Ik zou ook niet zo snel geld geven aan influencers, maar ik steun wel 1 booktuber via Patreon (Jen Campbell), omdat ik haar content echt heel erg fijn vind. Ze werkt volgens mij erg hard (ze is schrijfster, geeft workshops en lezingen, doet nog ander freelance-werk in het “schrijfwereldje” (proof reading en editing e.d.) en ze is ook jurylid geweest voor een literaire prijs). Ik kijk erg graag naar haar video’s en ze zegt zelf dat ze door Patreon haar video’s kan ondertitelen en meer tijd kan steken in video’s met meer research (ze heeft bv. een serie over sprookjes) (eerlijk, dat laatste gebeurt niet heel veel). Als ik ergens een koffie ga drinken, kost me dat meer en van haar video’s heb ik meer genot, dus het is me wel waard. Ze levert kwaliteit en ik wil graag dat ze video’s blijft maken, i.p.v. ervoor te kiezen om die tijd in iets lucratievers te steken of me te overladen met spon en reclame.
Zomaar een random influencer steunen die leeft van spon en verder een heel gemakkelijk leventje heeft en geen heel bijzondere dingen filmt, begrijp ik ook niet, maar ik denk dat ikbenirisniet nog wel de gunfactor heeft en hele trouwe volgers (al zou ik zelf sowieso meer content willen vooraleer ik haar steun, ik weet niet of ze echt iets doet behalve Instagram en haar webshop). Ik begrijp wel dat sommige mensen eenmalig enkele euro’s geven. Wie weet zit er een kennis/vriend/familielid tussen die een grotere storting deed en gaat het verder voornamelijk over 2-3 euro pp.