Het bij 1 kind houden

Ja eens, zo vervelend. Ik heb zelf een broer en een zus en dat gaat gelukkig goed, vooral met mijn zus heb ik een leuke band. Maar toch willen wij het bij één kind houden. Het feit dat ik een goede band heb met mijn siblings staat daar compleet los van.

Heb namelijk ook van dichtbij gezien op hoeveel manieren het juist fout kan gaan door een tweede, dat het voor de eerste juist heel moeilijk of zwaar wordt door de komst van een tweede (of derde etc.)

Wat als je tweede kindje heel ziek blijkt? Of gehandicapt? Dat kan de jeugd van een eerste behoorlijk verpesten. Ik hoor mensen al denken: “Jaaaa maar dat weet je toch niet daar moet je niet vanuit gaan”

Juist ja. En dat van die goede band met broers / zussen weet je ook niet en moet je ook niet vanuit gaan.

Het is geen relevant argument omdat het niet te voorspellen is.

7 likes

en @360 nee nee, ik bedoel ook niet dat het einde van mijn carrière zal betekenen en loonsverhoging zal ik inderdaad ook gewoon krijgen want dat krijgt bij ons iedereen.
Flamoes, geen idee waar je vriend werkt maar bij mijn afdeling (waar ook werkende moeders zijn) is het dus wel zo dat je minimaal een jaar volledig moet hebben gewerkt voor promotie. Werk je parttime, dan minimaal 2 jaar. En als je dan eruit gaat voor langdurig verlof, is het dus zo dat je pas weer promotie kan krijgen na 4 jaar of als je geluk hebt na 3 jaar.

Je krijgt het uiteindelijk wel, maar het gaat dan langer duren. Goed, ik kies er uiteindelijk wel voor want ik wil graag moeder worden en een goede moeder zijn, maar ik wil ook blijven werken en groeien.

Het liefst wil ik ook echt NU een kind, maar ik zit nu op zo een punt dat ik volgend jaar promotie ga maken (als het goed is), nou dat krijg ik niet als ze zouden weten dat ik zwanger ben omdat ik daarna de managersfunctie niet kan vervullen.
Nu wacht ik dus met mijn kinderwens tot ik de promotie heb want het scheelt mij dan gewoon veel in salaris als ik dan naar 32 uur werken ga i.p.v. nu.
Klinkt misschien heel berekenend, maar een vrouwelijke collega van mij is nu al 5 jaar manager (wat lang is bij ons) zij wilde 2 jaar geleden al doorgroeien naar een hogere functie maar omdat ze toen zwanger werd niet gekregen. Nu krijgt ze het dit jaar waarschijnlijk wel, maar ik merk gewoon dat het voor moeders gewoon lastiger is.

En idd de opmerkingen van ja die gaat altijd 4 uur naar huis om der kind op te halen of begint later omdat ze de kinderen weg brengt hoor ik ook altijd over de moeders die bij ons werken. Terwijl er genoeg vaders zijn die ook eerder weg gaan of later beginnen om die redenen maar daar hoor je nooit wat over.

4 likes

Ik vind het niet erg hoor dat je berekenend bent. Dat zijn bedrijven ook.

4 likes

Ik vind het erg dat je zo moet zijn! Dat je als vrouw met kinderwens maar vooruit met denken en plannen. Haat dat! Is toch bizar dat je je kinderwens opzij moet zetten omdat je anders een promotie mist of moet uitstellen. En ik snap dat @Ishq het zo doet hoor! Als je der al een tijd keihard voorgaat en je bent er bijna, dan moet je het pakken ook!

6 likes

Hear hear. Belachelijk toch eigenlijk dat je op die manier gedwongen wordt om een keuze te maken.

1 like

Bij mijn vriendin in het bedrijf zijn ze in opstand. Haar collega zou bijna een vast contract krijgen want ze deed het super goed en waren hartstikke tevreden enzo. De directie had nog opmerkingen gemaakt in een vergadering over hoe tevreden en blij ze zijn met haar als aanwinst in het bedrijf blabla. Ongepland zwanger geworden en het gewoon verteld, omdat ze dus eerlijk is en gewoon echt niet had verwacht dat dit zo een mega probleem zou zijn. Ze gingen binnen een paar dagen van mega tevreden en aanwinst naar super ontevreden en toen kreeg ze te horen dat haar contract niet werd verlengd.

Maar alle dames op die afdeling zijn nu in een soort rel. Iedereen in dat bedrijf is vrij loyaal en doet extra taken en dergelijke. En nu denken ze en dit krijg je er voor terug?

Ik vind het prachtig en volg het op de voet haha.

6 likes

Mijn god wat maakt het me boos als ik hoor hoe Nederland wat dit betreft achterloopt. Vier maanden ben je eruit en nog moet je blij zijn dat het geen gevolgen heeft, het is tenminste nog lang geen gemeengoed. Hier (DE) gaat elke vrouw er een jaar uit en het is de normaalste zaak van de wereld. Mannen gaan langzamer maar wel de goede richting uit. Sorry off-topic, maar grrrrr :angry:

7 likes

Vind sommige dingen hier best moeilijk om te lezen. Ik heb bv vanaf 8 weken thuis gezeten en ik kan na mijn verlof mijn werk niet meer doen door mijn heftige zwangerschap. Dan kun je het wel niet on hold willen zetten, maarja :woman_shrugging: Weet ook wel dat dat gelukkig een uitzondering is, maar bedoel te zeggen dat niet iedereen kan kiezen.

