Het autotopic

Inderdaad NHG. En mijn adviseur doet echt wel zijn best maar heeft helaas geen effect. Ik merk ook dat het mij best wel irriteert want zoals ik al zei: ik betaal het nu zonder problemen en mijn maandlasten gaan zo extreem omlaag. Ik had ook een oplossing: vriendin wilde wel het contract voor een paar weken op haar naam zetten en daarna kon alles weer terug naar mij maar helaas is haar huur te hoog om dat er doorheen te krijgen. Dus nu is dit mijn laatste het contract ‘verkopen’ maar het is echt mega moeilijk om iemand te vinden voor de overname.

Ik en mijn vriend hebben samen twee auto’s, dus eigenlijk heb ik 2 halve :wink:

Ford fiesta ecoboost 125 pk uit 2015, met alles erop en eraan (cruise control, clima, parkeersensoren, stoelverwarming, ruitverwarming, etc). Heerlijke auto, trekt snel op, superzuinig, makkelijk 1 op 20 en goedkoop in wegenbelasting.
Daarnaast 2 weken terug onze Skoda Citigo (heerlijk stadsbakkie) af laten lopen (privat lease liep af) en een Ford Ecosport gekocht uit 2019: iets minder luxe dan de fiesta, maar wel met cruise control, airco, achteruit rij camera, etc. Ook met ecoboost motor, gemiddeld tussen 1 op 15 en 1 op 18. Ook niet duur in wegenbelasting. Vind Ford echt een aanrader voor als je veel op de weg zit (dagelijks 1.5 reistijd en vaak nog 1 uur per dag in de auto voor huisbezoeken).

Is er niet iets te regelen met de leasemaatschappij?
Het is misschien een beetje frauduleus, maar zo heeft een vriendin het opgelost toen moest verkopen wegens scheiding

Nee helaas werkt de leasemaatschappij daar niet aan mee omdat ze dat niet mogen. Ze kwamen wel met de tip om m tijdelijk op een andere naam te zetten (is ook niet helemaal netjes maar daar werken ze wel aan mee)

Ik zit erover na te denken om een eerste autootje te kopen. Wil niet te veel betalen, maar heb aan de andere kant ook geen idee waar ik naar moet zoeken. Welk jaartal, hoeveel km etc is het beste?

Wil hem gebruiken voor heen en weer naar m’n werk (geen verre afstand ofzo en ik rij dan niet harder dan 80 km/u) en voor in m’n vrije tijd. Over het algemeen zal ik er geen verre afstanden mee rijden. Heb wel liever een auto die direct een paar jaar mee gaat, dus hij moet niet te oud zijn. Hoeft ook geen grote auto te zijn.

Iemand enig idee naar wat voor soort merk en model ik het beste kan uitkijken en welk bouwjaar dan het beste is? Ik zat te denken aan max €5000

Ik heb geleerd om te kijken naar auto’s met minder dan 100.000 op de teller. Verder is het de vraag welke luxe je erop wilt. Ik zou zelf minimaal 5 deuren en airco willen hebben bijv.

Als je een klein autootje wil zou ik eens kijken naar een Toyota Aygo of een Kia Picanto of een Citroën C1. Allemaal zelfde type auto’s die ik wel schattig vind als klein stadsautootje.

1 like

ik heb een kia picanto uit 2017 die we hebben gekocht voor iets minder dan 8000 die 21000 km op de teller had toen we hem kochten
wij betalen maandelijks 53 euro verzekering en “vrij weinig” wegenbelasting volgens vriend. (edit: 19 per maand)
en hij is echt supercute en mooi. tussen de 80 en 100 km/u heeft ie alleen echt weinig power. dat is soms wel irri met vrachtwagens inhalen enzo maar in de stad rijdt ie zeker pikant! tussen de 100 en 120 gaat ie op de een of andere manier veel makkelijker!

vind een picanto weg echt anders dan een aygo of een C1 trouwens. dit voelt wel meer als echt auto. je hebt eventueel nog de peugeot 106 of volwagen up als kleine autootjes maar die vond ik minder lekker rijden. hyundai i10 is ook wel leuk en rijdt erg lekker, maar die kunnen weer wat duurder zijn. ik wou ook perse 5 deurs omdat ik graag gezinsuitbreiding wil en dan wil ik kinderstoeltjes op de achterbank kunnen zetten.
ik zou je gewoon aanraden om veeeel proefritjes te gaan maken. @Tamara.
en voorkeur is persoonlijk, ik wou per se een aziatisch merk. waarom tsja geen idee!

