Ik wist oprecht niet dat ik mensen kon beledigen als ik mijn haar in zou (laten) vlechten op deze manier. Ik wist überhaupt niet dat er achter een bepaalde vorm van vlechten een verhaal zit. Misschien naïef van mij, maar ik heb er nooit eerder bij stil gestaan.
Een ding om mee te nemen in het vervolg!
Fijn dat jullie je verhaal delen en zo open met ons willen zijn @Dolfijnhond en @Shaaar!
Zoals @Maestoso ook al zei, ik leer zoveel van het forum.
Nou… ik denk dat dit deel van mijn bericht onduidelijk is en/of verkeer begrepen.
Ik wil niet bepalen wat een ander raakt. Ik vind ook niet dat het iemand niet mag raken. Ik hoop en denk alleen dat we wat nader tot elkaar kunnen komen. En dan mijn voorbeeld, uit het (mijn) leven gegrepen;
Ik heb een collega die een hoofddoek draagt. Tja, ik leef idd in een dubbel en heb geen islamitische vrienden of familie. Ik vind het wel interessant en wil er meer van weten dus voel ik mij vrij haar vragen te stellen.
Toch vind ik het lastig om vragen te stellen omdat ik ook weet dat dingen onbedoeld verkeerd kunnen overkomen. Gelukkig is deze collega super open en praat ze graag over haar cultuur terwijl een ander misschien negatief zal reageren op mijn ‘onnozele vragen’. Een korrelzout helpt dan toch - samen met begrip van de andere kant, om meer van elkaar(s cultuur/ gebruiken/ gevoelens) te leren kennen?
Als ik wit zeg en je zelf dat gedrag niet vertoont/je niet aangesproken voelt bedoel ik je er doorgaans niet mee. Het is alleen makkelijker dan de groep volledig specificeren. Voel je dus echt niet aangesproken want ik besef prima dat de meerderheid van de mensen gewoon meer dan prima is.
@Beutyschooldropout dan begrijp ik je beter. Even in spoiler want het is lang
Samenvatting
Weet: mij mag je over het algemeen ook alles vragen. Ik geef graag een open antwoord en ben echt niet iemand die de rug toekeert als iemand iets doms zegt. De “wordt jouw haar wel nat”-vraag heb ik (ondanks mn latere frustratie) gewoon rustig beantwoord. Maar bedenk wel: ik deal al jaar en dag met diezelfde onhandige opmerking en het zijn ook vaak opmerkingen waar ook een waardeoordeel in zit. Neem bijvoorbeeld “was jij je haar wel/moet jij je haar dan ook wassen/hoe vaak was jij je haar dan”. Wat wil je dan horen? “Nee, ik was het nooit, wacht liever tot je er een ei in kan bakken?”. Behoorlijk vaak gehoord, eigenlijk altijd van vreemden. Een werkpartner waar je een dagje mee moet optrekken, iemand die je net in de kroeg ontmoet hebt. De oppervlakkigheid spat er vanaf.
Wat me ook opvalt is dat mensen die dergelijke vragen stellen over een donker uiterlijk, vaak ook echt niet echt geïnteresseerd zijn. Het is pure nieuwsgierigheid. Het is alsof ik elke witte persoon vanaf nu ga vragen “joh smeer jij zonnebrand? Leg eens uit?”. Regelmatig gaat zo’n gesprek binnen vijf minuten gesprek over “wat vind jij trouwens van zwarte piet” of “ja negers zeggen ook neger tegen elkaar” of “het is tegenwoordig allemaal zo politiek correct en lichtgeraakt” en sorry; daar sta ik na jaren uitleggen niet meer voor open. Want interesse wordt heel vaak verward met de keuringsdienst waarin bepaalt moet worden ‘wat voor een’ je er bent. En ik heb daar geen zin in, want ik ben zoveel meer dan enkel poc. En zo’n vraag reduceert mij tot enkel mijn huidskleur. Terwijl het antwoord vaak logischerwijs te bedenken is. Vraag je als je zo’n vraag stelt af; ben ik echt geïnteresseerd in de persoon? Wil ik dit echt weten? Kan ik dit niet gewoon googlen? Dan kan je de tijd die je in zo’n vraag steekt, steken in het echt leren kennen van iemand en zijn cultuur. Die gaat namelijk veel verder dan of mijn haar nat wordt.
