Het andere Youtubers-/bloggerstopic #9

Dat durf ik ook niet met zekerheid te zeggen. Maar vrouwen mogen zich ‘nou eenmaal’ sneller verdedigen dan mannen, qua aanranding / dreigend gevaar / weerloosheid. Dus dan zou het plausibel zijn dat je naar het eerste grijpt wat je in je tas of jaszak voelt: een busje spray. Dat is wel te verklaren, lijkt mij tenminste.

De politie heb ik zelfs al eens horen zeggen: als er een inbreker in je huis komt… leg de voet van je stofzuiger altijd onder bed of ergens waar je logischerwijs tussen jou en de inbreker bent. Mep je daar de inbreker mee tegen de vlakte dan kun je verdedigen: de stofzuiger stond daar en daar nog en dit was het eerste wat ik kon pakken om mezelf te verdedigen.

Leuk is het allemaal niet, maar ik vind dat je jezelf wel moet kunnen verdedigen in noodgevallen.

10 likes

Ik ging googlen wat OHTO was en ik kwam op één of andere japanse pennenmerk uit en ik snapte niet wat er zo bijzonder aan was :crazy_face:

3 likes

Echt een leuke podcast(-aflevering) vind ik dit! Interessant maar wel lekker low-key, gewoon alsof je naar een gesprek tussen twee vriendinnen zit te luisteren

3 likes

Heb hem gewoon uitgezet echt al in de eerste 5 minuten zegt ze honderd keer otho

Snap nooit hoe mensen auto zo uit kunnen spreken. Otho. Het is auto. Mij is op school nooit geleerd van je een au uit moet spreken als oo

11 likes

Ah ik heb echt altijd zo’n facepalm moment als Wil van Tien zegt dat ze vlak buiten de stad in een vinexwijk woont. Dat laatste is waar, maar dat eerste echt zeker niet😑

3 likes

Je kan het op beide manieren uitspreken! De ‘otho’-manier komt uit het Frans.

Verklaring voor twee vormen auto/oto

Wat is de juiste uitspraak van auto : ‘auto’ of ‘oto’?

Zowel de uitspraak ‘oto’ als de uitspraak ‘auto’ is goed. Alle hedendaagse woordenboeken vermelden beide uitspraakvarianten.

De oudste bron waarin auto op schrift voorkomt, dateert uit 1899. Aanvankelijk was de uitspraak ‘oto’ het gebruikelijkst. Het Etymologisch Woordenboek van het Nederlands vermeldt dat veel termen uit de auto-industrie via het Frans in het Nederlands in gebruik kwamen. Wat ook kan hebben bijgedragen aan de verspreiding van de uitspraak ‘oto’, is dat alleen de elite zich een auto kon veroorloven. De voertaal binnen deze kringen was aan het einde van de negentiende eeuw deels nog Frans. De uitspraak ‘oto’ is volgens sommigen nog steeds iets wat tot de taal van de ouderwetse adel behoort, net als taartje en sofa in plaats van gebakje en bank .

In de loop van de twintigste eeuw is de uitspraak ‘auto’ steeds gebruikelijker geworden. Daarop zijn woorden als autobiografie en autocraat (die alleen met een au-klank worden uitgesproken) waarschijnlijk mede van invloed geweest. De uitspraak ‘auto’ lijkt inmiddels het gebruikelijkst, maar ‘oto’ is zeker nog niet verdwenen.

3 likes

Altijd geweten dat ik diep vanbinnen een Franse classy bitch ben.

12 likes

Je hebt wel wat weg van Gérard Depardieu idd.

7 likes

Het is de neus :star2:

9 likes

Toen zij hun nieuwbouwhuis kocht en beschreef woonde ik nog in het noorden en heb ik best lang gezocht naar een soortgelijk project. Was oprecht benieuwd of dat misschien ook iets voor mij was, tot ik ontdekte dat “dicht bij de stad” in werkelijkheid dik twintig minuten rijden was.

8 likes

Het ligt er aan of je iets gebruikt dat daar zou kunnen liggen (stofzuiger) of dat je een baseballstok (hoe heet dat? Haha) onder je bed legt terwijl je niet baseballt.
(Zelfde als gewone deo vs pepperspray.)

Als je iemand pijn doet met iets dat je gewoon bij je hebt of in je kamer ligt is de kans klein dat je een straf krijgt opgelegd, maar heb je een ‘wapen’ (en daar kan veel onder vallen zoals pepperspray of een honkbalknuppel… yes zo heet het!) dan is de kans groot.

3 likes

En dan had je nog de ‘potloodventers’ bij ons. Mooie namen, haha.

2 likes

Toen heette dat nog gewoon de geboorte.

1 like

“Als je iemand pijn doet met iets dat je gewoon bij je hebt of in je kamer ligt is de kans klein dat je een straf krijgt opgelegd” die redenatie klopt niet helemaal. De strafbaarheid van mishandeling is niet gelegen in de vraag welk wapen daarbij is gebruikt. Als jij iemand zonder aanleiding of rechtvaardiging in elkaar timmert met een wekkerradio dan is dat even goed mishandeling als wanneer je het doet met een honkbalknuppel, en dan kun je even goed een straf opgelegd krijgen. Als jij wordt bedreigd en je verdedigt jezelf door iemand te mishandelen, kun je mogelijk een geslaagd beroep doen op noodweer(exces), maar daarvoor is de situatie ter plaatse van doorslaggevend belang en niet het eventueel gebruikte wapen. Overigens werkt het wel strafverzwarend om iemand te mishandelen met een wapen, maar daarbij geldt dat een paraplu ook als wapen kan worden beschouwd

4 likes

In aanvulling op @Yucca is de vraag ook of jíj in gevaar was.

Als jij in bed ligt en beneden gerommel hoort en je gaat kijken en ziet dat een inbreker rustig bezig is de tv van de muur te halen ben jíj niet in gevaar.
Hem neerslaan met een stofzuigerstang is dan hartstikke strafbaar.

Het zou anders zijn als je de inbreker stoort bij zijn werkzaamheden en hij op je afstormt. Dan mag je hem wel een tik geven.

2 likes

Is het wel nog in Groningen stad dan?

Het maakt wel verschil in de vraag of het met voorbedachte rade was toch? Als jij niks hebt met honkbal maar je hebt wel zo’n knuppel onder je bed liggen “voor het geval dat” is dat heel anders dan als jij iemand mept met een wekkerradio die daar altijd staat. Had zelf het idee dat @Flamoes daarop doelde. Voor beide kan je inderdaad bestraft worden.
edit: voorbedachte rade is niet de juiste benaming, maar ik ben moe en heb niet zo’n zin om te denken :sweat_smile:

1 like

Nee zeker niet.

1 like

Waar ook hele leuke feestjes zijn toch?

1 like