Het andere Youtubers / Bloggerstopic #10

Ja ik dacht al hahaha

1 like

Oké even specifiek op dit deel, maar ik dacht dus dat dit juist helemaal niet zo zeker was.
Ja de mensen die ik ken die 5 jaar terug een huis kochten voor 150k kunnen dat nu voor 200k doorverkopen maar de markt kan toch ook weer vallen en dan kan je je huis van 150k aan de straatstenen nog niet kwijt raken?

Dit is dus wat ik dacht, ik weet hier echt weinig vanaf dus zijn oprechte vragen!

Volgens mij wordt met investering niet enkel gedoeld op het feit dat je je huis met winst kan verkopen, maar dat je maandelijks een bedrag investeert in iets dat daadwerkelijk jouw eigendom wordt.

4 likes

Maar als je er 30 jaar woont en je hypotheek af hebt betaald, dan woon je daarna in principe “gratis” in een huis en dat huis is 100% van jou. Als je 30 jaar in een huurhuis woont dan heb je aan het eind van de rit een paar honderd euro per maand “weggegooid” en is er niks van jou bij.

3 likes

Dat van dat weggooien heb ik nooit begrepen, je hebt toch een dak boven je hoofd?

En dan moet je er eerst wel 30 jaar (of langer) wonen, dat doen ook niet veel mensen meer

18 likes

Ja ik zie dat ook niet zo hoor, vind niks mis met huren en er zitten in mijn ogen ook voordelen aan, maar vaak zeggen mensen dat toch.

Maar zelfs als je er 5 Ă  10 jaar woont haal je vaak de kosten er al uit en heb je, als je aan een iets hogere prijs kan kopen en verkopen quasi gratis gewoond, toch?

4 likes

Maar er is ook niks mis met huren toch? Net zoals er niks mis is met een huis kopen. Elke optie heeft z’n voor- en nadelen en de een heeft voorkeur voor A en de ander voor B. Maar er is toch geen goed of fout.

5 likes

Nee dat vind ik ook! Ik sprak ook niet vanuit mijn eigen mening, maar vanuit wat je vaak hoort. Ik huur zelf ook en zie dat de komende jaren niet veranderen, vind ook dat er voordelen aan zitten want als nu bijv mijn dak er af waait bel ik mijn verhuurder en die regelt het en dat kost mij niks.

5 likes

Ik vertrouw er zelf niet heel erg op dat je nu een huis kan kopen en over 5 jaar met winst kan verkopen. De huizenmarkt moet toch een keer instorten en het lijkt me dan niet fijn als je dan je huis móet verkopen terwijl het onder water staat. Maar goed, we kunnen niet in de toekomst kijken dus wie weet, misschien gaan de prijzen nog wel meer stijgen en blijf ik voor eeuwig in m’n huurhuis haha

2 likes

Ik kan me totaal niet voorstellen dat Bonnie (waarom maakt mijn autocorrect altijd Vonnis van haar naam? :worried:) daarmee zit, volgens mij is zij graag baas over haar eigen content. Ik zie haar niet zo snel een serie in samenwerking met iemand anders maken in elk geval!

4 likes

Ja ik denk dat dit heel erg meespeelt. Ik ben zelf NL, en ik ben verhuisd voor mijn studies. Ik ging denk ik 1x per maand of soms 6 weken naar huis. In het weekend werkte in meestal en al mijn vrienden waren ook verhuisd dus de enige reden om terug naar huis te gaan waren mijn ouders.

Terwijl in België volgens mij bijna iedereen nog naar huis komt elk weekend, dus dan blijf je ook gewoon je vrienden uit je dorp zien enzo. Dat maakt het denk ik ook minder erg om na je studies weer een tijdje thuis te wonen, want als de rest dat ook doet blijft het gewoon even gezellig.

Ook is het in Nederland niet de norm dat je ouders je studies en de huur van je kot/kamer betalen, terwijl dat in België wel meer normaal is. Dus je start idd al met een hogere schuld. Ik heb mij mijn Belgische vrienden ook het idee dat juist doordat hun ouders alles betaalden, ze ook vaker in het weekend nog langs huis gingen omdat ze ook wel dankbaar waren.

Als ik in NL hoor dat iemand van 25+ thuis woont bij z’n ouders (zonder een explicite reden zoals ontslag of einde relatie) dan denk ik vaak wel ‘wat is er mis met jou?’ haha. Terwijl ik dat in BelgiĂ« helemaal niet zo gek zou vinden. Mijn schoonouders vonden het heel gezellig dat mijn vriend weer even thuis kwam wonen, mijn ouders zouden er denk ik niet om staan te springen :stuck_out_tongue:

10 likes

Wedden dat ze dit echt wel gevonden hebben tijdens het bedenken van een naam en dachten: oooh zo weinig volgers, wat boeit dat.

7 likes

Ik ben benieuwd of Lau, Saar en Lot hierop gaan antwoorden!

(Screenshot van een story van de “originele” avocadogeneratie IG.)

4 likes

Love dit ook. Ik heb tot nu toe ook wel mazzel met mijn woningbouw, die komen eigenlijk altijd als je belt en dat wordt netjes aangepakt. Onderhoud aan het pand wordt ook geregeld uitgevoerd. Ze komen zelfs mijn ramen elke maand wassen!! Ga daar volgende keer eens lekker naar zitten kijken terwijl mijn broertje (koophuis) in de VVE-vergadering met zijn buren loopt te steggelen over het verven van de kozijnen oid. Elk nadeel heb z’n voordeel. Oja ik drink ook water met lood maarja dat doen de moneybags met koophuizen in mijn straat ook.

8 likes

Moest hier hardop om lachen hahahahah terwijl het eigenlijk niet grappig is

6 likes

Maar in principe koop je een huis en verkoop je dat enkel in economisch gunstige tijden. Moeten verkopen heeft vaak te maken met verkies van arbeid of het breken van een relatie, maar anders hoef je in economisch slechte tijden niet te verkopen, waardoor je dus ook geen verkies lijdt.

@amazoniet ik ben een van de personen die waarschijnlijk veel bericht over het willen en kunnen kopen van een huis, wat influencers wel niet allemaal met een huis doen en hoe ze dat in hemelsnaam betalen. Zit verder geen waardeoordeel in naar mensen zonder koopwens/koophuis. Ik vind het gewoon mega boeiend, net zoals andere mensen beauty weer megaboeiend vinden.

Ik volg je verhaal helemaal hoor, maar vind het mega jammer dat dit soort verhalen altijd samengaan met een “lol, ik had wel iets beters te doen”-sneer naar mensen die wel jong kiezen voor huisje boompje burgerlijk.

6 likes

Nah ik vind het wat overdreven om daar een sneer in te zien. Ik had het gewoon grappend over mijn eigen onverantwoordelijke twintiger jaren. Heeft allemaal voor- en nadelen. Be burgerlijk, be you.

8 likes

Kunnen we geen zurekantoortruttenpodcast beginnen? Met een augurk als logo? :sunglasses:

60 likes

Zure kantoortrutten & suĂŻcidale bitches. De podcast.

15 likes