Ik heb het blackfishing wel in Nederland gezien. En daarnaast is sociale media toch niet streek gebonden. Misschien ben ik daarin een uitzondering maar ik kom meer dan regelmatig op niet Nederlandse sociale media kanalen.
En ik durf te zeggen dat wij hier in Nederland achterlopen. Heel veel conversaties worden niet eens gevoerd. Het enige racisme wat in Nederland echt besproken wordt, is zwarte piet.
Er zit toch wel verschil in deze soorten vlechten? Of alleen huidkleur? Zowel de cornrows als de “boxing braids” / “dutch braids” (wordt ook cornrow genoemd?) liggen op het haar. En de french braid ligt in het haar. Zijn de eerste twee vlechten hetzelfde? Ik vind het ook wel onbegrijpelijk als de tweede haarstijl ook niet oké is zeg maar. In mijn ogen is het heel anders. Natuurlijk op de foto is het anders omdat beide haartypen op een andere manier zich laten vlechten. Maar naar mijn idee waren cornrows altijd heel veel dunne invlechten op het hoofd, loeistrak gezet ook. En wel of niet met extra 'nep’haar ingevochten. De tweede vlecht is breed en dik en wat losser gezet. Ik kan me bijna niet voorstellen dat men in het witte noorden vroeger nooit deze vlecht zelf heeft “uitgevonden”.
Ik vind het fijn dat dit jouw ervaring is in Nederland. Helaas is mijn ervaring anders en daarom vind ik dat ik mag concluderen dat we er nog niet zijn. Jij maakt het niet mee maar dat betekent niet dat het er niet is. Ik denk dat het echt goed is als (bijna) niemand meer zulke ervaringen heeft. Helaas zijn we daar nog lang niet.
Ik ben in een hele racistische omgeving opgegroeid en dat heeft mij erg gevormd. Het enige gesprek dat ik gevoerd zie worden is over zwarte piet. Een groot deel van Nederland van dat niet eens rasistisch. Alle andere uitingen van racisme van Nederland zijn niet eens een onderdeel van het gesprek. Volgens mij zijn er weinig wetten in Nederland die racisme écht tegengaan.
Heb je het over blackfishing? Zo ja, dat staat bij mij ook laag op mijn prioriteitenlijstje. Dat haalde ik alleen aan als voorbeeld. Feit is wel dat er bepaald schoonheidsideaal is. En daarnaast is mijn ervaring dat het afhankelijk is van de juiste persoon die iets roept. Een grote groep donkere mensen vind al jaren dat er iets gedaan moet worden aan zwarte piet. Maar sinds dit een meer mainstream mening is geworden onder de witte mensen krijgt dit onderwerp pas de aandacht die het verdient.
Mijn punt is eigenlijk dus dat de mensen die ergens aanstoot aan nemen niet altijd de podium krijgen die ze nodig hebben. Hoe veel zwarte activisten ken jij die serieus worden genomen?
Ik maak er een punt van om te praten vanuit mijn ervaring. En soms uit die van mensen uit mijn omgeving. Ik ben niet de vertegenwoordiger van alle zwarte vrouwen maar ik mag en kan zeker wel bepaalde conclusies trekken uit mijn ervaring. Dat het niet voor alles en iedereen geldt is een gegeven. Ik vraag me af door welke uitspraken die ik heb gedaan je dit gevoel krijgt.
‘zo houd je de verdeeldheid in stand’
Hoe precies? Door constant in gesprek te blijven gaan? En open te staan voor de mening voor anderen. Het is op geen enkele manier mijn verantwoordelijkheid om andere mensen comfortabel te stellen in hun achterhaalde denkbeelden. Ik hoef ook niet lief te zijn, ik hoef niet te fluisteren om dan maar geaccepteerd te worden. Ik deelde laatste in het white privilege topic een filmpje dat precies hierover gaat.
Ook al haalde ik al mijn ervaring van social media, dat maakt het niet minder waar. Je bagatelliseert nu de ervaring van een heleboel mensen in Nederland. Het is gewoon een feit dat een grote groep nog steeds constant geconfronteerd wordt met racisme. Nogmaals, dat zal zeker niet voor iedereen gelden maar dat boeit niet. Heb je er geen last van? Prima, maar laat de ruimte dan over voor de mensen die er wel iets aan willen doen.
Ik haat niemand. Witte mensen niet, lichte mensen niet en donkere mensen niet. Ik snap niet hoe je kan zeggen dat ik haat verspreid terwijl ik kennis probeer te delen. Volgens mij ben ik op een paar sarcastische opmerkingen bijna altijd constructief.
