Het andere Youtubers / Bloggerstopic #10

Oh? Ik moest ff googlen “17 en rijbewijs”, want dat had ik ook al niet meegekregen hahaha. Nu voel ik me nog meer oma haha :older_woman:t2:

3 likes

Dit is al sinds 2011 geloof ik :see_no_evil:. Ik heb in 2012 op mijn 17e ook mijn rijbewijs gehaald haha

:scream::exploding_head: you’re not helping hahahah

6 likes

Met 10k op je spaarrekening kom je nog helemaal niet zo ver als je een huis wil kopen toch. Daar red je misschien net de kosten koper mee. Of je zou al een instapklaar huis kopen waar echt helemaal niks in hoeft te gebeuren, en je hebt al een complete inboedel ergens in een garage klaar staan om in je huis te gaan zetten.

12 likes

Mijn ouders dragen ook bij (in een vorm van een lening). Had ik liever niet gewild, maar toch de beste, goedkoopste en aantrekkelijkste oplossing voor ons. Onze vaste lasten zijn nu zo hoog (we huren beide particulier in het noorden en zuiden van het land) en kunnen daardoor niet sparen. Als ik de mogelijkheid had, had liever wat geschooid om spon, dan nu een lening bij m’n ouders. Al waardeer ik het enorm en voel ik mij steeds schuldig, want ze hebben er zelf ook jaren voor gewerkt.

Ik snap de heisa eigenlijk niet. Wat ze zegt is grotendeels waar. Als je momenteelt thuis blijft wonen tijdens je studie + eerste werkjaar (en daarbij geen kostgeld hoeft te betalen), altijd werkt en niet leent, vlot een baan vindt en met zijn tweeën bent is het echt niet raar als je na 2/3 jaar het huis van Dee kan betalen. Het is niet eens zo’n heel duur huis?

Zodra een van de bovenstaande factoren niet aanwezig is, is het ook direct finito. Maar het hoofdprobleem voor starters is dat ze een te hoge studieschuld tegenover te weinig spaargeld hebben. En daarnaast factoren die sparen bemoeilijken (zoals hoge huur). Zodra je dus lekker kan sparen en niet hebt hoeven lenen is het duizend keer makkelijker. Een spaarzame hoogopgeleide fulltimer met een gangbaar salaris en lage lasten, kan in een jaar 15.000 euro sparen (1000 per maand + vakantiegeld), maar dan moet alles je meezitten en dat komt tegenwoordig weinig voor.

8 likes

Jeetje wat hebben josh en mascha een wanstaltige collectie grote t shirts uitgebracht. Van Mascha zou je ook wel verwachten dat dit er uit komt maar kan me niet indenken dat José het hier mee eens is.

1 like

Denk niet dat Josh het zou uitbrengen als ze het er niet mee eens was

3 likes

Ik moest echt lang naar deze foto kijken om te zien wat het voorstelt

8 likes

Heb je een foto? Kan het niet vinden maar ben wel erg benieuwd :stuck_out_tongue:

Het is een beeld :joy:
Hoop dat dat t iets minder erg maakt, kan er wel om lachen haha.

Dat laatste plak je er denk ik zelf aan?
Veel mensen zouden een huis willen kopen en gezien de huidige markt (in de randstad) is dat lastig, dus ik snap de interesse wel als het jonge mensen lukt iets te kopen.

4 likes

Ik vind niet dat je pas succesvol bent als je een huis koopt, maar voor mezelf geeft het wel een euforisch, voldaan gevoel en voelt het alsof ik er nu bijhoor. Terwijl ik ook weet dat dat grote onzin is. Het is een soort droom die uitkomt.

Herkenbaar, al link ik het gevoel van succesvol zijn als volwassene aan het kopen van een eigen auto (wat vet kut is want ik wil helemaal geen auto maar soms denk ik dat ik dan pas geslaagd ben in life).
Denk dat wij trouwens wel gaan kopen uiteindelijk omdat we geen buiten hebben en vooral omdat onze huur jaarlijks stijgt en dat tikt op het totaalplaatje wel aan…

Schermafbeelding 2020-02-11 om 09.49.31

is dit het kind van disfordazzle en teske

34 likes

Heb dat idee totaal niet? Een huis kopen is voor veel mensen ook gewoon als een investering en voelt minder als weggegooid geld dan torenhoge huur dat je niet meer terug ziet. Wat geeft precies die indruk dan? Volgens mij zijn het gewoon individuele wensen van iedereen.