1 like

19 euro is volgens mij het goedkoopste als je wegenbelasting moet betalen. Ik heb zelf een aygo en mijn vader een bmw en hij vindt mijn auto echt prima rijden. Heeft zelfs gezegd dat als die geen auto meer nodig heeft voor werk, die misschien ook wel een aygo neemt.

1 like

Ik heb jaren in een i10 gereden en dat was echt een fijne 1e auto. Ben er ook een keer meer naar Frankrijk gereden, maar dat is niet per se aan te raden.

1 like

ja ik bedacht me ook dat de aygo waar ik in reed misschien wel 5 jaar geleden is. ze zullen de modellen wel hebben geupgrade zoals de modellen elk jaar geupgrade worden. ik had toen in elk geval geen fijne aygo. heel lawaaierig en een heel gek klein schakelpookje haha.
heeft het ook 5 deuren?

Ja ligt er denk ik sowieso aan hoe er met de auto om is gegaan. Ja ik heb 5 deuren.

Een Peugeot 106, toyota aygo en Citroën c1 zijn allemaal dezelfde carrosserie. Hoewel ik op google afbeeldingen alweer nieuwere modellen toyota aygo zie

Ik heb zelf een Renault Twingo uit 2011. Is mijn eerste auto en vind hem heel fijn. Heeft airco en cruise control (rijd vooral snelweg, dus ideaal). Goedkoop in verzekering en wegenbelastig en erg zuinig. Enige minpunt vind ik wel dat 'ie 3-deurs is.

Seat Mii uit 2015 die uit de private lease uit Duitsland kwam.
Net 50.000 km op de teller dat ik hem kocht.

Hiervoor had ik een Seat Arosa uit 2003, helaas ging die steeds meer mankeren. Vond dat echt een fijn klein karretje. Mijn scheurijzertje :heart:

ANWB is ook een fijne site om eens wat rond te kijken trouwens. Staat heel veel info op. Kun je ook de kosten een beetje vinden per auto.

“Auto informatie | ANWB” https://www.anwb.nl/auto/tests-en-specificaties/zoeken/

“ANWB tipt: 10x tweedehands stadsauto’s - ANWB” https://www.anwb.nl/auto/nieuws/2019/oktober/anwb-tipt-10x-stadsauto

1 like

Oh handig, dankje!

Peugeot 107 (of het nieuwere model 108) bedoel je, denk ik! De 106 is al veel ouder.
Ik heb zelf in een Peugeot 107 van 2006 gereden en in een Toyota Aygo van 2019 en die nieuwere modellen zijn wel heel wat meer auto dan de oudere. Het zijn echt fijne autootjes voor wat kortere afstanden, en de nieuwere modellen doen het ook prima op de snelweg!

Ook @Tamara

1 like

Ja klopt, ik had de 107 in gedachten!

1 like

Awhhh mijn vorige auto was ook een Seat Arosa🥰, wel wat ouder, uit 1998.
Hoewel ik nu een veel betere (en nieuwere) lease-auto rijd kijk ik nog wel eens met heimwee als ik er een langs zie rijden haha.

De mijne heb ik uiteindelijk met pijn in mij hart naar de stort moeten brengen omdat niemand hem wilde kopen op MP (zelfs niet voor €50,-) :cry:

Ach gut :frowning:
Ik heb hem kunnen inruilen voor korting op mijn huidige auto.
Maar ik mis hem wel hoor, was echt een fijn karretje met al zijn mankementen.