Ohh vervelend! Krijg je een hele andere functie? Wat heb je gehad met je zwangerschap als ik zo brutaal mag zijn?

Het wel on hold zetten van je carriere is toch ook nie erg? Tenzij je graag anders had gewild natuurlijk?

Ik heb ontslag genomen, andere functie was niet mogelijk en ben er na een jaar wel een beetje klaar mee eerlijk gezegd. En ik vind dat inderdaad niet zo erg (wel heel vervelend), maar ik zag een paar keer dat je carrière heus niet on hold hoeft als je dat niet wil.

Edit: ik merk dat ik een beetje zuur overkom, maar zo bedoel ik het niet. Ik vind ook dat iedere vrouw met een kinderwens zich geen zorgen zou moeten hoeven maken om haar baan en dat vrouwen in de vruchtbare jaren evenveel kansen verdienen als mannen (obviously). En een kind hoeft totaal niet het einde van je carrière te betekenen. Ik bedoel vooral dat niet alles maakbaar is, maar dat geldt eigenlijk altijd.

1 like

Ja, met normale omstandigheden is dat natuurlijk een keuze. Maar het wel of niet on hold willen zetten is voor iedereen persoonlijk of het erg is of niet.

Maar snap dat het balen is als je gedwongen door omstandigheden om een bepaalde keuze te moeten maken die je als vervelend ervaart.

Het is ook een beetje een zuur onderwerp voor vrouwen, toch? We hebben er allemaal mee te maken dat het voor vrouwen toch moeilijker is om carriere en kind te combineren.

Ik werk bij een internationaal bedrijf en heb collega’s die ik nog nooit heb gezien omdat ze al 100 jaar met verlof zijn. Alle vrouwen uit mijn team zijn altijd in shock als ik vertel dat je hier 4 maanden verlof hebt en dat de man 5 dagen krijgt. Ik hou van Nederland hoor, echt waar. Maar hierin lopen we zó enorm achter, om je te schamen.

3 likes

Wat ontzettend zuur voor je! Ik kan me voorstellen dat mijn bericht je dan een beetje tegen de haren strijkt.
Lijkt me heel erg vervelend als je fysiek zoveel last hebt dat je eigenlijk geen keuze hebt.

1 like

Even off topic, maar het wordt echt zo tijd dat Nederland naar een langer verlof gaat. Na 10/12 weken ben je (in mijn ervaring) echt nog niet gewend aan het moederschap. M’n man had 2 dagen verlof (oude regeling en zijn cao is slecht) en heeft een maand vrij genomen. Echt belachelijk dat dat allemaal zo krap is. En het is ook achterlijk dat je als moeder een eventuele ziekenhuisopname na de geboorte niet terugkrijgt in je verlof. Mij heeft dat drie weken gekost waarin ik niet bij m’n kind kon zijn.

3 likes

Dat komt later weer terug. Haha. Mijn vriend doet in vergelijking met zijn familie al veel. Maar het is op zijn werk (“mannenwereld”) gewoon soort van not done om je bijvoorbeeld af te melden omdat je kind ziek is. Parttime werken is sowieso onmogelijk en ook geen enkele collega doet dat.

1 like

Vond dat ook erg weinig. Ben na 6 maanden weer gaan werken en nam maakte toen gebruikigt voedingsrecht waardoor ik 6 uur per dag werkte. Maar vond het zo vreselijk om weer te werken en miste mijn dochter enorm. Ik zou volgende keer ook na 6 maanden willen beginnen maar dan opbouwend.

Mijn vriend had ook maar 2 dagen… Ik ben op donderdag bevallen, dus gelukkig het weekend er nog aan vast…

Hoe is het daar geregeld dan?

Ook al is het misschien ouderwets moet ik wel toegeven dat ik er wel echt van geniet om parttime te werken. En meer de zorg op me te nemen zodat ik veel tijd kan doorbrengen met mijn dochter.

Maar vind het gewoon KUT dat je vaak fulltime moet werken in hogere functies, of tenminste die ik zou willen.

Jaa pff om te beginnen vind in dat het in Nederland gewoon naar 6 maanden moet gaan vanaf moment dat je kindje is geboren. Dat zou al zoveel schelen dan 4 maanden die je nu hebt lijkt mij.

Maar inderdaad mijn bedrijf is ook internationaal en laatst hadden we een training met een zwangere Zweedse collega die vertelde doodleuk dat ze straks een jaar verlof heeft!! Super voor haar maar hoe krom dat internationale bedrijven niet hetzelfde hanteren?!?

2 likes

Ah dat is inderdaad erg naar! (Zacht uitgedrukt.)

Ik bedoelde het geenszins naar hoor maar het is waarschijnlijk een beetje het zelfde als ik het over ‘een kind nemen’ zou hebben tegen iemand die geen/niet gemakkelijk kinderen kan krijgen. Vrij lomp dus. Sorry daarvoor!

Ik ben gewoon dol op mijn werk dus ik kan me nu niet voorstellen dat ik dat ‘on hold’ zou zetten voor één kind, laat staan voor twee. (Ik heb ook geen kind dus geen idee hoe dat voelt.)
Maar je weet sowieso niet hoe het loopt. Ook niet met één kind of geen kind.

Het is trouwens de grootste reden waarom ik persoonlijk twijfel over kinderen. In de ideale situatie hoef je je werk niet lang on hold te zetten en kun je nog veel dingen doen die je zonder kinderen ook zou doen, maar je kunt ook in een niet ideale situatie belanden (omdat je kind iets heeft of jijzelf) en dat is wel iets dat je je misschien van te voren moet bedenken.

2 likes