Tuurlijk heb je in zeker mate invloed op waar je eindigt. Als jij als duidelijke doel hebt dat je een bepaalde opleiding gaat afronden, ga je je daar op aanpassen, stel je dat als prioriteit, ben je gemotiveerd om door te gaan bij tegenslag etc, dus ja: mits de randvoorwaarden (denk aan intelligentie, middelen, stabiele situatie) er zijn heb je dan grote kans van slagen. Zelfde geldt in mindere mate voor bijvoorbeeld: het aanschaffen van een duur middel (een auto, huis), het maken van een lange reis, een bepaalt carrièrepad, een succesvolbedrijf. Als dat je hoofddoel is, richt je je leven daarop in en groeit de kans van slagen. Het is een combinatie van wilskracht, gunstige factoren en geluk (dat je naasten gezond blijven, dat je geen ongelukken krijgt, dat jij gezond blijft, dan je geen onvoorziene financiële ontwikkelingen meemaakt). Als je erin stapt met: mij gaat het nooit lukken, heeft dat waarschijnlijk invloed.
Maar het is zo kwalijk dat attraction te noemen. Noem het motivatie, noem het geluk, noem het hard werk. Ook termen waar ik al kriebels van krijg. Maar aantrekkingskracht, bah. Je trekt het niet aan, je zet je ervoor in. Dat zijn twee hele andere dingen. Als je zegt dat je goede dingen kan attracten, zeg je indirect dat andere mensen die ongeluk op hun bord krijgen dat aantrekken. Dat ze niet genoeg gevisualiseerd hebben. Daarnaast: wordt het hele attraction verhaal tegenwoordig zo vaak toe gepast op dingen waar je als mens simpelweg geen invloed hebt. Op of je een kind mag krijgen, op gezondheid op of je toevallig uit de rij wordt geplukt voor de businessclass. En sorry: maar ik geloof echt niet dat er iets bestaat als aantrekken.
Edit: De law of attraction is in weze het toedienen van extra credits aan jezelf als jou iets lukt dat voor andere minder haalbaar is. Dat is giftig. Niet iedereen kan alles, niet alles is voor iedereen weggelegd en je helpt een ander niet door te zeggen dat dat wel zo is. In ieder geval niet in een samenleving die bepaalde zaken veel meer waarde toedient dan anderen. Want ook zaken als doorzettinkracht, motivatie en intelligentie zijn gewoon niet eerlijk verdeeld.