Het andere Youtubers-/bloggerstopic #9

Huh dit is toch helemaal niet hetzelfde?

Vrouwen waren een gemarginaliseerde groep, blanke mensen zijn dat allesbehalve.

13 likes

Ik vind het altijd moeilijk om dit soort dingen te verwoorden. Ik ben ook wel een stille meelezer in het white privilege topic waardoor ik meer begin te begrijpen, al vind ik dit lastig te begrijpen: is het niet juist ook een goed teken dat het mooi wordt gevonden? Ik begrijp dat er geschiedenis aan haar zit, maar het is toch fijn als mensen iets mooi vinden? Moeten ze het dan maar voor altijd laten omdat het eerder (ook geen idee hoe ik dit moet zeggen) niet goed werd gevonden?

15 likes

Het probleem is onder andere dat de ‘trend’ wordt overgenomen. Maar een afro of dreads worden bij een donker persoon helemaal niet als hip en cool gezien. Waarom zouden zij dan dankbaar moeten zijn dat witte mensen het claimen en ook nog een applaus krijgen terwijl ze dat doen.

Dat is toch de omgekeerde wereld.

25 likes

Het gaat dan ook veel verder dan dat. Als zwarte mensen / andere poc het doen is het voor veel mensen nog steeds “vies / raar / onprofessioneel” etc. En als witte mensen het doen is het ineens “hip / edgy” etc.

5 likes

Maar we spreken niet over vroeger. We spreken qua verbetering van de blik op kroes haar over de afgelopen tien jaar en daarbij komt de verbetering niet eens echt van buitenaf. Meer vanuit de eigen groep. Daarnaast was het dragen van ook een regel dit stamt uit een meer christelijk Nederland (staat immers als regel in de bijbel), dat is een hele andere context.

Ik vind het jammer dat vrouwen en mannen vanuit de meerderheidsgroep zo met mij omgaan. Dat mijn haar benaderd wordt als attractie. “Kan ik het aanraken?” “Als jij gaat zwemmen wordt het niet nat he?” “Was jij je haar wel?”. Dat ik daardoor niet vol tevredenheid in de spiegel kan kijken met wat me gegeven is. Dat heeft niks met hoe vrouwen van verschillende culturele groepen met elkaar omgaan te maken, maar hoe de witte vrouw/man met vrouwen van andere groepen omgaat.

@LaScript ik vind het geen goed teken dat iets wat bij mij niet mooi gevonden wordt, wel mooi gevonden wordt als creatieve Sanne of Kim Kardashian het draagt. Dat is nu wel de realiteit.

@Maestoso Ik zou nooit tegen een ander zeggen “dat mag jij niet” en denk dat het met kickboksen prima kan. Het gaat vooral om een stukje bewustwording en dat mensen begrijpen dat er een wereld achter een bepaalde haarstijl zit. Vanuit daar moet iedereen denk ik zelf de overweging maken of het in de situatie kan.

14 likes

Ook echt ‘Het woord dreads? Betekent dat iets?’ En ‘ik vind pc vervelend’ en dan vervolgens: ‘ik gebruik geen dreadlocks want dat is een beladen term want dread betekent blabla’. Rly?

5 likes

Omdat kroes haar niet zoals westers haar nat over je schouders valt. Het wordt dus net zo goed nat, maar houdt zijn volume. Knetterdomme vraag, maar ik heb hem echt vaak gehad.

Ik heb mijn haar zelf inmiddels al een paar jaar met curly chemisch behandeld. Sinds ik steeds meer donkere vrouwen met hun natuurlijke haar zie en er echt een hele community rondom natural hair is, valt het me op hoe graag ik toen ik met curly begon “westers” wilde zijn. Inmiddels heb ik daar we meer schijt aan, maar ik hoop dat men met uitleg gaat beseffen wat voor impact hun opmerkingen op anderen kunnen hebben. Dus dat is toch steeds mijn motivatie om te blijven uitleggen.

13 likes

Nee dat valt wel mee. Het is eens in de zoveel tijd. Nu leef ik inmiddels ook in de meest linkse bubbel ooit, dus dat scheelt ook enorm. Daarnaast bedoelen de meeste mensen het ook niet verkeerd. Vroeger (op de middelbare school) was het vaak pesteriger, stekeriger, nu is het vooral onwetendheid.

4 likes

@maestoso

Er is gewoon ontzettend veel onwetendheid wat betreft kroeshaar. En alhoewel ik het inmiddels vervelend vind om bepaalde vragen te beantwoorden doe ik het meestal wel. Zodat er tenminste meer kennis verspreid wordt. Het maakt me echt niet uit dat men niet alle ins en outs weten. Maar de meeste mensen weten er letterlijk niks over.

Ik krijg bijvoorbeeld heel vaak de opmerking dat mensen een ‘echte’ afro willen zien bij mij. Dan draag ik mijn natuurlijk haar wat er nooit op een bepaalde manier gaat uitzien omdat het krimpt als het in aanraking komt met vocht.

Afro

Dit willen mensen vaak zien als ze het over een afro hebben. Maar kroeshaar is zo divers. Het ziet er gewoon niet altijd zo uit.

Als ik mijn natuurlijk haar draag dan kan ik er wel dagelijks zo niet wekelijks een opmerking over verwachten. Dat komt volgens mij omdat ik het minst aantrekkelijk beeld van een donkere vrouw ben. Ik heb sterke afrocentrische kenmerken, een donkere huid en mijn haar is het kroezigst van het kroezigste.

