een prima zwangerschap gehad en vond ook de eerste 1,5 jaar echt goed te doen dus wat dat betreft zijn er geen redenen om het niet te doen.

Inderdaad wat jij zegt wordt het nu steeds makkelijker, we hebben al geen flessen meer en ze slaapt ‘s nachts door. Over een tijdje ook zindelijk hopelijk, dat wordt allemaal makkelijker. Volgens mijn schoonouders doe je dat tweede kind er dan ‘bij’, ook al moet je terug naar de luiers (bij hun kinderen zat er 3,5 jaar tussen). Omdat je het al een keer gedaan hebt en in het ritme zit.

Ik ben er zelf ook wel veel mee bezig, ook omdat ik toch best wat mensen van wie het kind net zo oud is (en ook jonger) en die al een tweede kind krijgen. We hebben pas wel gezegd dat we sowieso willen wachten tot Corona een beetje voorbij is voor we er verder over na gaan denken.

Het stomme is voor mijn dochter had ik echt een heeeeeele sterke kinderwens. Nu heb ik dat gevoel niet weer en het voelt een beetje alsof ik daarop aan het wachten ben? Maar misschien komt het dus nooit. Nou ja, een beetje dezelfde hersenspinsels als jij denk ik.

2 likes

Precies dat “wachten” op het gevoel idd! Dat je niet weet of dat gevoel er uberhaupt ooit komt. Ook de gedachte als er straks een groter verschil tussen zou zitten of het dan wel daadwerkelijk iets toevoegt omdat je kinderen dan wellicht in hele andere fases zitten en ze weinig aan elkaar hebben. Dat ik me dan afvraag of het al dat “gedoe” waard is.

Dat anderen met kinderen van dezelfde leeftijd of jonger voor de 2e gaan maakt idd ook dat ik een druk voel. Niet om ervoor te gaan maar wel om er over na te denken en vandaar ook even lekker op het forum sparren haha.

1 like

Ik herken het ook! Onze zoon is nu 2 jaar en 8 maanden. De meeste mensen die ik ken die rond die tijd een kindje kregen hebben er nu nog eentje bij of zijn zwanger. Heb zelfs een vriendin die na 9 maanden alweer zwanger was. Ik moet daar dus echt niet aan denken!

En aan de ene kant denk ik het is goed zo, we hebben een geweldig kind en we hebben het fijn samen. Nog wat tijd voor onszelf etc etc. En aan de andere kant zie ik hoe blij hij is als hij zijn neefje en nichtje ziet. En gun ik hem ook een broertje of zusje. En voelt het misschien toch ook wel een beetje alsof het van ons wordt ‘verwacht’. (Ken in mijn persoonlijke kring niemand die het bewust bij 1 heeft gehouden).

Ik wacht maar rustig af of die eierstokken weer gaan rammelen. Wil het wel 100% zeker weten. En op zich lijkt het me ook wel fijn als ik wat ouder en wijzer ben (was nogal instabiel na de bevalling) en als zoontje lekker naar school gaat als er een nieuwe baby zou komen.

3 likes

Ik ben hier voorlopig ook nog wel vrij zeker dat ik geen tweede wil. Mijn zoon is nu bijna 4. Mijn moeder en man pushen me wel een beetje voor een tweede. Maar ik heb al jaren thuisgezeten en wil nu gaan studeren. Misschien dat ik daarna toch weer zin heb. Ik blijf het soms wel moeilijk vinden voor mijn kleine, denk dat hij wel baat zou hebben bij een broer/zus.

Ik kan er wel echt van genieten dat ik nu niet zoveel aan mijn hoofd heb. Ik vind mezelf fysiek en mentaal best zwak dus wil ik daar ook niet tegenin gaan, dat is stress voor iedereen.

3 likes

Onze dochter wordt in februari 4 en ik ben heel blij met de keuze dat we het bij haar houden! Ik heb nog nooit problemen met haar, de zwangerschap of ons leven gehad en eigenlijk willen we dat gewoon zo houden! Onze dochter was een super makkelijke baby en nu nog steeds een makkelijk kind.
We zijn voor corona met z’n 3en met een RV Amerika rond gegaan en dan is het zo fijn als je kan afwisselen… Ik kan mij niet voorstellen om dat met twee of meer kinderen te doen.
Oppas is nooit een probleem en we hebben genoeg vrienden met kinderen om ons heen met we ze regelmatig speelt. Ook gaat ze vanaf 2 jaar al twee ochtenden naar de peuterspeelzaal en 2 dagen in de week naar de opvang. Ze is super sociaal naar andere kinderen toe, dus daar maak ik me ook niet druk om. Ik heb gewoon heel sterk het gevoel dat ons leven nu niet beter kan hahaha.

17 likes