Ik wil ooit ook graag kopen maar verbind daar niet aan of dat ik het gemaakt heb. Dan ga ik het volgens mij niet maken namelijk, met een studieschuld van hier tot Tokio :joy: Een vriendin van mij wil ook nooit kopen omdat het veel flexibeler is om te huren. Als je niet meer wil, zeg je de huur gewoon op. Was lange tijd ook mijn reden om voorkeur te hebben voor huur. Maar die huurprijzen tegenwoordig gaan ook nergens meer over.

5 likes

Ik ben ook niet van plan om ooit te gaan kopen (maar ik ben nu nog jong hoor!). Lijkt me heel beperkend. Maar met kinderen is het denk ik wel handig, die wil ik ook niet.

1 like

Da’s gewoon de gemiddelde leeftijd hier, toch? Een huis kopen is voor mij een vrij logische stap als je wil settelen en vooral ook een investering in je toekomst. Mag ik vragen waarom je geen huis wil kopen? (Is het een bewuste beslissing of ben je er nu gewoon niet mee bezig?)

Dat laatste ervaar ik niet, maar ik vind het inderdaad ook wel bizar veel over huizen kopen, hypotheken etc. gaan in de bloggerstopics, elke kans om erover te praten (vloggers die huizen kopen, vloggers die hun huis laten zien, vloggers die iets duurs kopen) wordt gegrepen om er over te praten. Vind het echt oninteressant en lees er daarom gewoon overheen, maar misschien is er wel animo voor een apart topic?

@vitaminwater, ik heb ruim een halve minuut naar de foto gestaard, gechoqueerd door de gelijkenis van die persoon met Teske, voor ik zag dat het ook Teske was. :joy:

7 likes

Dat het een goede investering is is zeker, maar ik ben zelf ook een dertiger bij wie het niet hoog op de verlanglijst staat. Ja, als ik een of andere erfenis had gekregen of op een andere manier de mogelijkheid had om ergens geld in te investeren zou ik het wel doen hoor. Maar ik ben nooit bereid geweest om krom te liggen voor een aanbetaling sparen (was ook écht niet gelukt dus zinloos) of bijv lang thuis te blijven wonen oid. alleen maar om een huis te kunnen kopen. Daarbij vond ik rondverhuizen naar andere steden en landen veel te leuk. In mijn studietijd waren er bijv ook mensen die maximaal leenden om het op een spaarrekening te zetten en daarvan een aanbetaling te doen etc., dat is nooit in me opgekomen (plus ik had die lening daadwerkelijk nodig). Dus ik vind het een kwestie van ja, het is verstandig, ja, doen als je dat kunt en wil, maar nee, ik heb er totaal geen spijt van dat ik mijn twintiger jaren vrijheid blijheid heb geleefd ipv -in mijn geval- heel erg naar een koophuis toe te werken en daar allerlei dingen voor op moeten geven. En op je 22e huiseigenaar zijn? Lol, had wel wat anders te doen zoals in de kroeg hangen en domme beslissingen maken. En ik ben ook zeer zeker niet meer samen met mijn vriendjes uit die tijd met wie ik dat had moeten doen :joy:

Even buiten het feit dat ik aan een influencer vragen ‘hoe ze een huis kunnen kopen’ en dan dat met je eigen situatie vergelijken nutteloos vind. Ja, dan ‘had je een blog moeten beginnen’, heb je niet gedaan. Het is niet zo alsof het gemiddelde FF-lid sinds haar 8e in de mijnen werkt om te moeten overleven. Moeten werken naast je studie is niet raar of buitensporig zwaar en geen huis kunnen kopen voor je 30e ook niet. Als student ben je vaak blut, that’s life. Je moet ook niet verwachten dat het allemaal vanzelf gaat omdat dat bij de lucky few toevallig wel zo is.

(edit: even voor de duidelijkheid, ik vind dat studeren goedkoper moet zijn en de huizenmarkt een crime hoor)

28 likes