12 likes

Oh nee dat vind ik zelf niet hoor. Maar voor andere mensen is het vaak wel zo. Tegenwoordig worden vrouwen die er racially ambiguous uitzien, gezien als mooie vrouwen. Kijk maar naar alle instamodellen die beschuldigd worden van blackfishing. Lang krullend haar, lichte huid, volle lippen maar geen grote neus. Gevuld op alle ‘goede’ plekken maar niet dik. Aantrekkelijke zwarte vrouwen in de media hebben vaak wel iets exotisch waardoor ze meer geaccepteerd worden in de mainstream media.

Maar ik heb dus een donkere huid wat over het algemeen gezien wordt als minder aantrekkelijk. Kroeshaar idem dito. Afrocentrische kenmerken zoals dikke lippen en een platte neus. Dus als totaalplaatje ben ik gewoon niet wat er over het algemeen als mooi of als aantrekkelijk wordt bevonden.

Maar goed, ik wil dit topic verder niet overnemen. Als je wil kunnen we wel verder gaan in pb.

Racially ambiguous; mensen kunnen je afkomst niet afzien aan je uiterlijk.

12 likes

Bij dit onderwerp moet ik altijd denken aan dit:

Dat zij een nare en racistische opmerking over zich heen krijgt met dreads maar als Kim K ze inheeft dan is ze ineens een queen en krijgt ze niet van die opmerkingen

10 likes

Ik herken zo enorm wat je zegt. Duizend likes voor de herkenning.

3 likes

Diana haar spullen verkochten ook gewoon echt niet. Ik heb in Kruidvat gewerkt en iedereen vloekte als er weer een doos Diana spullen kwam, was echt van oh noooo niet nog meer Diana Leeflang

5 likes

Wat raar dan . Dacht dat het wel goed liep :hushed:

1 like

Wat rondgooglen leert mij wel dat dreadlocks een betekening heeft die dan wel religieus van aard is, dan wel refereert naar het slavernijverleden. Dat maakt, redenerend in lijn met wat ik hier met regelmaat lees dat dreadlocks ook een beladen term is.

Iemand vroeg mij waarom ik moeite had met politieke correctheid. Ansich heb ik er zeker geen probleem mee, maar wel met extreme PC. Ik weet dat het een subjectieve maatstaf is, dus iedereen denkt daar anders over - dat begrijp ik. Sommige dingen vind ik gewoon extreem. Ik geef graag een voorbeeld: De conducteur die tegenwoordig ‘beste reizigers’ zegt, i.p.v. ‘dames en heren’. Bemensing, i.p.v. bemanning. Ik kan daar niets mee. Ik vind het zó overdreven.
Ik zal niemand ooit een ‘neger’ noemen - de PIC daarvan zie ik direct en begrijp ik ook. Maar, als het mij zou staan, zou ik mij ook graag vrij willen voelen mijn haar in vlechtjes te dragen. Ik vind die PC te ver gaan.

Cultuur verandert, gebruiken veranderen, associaties veranderen. Ik zie werkelijk niet in waarom het zĂł gevoelig zou moeten liggen.
Overigens vind ik dat het anders ligt als ik zou zeggen dat ik ‘rasta’s’ heb terwijl ik niets van rastafari weet of wil weten.

Ik snap dat een aantal van jullie te maken krijgt met onnozele vragen (wordt je haar nat? Wat?!) maar ik hoop en denk dat dat met een korreltje zout genomen kan worden. Ik stel ook wel eens vragen waarvan ik mij achteraf zorgen maak of ik de juiste woorden heb gevonden. Ik heb interesse in verschillende culturen en wil juist veel leren en dus vragen, maar vind het moeilijk, omdat ik juist bang ben dat iemand bij weer verschrikkelijk PIC vindt.

7 likes

Maar als je zoveel interesse hebt in andere culturen, en graag wil leren
 waarom dan niet accepteren wat desbetreffende mensen je vertellen?

21 likes

Jij voelt je dus lekker comfortabel in je eigen positie en wil je minimaal inleven.

Nice! Je hebt heel mooi laten zien hoe het eruit ziet als iemand geniet van zijn white privilege.

49 likes

Je snapt het gewoon echt niet. Waarom zou ik structurele onnozele opmerkingen met een korreltje zout moeten nemen. Je begrijpt dat ik hier nog de lichte opmerkingen laat zien. Edit; wie ben jij om voor mij te bepalen wat mij wel en niet mag raken, terwijl jij er niet mee hoeft te dealen?

Daarnaast: waarom stoor je je in hemelsnaam aan miniscule veranderingen die voor een ander heel veel kunnen betekenen. Niemand wordt er slechter van als iemand reizigers zegt ipv dames en heren. Maar er worden wel mensen beter van.

61 likes

Ik begrijp niet waarom alle “witte mensen” hier zo over Ă©Ă©n kam worden geschoren.
Er wordt continu met een vinger naar ons gewezen naar Ăłns gedrag. Sorry maar ik distantieer me daar echt van. (Als wit mens)

19 likes

Is gewoon makkelijk. Denk dat niemand in deze discussie alle witte mensen of alle zwarte mensen bedoelt! En het is toch best logisch dat er in deze discussie ‘een vinger wordt gewezen’.

13 likes