Zijn er hier mensen die Amberlynn Reid volgen? Ik heb haar volgens mij al 1 of 2x eerder aangehaald. Ze heeft twee subreddits en ook een hele grote Facebookgroep gevuld met bijna alleen maar haters. Ik vroeg me af of ze ook Nederlandse kijkers heeft en wat die van haar vinden.
Er zijn wel dingen waar Amberlynn om liegt terwijl het echt overduidelijk een gigantische leugen is, dat maakt de rest ook twijfelachtig. Maar op de een of andere manier blijf ik haar dan toch het voordeel van de twijfel geven.
Edit: een van de leugens is dat ze een paar dagen geleden zei dat haar hondje enorm ziek was, heel erg veel pijn had, niks meer kon etc etc. Maar toen zei ze: ja ik heb gekeken online en er is geen enkele dierenarts open dus we kunnen niet gaan. En in een volgend shot zijn ze in walmart en daarna gaan ze nog uit eten, terwijl haar hondje dus alleen thuis was. En heel veel mensen op facebook en in de subreddits hebben verschillende dierenartsenpraktijken gevonden die voor noodgevallen 24/7 open zijn en op een kwartiertje rijden zijn van de walmart waar Amberlynn was.
Heel erg apart verhaal dus. De hond is overigens niet in beeld geweest dus wie weet was er helemaal niks met de hond aan de hand? Niemand weet het. Dit gebeurt trouwens in de vlogmass van dit jaar van Amberlynn, het speelt nu dus nog allemaal.
Hallo ja! Dat was ik grappig dat ik blijkbaar niet de enige ben geweest! Ik had overigens eerst subtiel gevraagd aan haar vader of ze toevallig uit Rotterdam kwamen, ik twijfelde toch een beetje haha. Maar nogmaals: echt leuke, gezellige mensen!
Ik heb haar video’s af en toe eens bekeken, maar vind die hele community rondom haar zo intens naar en giftig. Mensen maken er een sport van om haar af te breken en bekritiseren alles wat ze doet op het gebied van eten/gezondheid. Vaak ook onder het mom van “bezorgdheid”.
Ik snap dat ze haar strijd tegen de kilo’s deelt in haar video’s (en dat ze dingen ook echt niet altijd handig aanpakt), maar ik denk dan: ze heeft duidelijk professionele hulp nodig en geen leger aan mensen dat haar 24/7 afkraakt.
Ik leer zoveel van dit forum. Dat van die vlechten heb ik echt nooit geweten… Mijn moeder vlocht mijn pluizige spierwitte haar altijd al “op” in plaats van “in”… En ik heb dat overgenomen en sinds ik 12 ben doe ik het zelf bijna dagelijks, in elk geval voor het slapen zodat m’n haar niet klit.
Ik had hier echt nog nooit een seconde bij stil gestaan dat ik daarmee iemand zou discrimineren; ik vind dat vele vlechten bij niemand mooi, 2 wel, meer niet.
Maar dat is persoonlijk, maakt me geen donder uit wat voor huidskleur daarbij zit.
Net als dat ik leren broeken niet mooi vind en naveltruitjes ook niet, en stiekem vind ik UGGs ook vreselijk… Maar zal mij echt niet uitmaken als iemand dat wil dragen; als ik het zelf maar niet ben hihi …
Thanks voor deze verfrissende vrijdag avond kennis!! <3
edit: als ik dat artikel van @oliverqueen lees, maakte mijn moeder “Dutch Braids” denk ik?
Voor zover ik weet staat er dat vrouwen en mannen niet elkaars kleding moeten dragen (en zou het dus meer op crossdressing slaan, als je al gelooft dat die regels nog / überhaupt van toepassing zijn) en niet per se broeken. In de tijd waarin dat geschreven werd droegen mannen ook geen broeken, waarschijnlijk, maar meer mantels / jurk-achtige gewaden. Broeken zijn tegenwoordig net zo goed “vrouwenkleding” dus ik vind het altijd zo gek als christenen daar raar over doen.
Eens, en daarbij was dit heel duidelijk gelinkt aan tempelprostitutie en het vereren van afgoden met andere rare praktijken (oa kinderen offeren). Het was dus ook een manier om te laten zien dat het volk Israël (aan wie de regels waren gegeven) anders was dan de omliggende volkeren en dat ze niet deden aan dezelfde praktijken